Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on July  5, 2012, 18:07:09
Het verschil vandaag echt serieus kunnen beluisteren tussen de M30 en M30.1 en ik vind het best groot... Er is naast een kwaliteitsverschil ook nog wel een klein verschil in klankbalans.

De M30.1 is t.o.v. de M30:
- Ruimtelijker (plaatsing is nog beter 'van de speaker' en het geluidsbeeld heeft vooral meer hoogte, maar ook breedte en diepte. Overigens alleen als dit zo in de opname zit!)
- Opener (vooral in het lage middengebied/hoge bas)
- Homogener (goed te merken in het dieptebeeld, alle frequenties van een instrument/stem staan 'op dezelfde plek')
- Plastischer (goed merkbaar bij stemmen: die zijn heel rond en menselijk, maar ook met meer detail)
- Neutraler (lichte nadruk op midden/midlaag is weg)
- Gedetailleerder (er lijkt domweg meer informatie te worden gehaald uit de opname)
- Betere afstraling (minder kritisch voor zithoogte of 'precies in het midden zitten')

De M30 heeft een lichte bump in het middengebied dat niet onaangenaam is en de muziek iets meer 'naar je toe' brengt, maar het perspectief van de M30.1 is eerlijker. De enige reden die ik zou zien voor iemand om de M30 te prefereren is precies dit punt: het middengebied van de M30 is net iets meer 'upfront'. Hieronder een meting, waarin je kunt zien dat er een lichte voorkeur is voor het gebied 500-2000 Hz. Ik verwacht dat de M30.1 hier iets rechter is:



De klankbalans van beide speakers is los van dit kleine stukje in het middengebied erg hetzelfde, dus zeker niet een andere speaker. Wel een BETERE speaker, maar ik had niet anders verwacht eigenlijk.

Mijn eerdere voorspelling in reply #810 op 4 mei:

:)
Zeg, een beetje het gras voor mijn voeten wegmaaien!? >:( Lol, ere wie ere toekomt.
Ik zou er verder nog aan toevoegen dat ik het midlaag en laag niet alleen opener, maar ook schoner en gedetailleerder vind. Maar misschien bedoelen we hetzelfde. ;) Deze Monitor 30.1 gecombineerd met een goede subwoofer zou wel eens gevaarlijk dicht in de buurt kunnen komen van een Monitor 40.1; op punten zal de laatste misschien nog net wat gedetailleerder zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Klinkt heel erg goed, de beschrijving dan. De speakers moet ik zelf maar eens beluisteren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on July  5, 2012, 19:33:08
Klinkt heel erg goed, de beschrijving dan. De speakers moet ik zelf maar eens beluisteren...
Beslist doen! Natuurlijk zal één en ander ook afhankelijk zijn van de onderdelen ervoor, maar bovenstaande beschrijving is (vind ik) zeker een goede van de Monitor 30.1.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

botsen

Garmtz heeft het over de bult in het middengebied, maar als ex-eigenaar van een M30 valt mij vooral op (en herken ik) de flinke bult in het laag/midlaag. Ik vond het midden juist achterblijven bij het laag, en ook die vaststelling is veilig te doen op basis van het plaatje.

Is deze in-room of open field gemaakt?

garmtz

Quote from: botsen on July  5, 2012, 21:22:34
Is deze in-room of open field gemaakt?

In-room. Zie http://www.soundstagenetwork.com/measurements/test_loudspeakers.htm... Ik vind zelf in de praktijk een volledig rechte curve in het laag bij speakers dun klinken. De M30 klinkt wat mij betreft gewoon natuurlijk en in balans.

Een bult is overdreven gesteld... Het is een lichte benadering van dat gebied, dat is toch wat anders dan een 'bult'. Een lichte bump is geen bult dus... :D

botsen

Quote from: garmtz on July  5, 2012, 22:48:32
In-room. Zie http://www.soundstagenetwork.com/measurements/test_loudspeakers.htm... Ik vind zelf in de praktijk een volledig rechte curve in het laag bij speakers dun klinken. De M30 klinkt wat mij betreft gewoon natuurlijk en in balans.

Een bult is overdreven gesteld... Het is een lichte benadering van dat gebied, dat is toch wat anders dan een 'bult'. Een lichte bump is geen bult dus... :D

Interessante site.

OK, een bump dus.

Ik denk dat veel mensen zo n bump prettig vinden, want ik hoor m in heel veel speakers, maar geef mij maar zo n dun klinkende speaker.

Verder een mooie speaker hoor die M30

garmtz

Ik denk dat je het 'probleem' in het laag bij de M30.1 niet meer als een 'probleem' ervaart. Het licht rommelige midlaag is de Achilleshiel van de M30.

botsen

Klinkt interessant, misschien toch maar eens komen luisteren dan.

Maar ja, mijn voorkeuren qua bas zijn niet maatzettend. Ik ben nou eenmaal een sucker voor de ouderwetse, in het laag afvallende, kamervriendelijke gesloten speakers.

Alco

QuoteIk ben nou eenmaal een sucker voor de ouderwetse, in het laag afvallende, kamervriendelijke gesloten speakers.
Me too.  8)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bmateijsen

Quote from: Alco on July  6, 2012, 13:11:09
Me too.  8)

?? Jouw Micra is toch niet gesloten? Of heb ik de verkeerde luidspreker voor mij?

Alco

#935
QuoteJouw Micra is toch niet gesloten? Of heb ik de verkeerde luidspreker voor mij?
Nee, daar heb je wel gelijk in hoor Bjorn. (al heb ik de forse baspoort aan de achterkant wel grotendeels gedempt met een spons) :lookaround:

Ik bedoelde meer dat ik over 't algemeen een voorkeur heb voor gesloten speakers.
Al gaat het wel ten koste van de gevoeligheid/rendement van een speaker, de laagweergave vind ik vaak ongeëvenaard.
(heb eigenlijk wel spijt dat ik m'n Rogers Studio 3's (mk2) een jaar of 3 geleden verkocht heb. Dat waren ook gesloten speakers in een LS3/5a formaat kast, en hadden niet zo'n diep laag maar wel retestrak en de speakers waren erg makkelijk te plaatsen)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bas Akkerman

Quote from: Alco on July  6, 2012, 18:57:50
Nee, daar heb je wel gelijk in hoor Bjorn. (al heb ik de forse baspoort aan de achterkant wel grotendeels gedempt met een spons) :lookaround:

Ik bedoelde meer dat ik over 't algemeen een voorkeur heb voor gesloten speakers.
Al gaat het wel ten koste van de gevoeligheid/rendement van een speaker, de laagweergave vind ik vaak ongeëvenaard.
(heb eigenlijk wel spijt dat ik m'n Rogers Studio 3's een jaar of 3 geleden verkocht heb. Dat waren ook gesloten speakers in een LS3/5a formaat kast, en hadden niet zo'n diep laag maar wel retestrak en de speakers waren erg makkelijk te plaatsen)
Eh, dat klinkt toch verdomd veel als een Harbeth, Alco. ;) En gisteren merkte ik dat verandering van plaatsing niet eens zoveel uitmaakte bij de Monitor 30.1. Haha, sorry dat ik mijn enthousiasme niet onder stoelen of banken steek. Tuurlijk zijn er nog meer mooie luidsprekers, maar Harbeth doet gewoon een hoop goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

#937
QuoteEh, dat klinkt toch verdomd veel als een Harbeth, Alco.  ;)
Qua uiterlijk leken de Rogers inderdaad als 2 druppels water op een Harbeth HL-P3es.


Van wat ik zo lees over Harbeth in 't algemeen denk ik echter niet dat de klank overeen komt.
Ik vermoed dat menigeen de Rogers te fel zou vinden. (genadeloze, metalen dome-tweeter)
Harbeth klinkt wat warmer, vriendelijker lees ik voornamelijk.

Qua plaatsing was de Rogers ook makkelijker. Als ik 't goed begrepen heb klinkt een beetje Harbeth op z'n best bij een minimale afstand van zo'n >50cm.
Voor de Rogers werd een afstand van 15cm aanbevolen. 
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bas Akkerman

En de Rogers ergens tweedehands op de kop tikken is geen optie? Je hebt je duidelijk meer ingelezen dan ik, ik wentel mij dan ook in nederigheid.  :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

QuoteEn de Rogers ergens tweedehands op de kop tikken is geen optie?
Ben ze sindsdien nog nooit weer tegen gekomen op de 2e hands markt.

Ik heb ze verkocht omdat ik ze te lelijk vond. (is op de z/w foto niet echt duidelijk te zien)
Het fineer had een nogal lelijke, oubollige 70's kleur, wat de speaker een goedkope look gaf)
Gelukkig was ik er goedkoop aangekomen via een kennis en kon ik ze na 5 jaar zonder verlies weer verkopen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Cyreg

Waarschijnlijk vind je dan de P3es2 (klinkt IMO pittiger) beter smaken dan de P3ESR  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Quote from: Cyreg on July  6, 2012, 20:14:12
Waarschijnlijk vind je dan de P3es2 (klinkt IMO pittiger) beter smaken dan de P3ESR  ;)

Klinkt inderdaad pittiger, en kost nog maar 1395 Euro per paar... Match met Naim gegarandeerd.

Dr.Bedlo

Kost maar! Dat klinkt voor mensen in de bijstand als muziek in de oren!
Quad vintage.

Fred Mulder

#943
Quote from: Alco on July  6, 2012, 18:57:50
Ik bedoelde meer dat ik over 't algemeen een voorkeur heb voor gesloten speakers.

Alco,

Heb je de kleine Harbeths al eens beluisterd? (heb de 38 pagina's maar even niet doorgenomen  ;))
Wat verder van de wand is idd aan te raden, maar >50cm geen voorwaarde. Ook kunnen mooie panelen snel veel verbeteren.

Een paar weken geleden heb ik m'n ES-2 meegenomen naar een GB Naim forumlid, met geweldige set (Linn Klimax DS, 500 serie  :thumbs-up:). Ik ben erg onder de indruk zijn eigen set met speakers (Kharma), helemaal goed! Een verademing om naar te luisteren, genieten. De Harbeths eenmaals aangesloten viel een deel ruimtelijkheid en detail natuurlijk weg (prijsratio > 1-10), al waren we positief verbaasd tot hoeveel muziek die kleine kastjes in staat zijn. Geleerd dat met een goede bron, versterkers de ware potentie van Harbeths zichtbaar wordt.

Mvg, Fred

Alco

#944
QuoteAlco,

Heb je de kleine Harbeths al eens beluisterd? (heb de 38 pagina's maar even niet doorgenomen ;))
Nee, ik heb ze tot nu nog niet beluisterd Fred. Deels omdat ik eigenlijk nog best tevreden ben met m'n huidige speakers, maar ook omdat ik geen auto heb, en de meeste Harbeths dealer niet echt in de buurt zitten, waardoor ik niet zo snel geneigd ben om tot actie over te gaan.

Daarnaast lees ik op diverse fora dat de kleine Harbeth's, gezien het erg lage rendement, het best klinken met een zwaardere versterker.
De Brio-R zou 'm kunnen aansturen, maar 't houd niet echt over... misschien valt dat wel mee hoor, maar zou 't me goed kunnen voorstellen.
(m'n Nait 5i-2 trok een setje Rogers LS3/5a ook amper)

QuoteEen paar weken geleden heb ik m'n ES-2 meegenomen naar een GB Naim forumlid, met geweldige set (Linn Klimax DS, 500 serie  ). Ik ben erg onder de indruk zijn eigen set met speakers (Kharma), helemaal goed! Een verademing om naar te luisteren, genieten.
O, bedoel je Geoff ?  Erg mooie set inderdaad! :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Fred Mulder

Quote from: Alco on July  9, 2012, 07:13:47
Nee, ik heb ze tot nu nog niet beluisterd Fred.


Daarnaast lees ik op diverse fora dat de kleine Harbeth's, gezien het erg lage rendement, het best klinken met een zwaardere versterker.


O, bedoel je Geoff ?  Erg mooie set inderdaad! :)

1. Een mooi vakantiedag uitstapje lijkt me ;-)
2. Dat valt mee, in eenzelfde review staat dat ze juist geen beefy amp nodig hebben (ik meen dat er een op de Harbeth site staat), gewoon eens proberen. Ze zijn erg verslavend.
3. Yep

Fred

garmtz


raindog

#947
Een mooie review uit Jeff Dorgay's gratis online magazine Tone Audio.

Onlangs heb ik alle magazines (inmiddels 46 stuks) gedownload en in een mapje op mijn iPad geplaatst. Het is erg leuk om af en toe wat artikelen te lezen.

Omdat Dorgay zelf al enkele jaren de Compact 7ES-3 in zijn bezit heeft vind je in zijn artikelen veel opmerkingen over hoe geteste luidsprekers zich verhouden tot de Harbeth, of hoe versterkers er mee combineren. Omdat ik zelf al een tijdje op zoek ben naar een betere versterker, en er een aantal heb uitgeprobeerd die door Dorgay getest zijn, herken ik veel van zijn beschrijvingen en kwalificaties. Dat maakt Tone Audio voor mij een betrouwbare bron. Natuurlijk blijft het wel Amerikaans, dus moet je de superlatieven af en toe met een korreltje zout nemen... ::)

Voor iedereen die Tone Audio wil downloaden, hier de LINK naar het actuele exemplaar en alle voorgaande uitgaves.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

HuubF

Even een vraag. Hoe haal je in 's Hemelsnaam de frontjes van die M30's af zonder houtsplinters?
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dirk

bij de S-HL5 lukt dat vrij makkelijk door bij de hoek met enige feeling aan de stof zelf te trekken, waardoor het hele frame uit de "groef" rondom komt.
zover ik al heb kunnen lezen op het Harbeth forum zit het front van de M30 op dezelfde manier vast, dus...

btw ; er bestaat ook een speciale "tool" van fabrikant Skylan om de frontje snel & veilig te verwijderen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea