Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ChrisV

Quote from: HuubF on August  8, 2012, 09:15:40
Die Harbeths moeten een beetje kunnen bewegen heb ik begrepen. Er zit ook een klank in de kast; als je een klap op de bovenkant geeft klinkt hij mooi na. Geen dode kast dus zoals vaak.

Eigenlijk een argument dus voor een speciale stand. Dus 700 euro.  :(

Ik denk dat er vaak gekozen wordt voor een stand die goed koppelt aan de Harbeth. Zelf heb ik Skylans die met de zogenaamde q-bricks zorgen voor koppeling. Voorheen waren de Skylans stevig gevuld met kattenkleikorrels. Inmiddels kies ik voor zo min mogelijk vulling. In mijn ervaring geven zware stands veel focus en strakke plaatsing maar ook verlies aan nuance, detail en dynamiek. Lichte stands hebben een omgekeerd effect.

Kortom: kijk of je kan luisteren naar 2 heel verschillende stands.  8)

garmtz

#1026
Er zijn 2 ideale stands voor Harbeth:

- Open frame
- Skylan

Beide stands leveren wij en de open frame stands laten wij op maat maken, zodat de tweeters in jouw eigen bank exact op oorhoogte komen. Leverbaar in wit, zilver en zwart.

Hier een voorbeeld in wit:


garmtz

#1027
En zilver:


tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

twani

#1029
Genoemde Stands  zijn ongetwijfeld klankmatig de beste opties, echter kwamen bij mij niet door "lokale" welstandscommissie heen :D

Gr
Theo

twani

Quote from: garmtz on August  8, 2012, 11:57:23
Er zijn 2 ideale stands voor Harbeth:

- Open frame
- Skylan

Beide stands leveren wij en de open frame stands laten wij op maat maken, zodat de tweeters in jouw eigen bank exact op oorhoogte komen. Leverbaar in wit, zilver en zwart.

Hier een voorbeeld in wit:


Harbeth adviseert  inderdaad nogal nadrukkelijk de tweeter op oorhoogte te brengen, kan dat alleen niet helemaal rijmen met het juist enorm brede afstraalgedrag van deze speakers, iets wat je zelf tijdens jullie Harbeth sessieook aangaf Garmt. Ik maak wel haast zeker een denkfout..... ;D
Oh ja, vraagje nog: verschilt een  Linn Majik DSM op versterkingsvlak van de eerdere DSi?

Martijn M

Ik begrijp niet waarom jij de zaken die je noemt niet met elkaar kunt rijmen, twani. Het is heel gebruikelijk om de tweeters ongeveer op oorhoogte te plaatsen. Wat zou een breed afstraalgedrag daar aan afdoen? Overigens betwijfel ik dat de Harbeth Monitor 30 zo'n breed afstraalgedrag heeft. Dat bereik je doorgaans namelijk met kleine units met lage op een smal baffle en met lage crossoverpunten. Daarvan is geen sprake bij de Harbeth.
Dutch & Dutch

twani

Quote from: twani on August  8, 2012, 14:10:48
Ik maak wel haast zeker een denkfout..... ;D
Ik begrijp niet dat je niet meegekregen hebt dat ik me al kwetsbaar opstelde, juist omdat ik het niet wist ;)

Martijn M

Quote from: twani on August  8, 2012, 15:30:30
Ik begrijp niet dat je niet meegekregen hebt dat ik me al kwetsbaar opstelde, juist omdat ik het niet wist ;)

Mijn excuses twani, ik wilde niet onvriendelijk overkomen :) .

Dutch & Dutch

twani

Quote from: keyser on August  8, 2012, 15:33:35
Mijn excuses twani, ik wilde niet onvriendelijk overkomen :) .


Dat vermoedde ik al (gelukkig). Per slot van rekening bij jij hier op het forum de "Speaker Afstraal Goeroe" ;D ;D

garmtz

Harbeth luidsprekers hebben een mooi UNIFORM afstraalgedrag in het horizontale vlak. Dit is iets anders dan een BREED afstraalgedrag (dat behaal je met een smalle baffle en kleine drivers, zoals keyzer zegt). Een zekere toe-in is met Harbeths nodig om geen afval in het hoog te krijgen. Het is echter met iedere meerweg speaker lastig om in het verticale vlak pieken en dips te voorkomen. De drivers zijn altijd wel ergens op de verticale as min of meer uit fase met elkaar door looptijdverschillen. Een fabrikant kan alleen een rechte karakteristiek garanderen op tweeterhoogte (mits het filter daarop is gemaakt).

Martijn M

#1036
Goede toelichting, Garmt. Ik kwam niet veel verder dan een belediging  ;D .
Overigens is het afstraalgedrag van de Harbeth Monitor 30 die ik gisteren beluisterd en gemeten heb niet zo heel gelijkmatig. Desalniettemin een mooie speaker!

EDIT: linkje gefixt
Dutch & Dutch

garmtz

Quote from: keyser on August  9, 2012, 13:51:16
Goede toelichting, Garmt. Ik kwam niet veel verder dan een belediging  ;D .
Overigens is het afstraalgedrag van de Harbeth Monitor 30 die ik gisteren beluisterd en gemeten heb niet zo heel gelijkmatig. Desalniettemin een mooie speaker!

Dit is enorm verbeterd in de nieuwere ontwerpen (de M30 stamt uit 1997). Zie topic van Huub.

dre73

die skylan stands staan er wel keurig onder trouwens.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

twani

Quote from: dre73 on August  9, 2012, 14:01:59
die skylan stands staan er wel keurig onder trouwens.


Erg mooi inderdaad, wel veel te dicht bij de zijwand volgens Harbeth dacht ik........

garmtz

Quote from: twani on August  9, 2012, 16:31:24
Erg mooi inderdaad, wel veel te dicht bij de zijwand volgens Harbeth dacht ik........

Valt wel mee denk ik... En het is een promotiefoto. Dikke kans dat er niet eens een set staat... :)

twani

Toch mooi zo`n "Griezel Harry Potter" tak erachter... ;D ;D

tompj

 Heb inmiddels een redelijk aantal uurtjes doorgebracht met mijn M 30's. Na twee dagen is het natuurlijk eigenlijk te vroeg voor een definitieve conlusie, maar toch maar even.

Hoewel ik de luidspreker al aardig kende, ben ik toch nog aangenaam verrast nu die bij me thuis speelt. Een wonderlijke mix van veel detail en muzikaliteit die ik nog niet in een andere luidspreker ben tegengekomen. Vergevingsgezind ook. Laat alles horen, maar blijft prettig. De mindere opnames worden 'ontmaskerd', maar klinken toch muzikaal. Ik heb ook al weer van een aantal bijna vergeten muziekjes genoten die eerder niet lekker luisterden.

De match met de Accuphase, hoewel ik in mijn ruimte geen andere match heb gehoord uiteraard, lijkt me een hele gelukkige. Het klinkt gemakkelijk, alsof je 120 rijdt in je Bentley (mocht je die niet hebben, dat gaat heerlijk met het gevoel dat je eindeloze reserves hebt).

Mijn Sonus faber Electa Amators blijven bijzondere luidsprekers, maar ik ga ze niet te lang missen....
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

bmateijsen

Leuk om te horen! Veel plezier ;D.

garmtz

Te gek! Klinkt 'spot on' met mijn ervaringen elders en bij jou thuis!

tompj

..en bedankt voor alle service!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

garmtz


twani

Quote from: tompj on August  9, 2012, 17:36:26
  Een wonderlijke mix van veel detail en muzikaliteit die ik nog niet in een andere luidspreker ben tegengekomen. Vergevingsgezind ook. Laat alles horen, maar blijft prettig. De mindere opnames worden 'ontmaskerd', maar klinken toch muzikaal. Ik heb ook al weer van een aantal bijna vergeten muziekjes genoten die eerder niet lekker luisterden.


Zo ontzettend herkenbaar ;)

Bas Akkerman

Quote from: tompj on August  9, 2012, 17:36:26
Heb inmiddels een redelijk aantal uurtjes doorgebracht met mijn M 30's. Na twee dagen is het natuurlijk eigenlijk te vroeg voor een definitieve conlusie, maar toch maar even.

Hoewel ik de luidspreker al aardig kende, ben ik toch nog aangenaam verrast nu die bij me thuis speelt. Een wonderlijke mix van veel detail en muzikaliteit die ik nog niet in een andere luidspreker ben tegengekomen. Vergevingsgezind ook. Laat alles horen, maar blijft prettig. De mindere opnames worden 'ontmaskerd', maar klinken toch muzikaal. Ik heb ook al weer van een aantal bijna vergeten muziekjes genoten die eerder niet lekker luisterden.

De match met de Accuphase, hoewel ik in mijn ruimte geen andere match heb gehoord uiteraard, lijkt me een hele gelukkige. Het klinkt gemakkelijk, alsof je 120 rijdt in je Bentley (mocht je die niet hebben, dat gaat heerlijk met het gevoel dat je eindeloze reserves hebt).

Mijn Sonus faber Electa Amators blijven bijzondere luidsprekers, maar ik ga ze niet te lang missen....
Quote from: twani on August  9, 2012, 19:18:56
Zo ontzettend herkenbaar ;)
Zeer herkenbaar. Mooi verwoord Tom!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Quote from: Bas Akkerman on August 13, 2012, 13:46:59
Zeer herkenbaar. Mooi verwoord Tom!
Dank je Bas, ik ben er blij mee zoals je ziet. En je wist al een beetje dat ik ook die kant op zou gaan geloof ik? Ik kan me nu rustig concentreren op verbetering van mijn bron; de rest is wat het moet zijn.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River