Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dr.Bedlo

#575
Helaas...Gezondheid speelt niet mee. Als het weer zomer word dan gaat de fred eens naar Hilversum. Ben zeer neusgierig naar die Leben versterker en hoe dat klinnt met de p3tjes. Vind dit dus echt heel mooie versterkers. Ben ik helemaal niet gewend van de Niponners.
Quad vintage.

garmtz

Voor de gein even de complete lijst met waar we mee gedraaid hebben:

Set 1:
Monitor 40.1
VTL TL-5.5 II voorversterker (met phono) en 2x MB-185 eindversterkers
Linn Klimax DS streamer
Michell Gyro SE (HR power supply) met TecnoArm en Benz Wood
Volledig bekabeld met Cardas Golden Reference

Set 2:
Harbeth Super HL5 / Harbeth Compact 7ES-2
Naim NAC 282 + NAP 250 + NAP PSC + HiCap
Naim NDX + XP5 XS
Naim CDX2
Naim bekabeling

Set 3:
Harbeth M30 / Harbeth P3ESR / Harbeth P3ES-2
Leben CS300 + Linn Akurate DS / Naim SuperUniti
Bekabeling Cardas (Leben) / Naim (SuperUniti)

hifihenk

#577
Het was gisteravond weer heel gezellig en informatief bij de Harbeth show van BB&G.
Bjorn en Garmt speelde hun rol als gastheer voortreffelijk en behalve voor de oortjes was er voor de inwendige mens van alles te beleven. Top georganiseerd!!   :headbanging:

Na de ontvangst met lekkere bubbels begonnen we in de grote luisterruimte aan onze reis langs verschillende muziekstijlen met als reisleider de Monitor 40.1. Deze speaker is, zeker voor een monitor behoorlijk uit de kluiten gewassen en is dan ook bijna full range. Hij heeft hierdoor wel een grote ruimte nodig. Ik vond de M40.1 erg mooi en natuurlijk klinken (de typische Harbeth kenmerk), maar zelfs voor deze ruimte misschien een tikje te groot. Het leek alsof de speaker een bult in het laag  heeft (schatting rond 30 / 40 Hz).

Daarna verdeelde de groep zich tussen de twee luisterruimtes. In de grote luisterruimte konden we luisteren naar de Super HL5 en de Compact 7ES-2 en in de andere ruimte naar de P3ES-2 en de Monitor 30.

De Super HL5 vond ik beter uit de verf komen dan de M40.1 in de grote ruimte. Mooi coherent en diep geluidsbeeld en een heel natuurlijk geluid. Mooi diep en strak laag (komt ook door de aansturing met de Naim set, toch een heel ander karakter dan de VTL), het fantastische Harbeth midden gebied en een mooi niet agressief hoog. De compact 7ES-2 was eigenlijk te klein voor de ruimte. Deze speaker uit de domestic range, was beter tot zijn recht gekomen in de kleine luisterruimte. Neemt niet weg dat wat deze speaker wel liet horen heel mooi klonk. Deze speaker heeft ten opzichte van zijn broertjes en zusjes uit de Monitor range een iets andere sound. Het klinkt allemaal iets rustiger, softer; in de goede zin van het woord. Ik heb destijds niet voor de Compact 7 gekozen omdat ik een Linn set heb. Had ik een Naim set gehad was mijn keuze misschien wel op de Compact 7 gevallen i.p.v. de M30.

In de andere luisterruimte speelde de Harbeth P3ES-2 heel indrukwekkend. De combinatie met de Leben versterker (met zijn 12 Watt) doet hele mooie dingen. Het middengebied van dit duo is heel mooi. Uiteraard gaat het laag niet zo diep en moet je geen Nirvana op vol volume willen luisteren, maar met de juiste muziek en de juiste luisterafstand (near field) doet dit kleine speakertje het heel goed.  :pompom:

De Monitor 30 op de Leben laat zich van zijn goede kant zien. Voor mij geen verrassing, of toch? De Monitor 30 is ook geen gevoelige speaker en het verbaasde mij waartoe ze in staat zijn als ze met slechts 12 watt gekieteld worden. Aangezien mijn muziek keuze vrij breed is, kies ik toch voor een transistor aansturing. Ik heb, aan het einde van de avond, nog even geluisterd naar de M30 op de Naim SuperUniti. Toen herinnerde ik mij weer mijn luistermiddagen bij BB&G tijdens mijn zoektocht naar de beste luidspreker voor mijn smaak (en budget). De Monitor 30 laat precies de karakteristiek van de versterker horen waarmee hij wordt aangestuurd. De leben geeft een heel ruimtelijk beeld met een fantastisch gevoel voor stemmen (middengebied). Met de Naim versterking krijgt de M30 veel meer drive en kracht, maar wordt ook wat scherper / agressiever in het hoog. Met de Linn Majik 2100, waarmee ik ze aanstuur, blijft de drive maar verdwijnt de scherpte en dat vind ik wel zo lekker. Maar goed, dat is mijn smaak.  ;)

Rond 11 uur ben ik maar eens opgestapt. Ik was nog lang niet de laatste  ;D

Ik wil Bjorn en Garmt nogmaals bedanken voor een leuke, leerzame avond. En niet te vergeten ook de importeur die deze avond mede mogelijk gemaakt heeft.

Het zou leuk zijn andere aanwezigen hun ervaringen ook op het forum willen posten.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Bas Akkerman

Ik dacht even te wachten met het verslag om de mensen die nog moeten gaan niet teveel te beïnvloeden. Maar als er één schaap over de dam is...

Laat ik beginnen Bjorn en Garmt te bedanken voor de mooie avond. Het klinkt altijd wat overdreven en ik krijg zelf altijd een onbehaaglijk gevoel als een recensent in een blad of op een site begint met het danken van zijn gastheren. Desondanks is dit zeker gemeend, het was een avond die met liefde was opgezet, niet alleen de sets, ook de aankleding en het eten. Ik zou prima kunnen leven op de 1e Oosterstraat 2 in Hilversum!

Niet alleen de routeplanner op mijn mobiel, ook in mijn hoofd is niet geweldig. Net als vorige keer moest ik even zoeken. Dat komt echter niet door een vervelende locatie, want die is mooi gelegen in Hilversum. Aangekomen, en nog snel een Turkse pizza achter de kiezen, zag ik wat mensen de straat inkomen. Ik ben snel achter hen aan gegaan, het voelde toch wel een beetje als koudwatervrees. Het was namelijk mijn eerste show en ik was benieuwd hoe dat zou bevallen. Je hebt namelijk niet alleen je eigen muziek (en de huivering voor alleen Diana Krall en aanverwante audiofiele muziek), maar ook dat van de anderen en wisselen van onderdelen in de set doe je ook niet. Kortom, ik ben "verwend" met mijn luistersessies.

Ik hoefde me nergens zorgen over te maken. Er stonden mooie sets, er was een aandachtig, gemêleerd publiek (jawel, 2 vrouwen!!) en de sfeer voelde goed.
Genoeg introductie!

Van de verschillende sets heeft Henk al het één en ander al verteld. Ik zal waar mogelijk proberen te vermijden in herhaling te vallen, maar zie onderstaande als gedeelde indrukken.

Dit heten officieel monitors, maar klein zijn de Monitor 40 allerminst. De muziek is al begonnen voordat iedereen gaat zitten, een eerste indruk is al snel gemaakt. Het laag is enorm aanwezig, het lijkt iets teveel van het goede, zelfs voor de aanzienlijke ruimte waarin ze staan. Dat wordt ook duidelijk in de muziek en heeft daar een, voor mij, te grote invloed op. Vrouwenstemmen bijvoorbeeld worden niet helemaal goed weergegeven en de dames lijken de baard in de keel te hebben. Er lijkt wat midlaag "kwijt" te zijn in de weergave waardoor stemmen, maar ook instrumenten half worden weergegeven. Zo hoor je meer de snaren van een gitaar, maar niet de klankkast. Het laag lijkt haast de lucht in dit soort instrumenten weg te drukken, bijvoorbeeld wanneer er een blaasinstrument wordt bespeeld.
En dat is jammer, want het midden waar Harbeth zo bekend om staat, is heel realistisch op deze weergever. Dat zal ten dele ook aan de aansturing door de VTL komen en niet te vergeten de Linn Klimax als bron. Overigens heeft de Michell Gyro SE niet staan spelen. Wel een erg mooie draaitafel om te zien, maar dat is altijd het halve verhaal natuurlijk. Opvallend vind ik dat er eigenlijk geen vragen zijn voor de importeur van Harbeth, toch een uitgelezen kans deze te stellen.

Er wordt, na een korte pauze, gewisseld van apparatuur én ruimte. De aanwezige groep is namelijk te groot voor de kleinere ruimte even naast de ruimte waar we zijn begonnen. Ik besluit om te blijven zitten, ik ben wel benieuwd naar de Super HL5 namelijk. Die staat, aangedreven door een topset van Naim, aan de andere kant van de kamer. De stoelen worden omgedraaid en we starten met luisteren. Er wordt aan de luisteraars gevraagd wat zij graag horen. Queen komt voorbij, Pink Floyd, maar ook artiesten die ik nog niet kende (niet zo heel bijzonder). Deze set is iets minder aanwezig in het laag, maar nog steeds vind ik het persoonlijk teveel. Dit wel met de Monitor 30 in het achterhoofd die ik al eerder heb gehoord. De Naimset doet zijn eer aan als het gaat om PRAT, Queen is een mooi voorbeeld. Ik ben ook wel benieuwd hoe de gitaarsolo zal klinken van het nummer "Kind of magic", maar dan wordt overgegaan naar een ander nummer. Altijd een leuke gewaarwording als je het jammer vindt als een nummer afloopt, dan betrekt de set je wel. 'Come to me' van Björk ken ik ook wat beter. De cymbals komen mooi naar voren, net als het algemene geluidsbeeld. De stem ken ik iets meer naar voren geplaatst, maar misschien is dit wel meer wens dan werkelijkheid. Helemaal overtuigd ben ik niet van deze set. Het laag is mij toch teveel aanwezig, waardoor dit op een gegeven moment gaat irriteren. Ook wanneer ik mijn hoofd iets lager houdt, hoor ik teveel laag. Misschien ook veroorzaakt door het onbehandelde plafond? Het is in verhouding met de Monitor 30 een grootsere weergave, meer een live-opname. Veel meer upfront dus, maar ook wel een druktemaker.

Vervolgens ga ik naar de andere ruimte, waar de anderen nog bezig zijn. Er wordt gespeeld alsof het een lieve lust is en ik ga snel naar binnen op het moment dat we weer gaan wisselen. Hou me te goede welke versie het van de P3ES het is, maar er klinkt wederom een mooi midden. Knap dat Harbeth dat steeds weet te verwezenlijken, of het nu een grote of kleinere luidspreker is. Er wordt een Afrikaans nummer gespeeld (van Graceland??) en het beeld is behoorlijk breed, de Leben versterker zal daar zeker deels oorzaak van zijn. De betere verhouding van kleinere weergever en ruimte ook. De mannenstemmen in het nummer worden op zich mooi weergegeven, met de heesheid die je vaker terughoort bij Afrikaanse muziek ten zuiden van de Sahara. Ze missen echter ook wel wat body, niet zo gek gezien de afmeting van de luidspreker. Echter heb ik liever een tekort aan bass dan teveel. 'Waiting for the night' wordt gespeeld, een bekender nummer, waardoor ik wat makkelijker de set op zijn waarde kan schatten. De soepelheid valt meteen op, een bijna analoog geluid. Het gemis aan bass laat zich nu wel voelen, ik ken het nummer als iets zwoeler. De nuances in de stem worden mooi weergegeven. Voor wie dol is op stemmen, moet absoluut Harbeth eens horen. Nog meer nummers bevestigen de indrukken van deze weergever. Overigens heb ik ook het idee dat de P3ES vrij lastig is aan te sturen, er komt niet alleen wat body tekort, het komt ook wat geknepen over. Een luidspreker in ademnood.

Dan wordt de Monitor 30 aangesloten. Op de Leben. En de Linn. En dat is mooi, erg mooi. Dat vind ik niet alleen, ik merk, of denk te zien dat de andere aanwezigen dit ook vinden. Er komen glimlachen op monden, een stel kruipt wat dichter bij elkaar. Aanleiding is bijvoorbeeld Tori Amos en ik kan wel begrijpen waarom. Hoewel het lied me onbekend is en mij iets te gemaakt overkomt, wordt me wel duidelijk waarom mensen dit ontroert. De combinatie maakt muziek. Zo ook bij een ander nummer dat me veel meer betrekt. "Don't give up" vertolkt door Peter Gabriel en Ane Brun. De wat aangezette, droevige manier van zingen van de zangeres wordt formidabel weergegeven. Ook de dynamiek is prima, al mag dit misschien ietsje heftiger. Tonaal vind ik het ook erg mooi, de instrumenten, beide zangers vormen echt één geheel. Enorm kwetsbaar is de man in het nummer en dat weet deze set heel goed over te brengen. Kwetsbaar of beter het Engelse wordt "brittle" vind ik een mooie benaming van de set. Pas achteraf bedenk ik me dat we niet echt nummers hebben gedraaid die wat heftiger zijn en meer drive vragen. Destijds vond ik dat namelijk een gemis van de Monitor 30 en Linn-combinatie, een gebrek aan drive en een teveel aan "brittleness", so to speak. Wel een combinatie, richting die ik verder ga onderzoeken bij de winkel van Bjorn en Garmt.

Op de vraag of we nog een andere combinatie willen horen, geef ik aan nieuwsgierig te zijn naar de combinatie van de Naim Superunity en de Monitor 30. Zo gezegd, iets langer gedaan. Want "hapjes en drankjes" stond er bij de uitnodiging. En inmiddels heb ik wel trek gekregen van al het intensieve luisteren. En de prima wijnen, brood (helaas niet door bakkerij 'Mateijsen' gemaakt), vleeswaren en kazen maken de avond compleet. Of nee, nog niet, eerst nog terug gaan luisteren natuurlijk!

Tsja, dat is even wennen na de vorige combinatie gehoord te hebben. Vrij schel, upfront, maar vooral ook minder verfijnd. Er is met name minder detail en dat wreekt zich. Misschien een verkeerde conclusie, maar ik denk dat hier de bron (de Superunity is bron en versterker in één) ook wel een aardige invloed op heeft. Zeker waard om de invloed van de bron in mijn persoonlijke zoektocht goed te onderzoeken. Er worden weer een paar nummers gespeeld die we met de vorige set hoorden. Er is te horen dat de Naim wat makkelijker speelt, het komt iets losser van de speakers. Met wat meer slam en aanstekelijker, als in een liveoptreden. Slechte opnames worden echter genadeloos weergegeven en 'Smells like teen spirit' is mij teveel van het goede. Het is absoluut de opname, maar het is ook de van zichzelf al "grove" uitvoering door de set. Er gaat zelfs iemand even de deur uit en ik kan het hem niet kwalijk nemen. Nee, deze combinatie is ook voor mij te pittig.

Er gaan meer mensen weer weg, het is inmiddels ook al 22.30u. Toch wil ik de Compact 7 nog even horen. Een rustige, mellow en zoete weergever die wordt aangestuurd door de Naimset die de HL5 eerder aanstuurde. Zoals iemand zegt 'een rustige open haardavond met een goed glas wijn'. Wanneer iedereen weg is en ik de enige ben, beluister ik nog wat eigen cd's op deze set. Nirvana is nu goed te doen, maar dat is weer de andere kant van de medaille. Het nummer is mij nu weer wat te soft en te vriendelijk. Acda en Munnick is mij ook wat te makkelijk, slaapverwekkend is dan misschien weer wat te overdreven. Toch kan ik me voorstellen dat deze luidspreker veel mensen tevreden zal stellen. Het gros aan slecht opgenomen muziek zal hier prima op klinken en dat zijn toch heel wat cd's.

Tijd om naar huis te gaan, voldaan van een heerlijke luisteravond. En het is ook verslavend, wat mij betreft ga ik elke week naar een luistershow. Dan zal ik ook wat meer werk maken van het ontmoeten van mensen. Henk, sorry, ik heb me zelf niet eens voorgesteld. Natuurlijk is het een luisteravond en geen lotgenotengroep, maar de persoon achter de nickname vind ik toch wel leuk om te weten.

Mocht je vandaag nog naar Beter Beeld en Geluid gaan; lees niet teveel van deze korte bespreking. Laat je gewoon meevoeren door de sets. Ook ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen!!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

raindog

Leuk om deze ervaringen te lezen! Had het graag vandaag zelf ervaren maar mijn echtgenote had plots de auto nodig vandaag  :( Waarom werd er eigenlijk met de oude Compact gespeeld?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

#580
Quote from: garmtz on March  3, 2012, 12:14:01
Voor de gein even de complete lijst met waar we mee gedraaid hebben:

Set 1:
Monitor 40.1
VTL TL-5.5 II voorversterker (met phono) en 2x MB-185 eindversterkers
Linn Klimax DS streamer
Michell Gyro SE (HR power supply) met TecnoArm en Benz Wood
Volledig bekabeld met Cardas Golden Reference

Set 2:
Harbeth Super HL5 / Harbeth Compact 7ES-2
Naim NAC 282 + NAP 250 + NAP PSC + HiCap
Naim NDX + XP5 XS
Naim CDX2
Naim bekabeling

Set 3:
Harbeth M30 / Harbeth P3ESR / Harbeth P3ES-2
Leben CS300 + Linn Akurate DS / Naim SuperUniti
Bekabeling Cardas (Leben) / Naim (SuperUniti)

ben vanmiddag even geweest. Mijn voorkeur had duidelijk de "kleine" set in de kleine kamer. De Superuniti en de Harbeth M30. Veel meer betrokkenheid, intimiteit en minder last van de "ruimte". Het laag ging niet zo laag maar de balans an sich was prima.

Set 2 vond ik de minste. Beetje saai en compressed geluid en weinig sprankeling. Set 1 speelde krachtig maar geen "wow" ervaring.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: raindog on March  3, 2012, 16:31:20
Leuk om deze ervaringen te lezen! Had het graag vandaag zelf ervaren maar mijn echtgenote had plots de auto nodig vandaag  :( Waarom werd er eigenlijk met de oude Compact gespeeld?

Spelfout... :) Moest Compact 7ES-3 zijn... :)

Robiwan

Quote from: garmtz on March  3, 2012, 17:54:16
Spelfout... :) Moest Compact 7ES-3 zijn... :)

welke type is dit nu?

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

bmateijsen

Dat is een monitor 30 ;)

Robiwan

Quote from: bmateijsen on March  4, 2012, 08:14:17
Dat is een monitor 30 ;)

oke, die klonk zeer fraai in de kleine kamer op de Superuniti.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Hopelijk was het gisteren net zo leuk als vrijdag...! Grappig altijd om de verschillende ervaringen te lezen. Dan doel ik vooral op de beleving van de combinatie Superunity en Monitor 30.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Quote from: Bas Akkerman on March  4, 2012, 09:00:54
Hopelijk was het gisteren net zo leuk als vrijdag...! Grappig altijd om de verschillende ervaringen te lezen. Dan doel ik vooral op de beleving van de combinatie Superunity en Monitor 30.

gisteren was een inloopdag en toen ik er was niet druk. Ik heb een tijdlang naar de sets in de grote kamer kunnen luisteren. Lekker veel electro en andere bassheavy muziek. In de kleine kamer met de Monitor 30 maar een korte tijd geweest, maar ik hoorde meteen de kwaliteiten. Zo heerlijk direct, levendig en strak, top.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Xander32

#587
Gisteren middag geweest:

Gestart met set 2 (Super HL5): klinkt erg levendig, trekt de aandacht, het geluid komt echt heel mooi los van de speakers (die verdwijnen), ongeacht op welke plek ik ging zitten, prachtig geluidsbeeld(hoogte, diepte en breedte). Natuurlijke (hout- koper- strijk- en blaas-)instrumenten worden zeer fraai weergegeven (klinken natuurgetrouw). Maar bij sommige software (electronische en rock) werd het levendige mij teveel, te opdringerig en zelfs wat rommelig. Denk dat het voor mij op den duur luistermoeiheid zo opleveren.

Vervolgens set 1: deze maakte op mij geen indruk, deze heb ik als te laidback ervaren.

Set 3 (Leben & Monitor 30): erg fraaie set, breed en diep geluidsbeeld, hoogte was echter beperkt, prachtige mids - stemmen, mooi in balans t.o.v. de rest, goede timing, deze set (be-)trok mij in (bij) de muziek, ongeacht het genre. Ben benieuwd wat de Monitor 30 op bijvoorbeeld een Superuniti doet.

Dat wordt dus wederom een x een afspraak maken in Hilversum.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dr.Bedlo

#588
Ben wel neusgierig of er nog Harbeth speakers zijn verkocht?
Quad vintage.

Robiwan

#589
Quote from: Xander32 on March  4, 2012, 09:50:08
Gisteren middag geweest:

Gestart met set 2 (Super HL5): klinkt erg levendig, trekt de aandacht, het geluid komt echt heel mooi los van de speakers (die verdwijnen), ongeacht op welke plek ik ging zitten, prachtig geluidsbeeld(hoogte, diepte en breedte). Natuurlijke (hout- koper- strijk- en blaas-)instrumenten worden zeer fraai weergegeven (klinken natuurgetrouw). Maar bij sommige software (electronische en rock) werd het levendige mij teveel, te opdringerig en zelfs wat rommelig. Denk dat het voor mij op den duur luistermoeiheid zo opleveren.

Vervolgens set 1: deze maakte op mij geen indruk, deze heb ik als te laidback ervaren.

Set 3 (Leben & Monitor 30): erg fraaie set, breed en diep geluidsbeeld, hoogte was echter beperkt, prachtige mids - stemmen, mooi in balans t.o.v. de rest, goede timing, deze set (be-)trok mij in (bij) de muziek, ongeacht het genre. Ben benieuwd wat de Monitor 30 op bijvoorbeeld een Superuniti doet.

Dat wordt dus wederom een x een afspraak maken in Hilversum.

set 1: een slechte opname viel direct door de mand, "Waterboys, whole of the moon" bijvoorbeeld. Ik vond vooral het laag erg goed maar klankkleuren juist weer niet. Ik denk zelf dat de Linn streamer daar de oorzaak van is. Ik ken het "gebrek" aan klankkleur van de dure Linn lijn. ziet er dan wel weer lekker klein en strak uit.
set 2: viel inderdaad tegen. Het leek net of de tweeters defect waren?
set 3: super.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

garmtz

Bij set 2 was de bron een Naim NDX+XP5XS, geen Linn streamer...

Ik denk dat ik eens meer ga experimenteren met de versterking op de SHL5. Ik denk dat een NAC202+NAP200 wel eens een mooiere match kan zijn op deze speakers. Die 'duwen' minder in het laag en zijn minder onverbiddelijk.

drees62

Quote from: Xander32 on March  4, 2012, 09:50:08
Gisteren middag geweest:

Gestart met set 2 (Super HL5): klinkt erg levendig, trekt de aandacht, het geluid komt echt heel mooi los van de speakers (die verdwijnen), ongeacht op welke plek ik ging zitten, prachtig geluidsbeeld(hoogte, diepte en breedte). Natuurlijke (hout- koper- strijk- en blaas-)instrumenten worden zeer fraai weergegeven (klinken natuurgetrouw). Maar bij sommige software (electronische en rock) werd het levendige mij teveel, te opdringerig en zelfs wat rommelig. Denk dat het voor mij op den duur luistermoeiheid zo opleveren.

Vervolgens set 1: deze maakte op mij geen indruk, deze heb ik als te laidback ervaren.

Set 3 (Leben & Monitor 30): erg fraaie set, breed en diep geluidsbeeld, hoogte was echter beperkt, prachtige mids - stemmen, mooi in balans t.o.v. de rest, goede timing, deze set (be-)trok mij in (bij) de muziek, ongeacht het genre. Ben benieuwd wat de Monitor 30 op bijvoorbeeld een Superuniti doet.

Dat wordt dus wederom een x een afspraak maken in Hilversum.

Gisteren dus samen met Xander genoten van het al het moois in Hilversum, waarbij de capucino weer voortreffelijk was!
Kan me grotendeels aansluiten bij bovenstaande ervaringen, waarbij ook ik de grote set op de een of andere manier niet echt uit de verf vond komen. Leuke discussie gehad met de importeur van Harbeth en Bjorn hierover en de uitkomst is dat we binnenkort maar eens naar het concertgebouw gaan om te ervaren hoe een en ander live klinkt.
De andere 2 sets vond ik echt goed spelen, met name de monitor 30 heeft veel indruk op mij gemaakt! De Super HL5 blinkt uit door de ongekend goede timing en zou ik zelf combineren met een versterker waarbij het live-gevoel iets minder prominent aanwezig is.
Keuze's dus ten overvloede.

Bjorn en Garmt (en de Harbeth-importeur), bedankt voor de leuke middag!

garmtz

Ah, je bedoelde set 1... De Linn Klimax DS heeft zeker wel 'kleur' hoor... Als je echter van Naim uitgaat, zal deze wel minder kleur hebben. We hebben echter net zoveel klanten die Naim te gekleurd vinden (wat natuurlijk ook wel zo is). Kwestie van smaak.

Robiwan

#593
Quote from: garmtz on March  4, 2012, 10:25:34
Bij set 2 was de bron een Naim NDX+XP5XS, geen Linn streamer...

Ik denk dat ik eens meer ga experimenteren met de versterking op de SHL5. Ik denk dat een NAC202+NAP200 wel eens een mooiere match kan zijn op deze speakers. Die 'duwen' minder in het laag en zijn minder onverbiddelijk.

nou ben ik in de war. De set met VLS was toch set 2? oh nee set 1 :D

set 2 vond ik dan de minste. set 3 (kleine kamer) de mooiste.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

hifihenk

Quote from: garmtz on March  4, 2012, 10:25:34
Bij set 2 was de bron een Naim NDX+XP5XS, geen Linn streamer...

Ik denk dat ik eens meer ga experimenteren met de versterking op de SHL5. Ik denk dat een NAC202+NAP200 wel eens een mooiere match kan zijn op deze speakers. Die 'duwen' minder in het laag en zijn minder onverbiddelijk.
Heb je ze al met Linn Akurate (Klimax) geprobeerd Garmt. Kan ook heel mooi zijn verwacht ik.  ;)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

bmateijsen

@drees62, luisteren naar live muziek is altijd leuk! Of dat in het Concertgebouw moet zijn, tja, je moet wel enige band hebben met klassiek (als het om de grote zaal gaat), wil je daar ook een mooie ervaring hebben. Luisteren naar iets wat je niet raakt, zal je geen leuke avond bezorgen ;D.


garmtz


garmtz

Quote from: hifihenk on March  4, 2012, 10:35:04
Heb je ze al met Linn Akurate (Klimax) geprobeerd Garmt. Kan ook heel mooi zijn verwacht ik.  ;)

Ja, geprobeerd en ook erg mooi... :)

garmtz


hifihenk

Quote from: garmtz on March  4, 2012, 12:16:51
Nieuwe kleur stands...


Die passen heel goed in je interieur en bij de DD10 natuurlijk. Komt mij heel bekend voor  ;)
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20