Heb sinds enkele dagen een paar P3ESR. Had begin deze maand besloten naast de surround set een apart stereo setje samen te stellen, met een paar zaken in het achterhoofd; de prijs moest schappelijk blijven en het geheel zou ook goed moeten klinken op een lager volume.
Zelf luister ik graag op een hoger dan gemiddeld volume, deels omdat veel sets dan pas tot hun recht komen. Maar ik ben natuurlijk niet steeds alleen hier, en m'n vriendin kan er niet goed mee om met al dat geweld. Gelukkig stoort de apparatuur opzich haar niet

. Uiteindelijk bij Harbeth terechtgekomen, op de monitor 40.1 heb ik alle modellen kunnen beluisteren.
De P3ESR en de Monitor 30 konden mij het meest bekoren, ik heb ze doelbewust in een kleinere kamer (daarin zouden ze ook komen te staan) beluisterd, en vond daarin deze twee modellen net iets beter passen. (alhoewel ze allemaal in een kleine kamer ontwikkeld en tot stand gekomen zijn, heb ik gelezen). De Monitor 30 vond ik algemeen gezien de beste luidspreker van de groep. Misschien net wat minder warmte en laag dan de Compact 7 en de Super HL5, maar transparanter en accurater, dat was alleszinds mijn indruk. De P3ESR kwam voor mij dicht in de buurt van de Monitor 30. En prijsgezien, plus het feit dat de P3ESR in het zwart kon geleverd worden en dat de kleinere speaker net wat beter past in het interieur, gaven de doorslag.
De rest van de set bestaat uit een NAD 2200 eindversterker, de voorversterker moet nog aankomen, wordt een Perreaux die ik overneem van een forumlid (voorlopig een meerkanaals receiver). En de bron is een PC met externe USB DAC.
Ik ben er erg blij mee in elk geval, ik heb aan alle eisen kunnen voldoen. Je kan natuurlijk altijd verbeteren, maar dit is het soort speakers waar je gewoon kan voor zitten en genieten, zonder al te veel verder te denken over apparatuur, gewoon muziekje op en luisteren.