Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Started by Cyreg, July 24, 2011, 14:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: HuubF on July 25, 2011, 13:30:38
Klinkt niet onlogisch. Alle houten instrumenten zullen prima klinken met een speaker waarvan de houten wanden enthousiast meedoen.

Leuk kort door de bocht, maar alle natuurlijke klanken worden door de M30 bijvoorbeeld waanzinnig weergegeven. En voor degene die geen idee hebben wat natuurlijk is, ga eens naar live muziek luisteren (onversterkt... )

QuoteGrappig dat jij het verfoeide 'recht-meten' argument gebruikt. :bigsmile:

;)

Cyreg

Voor m'n Harbeth periode moest ik ook altijd flink luid spelen om alles te horen en in de muziek te zitten.
Ik had toen Cyrus pre/Xpower/psx met JMR Emeraudes (stevige vloerstaande transmissionlines)
Ook met erg mooi midden en veel gecontroleerd echt laag.

Ik ben natuurlijk wel in die tussentijd ook verhuisd naar 'n appartement, maar.......
.....in beide Harbeth setups hoef ik ook helemaal niet meer heel hard te spelen om in de muziek te worden getrokken.
Onopvallend en naar het lijkt moeiteloos, kan ik nu best veel ongeaccentueerde info horen binnenin het totale klankgeheel.  :clapping:

Wat ik in het begin logischerwijs wel miste was het luidere echte lage laag.  :sadlike:
Daarom ben ik toen ook van P3 naar C7 gegaan (meer laag, grotere afbeelding > maar nog geen JMR laag hoor  ;))

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Dr.Bedlo

Hmm...Ik mis het laag niet echt. Vind het wel gebalanceerd en in het plaatje passen. Maar ben van zins toch eens naar een Naim subje te gaan kijken wie weet voegt het iets extra toe. Aan de andere kant misschien binnenkort de Compacts...ben heel nieuwsgierig.
Quad vintage.

HuubF

Quote from: bmateijsen on July 25, 2011, 13:36:17
Leuk kort door de bocht, maar alle natuurlijke klanken worden door de M30 bijvoorbeeld waanzinnig weergegeven...

Ik vind de mini-Harbeth fantastisch klinken! Echter, na jaren beluisteren van vanalles is me iets gaan opvallen. Van apparaten die onmiddellijk fantastisch klinken vind ik dat ze, zonder uitzondering, een onoverkomelijk probleem hebben: er wordt een saus gepresenteerd die vaak een light versie blijkt te zijn van de merkwaarden. Dat geldt voor de goedkoopste Lavardin versterker, de goedkopere NAIM lijn, veel buizenversterkers en bijvoorbeeld ook deze mini-Harbeth.

Daardoor ontstaat een mist waardoor het even duurt voordat je het weer allemaal duidelijk ziet: het ontbreekt aan echte high end values. Waarbij ik in dit geval als high end zie: holografica, tastbaarheid, klasse. Het klinkt daarentegen wel lekker. Voor een tijdje.

De allerbeste set geeft gewoon alles weer zoals het oorspronkelijk was. Alles daaronder is een compromis. En dat geldt natuurlijk al helemaal voor instap-versies. Eigenlijk logisch, helemaal niet erg maar wel het vermelden waard.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dr.Bedlo

Kan het niet zo zijn dat je na een tijdje gewoon gewend bent aan de sound? Dat de "thrill" weg is? heb ik ook met vele pogingen om tot betere hifi te komen gehad. Kan ook het moment zijn, de ene keer klinkt het prachtig en de andere keer een stuk minder. En ja...Mcintosch met een paar ML elektrostaten klinkt ontegenzeggenlijk mooier maar echter? Je moet het ook relatief zien in een bepaalde prijsklasse. Een kennis heeft 4000 cd"s en platen die die afspeelt op een Aiwa setje van 300 euro...

Begrijpen doe ik het niet maar ja..Hij is er gelukkig mee.
Quad vintage.

S@m

#30
Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 16:03:50
En ja...Mcintosch met een paar ML elektrostaten klinkt ontegenzeggenlijk mooier maar echter?

Wat is echt en wat is mooi, dat eerste zou nog te staven zijn, maar wat mooier is is smaakgebonden.

En gaat het om een set die lekker/mooi klinkt klinkt of één die echt/realistisch klinkt.


Overigens klinken je Harbeth's imo niet realistisch, er ontbreekt tenslotte een flink stuk fundament...

Dr.Bedlo

Ja nou gut wat ontbreekt dat zeg verschrikkelijk wat een ramp....de lage tonen hoor je helemaal niet...Helemaal nada...Ik ga ze direct in de vuilnisbak keilen.
Quad vintage.

bmateijsen

Ik heb het specifiek ook over de Monitor 30 van Harbeth...... En zoals ik hierboven al stelde alles heeft een handtekening, sausje, etc.... ;) En dan ook echt alles....

Quote from: HuubF on July 25, 2011, 15:42:35
Ik vind de mini-Harbeth fantastisch klinken! Echter, na jaren beluisteren van vanalles is me iets gaan opvallen. Van apparaten die onmiddellijk fantastisch klinken vind ik dat ze, zonder uitzondering, een onoverkomelijk probleem hebben: er wordt een saus gepresenteerd die vaak een light versie blijkt te zijn van de merkwaarden. Dat geldt voor de goedkoopste Lavardin versterker, de goedkopere NAIM lijn, veel buizenversterkers en bijvoorbeeld ook deze mini-Harbeth.

Daardoor ontstaat een mist waardoor het even duurt voordat je het weer allemaal duidelijk ziet: het ontbreekt aan echte high end values. Waarbij ik in dit geval als high end zie: holografica, tastbaarheid, klasse. Het klinkt daarentegen wel lekker. Voor een tijdje.

De allerbeste set geeft gewoon alles weer zoals het oorspronkelijk was. Alles daaronder is een compromis. En dat geldt natuurlijk al helemaal voor instap-versies. Eigenlijk logisch, helemaal niet erg maar wel het vermelden waard.

S@m

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 16:29:31
Ja nou gut wat ontbreekt dat zeg verschrikkelijk wat een ramp....de lage tonen hoor je helemaal niet...Helemaal nada...Ik ga ze direct in de vuilnisbak keilen.

Niet op je tenen getrapt voelen Fred, maar je hebt het zelf over 'echt' ik neem aan dat je hier een realistisch 'live' gevoel bij bedoelt...

Voordeel van zo'n lichtgewicht kastje is dat ze (eenmaal gestampt) in elk geval weinig ruimte innemen in de kliko.... ;D


ThijsG

Ik heb eens gekeken bij de Harbeth website welke modellen erzijn.

Ik vind de Monitor 40.1 domestic er wel erg fraai uitzien!! Heeft 1 van de dealers deze al gehoord met Naim? En wat zijn de bevindingen als je ze naast de Sonus Faber Cremona Auditors zet?
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

bmateijsen

Quote from: ThijsG on July 25, 2011, 16:44:53
Ik heb eens gekeken bij de Harbeth website welke modellen erzijn.

Ik vind de Monitor 40.1 domestic er wel erg fraai uitzien!! Heeft 1 van de dealers deze al gehoord met Naim? En wat zijn de bevindingen als je ze naast de Sonus Faber Cremona Auditors zet?

Heb je enig idee wat een Monitor 40 kost? ;D. Speelt de Auditor volledig weg, maar dat mag ook wel voor bijna 2,5 keer de prijs....

ThijsG

Quote from: bmateijsen on July 25, 2011, 16:46:27
Heb je enig idee wat een Monitor 40 kost? ;D. Speelt de Auditor volledig weg, maar dat mag ook wel voor bijna 2,5 keer de prijs....

Haha ik dacht ik zoek de prijs op. 12.000 per paar... haha ik schrok ervan :), dan is het ook geen vergelijk.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Dr.Bedlo

Hmm,,,dat word dus geen stratocaster O0
Quad vintage.

Cyreg

Quote from: ChrisV on July 25, 2011, 08:11:04
Heb inmiddels weer 2 jaar een SHL5. Enkele jaren daarvoor de kleinste Harbeth's in huis gehad.
Gewoon een hele fijne speaker, prettig aangestuurd door LFD en een AMR cd speler. Aardige Britse combinatie al met al.

Had je de P3's ook al op LFD(welke?) aangesloten? En......?
Ik vind m'n C7's beter matchen met m'n LFD Zero LEIII.......,
...alhoewel ik ze nu met de andere ArtSpeak LSkabels nog niet heb vergeleken, hmm  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

ChrisV

Nee, mijn LFD Zero mk III SE heeft nooit de kleine Harbeth's aangestuurd. Ik denk ook, dat daar deze LFD niet voldoende vermogen voor heeft, maar wie weet.

Ik hoop binnenkort eens de mk IV te horen van LFD.

Cyreg

Waar ga je die MkIV beluisteren > Zwolle of Ninove?

Paar maanden geleden zagen ze die MkIV bij Hanze nog niet zo zitten  >:(
Nog wat oudere voorraad en hier in NL blijkbaar geen hardlopers(onbekend!)

Heb 'n CD opstaan, NSJ 1996 verzamelaar, die ik goed ken tot 2 jaar geleden  ;D
Wauw wat 'n muzikaliteit komt er nu van m'n setup met LFD/Harbeth  :clapping:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Alex Groningen

Een Harbeth topic. ;D Heb ze een paar maand geleden voor het eerst mogen beluisteren. Wat me gelijk opviel was de sound die me gelijk pakte.
Was er eigenlijk gelijk wel weg van, en nog steeds. Op zich zou ik ze wel graag willen hebben, maar het uiterlijk van de Harbets staan me een beetje tegen.
Vindt ze er nogal oudbollig uitzien. Plus dat ik op zijn tijd ook wel eens lekker dance muziek wil beluisteren en dat gaat toch echt niet lukken met de Harbeths. ;)

ChrisV

Quote from: Cyreg on July 25, 2011, 19:08:43
Waar ga je die MkIV beluisteren > Zwolle of Ninove? :

Ik denk Ninove. Ben benieuwd, of de verschillen met de MkIII de moeite waard zijn.

garmtz

Quote from: HuubF on July 25, 2011, 13:30:38
Klinkt niet onlogisch. Alle houten instrumenten zullen prima klinken met een speaker waarvan de houten wanden enthousiast meedoen.

Je verwart een Harbeth met een Musical Affairs... ;)  Als je de achtergond van de 'thin wall/lossy construction' goed leest en begrijpt, kom je erachter dat meer dan kritisch dempen van de behuizing onnodig is voor normaal gebruik (dat is door de BBC 'nogal' grondig onderzocht). Probleem is dat een kast die zogenaamd 'inert' is, dit nooit echt is en de resonanties dus plaatsvinden in een hoger frequentiegebied, waar ze meer kwaad doen. Er zijn speakers die echt volledig resonantievrij zijn, maar dat is vaak wel voor een prijs... Ik denk dan aan Wilson Audio, Magico etc.

QuoteGrappig dat jij het verfoeide 'recht-meten' argument gebruikt. :bigsmile:

Ik ben geen subjectivist, ik ben een objectivist met oren en een open visie... ;)  Als een speaker enorme pieken of dips heeft in zijn frequentiebereik, of een slecht off-axis gedrag, dan houdt het op natuurlijk. Dit is 'basic stuff'...

garmtz

Quote from: fred19633 on July 25, 2011, 13:12:57
Nou tsja,
...Een verzoek in drievoud en misschien?

Ja natuurlijk wel ;D

Ik denk dat ik het je zelf maar laat ervaren... ;)  Wil hier geen verkoopverhaal gaan ophangen... :D

Cyreg

#45
Quote from: Alex Groningen on July 25, 2011, 19:47:00
Heb ze een paar maand geleden voor het eerst mogen beluisteren.
Wat me gelijk opviel was de sound die me gelijk pakte.
Was er eigenlijk gelijk wel weg van, en nog steeds.

Pas maar op, voor je het weet > "downgraden" naar Harbeth met 'n integrated amp :devil:
Weet je ook nog met welke elec. apparatuur?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Om maar even een duit in het Harbeth zakje te doen: speel zelf met een setje Harbeth Monitor 30 op open frame stands met een Linn Majik DS-I en Linn K20 luidsprekerkabels. Hier een fotootje van de stands, de speakers staan inmiddels wel anders (nu vurend in de lengte, niet de breedte van de kamer):


Cyreg

mooie openframe stands > welk merk, hoe duur, waar te koop?
C7 > zelfde hoogte of iets lager?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

#48
Quote from: Cyreg on July 25, 2011, 21:36:03
mooie openframe stands > welk merk, hoe duur, waar te koop?
C7 > zelfde hoogte of iets lager?

Custom Design "custom speaker stands": http://customdesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=25_99&products_id=244&osCsid=s78ic06dbavg5785kdjj8p86d5

Te koop bij Beter Beeld & Geluid... :) Afhankelijk van uitvoering zo rond de 600-700 Euro.

Ik heb deze letterlijk op de mm nauwkeurig laten maken, je kunt ze echt precies in de hoogte, breedte en diepte krijgen die jij wilt! Ideaal om ze daarmee precies op de juiste hoogte te krijgen en met de perfecte 'foot print'.

Een vergelijkbare stand voor de C7 zal beduidend lager uitvallen, omdat diens tweeter veel hoger zit in een hogere kast.

ChrisV

Quote from: garmtz on July 25, 2011, 21:31:24
Om maar even een duit in het Harbeth zakje te doen: speel zelf met een setje Harbeth Monitor 30 op open frame stands met een Linn Majik DS-I en Linn K20 luidsprekerkabels. Hier een fotootje van de stands, de speakers staan inmiddels wel anders (nu vurend in de lengte, niet de breedte van de kamer):



Ze staan flink ingedraaid. Geeft dat in jouw ervaring vaak het beste resultaat?