Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

botsen

Quote from: fred19633 on April 18, 2012, 10:04:14
Omdat Alan zelf beweert dat de zilveren bekabeling niets uithaalt en dat het geen sonische verbetering geeft. Puur alleen voor de show dus dan zou je ook niet verwachten dat de verbetering"erstaunlich" is.



Hij zegt ook niet dat de verbetering erstaunlich is, maar dat wat de kabel brengt erstaunlich is. Ik denk dat ie de verhoging in de verkoopprijs erstaunlich vindt, gezien de verbetering in geluid die hij niet hoort.  ;D

Dr.Bedlo

Tis en blijft een eigen gereide kwibus. Mag ik wel.
Quad vintage.

garmtz

Wie zegt dat Alan Shaw dat comment ook echt gegeven heeft? Misschien heeft de Duitse importeur het wel een beetje 'aangedikt'...

Martin!!!

#753
Quote from: garmtz on April 20, 2012, 15:10:42
Wie zegt dat Alan Shaw dat comment ook echt gegeven heeft? Misschien heeft de Duitse importeur het wel een beetje 'aangedikt'...

Als je e.e.a. op het Engelse Harbeth forum leest wordt dit min of meer ook wel gesuggereerd, er wordt feitelijk niet echt inhoudelijk op de 'aantijding' ingegaan......

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?1582-Testing-P3ESR-SE

Van af post 14 "No offence!!!!" wordt er over gesproken......

Tsja waar gaat het eigenlijk over  :notify:
mainly British stuff

raindog

Quote from: KayaRahnee on April 18, 2012, 19:03:16
Omdat ik zo weinig info kan vinden over Harbeth  i.c.m. buizenversterking vraag ik me af of het nut heeft Harbeth te gaan beluisteren wetende dat, indien deze mij zou bevallen, deze moeten "samenwerken" met mijn PrimaLuna DiaLogue Two.

Die combinatie gaat prima! Ik heb de PL Dialogue 2 (met KT88's) vorig jaar mogen beluisteren op mijn eigen Harbeths, de Compact 7-ES3. De PL had genoeg controle over de Harbeths en gaf van hoog tot laag een mooie neutrale sound. Persoonlijk vond ik de PL net ietsje te fris klinken in combinatie met mijn Compacts, maar dat is een kwestie van smaak en ik neig nu eenmaal naar een wat warmere en gloedvolle sound. Misschien dat de Harbeth M30 of SHL-5 een mooiere combinatie op zou leveren met een PL Dialogue 2. Jou versterker is in ieder geval een goed uitgangspunt om eens een aantal verschillende Harbeths te gaan beluisteren.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Quote from: raindog on April 21, 2012, 12:13:28
Misschien dat de Harbeth M30 of SHL-5 een mooiere combinatie op zou leveren met een PL Dialogue 2. Jou versterker is in ieder geval een goed uitgangspunt om eens een aantal verschillende Harbeths te gaan beluisteren.

Technisch kan het inderdaad prima, maar het resultaat zal niet noemenswaardig anders zijn dan op een M30 of SHL5. De PL2 is gewoon een wat pittige buizenversterker. De Harbeths laten dat gewoon horen.

KayaRahnee

Quote from: raindog on April 21, 2012, 12:13:28
Die combinatie gaat prima! Ik heb de PL Dialogue 2 (met KT88's) vorig jaar mogen beluisteren op mijn eigen Harbeths, de Compact 7-ES3. De PL had genoeg controle over de Harbeths en gaf van hoog tot laag een mooie neutrale sound. Persoonlijk vond ik de PL net ietsje te fris klinken in combinatie met mijn Compacts, maar dat is een kwestie van smaak en ik neig nu eenmaal naar een wat warmere en gloedvolle sound. Misschien dat de Harbeth M30 of SHL-5 een mooiere combinatie op zou leveren met een PL Dialogue 2. Jou versterker is in ieder geval een goed uitgangspunt om eens een aantal verschillende Harbeths te gaan beluisteren.

Fijn om te horen dat de PrimaLuna een geschikte "partner" kan zijn voor de Harbeths.

Ik hou vooral niet van "aangedikt" hoog, wat ik snel als schel ga ervaren.
Tijdens luistersessies is mij opgevallen dat vele hedendaagse speakers op die manier proberen aandacht te trekken.
Speakers moeten voor mij verschillende muziekstijlen aankunnen en eerder in niets echt "opvallen", alsook op lager luister niveau ook goed presteren.
Ook dit laatste vind ik bij vele luidsprekers vaak een minpunt.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Ok. Ik vind wel dat de Harbethjes niet echt jofel klinken bij Klassieke muziek en ook hardrock gaat niet echt lekker. Dan zou ik voor iets anders gaan eerlijk gezegd. Maar dat zal ongetwijfeld wederom worden tegen gesproken ;)
Quad vintage.

garmtz

Quote from: KayaRahnee on April 21, 2012, 12:41:45
Fijn om te horen dat de PrimaLuna een geschikte "partner" kan zijn voor de Harbeths.

Ik hou vooral niet van "aangedikt" hoog, wat ik snel als schel ga ervaren.
Tijdens luistersessies is mij opgevallen dat vele hedendaagse speakers op die manier proberen aandacht te trekken.

Dat is wat een Harbeth nooit zal doen, je moet het wel heel gek maken wil het hoog bij een Harbeth hard gaan klinken. Alan Shaw, de ontwerper, heeft een hekel aan een aangedikte hoogweergave.

QuoteSpeakers moeten voor mij verschillende muziekstijlen aankunnen en eerder in niets echt "opvallen", alsook op lager luister niveau ook goed presteren.
Ook dit laatste vind ik bij vele luidsprekers vaak een minpunt.

Volgens mij zit je dan bij Harbeths helemaal goed, die zijn namelijk ONTWORPEN om op lage volumes natuurlijk en gedetailleerd te klinken. Verder vind ik ze goed klinken met alle muzieksoorten, omdat ze de fouten van de opname niet benadrukken (noch ONDERdrukken!).

garmtz

Quote from: fred19633 on April 21, 2012, 12:50:54
Ok. Ik vind wel dat de Harbethjes niet echt jofel klinken bij Klassieke muziek en ook hardrock gaat niet echt lekker. Dan zou ik voor iets anders gaan eerlijk gezegd. Maar dat zal ongetwijfeld wederom worden tegen gesproken ;)

Ja, ga ik ten dele tegenspreken... ;)   Het ligt er een beetje aan welke smaak klassieke muziek je draait en op welk model Harbeth. Een groot orkest op een P3ESR is gewoon moeilijk, zeker als het wat betreft vermogen niet overhoudt. Hardrock zal een Harbeth blootleggen voor wat het is: gecomprimeerde vervorming... :)

Dr.Bedlo

#760
Quote from: garmtz on April 21, 2012, 12:59:12
Dat is wat een Harbeth nooit zal doen, je moet het wel heel gek maken wil het hoog bij een Harbeth hard gaan klinken. Alan Shaw, de ontwerper, heeft een hekel aan een aangedikte hoogweergave.

Volgens mij zit je dan bij Harbeths helemaal goed, die zijn namelijk ONTWORPEN om op lage volumes natuurlijk en gedetailleerd te klinken. Verder vind ik ze goed klinken met alle muzieksoorten, omdat ze de fouten van de opname niet benadrukken (noch ONDERdrukken!).

Mooi verhaald. Ze laten genadeloos een foute cd horen. En een hard hoog Nee. Een zeer uitgewogen en neutraal klankkarakter. Het is wennen dat wel.
Quad vintage.

KayaRahnee

#761
Quote from: garmtz on April 21, 2012, 13:02:09
Hardrock zal een Harbeth blootleggen voor wat het is: gecomprimeerde vervorming... :)
Niet zo belangrijk maar toch even kleine aanvulling/verduidelijking: Speel wel Rock.
Hard/Metal Rock enz. daarentegen echter zelden of nooit.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dr.Bedlo

Tsja.

Harbeth is vooral geroemd om zijn weergave van stemmen. En dat klopt als een bus. Niet al te complexe muziek geven deze wondermooi weer. maar Motorhead en Judas priest word een ongecontroleerde janboel.
Quad vintage.

ChrisV

Quote from: fred19633 on April 21, 2012, 13:24:39
Tsja.

Harbeth is vooral geroemd om zijn weergave van stemmen. En dat klopt als een bus. Niet al te complexe muziek geven deze wondermooi weer. maar Motorhead en Judas priest word een ongecontroleerde janboel.

dat ligt denk ik eerder aan andere factoren (de versterking, ruimte, stroom) dan aan de luidsprekers.

Dr.Bedlo

Quad vintage.

garmtz

In een akoestisch zeer goede omgeving zal een Harbeth de meeste opnames die binnen de fysieke grenzen van zijn kunnen liggen, eerlijk weergeven. Dus zonder nadruk van de fouten, maar ook geen verdoezeling van de fouten. Ga je op oorlogssterkte draaien op een P3 met een matige versterker in een akoestisch slechte omgeving, dan gaat het fout ja... :D

Poldo

Ik zou ook wel eens de harbeths willen beluisteren ik vind ze wel wat hebben ze stralen nostalgie uit, misschien is het wel iets voor in mijn kleine studieruimte van 3*4 meter, de baby harbeths.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Robiwan

koop gewoon de Neat Motives 2 vloerstaanders. Oh jee das vloeken in de kerk :D Ook op hoge volumes genoeg ballen en een lekker compact design maar toch groot genoeg voor flink wat druk.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Poldo

Ik wil er lekker dicht op gaan zitten zodat mijn bureau achter de luisterplek kan.

Dus zo'n 30 cm van de achterwand en dan ongeveer 2,5 meter van oor naar tweeter. speakers 2 meter uit elkaar en 50cm van de zijwanden, gemeten vanuit het hart van de speaker.
Kan dat met de Motives? Anders zou de Neat Petite SX wel een leuke concurrent zijn van de Harbeths.

Ik wil ze overigens op een Naim Uniti of Qute gaan zetten zodat ik kan streamen vanaf mijn Unitiserve die aangesloten zit op mijn hoofdsysteem.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Robiwan

Quote from: Poldo on April 21, 2012, 17:12:23
Ik wil er lekker dicht op gaan zitten zodat mijn bureau achter de luisterplek kan.

Dus zo'n 30 cm van de achterwand en dan ongeveer 2,5 meter van oor naar tweeter. speakers 2 meter uit elkaar en 50cm van de zijwanden, gemeten vanuit het hart van de speaker.
Kan dat met de Motives? Anders zou de Neat Petite SX wel een leuke concurrent zijn van de Harbeths.

Ik wil ze overigens op een Naim Uniti of Qute gaan zetten zodat ik kan streamen vanaf mijn Unitiserve die aangesloten zit op mijn hoofdsysteem.

dan zou ik voor de petite sx gaan.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Quote from: garmtz on April 21, 2012, 15:28:52
In een akoestisch zeer goede omgeving zal een Harbeth de meeste opnames die binnen de fysieke grenzen van zijn kunnen liggen, eerlijk weergeven. Dus zonder nadruk van de fouten, maar ook geen verdoezeling van de fouten. Ga je op oorlogssterkte draaien op een P3 met een matige versterker in een akoestisch slechte omgeving, dan gaat het fout ja... :D

Uiteraard, maar dat gaan niet alleen fout met de Harbethjes. Je maakt mij overigens niet wijs dat Harbeth en Judas Priest met een ander stroomblok nu wel goed gaan klinken.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: LPlover on April 21, 2012, 17:24:08
dan zou ik voor de petite sx gaan.

Zou kunnen ken ze niet voldoende. De Harbeths zijn overigens niet voor niets Nearfield speakers.
Quad vintage.

Poldo

Quote from: fred19633 on April 21, 2012, 18:04:38
Zou kunnen ken ze niet voldoende. De Harbeths zijn overigens niet voor niets Nearfield speakers.

Tot welke afstand (oor-tweeter) is iets nearfield?

1,5 meter ofzo?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dr.Bedlo

Kweeennie

Zit nu vanwege een onwillig pootje op de bank en die staat schuin op de speakers en dat is ongeveer 1.20 afstand en dat klinkt zeer aangenaam.
Quad vintage.

Poldo

Quote from: fred19633 on April 21, 2012, 18:35:31
Kweeennie

Zit nu vanwege een onwillig pootje op de bank en die staat schuin op de speakers en dat is ongeveer 1.20 afstand en dat klinkt zeer aangenaam.

oke dat is mooi en zonder onwillig pootje, hoe ver zit je dan van de Harbeths af?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.