Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyreg

Zou dat wat zijn, zo'n topic? of zijn er toch maar te weinig Harbeth gebruikers onder de HTforum leden  :-\

In ieder geval heb ik nu 'n stel "30th Anniversary Edition" P3ES-2's in Eucalyptus, nieuw gekocht eind vorig jaar  ;)
Zitten nu in m'n 2e opstelling met m'n Humax TV/Radio decoder via 'n NAD C316BEE/Linn K20.
Staat in huiskamer en klinkt prima met stemmen en muziek, maar zonder dat ik daar CD's of LP's draai  :huh2:

De Cherry C7ES-3's van begin 2011, staan in onze hoge slaap/computer/muziekkamer van 4x5m met 'n schuine wand.
Ze staan op houten Ikea Oddvar krukjes van 45cm hoog (8 euro/st), dat gaat prima.  :o
Rega P5, Cyrus CD8se speler, FM7 tuner en analoog TVgeluid aangesloten op 'n LFD Zero LE III/MM.
Prima geluid en nadat ik zowel netspul en LSkabel van ArtSpeak ben gaan gebruiken, heb ik wel de rust gevonden  ;D
Stoei alleen af en toe nog met wat specifieke interlinkjes; gebruik nu weer DNM.

Ben benieuwd naar Harbeth gebruikers, we noemen ze nog maar niet Harbethies hé  :clapping:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

Och...Lijkt mij wel wat. Maar misschien is een algemene uitbreiding naar de LS3/5 BeeBee serie wat intressanter. Harbeth is daar tenslotte ook een afstammeling van. Maar Just my two cents.

Overigens heb ik de p3esr tjes. En misschien binnenkort de.....?
Quad vintage.

garmtz

Leuk! Een Harbeth topic! 8)

hifihenk

Ja leuk ! Mag ik binnenkort ook mijn Monitor 30 showen  ;D
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Dr.Bedlo

Quote from: hifihenk on July 24, 2011, 21:57:11
Ja leuk ! Mag ik binnenkort ook mijn Monitor 30 showen  ;D


Dat niet alleen, vertel er eens iets over ben wel benieuwd in hoeverre de M30 verschilt van de P3esr in klanktechnisch opzicht.
Quad vintage.

Cyreg

Denk dat BBC monitorachtigen dan vanzelf ter sprake komen bij dit topic  :clapping:

Had eind vorig jaar bij AudioExcellence, op het betere/zelfde Naimspul, zowel de P3esr als de P3es2 beluisterd.
Zelf CD's meegenomen; heb daarna toch gekozen voor de P3es2's.  ;)
Ik vond toen de klank wat opener, losser > meer wat ik al gewend was, waarschijnlijk.

Maar ik vind de C7es3's echt wel beter op mijn dedicated muziekinstallatie; is ook andere koek natuurlijk, maar.........
....er wordt wel beweerd dat de modernere klanken van P3esr en C7es3 behoorlijk overeenkomen, dus...... :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Timvg

Heb sinds enkele dagen een paar P3ESR. Had begin deze maand besloten naast de surround set een apart stereo setje samen te stellen, met een paar zaken in het achterhoofd; de prijs moest schappelijk blijven en het geheel zou ook goed moeten klinken op een lager volume.

Zelf luister ik graag op een hoger dan gemiddeld volume, deels omdat veel sets dan pas tot hun recht komen. Maar ik ben natuurlijk niet steeds alleen hier, en m'n vriendin kan er niet goed mee om met al dat geweld. Gelukkig stoort de apparatuur opzich haar niet ;). Uiteindelijk bij Harbeth terechtgekomen, op de monitor 40.1 heb ik alle modellen kunnen beluisteren.

De P3ESR en de Monitor 30 konden mij het meest bekoren, ik heb ze doelbewust in een kleinere kamer (daarin zouden ze ook komen te staan) beluisterd, en vond daarin deze twee modellen net iets beter passen. (alhoewel ze allemaal in een kleine kamer ontwikkeld en tot stand gekomen zijn, heb ik gelezen). De Monitor 30 vond ik algemeen gezien de beste luidspreker van de groep. Misschien net wat minder warmte en laag dan de Compact 7 en de Super HL5, maar transparanter en accurater, dat was alleszinds mijn indruk. De P3ESR kwam voor mij dicht in de buurt van de Monitor 30. En prijsgezien, plus het feit dat de P3ESR in het zwart kon geleverd worden en dat de kleinere speaker net wat beter past in het interieur, gaven de doorslag.

De rest van de set bestaat uit een NAD 2200 eindversterker, de voorversterker moet nog aankomen, wordt een Perreaux die ik overneem van een forumlid (voorlopig een meerkanaals receiver). En de bron is een PC met externe USB DAC.


Ik ben er erg blij mee in elk geval, ik heb aan alle eisen kunnen voldoen. Je kan natuurlijk altijd verbeteren, maar dit is het soort speakers waar je gewoon kan voor zitten en genieten, zonder al te veel verder te denken over apparatuur, gewoon muziekje op en luisteren.

HuubF

Ik heb net een setje P3ES-2 van de hand gedaan.  8)

De eerste indruk: verbluffend. Al snel daalde bij mij de nuance in en ging ik verlangen naar de grotere modellen. Maar wel lekker muzikaal en inderdaad, gewoon luisteren en bijna alles klinkt goed. Er komt zeker nog eens een HL-5 in huis als de WAF het trekt.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ChrisV

Heb inmiddels weer 2 jaar een SHL5. Enkele jaren daarvoor de kleinste Harbeth's in huis gehad.
Gewoon een hele fijne speaker, prettig aangestuurd door LFD en een AMR cd speler. Aardige Britse combinatie al met al.

Dr.Bedlo

Het onconventionele sprak en spreekt mij erg aan. Het tegendraadse. De dunwandige kasten, de schroeven aan de voor en achterkant, Gewoon lekker tegendraads.
Daarbij zocht ik een strikt neutrale speaker die genadeloos de tekortkomingen zou laten horen van de overige apparatuur. De Harbeth zijn daar goed in. En ja stemmen..Magisch.De betrokkenheid van de ontwerper op het Engelse Harbeth forum Schitterend.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Een linkje naar de M30 zullen nog wel meer volgen in de loop van....

http://www.soundstage.com/equipment/harbeth_monitor_30_domestic.htm
Quad vintage.

S@m

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 09:24:41
Het onconventionele sprak en spreekt mij erg aan. Het tegendraadse. De dunwandige kasten, de schroeven aan de voor en achterkant, Gewoon lekker tegendraads.
Daarbij zocht ik een strikt neutrale speaker die genadeloos de tekortkomingen zou laten horen van de overige apparatuur. De Harbeth zijn daar goed in. En ja stemmen..Magisch.De betrokkenheid van de ontwerper op het Engelse Harbeth forum Schitterend.

Is juist niet de kracht van Harbeth -door de dunwandige kast- juist wel een kastkleuring mee te geven aan de sound waardoor het middengebied (o.a. stemmen) zou mooi klinken.... ;)

Dr.Bedlo

Quote from: S@m on July 25, 2011, 10:21:55
Is juist niet de kracht van Harbeth -door de dunwandige kast- juist wel een kastkleuring mee te geven aan de sound waardoor het middengebied (o.a. stemmen) zou mooi klinken.... ;)


Ik weet niet in hoeverre de kast een kleuring mee geeft, feit blijft echter dat imho de algehele indruk bij mij als neutraal overkomt en daar zijn de harbethjes ook wel om bekend.
Quad vintage.

S@m

#13
Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 10:24:32
Ik weet niet in hoeverre de kast een kleuring mee geeft, feit blijft echter dat imho de algehele indruk bij mij als neutraal overkomt en daar zijn de harbethjes ook wel om bekend.

Ik wel, en heb je ze ruimschoots kunnen vergelijken met diverse andere monitoren (+ div. bronnen en versterkers) en in mijn beleving kleuren ze 'lekker'. Geeft niets want ze klinken waarschijnlijk mede daarom heerlijk...


Dr.Bedlo

Dan zijn we het niet eens...geeft ook verder niks toch.
Quad vintage.

S@m

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 10:35:48
Dan zijn we het niet eens...geeft ook verder niks toch.

Nee hoor...

bmateijsen

Quote from: S@m on July 25, 2011, 10:27:56
Ik wel, en heb je ze ruimschoots kunnen vergelijken met diverse andere monitoren (+ div. bronnen en versterkers) en in mijn beleving kleuren ze 'lekker'. Geeft niets want ze klinken waarschijnlijk mede daarom heerlijk...



Alles kleurt, en of heeft een handtekening... Harbeth is wat mij betreft mooi kleur "echt".

S@m

Quote from: bmateijsen on July 25, 2011, 11:06:03
Alles kleurt, en of heeft een handtekening... Harbeth is wat mij betreft mooi kleur "echt".

Zo is het...

HuubF

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 09:24:41
... De dunwandige kasten... Daarbij zocht ik een strikt neutrale speaker die genadeloos de tekortkomingen zou laten horen van de overige apparatuur...

Volgens mij is het juist zo dat de Harbeths wél een eigen signatuur hebben. Misschien wel door die relatief dunne wanden. Met de P3ES-2 had ik de indruk dat de muzikaliteit toenam, maar wel ten koste van pure hifi-kwaliteit. De speakers met de dikste wanden wonnen uiteindelijk.

Dat 'genadeloos tekortkomingen laten horen' wordt over wel meer apparatuur gezegd. Het geeft aan dat je de hoop hebt dat je een eindstation hebt bereikt. Helaas is dat meestal niet zo want andere speakers zullen ook 'genadeloos terkortkomingen laten horen'. Alleen dan wel met heel andere muziek. :bigsmile:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

#19
Er zijn weinig speakers zo klankecht als een Harbeth. De natuurlijke klankkleur van bijvoorbeeld een fortepiano is bijna met geen enkele speaker zo 'echt'. Ga echter onnatuurlijk hard draaien in een te grote kamer met onnatuurlijk opgenomen muziek en dan zul je de beperkingen gaan horen als een extra kleuring van de kast. Echter, Harbeths zijn bedoeld om op 'normale' volumes goed te presteren, dat komt voort uit hun verleden als broadcast monitor en de overtuiging van de ontwerper dat ze ook als zodanig zullen worden gebruikt door de luisteraar.

Dus gekleurd? Naar mijn idee minimaal (ken speakers met zeer dikke kasten die meer kleuren)... Vergeet ook niet dat neutraal iets anders is dan natuurlijk. Alan Shaw gaat voor 'natuurlijk'. Overigens meten de speakers ook zeer recht (vooral in de Monitor serie).

garmtz

Quote from: fred19633 on July 24, 2011, 21:59:45
Dat niet alleen, vertel er eens iets over ben wel benieuwd in hoeverre de M30 verschilt van de P3esr in klanktechnisch opzicht.

Mag ik er ook wat over zeggen? :)

Dr.Bedlo

Nou tsja,
...Een verzoek in drievoud en misschien?

Ja natuurlijk wel ;D
Quad vintage.

S@m

#22
Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 13:12:57

...Een verzoek in drievoud en misschien?


Bespeur ik daar mannentaal...?


HuubF

Quote from: garmtz on July 25, 2011, 12:36:32
Er zijn weinig speakers zo klankecht als een Harbeth. De natuurlijke klankkleur van bijvoorbeeld een fortepiano is bijna met geen enkele speaker zo 'echt'...

Klinkt niet onlogisch. Alle houten instrumenten zullen prima klinken met een speaker waarvan de houten wanden enthousiast meedoen.

Quote from: garmtz on July 25, 2011, 12:36:32
... Overigens meten de speakers ook zeer recht (vooral in de Monitor serie)...

Grappig dat jij het verfoeide 'recht-meten' argument gebruikt. :bigsmile:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

Quote from: garmtz on July 25, 2011, 12:36:32
Er zijn weinig speakers zo klankecht als een Harbeth. De natuurlijke klankkleur van bijvoorbeeld een fortepiano is bijna met geen enkele speaker zo 'echt'. Ga echter onnatuurlijk hard draaien in een te grote kamer met onnatuurlijk opgenomen muziek en dan zul je de beperkingen gaan horen als een extra kleuring van de kast. Echter, Harbeths zijn bedoeld om op 'normale' volumes goed te presteren, dat komt voort uit hun verleden als broadcast monitor en de overtuiging van de ontwerper dat ze ook als zodanig zullen worden gebruikt door de luisteraar.

Dus gekleurd? Naar mijn idee minimaal (ken speakers met zeer dikke kasten die meer kleuren)... Vergeet ook niet dat neutraal iets anders is dan natuurlijk. Alan Shaw gaat voor 'natuurlijk'. Overigens meten de speakers ook zeer recht (vooral in de Monitor serie).

Mee eens. Je moet natuurlijk wel het oorspronkelijke ontwerp en design in de gaten houden. keihard gaat niet echt lukken. Diepe bastonen..Nee...
Quad vintage.