Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

In welk opzicht verschillen de monitors met bv de shl5?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2012, 22:14:23
In welk opzicht verschillen de monitors met bv de shl5?

Zijn meer strikt gesproken 'monitoren', dus iets explicieter in de details en leggen dus ook de kwaliteit van de keten meer bloot. Maar eigenlijk is de tweedeling een beetje artificieel. De verschillende modellen klinken gewoon verschillend, maar zijn absoluut uit hetzelfde hout gesneden.

Jumping Jack

Ik word toch een beetje nieuwsgierig stilaan... Binnenkort maar eens ergens proberen te beluisteren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2012, 13:35:53
Ik word toch een beetje nieuwsgierig stilaan... Binnenkort maar eens ergens proberen te beluisteren...

Einde PMC-tijdperk in zicht? ;D

Jumping Jack

Verandering van spijs doet eten Henk. Ik lees altijd maar weer die lovende woorden van reviewers en gebruikers, en dan zeker in combinatie met Naim. Dat wil ik wel eens zelf ondervinden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2012, 13:44:32
Verandering van spijs doet eten Henk. Ik lees altijd maar weer die lovende woorden van reviewers en gebruikers, en dan zeker in combinatie met Naim. Dat wil ik wel eens zelf ondervinden...

Je hebt helemaal gelijk. Ook ik wil ze wel eens horen. Misschien maar eens een afspraak met Theo maken. Lijkt me ook wel leuk om hem en jou een keer in levende lijve te ontmoeten.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Quote from: Onder013 on July  3, 2012, 14:05:44
Je hebt helemaal gelijk. Ook ik wil ze wel eens horen. Misschien maar eens een afspraak met Theo maken. Lijkt me ook wel leuk om hem en jou een keer in levende lijve te ontmoeten.

Groet,

Henk
Sluit ik me helemaal bij aan! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

#907
Haha, het wordt een overrompeling bij Twani!  :coffee:

Een audiozaak niet ver bij mij vandaan doet in Harbeth, ik zal daar eens proberen langs te gaan. Hij heeft ook De Vore (de Gibon is prachtig om te zien) en Kef (de Ref. 201/2 en de nieuwe LS50 wil ook wel eens horen)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2012, 14:25:56
Haha, het wordt een overrompeling bij Twani!  :coffee:

Een audiozaak niet ver bij mij vandaan doet in Harbeth, ik zal daar eens proberen langs te gaan. Hij heeft ook De Vore (de Gibon is prachtig om te zien) en Kef (de Ref. 201/2 en de nieuwe LS50 wil ook wel eens horen)...
"Gezellie" hoor jongens ;)  Tja Jack, één helft van het Nirvana heb jij al (superU) de andere helft heb ik ;D

Bas Akkerman

#909
Quote from: twani on July  3, 2012, 20:20:24
"Gezellie" hoor jongens ;)  Tja Jack, één helft van het Nirvana heb jij al (superU) de andere helft heb ik ;D
En ik heb beide in combinatie al eens beluisterd. ;) Dat wordt of naar twani of naar Jumping Jack. In één van die topics verdere afspraken maken heren?

Overigens ga ik aanstaande donderdag naar de Harbeth Monitor 30.1 luisteren in een vergelijk met de (al eerder gehoorde) Monitor 30.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Bas, eigenlijk toch wel heel lastig om een voor jouw ideale set te "componeren" want hoe pak je zoiets nou aan..... Ik bedoel het volgende: Stel nu de 30.1 klinkt bijv. een tikkie directer dan de 30 (de verschillen zullen niet enorm zijn denk ik) laat je dit in het totaalresultaat (complete set) dan zo of compenseer je dat dan weer met een wat "zoeter"gevoicte amp, of stel je zet in op een super HL5 die wat minder "monitor achtig" is, zet je deze dan weer op een wat meer "Pinpoint" versterker of laat je het zo.
Ik bedoel eigenlijk dit:  3+2=5 maar 1+4 is ook 5 maar op een andere manier bereikt maar wél 5!
Hangt het er voor jou dan ook nog vanaf hoe je 5 hebt bereikt, of is 5 gewoon het doel hoe dan ook bereikt?

Moeilijke materie ik weet het, het schoot echter tijdens het lezen van dit topic door m`n hoofd vandaar...

Bas Akkerman

Ik reageer hier even in mijn eigen topic op, vind je dat goed?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Quote from: Bas Akkerman on July  3, 2012, 21:57:04
Ik reageer hier even in mijn eigen topic op, vind je dat goed?
Sorry Bas, ik let niet op :blush:

Jumping Jack

Garmt, welke Harbeth zou jij in mijn geval aanraden?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on July  4, 2012, 14:15:25
Garmt, welke Harbeth zou jij in mijn geval aanraden?

De SHL5 of de M30.1... De SHL5 moet liefst wel een flink stuk van de muur af staan. Fijn is echter dat jij geen zijwanden hebt naast de speakers, dus kun je wellicht wegkomen met zo'n 50 cm achter de speakers. Met de M30.1 kun je tot 40-50 cm van de wand gaan zowiezo zonder probleem. Maar los daarvan is er een fundamenteler verschil tussen de SHL5 en de M30.1, dat je alleen zelf op waarde kunt schatten: het royale van de SHL5 of het meer precieze van de M30.1... ;)

Lodewijk

Een tijdje terug, bij een kennis in Aken de 40.1 een avond beluisterd. Prachtig :) De luidsprekers stonden in een niet zo grote luisterruimte, ik schat zo´n 40m2. Op het Harbeth forum zijn de meningen verdeeld, over de grootte van luisterruimtes voor de 40.1 resp. de SHL5.
Mijn interesse voor Harbeth luidsprekers is een tijdje geleden al gewekt :smile:

twani

#916
Quote from: garmtz on July  4, 2012, 16:42:18
De SHL5 of de M30.1... De SHL5 moet liefst wel een flink stuk van de muur af staan. Fijn is echter dat jij geen zijwanden hebt naast de speakers, dus kun je wellicht wegkomen met zo'n 50 cm achter de speakers. Met de M30.1 kun je tot 40-50 cm van de wand gaan zowiezo zonder probleem. Maar los daarvan is er een fundamenteler verschil tussen de SHL5 en de M30.1, dat je alleen zelf op waarde kunt schatten: het royale van de SHL5 of het meer precieze van de M30.1... ;)
Royaal klinkt de SHL5 absoluut, maar wat zorgt nou toch voor "het sfeervolle" in het klankbeeld Garmt?
Tegenwoordig luister ik sàvonds laat zelfs naar een zender als bijv. "Boomer Radio Classics", gewoon om de dag lekker rustig weg te laten glijden, de Harbeths zorgen ervoor dat je je daadwerkelijk zo`n 30 á 40 jaar in de tijd voelt teruggeworpen, pure emotie in het klankbeeld. Niets in de keten trekt de aandacht weg van de muziek, pure beleving, dat is het.
Ze staan bij mij overigens ongeveer 45cm van de achterwand, gemeten vanaf achterzijde speaker. "Toe in" is dusdanig dat ik vanaf de luisterpositie nog precies een miniscuul deel van de binnenste zijwanden van de speaker zie....

garmtz

Quote from: twani on July  4, 2012, 20:23:03
Royaal klinkt de SHL5 absoluut, maar wat zorgt nou toch voor "het sfeervolle" in het klankbeeld Garmt?
Tegenwoordig luister ik sàvonds laat zelfs naar een zender als bijv. "Boomer Radio Classics", gewoon om de dag lekker rustig weg te laten glijden, de Harbeths zorgen ervoor dat je je daadwerkelijk zo`n 30 á 40 jaar in de tijd voelt teruggeworpen, pure emotie in het klankbeeld. Niets in de keten trekt de aandacht weg van de muziek, pure beleving, dat is het.

Het natuurlijke en open karakter zonder nervositeit... Dat is gewoon helemaal Harbeth! :)

QuoteZe staan bij mij overigens ongeveer 45cm van de achterwand, gemeten vanaf achterzijde speaker. "Toe in" is dusdanig dat ik vanaf de luisterpositie nog precies een miniscuul deel van de binnenste zijwanden van de speaker zie....

Toe in is uitstekend. Haal ze maar eens zo'n 75 cm met de achterkant van de muur en hoor wat dat doet met je dieptebeeld, plaatsing en laagweergave... Kan geen kwaad om te experimenteren toch? Vandaag de M30.1 lang getweaked op plaatsing en 5 cm naar voor of achter kan echt een wereld van verschil zijn...

Jumping Jack

Garmt, wat vind je zelf van de 30.1 tov de 30 (die heb jij privé toch, dacht ik?)? En zijn er nog 30's verkrijgbaar eventueel?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

bmateijsen

Quote from: Jumping Jack on July  5, 2012, 10:21:46
Garmt, wat vind je zelf van de 30.1 tov de 30 (die heb jij privé toch, dacht ik?)? En zijn er nog 30's verkrijgbaar eventueel?

Vandaag zal wel wat meer vergeleken worden. Voor nu wordt de Monitor 30 gewoon gevoerd naast de Monitor 30.1, dus ja hoor, er zijn nog M30's verkrijgbaar ;D.

Groet,

Bjorn

twani

Quote from: garmtz on July  4, 2012, 23:07:58
Het natuurlijke en open karakter zonder nervositeit... Dat is gewoon helemaal Harbeth! :)

Toe in is uitstekend. Haal ze maar eens zo'n 75 cm met de achterkant van de muur en hoor wat dat doet met je dieptebeeld, plaatsing en laagweergave... Kan geen kwaad om te experimenteren toch? Vandaag de M30.1 lang getweaked op plaatsing en 5 cm naar voor of achter kan echt een wereld van verschil zijn...
Laat "de commandant der strijdkrachten" juist vanavond buitenshuis op een missie  zijn :D  Op advies ga ik naar 75cm van de wand, jullie horen nog... ;)

Bas Akkerman

Quote from: twani on July  5, 2012, 15:01:38
Laat "de commandant der strijdkrachten" juist vanavond buitenshuis op een missie  zijn :D  Op advies ga ik naar 75cm van de wand, jullie horen nog... ;)
Om vervolgens thuis weer tot oorlog over te gaan? :) Nee, zal wel meevallen denk ik en hopelijk het geluid op een positieve manier niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Ah, ze is lief hoor, mijn "Waffie" is op dit gebied niet zo lastig ;D Als ik er maar blij van word zegt ze........

garmtz

Het verschil vandaag echt serieus kunnen beluisteren tussen de M30 en M30.1 en ik vind het best groot... Er is naast een kwaliteitsverschil ook nog wel een klein verschil in klankbalans.

De M30.1 is t.o.v. de M30:
- Ruimtelijker (plaatsing is nog beter 'van de speaker' en het geluidsbeeld heeft vooral meer hoogte, maar ook breedte en diepte. Overigens alleen als dit zo in de opname zit!)
- Opener (vooral in het lage middengebied/hoge bas)
- Homogener (goed te merken in het dieptebeeld, alle frequenties van een instrument/stem staan 'op dezelfde plek')
- Plastischer (goed merkbaar bij stemmen: die zijn heel rond en menselijk, maar ook met meer detail)
- Neutraler (lichte nadruk op midden/midlaag is weg)
- Gedetailleerder (er lijkt domweg meer informatie te worden gehaald uit de opname)
- Betere afstraling (minder kritisch voor zithoogte of 'precies in het midden zitten')

De M30 heeft een lichte bump in het middengebied dat niet onaangenaam is en de muziek iets meer 'naar je toe' brengt, maar het perspectief van de M30.1 is eerlijker. De enige reden die ik zou zien voor iemand om de M30 te prefereren is precies dit punt: het middengebied van de M30 is net iets meer 'upfront'. Hieronder een meting, waarin je kunt zien dat er een lichte voorkeur is voor het gebied 500-2000 Hz. Ik verwacht dat de M30.1 hier iets rechter is:



De klankbalans van beide speakers is los van dit kleine stukje in het middengebied erg hetzelfde, dus zeker niet een andere speaker. Wel een BETERE speaker, maar ik had niet anders verwacht eigenlijk.

Mijn eerdere voorspelling in reply #810 op 4 mei:

QuoteWarmer zullen ze niet gaan klinken. Wel zal de afstraling beter zijn en dus minder kritisch wat betreft luisterhoogte en een nog mooiere off-axis respons met een nog homogenere overgang van woofer naar tweeter. Blijkbaar heeft de M30.1 een 'smoother response' in het laag/midlaag. Hiermee wordt bedoeld 'rechter', niet 'warmer'. Verder verwacht ik dat de M30.1 een opener en soepeler laag heeft (afgaande op RADIAL2 is de C7ES3) en wellicht ook een nog opener hoog.

:)

Xander32

Kompliment voor de duidelijke beschrijving inzake de overeenkomsten en verschillen Monitor 30 - 30.1.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT