Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Op wat voor apparatuur ga je ze aansluiten?
Quad vintage.

fasteddie

Luxman 507X of Cayin A88 buizenversterker of een rotel voor voor/eindversterker....afwachten welke het beste gaat klinken.....

Dura

Ik ben benieuwd wat het beste klinkt.
Zelf heb ik niet veel behoefte aan extra 'romantiek' via de versterker, ze klinken al zo lekker vol.
Wat wel belangrijk is bij mij, is ze goed opstellen. Afstand tot luisteraar, achtermuur, elkaar, toe-in, het verandert het beeld, evenals de koppeling naar stands en vloer.
En mocht het zo eens uitkomen, dan is experimenteren met een subwoofer ook aardig.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Dr.Bedlo

Ik had bij mijn p3esr soepblaffers in stereo. Rel t5, voegt zeker een xtra dimensie  toe. Gewoon doen zou ik zo zeggen.
Quad vintage.

garmtz

Quote from: fasteddie on December 29, 2020, 06:55:57
Luxman 507X of Cayin A88 buizenversterker of een rotel voor voor/eindversterker....afwachten welke het beste gaat klinken.....

Niet zo moeilijk te voorspellen... :)

tompj

#5330
Quote from: garmtz on December 29, 2020, 17:02:20
Niet zo moeilijk te voorspellen... :)
Nou?

Ik denk dat behalve de Luxman de Cayin best lekker kan gaan toch? Ben wel benieuwd.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Dr.Bedlo

Quote from: tompj on December 30, 2020, 15:03:57
Nou?

Ik denk dat behalbe de Luxman de Cayin best lekker kan gaan toch? Ben wel benieuwd.

Gok ok toch op Luxman..
Quad vintage.

Robiwan

Quote from: fasteddie on December 29, 2020, 06:55:57
Luxman 507X of Cayin A88 buizenversterker of een rotel voor voor/eindversterker....afwachten welke het beste gaat klinken.....

Rotel gok ik :clapping:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

fasteddie

Heren....het was teleurstellend!! >:(

Bij binnenkomst bleek er reeds een aspirant koper van de Harbeth ps3 aanwezig te zijn. I was not amused!. Dus mee naar huis om de speaker thuis te kunnen beluisteren ging niet door.

Ik heb wel even kunnen luisteren naar de ps3...klonk goed maar in vergelijk met de Harbeth 30.1 die ook beluisterd kon worden was ik toch stukken meer onder de indruk van de laatste.

Wat zet de 30.1 toch een mooi plaatje weer!

Maar niet getreurd, er is een mogelijkheid de 30.1 thuis te beluisteren op de verschillende versterkers dus we zullen het gaan mee maken. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk :hehe:

Wordt vervolgd.

Dr.Bedlo

Ja inderdaad waardeloos. Aan de andere kant de 30,1 is de betere speaker, Meer resolutie, dynamiek en beter stereobeeld. Is nogal een verschil vond ik zelf. Heb de p3 nu aan mijn vintage Quad hangen. Een totaal ander geluidsbeeld dan de Naim. Maar ook niet verkeerd.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Quote from: fasteddie on December 31, 2020, 10:35:07
Heren....het was teleurstellend!! >:(

Bij binnenkomst bleek er reeds een aspirant koper van de Harbeth ps3 aanwezig te zijn. I was not amused!. Dus mee naar huis om de speaker thuis te kunnen beluisteren ging niet door.

Ik heb wel even kunnen luisteren naar de ps3...klonk goed maar in vergelijk met de Harbeth 30.1 die ook beluisterd kon worden was ik toch stukken meer onder de indruk van de laatste.

Wat zet de 30.1 toch een mooi plaatje weer!

Maar niet getreurd, er is een mogelijkheid de 30.1 thuis te beluisteren op de verschillende versterkers dus we zullen het gaan mee maken. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk :hehe:

Wordt vervolgd.
Heb het gemist. Op welke versterkers ga je ze thuis beluisteren?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

fasteddie

Luxman 507X of Cayin A88 buizenversterker of een rotel voor voor/eindversterker.

Bas Akkerman

Ah ja, ik zat niet op te letten. Wanneer kan je ze thuis gaan beluisteren?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

H&C Hifi

Quote from: fasteddie on December 31, 2020, 10:35:07
Heren....het was teleurstellend!! >:(

Bij binnenkomst bleek er reeds een aspirant koper van de Harbeth ps3 aanwezig te zijn. I was not amused!. Dus mee naar huis om de speaker thuis te kunnen beluisteren ging niet door.

Ik heb wel even kunnen luisteren naar de ps3...klonk goed maar in vergelijk met de Harbeth 30.1 die ook beluisterd kon worden was ik toch stukken meer onder de indruk van de laatste.

Wat zet de 30.1 toch een mooi plaatje weer!

Maar niet getreurd, er is een mogelijkheid de 30.1 thuis te beluisteren op de verschillende versterkers dus we zullen het gaan mee maken. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk :hehe:

Wordt vervolgd.

waar heb je nu uberhaupt een demo kunnen krijgen vraag ik me af... alle winkels zijn toch gesloten   :blink:

fasteddie

Luisteren is begonnen  ;D

vanzomereng

Quote from: fasteddie on January  2, 2021, 16:05:47
Luisteren is begonnen  ;D
Beetje vreemde opstelling, ik geraak er helemaal onderste boven van   :turn:

niettemin veel plezier  :headbanging:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Quote from: fasteddie on December 31, 2020, 10:35:07
Heren....het was teleurstellend!! >:(

Bij binnenkomst bleek er reeds een aspirant koper van de Harbeth ps3 aanwezig te zijn. I was not amused!. Dus mee naar huis om de speaker thuis te kunnen beluisteren ging niet door.

Ik heb wel even kunnen luisteren naar de ps3...klonk goed maar in vergelijk met de Harbeth 30.1 die ook beluisterd kon worden was ik toch stukken meer onder de indruk van de laatste.

Wat zet de 30.1 toch een mooi plaatje weer!

Maar niet getreurd, er is een mogelijkheid de 30.1 thuis te beluisteren op de verschillende versterkers dus we zullen het gaan mee maken. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk :hehe:

Wordt vervolgd.

onderschat de P3 niet hoor, heeft minder laag dan de 30.1 daarom misschien iets 'minder compleet' maar als ze goed worden aangestuurd en vooral geplaatst gaat en kan de P3 heel erg ver gaan, vooral kwa inzicht en plaatsing zijn ze subliem, houden wel erg van near field luisteren, zoals vele uit de serie van Harbeth ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

fasteddie

Quote from: VANZOMERENG on January  2, 2021, 16:59:31
Beetje vreemde opstelling, ik geraak er helemaal onderste boven van   :turn:

niettemin veel plezier  :headbanging:

Dank je...als je op de foto tikt staat ie weer goed....

Bas Akkerman

Vrij harde ruimte met best wat reflecties, of valt het mee? En eens met Mitch, dicht op de P3 is het middengebied heel goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dura

#5344
Ik heb indertijd alle Harbeths geluisterd behalve de 40 die buiten mijn budget viel maar uiteindelijk voor de 3 gekozen. Ik had toen een moeilijke kamer want ongedempt.
Inmiddels is dat overigens anders. Ik vond de 7 heel fijn maar wel wat afgerold hoog, voor pop ideaal maar voor een andere liefde, electronisch ambient minder. De nieuwe XD schijnt dat volgens ontwerper Shaw niet te hebben. Dat zou ik op dit moment interessant vinden.
De 5 was geweldig, itt hoe ie er uitziet, een dunwandige ouderwetse groentenkist, spectaculair ruimtelijk en strak. Volgens Garmt, die er een keer bij was (Chattelin, we hebben uren zitten kletsen daar, wat een betrokkenheid van hem, op een zondag nog wel) speelt die rare supertweeter hier een rol bij.
We hebben toen ook zijn oude 30s beluisterd, maar daarvan kregen we de bas in die ruimte maar niet goed, bleef blaffen.
Later bij Multifoon weer de 30 gehoord, die vond ik het, zoals Raindog het later noemde, edge of the seat speakers.
Ik vond dat itt hem overigens wel mooi.
Daar ook de 3, de 5 en de 7 gehoord, de 3 was het minst indrukwekkend, in het laag verdween de resolutie nogal. Maar dat was wel in een flinke ruimte.
En toen soulsearchen, vond het erg moeilijk, alle 4 de speakers waren super aantrekkelijk, een thuissessie was voor Multifoon niet bespreekbaar (maar een hele middag gezellig luisteren naar alle 4 de speakers wel, en zonder pressie, vond het wel begrijpelijk).
De ruimte was toen nog moeilijk, want ik woonde er nog niet lang, weinig stoffering, en zit hier ook vrij dicht op de speakers. De 5 vond ik het mooiste allround, maar echt te groot. De 7 vond ik het mooiste om te zien, relaxed geluid. Maar ik had al net mijn C390DD, een spectaculair gedetailleerd klinkende versterker (volgde een even dure klasse AB Primare A30 op en was duidelijk beter) en ik wilde echt een ruimtelijk geluid. De 30 vond ik heel indrukwekkend, maar de bas vertrouwde ik niet ( had toen net afscheid moeten nemen van de Dynaudio Focus 260, een slank zuiltje met idioot diepgaande bas, ging totaal niet, jammer, ik hou van Dyns, heb er meer gehad).

Toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk thuis helemaal niet luisterde zoals ik bij Chattelin en Multifoon luisterde, de hifi staat hier eigenlijk altijd aan, soms ga ik ervoor zitten, maar vaak luister ik ook ambient als achtergrond.
Het werden tot mijn eigen verrassing de 3s en ze zijn misschien voor aandachtig  luisteren niet altijd de allerbeste keuze, zeker niet voor symfonieorkest, maar voor akoestisch vocaal zijn ze geweldig, ze kunnen zeker rocken, makkelijk te integreren met een subwoofer, net als alle Harbeths  hele natuurlijke tonaliteit, en nooit maar dan ook nooit enige luistervermoeidheid. Een zegen in deze tijd van thuiswerken.
Toen ze hier het stonden ben ik de eerste maand twaalf keer op mijn stoelin slaap gevallen, slachtoffer van 'nog een plaatje', dat is me daarvoor nog nooit overkomen!

Een duidelijke eenduidige ' dat zijn ze!' was prettiger geweest, en af en toe twijfel ik nog weleens, maar de keuze voor Harbeth was wel een thuiskomst aan het eind van een lange reis, en ik ben nu al 3.5 jaar erg gelukkig met de 3s en zie mij echt niet snel andere speakers nemen.
Standaard middle-aged man's laatste speakers verhaal eigenlijk misschien wel...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Dr.Bedlo

Quad vintage.

EDV

Quote from: fred19633 on December 27, 2020, 15:16:16
Kan de humor in  je eerdere opmerking niet zo snel vinden. Maar ben dan ook een Noordeling.

Ikke wel

fasteddie

#5347
Een wat late reactie...maar zal proberen te verwoorden wat mijn ervaringen zijn.

Met dank aan Frits van Millon Speakers in Alkmaar kunnen luisteren naar de Harbeth PS3esr en de Harbeth 30.1
Heb geswitcht tussen de Cayin Cayin A-88T MK2 2×35W ultra-linear/2×18Wtriode), Luxman 505X 2 x 35 W en Vincent/Rotel combinatie Rotel RB-970BX 2x60w (oud setje).

Harbeth speakers in vergelijk met mijn bestaande speakers PMC Twenty 22 monitors.

Mijn probleem was natuurlijk dat ik erg gewend ben aan het PMC geluid waarin met name de laag weergave voor mijn luisterruimte perfect is. In het verleden vloerstaanders gehad B&W en Millon speakers die niet goed konden aarden.

Gezien de laagweergave vielen de PS3 speakers al snel af ondanks het feit dat ze voor hun formaat toch nog een redelijke laag kunnen produceren. Een combinatie met een eventuele subwoofer heeft niet mijn voorkeur. Dus deze mogelijkheid gaat het niet worden.

Dan de 30.1....das een ander verhaal. Bij de uitvoering van "Lulo Reinhardt & Daniel Stelter - Live in der Stadtkirche" had ik het gevoel dat er een soort van sluier van de speaker was getrokken in vergelijk met de PMC monitor en dat je meer in het midden van de kerk zat i.p.v. achterin.....

Middels de Dali reference CD's kunnen luisteren naar met name vocale weergave. Vocaal wordt meer sprankelend en met meer ruimte weergegeven.

Maar dan de laagweergave. Bij de PMC speaker is deze goed strak. Ik ben me bewust dat de positionering van de harbets/en stand niet het meest ideale is (zie foto) maar beetje afhankelijk van de soort muziek was ik niet in alle gevallen overtuigd van de laagweergave....soms een beetje out of control...anders kan ik het niet beschrijven. En dan ga ik er van uit dat mijn akoestiek in de luisterruimte voldoende is.....

Dus tsja en nu....eerlijk gezegd zou ik wel voor de Harbeth 30.1 of een type hierboven willen gaan mocht ik de ruimte meer gaan inrichten voor puur luisteren en niet zoals nu combinatie luisteren en film kijken.

Een betere plaatsing en betere stands zullen wellicht de laagweergave  doen verbeteren. 

Overigens switchend tussen de verschillende versterking was de uitkomst 1. Cayin 2. Luxman en 3 Vincent/Rotel >> De buizenversterker blijft toch een top versterker; speelde in triode stand (2x18w)!! Luxman kleurt meer als de Cayin, maar goed dat Luxman is ook uit de jaren 70 dus qua geluidweergave zal er verloop zijn lijkt me...
Doordat ik gebruik maak van de BMC voorversterker DAC moet je wel rekening houden met het feit dat de 2x18W enigszins vertekend zijn....

Bronnen: AudioaanZee musicserver en BMC Puredac; De BMC is een DAC en voorversterker ineen.










fasteddie

Quote from: Bas Akkerman on January  2, 2021, 21:01:35
Vrij harde ruimte met best wat reflecties, of valt het mee? En eens met Mitch, dicht op de P3 is het middengebied heel goed.

Uh neen geen kale ruimte hoor....volgens naar mijn maatstaven en oortjes de ideale ruimte qua afmetingen en inrichting...maar ja dat zegt natuurlijk niets ::)

fasteddie

Forumleden,

Is er nog ergens een overzicht van types Harbeth speakers door de jaren heen?

Ben name geïnteresseerd in de 30.0 serie....je ziet de 30.1 natuurlijk maar ook de 30.1 de 35th Anniversity Edition....geen idee wanneer deze  laatste serie is geïntroduceerd, welke deze opvolgde en tot wanneer in productie?

Hoor graag en alvast dank