Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Cyreg

#300
Nee hoor, geen nieuwe SHL5 vlgns Harbeth/Shaw; werd zelfs ergens tegengesproken bij HUG.
Dus helemaal zelf verzonnen, maar niet ondoordacht natuurlijk  :clapping:
Zal toch wel 'n keer gebeuren, verwacht ik  ;)
Maar goed dat zal Harbeth ook niet vroeg vantevoren aankondigen, want......

What about alle voorraden vd oudere modellen bij de importeurs?
En dan die onmiddellijke klantvraag naar die nieuweSHL5i  ;) met jaren? wachttijd tot gevolg.
Gevolg is dan ook dat toch wat te grote voorraden worden aangelegd bij de landen/regio-importeurs etc
Dat komt dan weer door die vreemde filosofie van Harbeth om garantie alleen te laten gelden in je woonland  :devil:

Zelfs bij de C7es3(2007) zie je, ook in NL, nog mogelijkheden om C7es2's gloednieuw te kopen  :o

Dusss...
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Mijn mening wat de Monitor 30 beter doet dan de Compact 7ES3:

- Verfijnder en minder scherp hoog
- Laag is strakker
- Betere homogeniteit
- Meer details in het middengebied
- Betere dynamiek
- Algeheel 'spannender' geluid

Wat de C7 beter doet dan de M30:

- Laag gaat iets dieper en is iets transparanter, wel wolliger
- Ruimtelijk beeld is iets groter, maar ook minder gedefinieerd
- Vergeeflijker voor mindere elektronica, hoewel je moeite moet doen een M30 slecht te laten klinken
- Algeheel 'relaxter' geluid

De SHL5 gaat meer naar de Compact 7 wat betreft geluid, heeft alleen een veel betere dynamiek en nog groter ruimtelijk beeld. Gaat ook dieper in het laag en heeft ook MEER laag (in een te kleine ruimte wellicht TE veel laag?). Dat deze zal worden vervangen is inderdaad compleet speculatief.

garmtz

Quote from: Cyreg on August 26, 2011, 14:46:08
Heb nog even bovenstaande tot me door laten dringen  ???
Garmt, ik hoor graag je eigen echte mening over de klankverschillen tussen de C7 en SHL5/M30...
...al dan niet met Naim en/of verschillende stands(zwaar of licht).

Even specifiek: ik geloof in standverschillen (sterker nog, ik geloof er heilig in... ;)) en ben zelf van mening dat een lichte, stijve open frame stand de mooiste keuze is. Een klant is nu bezig met een stand met een enkele poot en volledig gemaakt van 'Pantzerholz'. Hij denk dat dat het helemaal is.

QuoteSoms vind ik zelf dat de C7 iets te gecontroleerd/te strak in het laag zit en ietsje te forward in middengebied.
Dat is nu in mijn setup met LFD en op krukjes(Oddvar) van Ikea

Maar graag jouw expert en ook persoonlijke mening hierover aub

Ik vind de C7 absoluut niet (te) strak in het laag en redelijk laid-back in het middengebied (hoewel beïnvloedbaar met elektronica), dus het tegenovergestelde van wat jij nu zegt. Ik denk dat de nogal open en midden-georiënteerde sound van LFD wel eens de bepalende factor kan zijn.

Cyreg

Bedankt voor het opschrijven je mening/ervaringen, Garmt  ;D

Naast LFD zullen ook de Artspeak netpower, DNM interlinks etc, de klankbalans en -kwaliteit beinvloeden.
Misschien toch maar eens SHL5's hier proberen,.....
....ook al vanwege die "van horen zeggen" goede klank op 'n zachter luisternivo.  ???
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

#304
als je een mooie klank wil op laag luisterniveau volstaan de p3 tjes ook.

P.s. Waarom heb ik nu weer het gevoel dat dat word tegengesproken? ;) ;D
Quad vintage.

Nosferatu

Quote from: fred19633 on August 26, 2011, 10:20:37
Misschien kunnen we als Stadjers een keer een terasje pakken. Lijkt my dan ook wel weer gezellie.

Had anders graag meegewild maar heb vandaag al een andere verplichting en het feit dat ik op dit moment een houding heb van"Ik koop van alles kan mij het schelen, en dan later...Nou ja je weet het wel...)

Maar ik dank je zeer voor het aanbod.
Terrasje is altijd goed. En verstandig dat je niet meeging; al die upgrades die zoveel in kwaliteit uitmaken, had ik niet verwacht. Je was voor de bijl gegaan.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Dr.Bedlo

Ja dat was ook een van mijn hoofdredenen. Ben nogal impulsief en voor dat je het weet koop ik weer van alles en ruil weer van alles in....En dan heb ik weer net zo een boudeltje als pak em beet 2 jaar terug veel van niets eigenlijk.

Had je gisteren nog een PM willen sturen maar het kwam er niet van ben bij mijn ex blijven plakken. Maar vandaag komt ie..Ff kijken of wij als noordelingen een paar Dealers het vuur aan de schenen kunnen leggen!!!! ;)
Quad vintage.

garmtz

Goed klinken op laag niveau doen alle Harbets, de SHL5 niet specifiek beter.

AbZ

Quote from: garmtz on August 26, 2011, 17:04:15
Mijn mening wat de Monitor 30 beter doet dan de Compact 7ES3
Bedankt voor deze info, Garmt.  Het is niet in tegenspraak met recensies maar wel meer to the point. 
(Wou dezelfde vraag stellen als Cyreg maar was beetje afgeleid...)

Alleen hier weet ik niet zeker of ik je snap:  (transparant en wollig klinkt wat tegenstrijdig?)
Quote from: garmtz on August 26, 2011, 17:04:15- Laag [van de C7] is iets transparanter, wel wolliger

garmtz

Begrijp dat je denkt dat het tegenstrijdig is, maar dit is het niet... Met transparant laag, bedoel ik laag dat goed weer kan geven wat er echt op de opname staat, in o.a. toonhoogte, resolutie, 'lucht'... Echter, ondanks dat je veel hoort in het laag, vind ik het bij de C7 wat 'ondergedempt', niet erg strak. Het laag is bij de M30 strakker en beter getimed. Een ander zou het laag van de M30 echter net zo goed te droog kunnen vinden. Beetje smaakkwestie.

AbZ

Quote from: garmtz on August 27, 2011, 20:05:14
Begrijp dat je denkt dat het tegenstrijdig is, maar dit is het niet... Met transparant laag, bedoel ik laag dat goed weer kan geven wat er echt op de opname staat, in o.a. toonhoogte, resolutie, 'lucht'... Echter, ondanks dat je veel hoort in het laag, vind ik het bij de C7 wat 'ondergedempt', niet erg strak. Het laag is bij de M30 strakker en beter getimed. Een ander zou het laag van de M30 echter net zo goed te droog kunnen vinden. Beetje smaakkwestie.
Helder  :thumbs-up:

Timvg

Ik had wat hetzelfde gevoel als Garmt bij de C7 en de M30, al kan hij het wat beter verwoorden. De C7 riep bij mij de sfeer op van 's avonds met een glas wijn en een boek in de zetel te zitten met een mooi stukje muziek.. Bij de M30 zou je daarentegen het boek neerleggen en de ogen sluiten.. Als dat wat steek houdt :)

garmtz

Goed omschreven! De M30 vraagt meer de aandacht, maar je wordt beloond met een intensere muziekervaring (naar mijn mening). Als je idee van een intense muziekervaring ultieme relaxtheid is, is de C7 misschien juist fijner.

AbZ

Quote from: Timvg on August 27, 2011, 23:41:15
Ik had wat hetzelfde gevoel als Garmt bij de C7 en de M30, al kan hij het wat beter verwoorden. De C7 riep bij mij de sfeer op van 's avonds met een glas wijn en een boek in de zetel te zitten met een mooi stukje muziek.. Bij de M30 zou je daarentegen het boek neerleggen en de ogen sluiten.. Als dat wat steek houdt :)
Ook helder.  Heb niets tegen wijn maar begin 'smorgens al met luisteren  :coffee:

Cyreg

#314
Tja, het blijft moeilijk om elkaar te vertellen hoe geluid verschilt zonder hetzelfde klank vs kretelogie-referentiekader  ;)
Zelf luisteren/vergelijken in m'n eigen setup en omgeving is uiteindelijk de way-to-go

Dat laatste > over muziek/geluid spreekt me dan zelfs nog wat meer aan > aandacht trekken of relaxen  
Inderdaad kan ik nu, ook op m'n PCplek haaks op de boxen, ontspannen naar muziek luisteren.
Maar ook de "verbeter"neigingen die ik altijd had mbv dezelfde referentie CD's en LP's zijn zwaar gedempd sinds C7's.

SHL5's hebben vlgns Garmt wat meer vd C7's met plusjes(mits het laag...); toch maar eens hier proberen.  :smile:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz


AbZ

#316
Quote from: Cyreg on August 28, 2011, 11:13:47
Tja, het blijft moeilijk om elkaar te vertellen hoe geluid verschilt zonder hetzelfde klank vs kretelogie-referentiekader  ;)
Ik vond dat hier juist wel goed gelukt, dus bedankt daarvoor.  Zo subjectief zijn de verschillen nu ook weer niet altijd.  (Daarom erger ik me nog wel eens aan allerlei flauwekul in recensies.)  Wat jij dan zelf van die verschillen vindt en waar je voorkeur naar uitgaat, dat is idd weer wat anders.

Bas Akkerman

Quote from: Timvg on August 27, 2011, 23:41:15
Ik had wat hetzelfde gevoel als Garmt bij de C7 en de M30, al kan hij het wat beter verwoorden. De C7 riep bij mij de sfeer op van 's avonds met een glas wijn en een boek in de zetel te zitten met een mooi stukje muziek.. Bij de M30 zou je daarentegen het boek neerleggen en de ogen sluiten.. Als dat wat steek houdt :)
Van deze vergelijkingen houd ik ook altijd wel. En ik ga absoluut meer voor het ogen sluiten en genieten dan muziek als behang.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Timvg

Recensies.. Ik heb er altijd wat een dubbel gevoel bij, zeker als het gaat om 'professionele' reviews. Het lijkt soms net of ze enkel de positieve zaken van een product in het licht willen stellen, dan kan je 't evengoed marketing gaan noemen..

Ik vind het veel leuker om gebruikerservaringen te lezen, eigenaars van product x gaan ook steevast hun keuze verdedigen, maar er is ruimte voor discussie..

Ik vind het leuk dat mijn vergelijking van eerder goed overkomt, ik heb het zo niet met al dat vakjargon.. Niet slecht bedoeld, maar bij woorden als transparant, snel, wollig, helder, etc..springen me er wel dingen te binnen, maar ik ben er zeker van dat we elk onze eigen betekenis aan elk van die woorden gaan geven..

Dr.Bedlo

Heeft ook te maken met de akoestiek. Wat bij Garmtz zus en zo klinkt kan bij mij of bij jouw weer geheel anders klinken. Daar is thuis luisteren in de eigen ongeving zo belangrijk.

Heb ooit een Marantz top gehad die bij Hifi Corner alhier prachtig klonk maar bij ikke thuis niet om aan te horen was.

Overigens heb ik nu de harbeth aangesloten op de Marantz reciever en dat kllinkt neit eens gek. maar datgene waarvan ik dacht dat het aan NAIm lag zijnde dat de stemmen rechts van het midden staan ook op deze set naar voren komt. Zal wel een plaatsingsprobleem zijn.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Quote from: fred19633 on August 29, 2011, 12:27:42
(...) maar datgene waarvan ik dacht dat het aan NAIm lag zijnde dat de stemmen rechts van het midden staan ook op deze set naar voren komt. Zal wel een plaatsingsprobleem zijn.
Of misschien is dit wel de juiste weergave. Als ik 1 ding tot nu heb gemerkt is dat goede weergevers veel laten horen in de opname. Ook al had je dat voorheen niet in de gaten. Dat onthullende kan erg wennen en zelfs confronterend zijn, zeker als de opname matig tot slecht was. Het zou zonde zijn als men luidsprekers de schuld geeft van het juist weergeven van slechte opnames.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Mee eens. Maar dat zal niet het geval zijn nu, daar het bij alle cds in principe hetzelfde is.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Voor de handigerds onder ons. Zelf je LS stands maken met foto van Harbeths.

http://www.tnt-audio.com/clinica/stubby_e.html
Quad vintage.

Alco

Ziet er, zo op 't eerste gezicht, niet verkeerd uit Fred. :) 
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz

Quote from: fred19633 on August 30, 2011, 11:17:11
Voor de handigerds onder ons. Zelf je LS stands maken met foto van Harbeths.

http://www.tnt-audio.com/clinica/stubby_e.html

Zie alleen geen Harbeth speakers... :)