Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Mitch--

Quote from: fred19633 on August 31, 2020, 20:06:09
Leef met je mee..wacht nog maar vier dagen, en heb het niet meer.

Hehe ken er nog een, eenmaal iets nieuws in aantocht dan ben ik moeilijk te stuiten....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: Bas Akkerman on August 31, 2020, 08:43:06
De tijd vliegt. Maar inderdaad, wordt nu wel tijd...
Als dat zo doorgaat, zit je met een hopeloos bejaarde speaker. En ben jezelf ook al bejaard. Slechte zaak als je het mij vraagt (oorzaak?) . De 30.1 zullen als het goed is vandaag moeten binnenkomen.
Quad vintage.

Dura

En Fred, bevallen ze? En wat vind je het verschil met de P3ESRs?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dr.Bedlo

Quote from: Dura on September  3, 2020, 10:07:59
En Fred, bevallen ze? En wat vind je het verschil met de P3ESRs?
\

Nog niet binnen...Maar dat zou volgens de berichten vandaag moeten zijn. NERVEUS.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Het feest kan beginnen!
Quad vintage.

H&C Hifi


Dr.Bedlo

En mag ik jullie ter zeerste bedanken voor de nette en professionele afhandeling. Dit kon niet beter.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Quote from: fred19633 on September  3, 2020, 10:05:32
Als dat zo doorgaat, zit je met een hopeloos bejaarde speaker. En ben jezelf ook al bejaard. Slechte zaak als je het mij vraagt (oorzaak?) . De 30.1 zullen als het goed is vandaag moeten binnenkomen.
Aannames, Fred. Ben gewoon voorzichtig door Covid. En ook laks, eerlijk is eerlijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Quote from: Bas Akkerman on September  3, 2020, 12:19:08
Aannames, Fred. Ben gewoon voorzichtig door Covid. En ook laks, eerlijk is eerlijk.

Wees er gelukkig mee...ik had de desbetreffende handelaar met zijn kop in de wc pot gedouwd. En dat is voor een groninger vrij bijzonder om zo te reageren.
Quad vintage.

H&C Hifi

Quote from: fred19633 on September  3, 2020, 11:29:27
En mag ik jullie ter zeerste bedanken voor de nette en professionele afhandeling. Dit kon niet beter.


Altijd goed te horen 👍

Dr.Bedlo

#5236
Uiteraard is een en ander beluisterd in mijn kamer (dus met mijn akoestiek) Dus houd er rekening mee dat bevindingen van jou ,ja inderdaad anders kunnen zijn.
''Poeh'' wat zijn die dingen zwaar. Had wel iemand als forumlid Twani kunnen gebruiken, temeer daar ik door allerlei oorzaak van die wielen onder mijn kont heb zitten (nee ik maak er geen zielig relaas van want dat is niet nodig) maar het is mij gelukt. Ik kan de 30.1 alleen maar vergelijken met de p3 esr die binnenkort, of in de verkoop gaan, of aan de Quad worden gehangen. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Heb wel veel meer speakers gehad, maar of te kort in het bezit gehad, of te lang geleden en dan kan je je niet meer goed herinneren hoe het heeft geklonken. Het zijn in ieder geval geen speakers geweest die mij zijn bijgebleven of een positieve indruk hebben achtergelaten.. Behalve de Epos en Dynaudios ,maar dan in negatieve zin.

Het eerste album dat ik draaide was Dimitri van Torens ""afwachtend en oplettend"" kende ik tenslotte goed, en heb meerdere live concerten van hem mogen meebeleven. En dat was een domper. Het was net of er geen samenhang was te bespeuren en de stem klonk rauw en zanderig , en schreeuwde schel uit de tweeter. Kon ook de focus niet bespeuren, het leek wel Mono. Ik baalde als een powerline...Maar je gaat tenslotte niet over een nacht ijs. De volgende dan maar. Jim van der Zee zijn album""Where I come from"". Slik. Dat is gelukkig totaal ander dan dat ik had verwacht. Het beeld draaide om met ongeveer 180 graden (bij benadering)....De stem was prachtig weergegeven. Precies zoals het eigenlijk zijn moest. Stilte en Blackness waren een zeer prettige bijkomstigheid Timbre en lucht rond de stem. Nuances hoe subtiel ook werden prachtig weer gegeven. En daar bleef het niet bij: ook na meerdere albums te hebben beluisterd kreeg ik een meer en meer een beter beeld en bleven de boven en onderstaande bevindingen overeind,
Resolutie (wat ik dan vertaal naar details) Ja die zijn behoorlijk meer aanwezig bij de 30.1. zijn. Zaken die ik niet hoorde met de p3, hoor ik nu wel. Zonder dat ik er eigenlijk sterk opgelet heb, en dat is wel apart te noemen.
Aanslagen...Het valt meteen op dat aanslagen subtiel als dat nodig worden weergeven. En met meer dynamiek als juist dit nodig is. En daar moet je met name in de hogere tonen wel aan wennen. Het kan soms wat schril overkomen. Komt deels door de tweeter denk ik, die meer prijsgeeft.
Dynamiek...Prachtig en meer dan de ps3 in verhouding staande. En is bij de m30.1 meer en meer duidelijker aanwezig.

Stereobeeld: Ik heb daar niet zoveel anders in kunnen bespeuren. Het is bij de M30.1 wel iets breder en dieper, maar acht ik te verwaarlozen.

Plaatsing: de plaats waar een stem of een instrument zich bevind, is duidelijker aan te geven, en kun je hierom ook duidelijker plaatsen. En dat is bij de p3 toch een stuk moeilijker. Bij de m30.1 staat het meer afzonderlijk van elkaar af.
Kortom de m.30.1 is. de betere of laat ik zeggen andere speaker. Deze is meer open en geeft je meer inzicht van hoe de opname is opgenomen en gemixt. Is een album slecht opgenomen dan hoor je dat, is die goed opgenomen dan hoor je dit ook. Het is dus zaak om bij een luistersessie meerdere albums te beluisteren en je oordeel niet velt, voordat je meerder passages hebt beluisterd.

De ps3 is meer vergevingsgezind en probeert er meer een kloppend  en homogener totaal beeld van te maken, maar kent zijn limitatie in de mindere dynamiek en resolutie. Vandaar ook dat ik vind dat de p3 zeker geen kleinere uitgave is van de M.30. Waarbij eigenlijk de totale ""signature sound van Harbeth. hetzelfde blijft
Oh ja vergat ik bijna de lage tonen. Kan mij goed vorstellen dat deze prachtig zullen klinken. Maar ik heb schijnbaar de een of andere room modus die daar niet goed mee samenspeelt. Een beetje Muddy (de Rels heb ik nog niet weer aangesloten) althans in de laagste regionen (ongeveer onder de 75 Hertz) In de hogere regionen  geeft de 30.1 een prachtig plaatje weer. Hout op hout word net als het karakter  hiervan mooi weergegeven.
. Ik besef mij dat de 30.1 geen allemans vrind behoeft te zijn, en kan zeker aan gewenning onderhevig zijn (in hoeverre inspelen nog een rol speelt?) Waarbij opvalt -en dat zei ik al eerder- de opname een belangrijke rol speelt. "" When shit is coming in, shit comes out::, en houd daar alsjeblieft terdege rekening mee.
Dit gehele karakter kan ik het beste beschrijven als Realistisch en to the point . Vooral stemmen en kleine vocale en instrumentale bezettingen worden eng realistisch weer gegeven (is soms best wel schrikken, en kan in sommige gevallen net iets te veel zijn) En dat is ook wennen.

Mijn 3de ex (ja die van de Naim) was tot tranen geroerd. Maar zij hoort weer andere dingen en let misschien ook meer hierop) Maar gaf gelukkig geen aanleiding aan haar kant om de alimentatie te verhogen, zodat ook zij binnenkort kon genieten van haar eigen   M30.1.
Mijn andere en nu vaste vriendin (nee geen ex) komt uit Ijsland en geeft niks om Pratt. Hegel en Nad zijn haar favorieten. En tsja...daar houd ik dan weer niet van. Zij heeft dan ook geen conclusie aan de M30.1 of de ps3 gegeven.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

P.s..Kreeg naar aanleiding van het bovenstaand nog de vraag ( waarom dit prive is en niet in het forum kan worden gesteldt is mij vooralsnog een raadsel) Of de 30.1 niet te massief zijn in een kleine omgeving? Kwa esthetiek misschien wel. Ze zijn fors groter en knallen de kamer in. Kwa muzikaliteit zeker niet. De 30.1 is net als de P3 dat is beide in staat om met een normaal luisterniveau een perfect plaatje neer te zetten, zonder dat het overheersend word. De Nova hoeft ook minder te werken. Bij de P3 had ik het volume ongeveer rond de 40 staan, nu met de 30.1 is dat rond de 30.
Quad vintage.

Dura

Dank je wel Fred, heel leuk om je indrukken te lezen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

fasteddie

Geeft zeker een goede inkijk voor de beide spakers....dank hiervoor!

Soundsgood

Welke stands gebruik je @fred19633? En heb je ook al geëxperimenteerd met de plaatsing van de luidsprekers en van je luisterpositie in je ruimte? Dit gaf bij mij grote verschillen bij de 30.1 en ik kan me voorstellen dat de ideale plaatsing voor de P3 afwijkt van de ideale plaatsing voor de 30.1.
Dutch & Dutch 8c

Dr.Bedlo

#5241
Het zijn stands van quadraspire qv 60, maar die zijn inmiddels niet meer te verkrijgen. Ze pasten precies onder mijn voormalige ps3 tjes, en beide cherry., En dat was wel een prettige estetische bijkomstigheid.
Openstands. Maar dat maakte mij niet uit, want ik geloof absoluut niks van de sonische aspecten van Stands. Of je nu de stands type 34334556 met sas1133 &&& vult of met (jknkn333rr5) of hoe de laatste audio grill nu weer hete mag, maakt voor mij geen fluitekruid uit. Verschil hoor je er niet mee...

De plaatsing is dan weer iets anders , dat merk je natuurlijk wel/ Maar heb hierin weinig speelruimte , en aangezien ik geen rechte muren heb zul je altijd minieme fase verschillen merken. Het is niet anders, en on nu met DSP iets te gaan doen?
Quad vintage.

garmtz

Quote from: fred19633 on August 30, 2020, 16:06:42
Zijn symbiose audio in zevenbergen en de Harbeth importeur audio ingang nu een en dezelfde?ze zitten tenslotte op hetzelfde adres.

Nee... Symbiose Audio is de winkel van Jan Verlegh en Audio Ingang importeert audio. Twee verschillende zaken dus... Wel is Jan Verlegh ook verbonden aan Audio Ingang en is het postadres hetzelfde. Maarja, Jan woont ook naast de zaak...

garmtz

Quote from: fred19633 on August 31, 2020, 13:07:19
Heeft Garmt nog wel iets van doen met Harbeth dan? Nu ze opgeslokt zijn door Mutrox, die weer gelieerd schijnen te zijn aan B en W.?

Nee, geen relatie meer tot Audio Ingang / Harbeth behalve dan warme gevoelens en af en toe contact met de mensen achter Audio Ingang: Jan Verlegh en Olaf Oosterlee. En Mutrox is niet gelieerd aan B&W hoor, we zijn compleet onafhankelijk... Wel werken we nauw samen.

garmtz

Quote from: EDV on August  6, 2020, 08:18:22
@Garmtz dank je.
Ben zoekende naar platenspeler.
Zou de phono van de quad pre gebruiken.
Enige voorstellen.


Linn Sondek LP12 uiteraard... ;)  Je wilt natuurlijk wel in stijl blijven...

Dr.Bedlo

#5245
Inspelen speelt schijnbaar toch een belangrijke rol..het beeld is nu meer samenhangend en de overgang meer vloeiend. Afzonderlijke instrumenten worden nu nog meer en duidelijker weergegeven.

Bespeurde ik gisteren nog enige schrilheid in de hoge tonen..die is nu geheel weg, en heeft plaatsgemaakt vor een zijdezachte midrange tot hoog. Kan ook wel iets met de plaatsing en toe in,van doen te hebben dat heb ik gisteren wetenschapelijk aangepakt" nu is het wow.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: garmtz on September  5, 2020, 17:57:55
Linn Sondek LP12 uiteraard... ;)  Je wilt natuurlijk wel in stijl blijven...

En Jan Verlegh van symbiose audio , schijnt een groot expert te zijn van dit type platenspelers,
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quote from: garmtz on September  5, 2020, 17:54:58
Nee, geen relatie meer tot Audio Ingang / Harbeth behalve dan warme gevoelens en af en toe contact met de mensen achter Audio Ingang: Jan Verlegh en Olaf Oosterlee. En Mutrox is niet gelieerd aan B&W hoor, we zijn compleet onafhankelijk... Wel werken we nauw samen.

In ieder geval succes met jullie nieuwe uitdaging.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Quote from: fred19633 on September  3, 2020, 14:58:58
Wees er gelukkig mee...ik had de desbetreffende handelaar met zijn kop in de wc pot gedouwd. En dat is voor een groninger vrij bijzonder om zo te reageren.
Dus als ik besluit om te wachten voor mijn eigen geruststelling, moet ik de verkoper zo behandelen? Bijzondere man ben je toch.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Quote from: fred19633 on September  5, 2020, 19:55:28
Inspelen speelt schijnbaar toch een belangrijke rol..het beeld is nu meer samenhangend en de overgang meer vloeiend. Afzonderlijke instrumenten worden nu nog meer en duidelijker weergegeven.

Bespeurde ik gisteren nog enige schrilheid in de hoge tonen..die is nu geheel weg, en heeft plaatsgemaakt vor een zijdezachte midrange tot hoog. Kan ook wel iets met de plaatsing en toe in,van doen te hebben dat heb ik gisteren wetenschapelijk aangepakt" nu is het wow.
Zeker inspelen hoor, Fred. Mijn ervaring was dat het steeds coherenter werd. Dus steeds meer een compleet plaatje zonder een apart laag, mid en hoog.
En toe-in doet ook veel, zeker voor het hoog.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten