Mac mini 2011

Started by aMUSEd, July 24, 2011, 14:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NewHT

Quote from: danielo on January 12, 2012, 09:10:32
Zet ze eerst eens op je MM en als ze dan wel werken moet je toch gaan kijken naar een netwerk probleem. Misschien heb je er een langzame switch tussen zitten ofzo. Ik ga er van uit dat je een nieuwe i3/i5/i7 hebt ?

Daniel.
Thx.
Ik heb ze op een externe harde schijf gezet welke gelinkt is via USB aan mijn Airport Extreme. Ik zal het eens proberen op de lokale schijf. Het is de nieuwe i5.

NewHT

Quote from: aMUSEd on January 12, 2012, 18:58:10
Ik speel zonder problemen .ts bestanden af via de mm. Welke player gebruik je?

Ik gebruik de VLC player. De bestanden zijn vaak wel enkele gig's groot. Op mijn 3 jaar oude macbook heb ik met VLC hetzelfde probleem....

Nosoforos

#77
Dit moet gewoon kunnen hoor, op mijn 5 jaar oude Macbook speelde ik ook 1080p MKV's af, wel was het zo dat die dat onder VLC niet trok, maar met Plex liep het wel. Een nieuwe computer zou erg geen probleem mee moeten hebben. Mijn huidige mac mini (core2duo) heeft er geen problemen mee. Misschien iets met de videokaart ofzo?
edit: dus het lijkt me wel aannemelijk dat het iets met het netwerk is.

NewHT

Quote from: Nosoforos on January 12, 2012, 20:26:11
Dit moet gewoon kunnen hoor, op mijn 5 jaar oude Macbook speelde ik ook 1080p MKV's af, wel was het zo dat die dat onder VLC niet trok, maar met Plex liep het wel. Een nieuwe computer zou erg geen probleem mee moeten hebben. Mijn huidige mac mini (core2duo) heeft er geen problemen mee. Misschien iets met de videokaart ofzo?
edit: dus het lijkt me wel aannemelijk dat het iets met het netwerk is.

Heb een 12gb TS bestand naar de lokale schijf gezet en nu gaat het inderdaad zonder schokken. Hmm. Moet ik misschien toch naar een snelle NAS oplossing, dacht ik tot nu toe niet echt nodig te hebben....
Wel is het nu zo dat onder VLC het beeld bij snelle bewegingen icm grote kleurcontrasten ernstig vervormd. Ik zal het vanavond met Plex proberen.

Dank iedereen voor de tips!

danielo

Quote from: NewHT on January 13, 2012, 10:10:03
Heb een 12gb TS bestand naar de lokale schijf gezet en nu gaat het inderdaad zonder schokken. Hmm. Moet ik misschien toch naar een snelle NAS oplossing, dacht ik tot nu toe niet echt nodig te hebben....
Wel is het nu zo dat onder VLC het beeld bij snelle bewegingen icm grote kleurcontrasten ernstig vervormd. Ik zal het vanavond met Plex proberen.

Dank iedereen voor de tips!

Kijk eens in de mac mini wat voor verbinding die heeft ? Hij geeft dat aan bij de ethernet poort. Het kan goed zijn dat je routeer/switch van een mindere snelheid is en dat de 2 eindpunten (de mac en de nas niet het probleem zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Wat zijn de ervaringen met de mac mini als DLNA-server? Werkt dit prettig?
Is media beschikbaar wanneer de mac sluimert?

Wuppy32

Quote from: aMUSEd on February 28, 2012, 16:00:43
Wat zijn de ervaringen met de mac mini als DLNA-server? Werkt dit prettig?
Is media beschikbaar wanneer de mac sluimert?

Hoe kan je dit instellen?

paaj

ik gebruikte Medialink en PS3 MediaServer, werkt prima volgens mij. Handig als je moet hercoderen omdat een speler iets niet pakt, maar anders is een NAS praktischer want die zet je sowieso uit het zicht (dus stiller) en dat vind ik met de Mini toch zonde  ::)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

aMUSEd

Quote from: Wuppy32 on February 29, 2012, 18:29:13
Hoe kan je dit instellen?
Zoals Paaj aangeeft heb je programmas nodig die de media via het dlna protocol naar andere apparaten stuurt.
Twonky is bv een bekend programma.

Ik overweeg mijn nas de deur uit te doen en het streamen van media door de mac te laten doen.

danielo

Quote from: aMUSEd on March  1, 2012, 11:41:39
Zoals Paaj aangeeft heb je programmas nodig die de media via het dlna protocol naar andere apparaten stuurt.
Twonky is bv een bekend programma.

Ik overweeg mijn nas de deur uit te doen en het streamen van media door de mac te laten doen.

Heb wel eens met dlna gespeeld en het werkt wel een beetje maar als je toch al een mac gebruikt waarom zou je dan niet gebruik maken van de vele mogelijkheden die apple je al bied om 'dlna' achting dingen te doen over het algemeen werkt dat beter en komen ook alle airplay/homesharing mogelijkheden vrij.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Quote from: danielo on March  1, 2012, 14:36:39
Heb wel eens met dlna gespeeld en het werkt wel een beetje maar als je toch al een mac gebruikt waarom zou je dan niet gebruik maken van de vele mogelijkheden die apple je al bied om 'dlna' achting dingen te doen over het algemeen werkt dat beter en komen ook alle airplay/homesharing mogelijkheden vrij.

Daniel.
Airplay is inderdaad een mooie oplossing echter zit ik dan aan apple hardware vast en ik wil flexibel blijven.
Ik heb een tijd de mac gebruikt als mediaspeler met verschillende mediaplayers maar kreeg het niet voorelkaar om vloeiend beeld te krijgen.. Zelfs als ik de media direct van de interne hdd afspeelde. De ps3 lukte dit wel.

Ik zou graag mijn mac mini de functie van mijn nas over laten nemen voor wat betreft het streamen van media.
De media die in dat geval op de mac mini staat moet dan op het netwerk beschikbaar zijn voor mediaspelers.
Maar jouw ervaring bevestigt een beetje het beeld dat ik heb gekregen van ervaringen op het internet.. Het werkt wel, maar niet erg handig.


danielo

Quote from: aMUSEd on March  1, 2012, 21:36:21
Airplay is inderdaad een mooie oplossing echter zit ik dan aan apple hardware vast en ik wil flexibel blijven.
Ik heb een tijd de mac gebruikt als mediaspeler met verschillende mediaplayers maar kreeg het niet voorelkaar om vloeiend beeld te krijgen.. Zelfs als ik de media direct van de interne hdd afspeelde. De ps3 lukte dit wel.

Ik zou graag mijn mac mini de functie van mijn nas over laten nemen voor wat betreft het streamen van media.
De media die in dat geval op de mac mini staat moet dan op het netwerk beschikbaar zijn voor mediaspelers.
Maar jouw ervaring bevestigt een beetje het beeld dat ik heb gekregen van ervaringen op het internet.. Het werkt wel, maar niet erg handig.

Hebben we het dan wel over een 2011 mac mini ? die moet video toch vloeiend kunnen afspelen, misschien komt er volgende week een nieuwe optie bij als apple de appletv3 aankondigd die wel 1080p doet en via wat hacking ook van nas af kan spelen fijne van die dingen is dat ze max 6watt nemen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

6watt! Het zou mij niet verbazen als de ps3 minimaal 10x zoveel gebruikt.

Ja, gaat om instapmodel 2011. Het is niet makkelijk zichtbaar maar als je er gevoelig voor bent kan je het goed zien.
Het is volgens mij geen framerateprobleem maar een gevolg (gebrek aan) van videoprocessing (bv interpolatie).

Justapoke

Quote from: aMUSEd on March  1, 2012, 21:36:21
Ik zou graag mijn mac mini de functie van mijn nas over laten nemen voor wat betreft het streamen van media.
De media die in dat geval op de mac mini staat moet dan op het netwerk beschikbaar zijn voor mediaspelers.
Maar jouw ervaring bevestigt een beetje het beeld dat ik heb gekregen van ervaringen op het internet.. Het werkt wel, maar niet erg handig.

Kan het niet gewoon via SMB/Samba ?  Ik gebruik een mini als server, Apple TV2 voor audio, en een Xtreamer voor films. De Xtreamer kan gewoon via samba bestanden streamen die op de Mac staan?

Volgens mij werken de meeste streamers gewoon met 'Windows' SMB.

Zat zelf laatst ook aan een NAS te denken maar denk dat ik dat niet ga doen. De Airport Extreme is ook gewoon prima als "NAS" te gebruiken, wel tevens beperkt tot Apple's AFP, FTP en SMB. Voor films hoeft mijn mini dus niet aan te staan.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

aMUSEd

Thx, ik ga hier over lezen.

jowi

#90
Ik bedien de Mac Mini altijd via UltraVNC Viewer. Echter 1 op de 3 keren dat ik aanlog met VNC, blijft het Mac inlogwindow hangen als ik het password in wil tikken. Soms meteen, soms na een paar karakters. Soms moet ik dan wel tot 7x VNC afsluiten, opnieuw connnecten, password intikken (althans, proberen) voor het uiteindelijk lukt. Andere keren gaat het probleemloos, in 1x... iemand die dit bekend voorkomt?

*edit* dit dus: https://forum.ultravnc.net/viewtopic.php?f=3&t=28641
Deze persoon heeft het opgelost door een 3rd party VNC server te installeren...

Richi

Quote from: jowi on March  6, 2012, 10:13:03
Ik bedien de Mac Mini altijd via UltraVNC Viewer. Echter 1 op de 3 keren dat ik aanlog met VNC, blijft het Mac inlogwindow hangen als ik het password in wil tikken. Soms meteen, soms na een paar karakters. Soms moet ik dan wel tot 7x VNC afsluiten, opnieuw connnecten, password intikken (althans, proberen) voor het uiteindelijk lukt. Andere keren gaat het probleemloos, in 1x... iemand die dit bekend voorkomt?

*edit* dit dus: https://forum.ultravnc.net/viewtopic.php?f=3&t=28641
Deze persoon heeft het opgelost door een 3rd party VNC server te installeren...
Ik gebruik VNC Viewer van RealVNC Ltd voor de iPad (het is me niet duidelijk of je VNC op de iPad gebruikt) zonder problemen in combinatie met de ingebouwde VNC server van Lion Server. De wachtwoorden worden opgeslagen in het profiel, dus die hoef ik nooit in te voeren. Volgens mij kost deze app wel een paar euro, maar ik vind het de fijnste van alle VNC apps die ik heb geprobeerd tot nu toe.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jowi

Nee ik gebruik de mac écht, dat wil zeggen met muis en keyboard, vanaf een Windows 7 werkstation. Niet via vnc op de ipad, dat is onwerkbaar voor wat ik doe ;)

Ik heb ook realvnc etc geprobeerd voor Windows, maar ultravnc is de enige van de diverse vnc clients die ook de mousewheel info meeneemt naar de mac, in mijn geval wel zo makkelijk.

Richi

Tja, dan gaat mijn verhaal je niet helpen...  :blush:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

iDavey

Ik ben van plan een Mac Mini aan te schaffen. Daar zou ik het liefst Apple's Wireless Keyboard en Magic Mouse op aansluiten. Mijn vraag is: dit is toch wel mogelijk, aangezien ze allebei via blootooth werken. Kan je meerdere bluetooth verbingen maken met een Mac? Zo ja, zijn dat er veel?

Alvast bedankt!
Philips 42PDL7906H;Philips HTS9241/12; iPhone 4S 32GB Wit; iPad 2 32 GB Wifi + 3G Zwart; AppleTV 2.

NewHT

Quote from: iDavey on May 26, 2012, 02:26:01
Ik ben van plan een Mac Mini aan te schaffen. Daar zou ik het liefst Apple's Wireless Keyboard en Magic Mouse op aansluiten. Mijn vraag is: dit is toch wel mogelijk, aangezien ze allebei via blootooth werken. Kan je meerdere bluetooth verbingen maken met een Mac? Zo ja, zijn dat er veel?

Alvast bedankt!
Ik gebruik probleemloos een wireless keyboard en trackpad op de macmini. Werkt als een zonnetje....

iDavey

Ok dankje! Want de MM moet een HTPC worden, en dan heb ik niets aan snoeren naar de bank
Philips 42PDL7906H;Philips HTS9241/12; iPhone 4S 32GB Wit; iPad 2 32 GB Wifi + 3G Zwart; AppleTV 2.

Richi

Hier idem. Werkt prima. Ik schakel trackpad en keyboard wel uit als ik ze niet gebruik. In standby gebriken ze relatief veel stroom. De batterijen zijn dan na een maand leeg.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

iDavey

Ja dat snap ik, mijn wireless keyboard staat ook altijd uit (die heb ik al gekocht voor mijn iPad, dus die hoef ik niet meer aan te schaffen).

Verder, weet iemand of de Magic Mouse en de Magic Trackpad tegelijkertijd werken. Ik heb al wat opgezocht, maar vind wel de Mighty Mouse en MTP, die wel samen zouden werken, maar ik zou dan de Magic Mouse willen.

Als dat niet het geval is, is de twijfel heel groot of ik een MM of MTP neem, de MM heeft het voordeel van precisie, maar de MTP heb je veel meer aan wat betreft multitouch gestures..
Philips 42PDL7906H;Philips HTS9241/12; iPhone 4S 32GB Wit; iPad 2 32 GB Wifi + 3G Zwart; AppleTV 2.

-madison-

Quote from: Richi on May 26, 2012, 16:03:36
Hier idem. Werkt prima. Ik schakel trackpad en keyboard wel uit als ik ze niet gebruik. In standby gebriken ze relatief veel stroom. De batterijen zijn dan na een maand leeg.

Die gaan volgens mij automatisch uit.. Ik heb m'n trackpad en keyboard nu ongeveer 9 of 10 maanden en ben nog steeds met m'n eerste setje batterijen bezig! En ik gebruik ze behoorlijk veel.

Quote from: iDavey on May 26, 2012, 17:08:03
Ja dat snap ik, mijn wireless keyboard staat ook altijd uit (die heb ik al gekocht voor mijn iPad, dus die hoef ik niet meer aan te schaffen).

Verder, weet iemand of de Magic Mouse en de Magic Trackpad tegelijkertijd werken. Ik heb al wat opgezocht, maar vind wel de Mighty Mouse en MTP, die wel samen zouden werken, maar ik zou dan de Magic Mouse willen.

Als dat niet het geval is, is de twijfel heel groot of ik een MM of MTP neem, de MM heeft het voordeel van precisie, maar de MTP heb je veel meer aan wat betreft multitouch gestures..

Dat moet gewoon werken! De trackpad is overigens echt heerlijk om mee te werken 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.