Mac mini 2011

Started by aMUSEd, July 24, 2011, 14:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Extra informatie: 8Gb intern geheugen en 2*750Gb harde schijven. Verder niets speciaals geïnstalleerd. Speel af met Plex en ook VLC doet het prima.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

danielo

Quote from: Richi on September  8, 2011, 12:08:17
Extra informatie: 8Gb intern geheugen en 2*750Gb harde schijven. Verder niets speciaals geïnstalleerd. Speel af met Plex en ook VLC doet het prima.

Heb zelf voor de SSD drive gekozen in de server versie, hoe bevallen die 2x750 staan die in raid ? en welke snelheid zijn de drives ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Richi

Ze staan niet in RAID, maar ik gebruik ze afzonderlijk. Één voor OS, programma's en iTunes, iPhoto en iMovie data. Één voor films. Beide met een backup naar de timecapsule. De drives zijn 7200RPM en snel zat voor mij. Een paar gig kopiëren van de ene drive naar de andere gaat supersnel. Ze maken wel wat lawaai, alsof je een fan hoort draaien. Maar met de kast dicht hoor ik daar niets van.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

vonF

Via VLC speelt hij prima af in ieder geval! Ben er nog niet uit of het onder Plex gaat lukken, maar daar ga ik zo nog even mee rommelen.  :D
Pioneer 427 XA - Pioneer VSX-AX4AVI-S - MacMini - PS3 - KEF Iq 90 / Iq 30 / Iq60C

vanadium

buffer in plex naar 20s kan helpen tegen stotteren.

Qris

Quote from: vanadium on September  9, 2011, 23:40:26
buffer in plex naar 20s kan helpen tegen stotteren.

XBMC in plaats van Plex kan ook helpen  >:D

Zonder verder aanpassingen te hebben gemaakt draaide een bepaalde film onder Plex erg stotterende waar hij onder XBMC helemaal lekker liep.

Ps. ik weet Plex een port van XBMC is, maar toch..
Captain Obvious

aMUSEd

Quote from: Richi on September  7, 2011, 23:15:28
Ik heb hier de 2011 Mac Mini server staan met de HD3000 chipset en die speelt full HD zonder enige hapering af. Codecs die ik heb geïnstalleerd zijn Perian en Flip4Mac. Ik speel af met Plex.
:blink: jij had toch een i5 versie?

Richi

Nope, de i7.  :headbanging:

Vandaag de toslink kabel binnen gekregen om de digital out van de Stage One door te verbinden met de Parasound DAC. Klinkt heel O0

Als ik op de Stage One de CD ingang digitaal kies, hoor ik de Mac Mini via de DAC van de Stage One en als ik analoog kies, dan hoor ik de Parasound DAC. Een heel verschil in het voordeel van de Parasound. Audiofiel, bedankt voor deze doorlus tip!  :clapping:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

aMUSEd


jobozo



ik wileen 2e hands Macmini 2010 te kopen, dualcore 2.4 ghz, 3gb, 320 gb, om deze puur en alleen voor muziekopslag-en weergave Itunes, PM te gaan gebruiken.Ik heb nu zo'n 120 gb aan muziek op de HD van mijn MB, die ik dan over wil zetten.Ik veracht niet veel meer muziek er op te gaan zetten de komende tijd, schat max 200gb, en video's zijn niet interessant voor mij. Snowleopard is voldoende, Lion heb ik van mn MB gedaan.

Nou ga ik toch twijfelen :heb ik meer aan de 2011versie  met 500gb, Lion, 2-4 gb, als ik alleen maar iTunes en Puremusic wil gaan gebruiken?
Lion, sneller, grotere HD, maar:heb ik er wat aan gezien mijn doel?
Geen SD, dus diskdrive erbij kopen, geheugen uitbreiden, zit ik zo zeker 300 euro boven de prijs van een 2e hands.

wat is zinvol?

danielo

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 15:50:21

ik wileen 2e hands Macmini 2010 te kopen, dualcore 2.4 ghz, 3gb, 320 gb, om deze puur en alleen voor muziekopslag-en weergave Itunes, PM te gaan gebruiken.Ik heb nu zo'n 120 gb aan muziek op de HD van mijn MB, die ik dan over wil zetten.Ik veracht niet veel meer muziek er op te gaan zetten de komende tijd, schat max 200gb, en video's zijn niet interessant voor mij. Snowleopard is voldoende, Lion heb ik van mn MB gedaan.

Nou ga ik toch twijfelen :heb ik meer aan de 2011versie  met 500gb, Lion, 2-4 gb, als ik alleen maar iTunes en Puremusic wil gaan gebruiken?
Lion, sneller, grotere HD, maar:heb ik er wat aan gezien mijn doel?
Geen SD, dus diskdrive erbij kopen, geheugen uitbreiden, zit ik zo zeker 300 euro boven de prijs van een 2e hands.

wat is zinvol?

Grootste verschil is dat de nieuwe kleiner zijn en een stuk stiller/minder stroom gebruik door betere chips. Zoals je weet gebruik ik hem met een ssd en dat is voor een streamer een prima oplossing gebleken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jobozo

Quote from: danielo on October 21, 2011, 15:56:03
Grootste verschil is dat de nieuwe kleiner zijn en een stuk stiller/minder stroom gebruik door betere chips. Zoals je weet gebruik ik hem met een ssd en dat is voor een streamer een prima oplossing gebleken.

Daniel.

De Macmini zou op zo' n 4 meter afstand achter een flatscreen komen te staan, zou een 2010 dan niet stil genoeg zijn?Ik heb geen idee, maar de zaak moet idd wel stil zijn
Mijn MB hoor ik overigens nauwelijks, die staat meestal naast me

aMUSEd

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 15:50:21
ik wileen 2e hands Macmini 2010 te kopen, dualcore 2.4 ghz, 3gb, 320 gb, om deze puur en alleen voor muziekopslag-en weergave Itunes, PM te gaan gebruiken.
Dan zijn, afgezien van het geheugen, de specs nog aan de ruime kant voor jouw doel zou ik zeggen.

jobozo

Quote from: aMUSEd on October 21, 2011, 16:13:31
Dan zijn, afgezien van het geheugen, de specs nog aan de ruime kant voor jouw doel zou ik zeggen.

Ja?
ik weet dat PM wel gedijt bij meer RAM op de MB, heb wel een discussie ooit op Stereoplay gelezen over nut van extra RAm waarbij iemand aangaf hoe meer GB des te beter de weergave, maar dat kon niet overtuigen.

Er werd wel aangegeven dat de 2010 opmerkelijk beter zou klinken dan de eerdere versies, durf het bijna niet te vragen, maar het zou leuk zijn om te weten of de 2011 dan nog beter klinkt...

De zaak moet wel stil zijn iig, is de 2010 op dat punt stil genoeg?

jobozo

Quote from: aMUSEd on October 21, 2011, 16:13:31
Dan zijn, afgezien van het geheugen, de specs nog aan de ruime kant voor jouw doel zou ik zeggen.

Ja?
ik weet dat PM wel gedijt bij meer RAM op de MB, heb wel een discussie ooit op Stereoplay gelezen over nut van extra RAm waarbij iemand aangaf hoe meer GB des te beter de weergave, maar dat kon niet overtuigen.

Er werd wel aangegeven dat de 2010 opmerkelijk beter zou klinken dan de eerdere versies, durf het bijna niet te vragen, maar het zou leuk zijn om te weten of de 2011 dan nog beter klinkt...

De zaak moet wel stil zijn iig, is de 2010 op dat punt stil genoeg?

danielo

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 16:09:36
De Macmini zou op zo' n 4 meter afstand achter een flatscreen komen te staan, zou een 2010 dan niet stil genoeg zijn?Ik heb geen idee, maar de zaak moet idd wel stil zijn
Mijn MB hoor ik overigens nauwelijks, die staat meestal naast me

Voor audio zeker, als je ook video gaat doen op 1080p dan wordt het een ander verhaal. Een 2010 machine is zeker voldoende maar een 2011 is denk ik beter als uitgangspunt of het verschil voor jouw voldoende is kan ik je niet zeggen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

#41
Quote from: jobozo on October 21, 2011, 16:23:28
Ja?
ik weet dat PM wel gedijt bij meer RAM op de MB, heb wel een discussie ooit op Stereoplay gelezen over nut van extra RAm waarbij iemand aangaf hoe meer GB des te beter de weergave, maar dat kon niet overtuigen.

Er werd wel aangegeven dat de 2010 opmerkelijk beter zou klinken dan de eerdere versies, durf het bijna niet te vragen, maar het zou leuk zijn om te weten of de 2011 dan nog beter klinkt...

De zaak moet wel stil zijn iig, is de 2010 op dat punt stil genoeg?


Meer ram beter geluid ? Dat is 100% onzin voor muziek is standaard voldoende. geheugen wordt alleen vervelend als je niet genoeg hebt dan kan het problemen geven maar het is zeker niet zo als er meer geheugen in zit dan wordt het geluid steeds beter anders had ik wel 32 of 64 Gig aan werkgeheugen gekocht :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

PM heeft het over minimum 1gb maar 4gb wordt aangevolen.. dus ja, blijkbaar maakt geheugen uit  :)

Misschien dat de nieuwere modellen een betere geluidskaart hebben oid. Je wilt dus zonder externe dac/transport spelen? 

danielo

Daar heb je een punt misschien moet je iets meer aangeven hoe je hem wilt gebruiken vooral dingen als analoog of digitaal maken nogal uit ik ga er eigenlijk persoonlijk al vanuit dat niemand analoog wil. 1Gig is wat weinig maar 2 of 4 is voldoende en kost paar tientjes.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jobozo

Quote from: danielo on October 21, 2011, 16:52:12
Daar heb je een punt misschien moet je iets meer aangeven hoe je hem wilt gebruiken vooral dingen als analoog of digitaal maken nogal uit ik ga er eigenlijk persoonlijk al vanuit dat niemand analoog wil. 1Gig is wat weinig maar 2 of 4 is voldoende en kost paar tientjes.

Daniel.

Nee idd, ik ben van plan hem op de Metrum Octave DAC aan te gaan sluiten,optisch, mogelijk een V-link ertussen, dus dan de USB uitgang.
Bedienen met Ipad.

Ik heb alles al in aplle losless geript, her en der ook wel mp3.

die fabel mbt extra geheugen,en betere klank is dus kolder, bekend hoe dat zit met overall klank vd 2011 vs 2010??

als ook dat niet uitmaakt en de 2010 stil genoeg is, zou als ik het goed begrijp een 2010 met SL gewoon ook een goede keus zijn>

danielo

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 17:09:54
Nee idd, ik ben van plan hem op de Metrum Octave DAC aan te gaan sluiten,optisch, mogelijk een V-link ertussen, dus dan de USB uitgang.
Bedienen met Ipad.

Ik heb alles al in aplle losless geript, her en der ook wel mp3.

die fabel mbt extra geheugen,en betere klank is dus kolder, bekend hoe dat zit met overall klank vd 2011 vs 2010??

als ook dat niet uitmaakt en de 2010 stil genoeg is, zou als ik het goed begrijp een 2010 met SL gewoon ook een goede keus zijn>

Jahoor helemaal met een externe dac zoals je wil moet je alleen zorgen dat je genoeg geheugen hebt (met SL is 2Gig denk ik voldoende). Denk niet dat iemand verschil hoort tussen 2010 en 2011 types een 2010 kan nog jaren mee in deze rol en als je echt wil kan je die nog prima verbeteren over een paar jaar met een ssd. Alles komt met een prijs maar in dit geval gaat het vooral over hoe lang iets mee kan gaan en niet over verschillen nu denk ik.

Met een ipad als een besturing (doe ik ook) klinkt dit als een mooie oplossing waar je veel plezier aan kan beleven.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jobozo

#46
Quote from: danielo on October 21, 2011, 17:21:33
Jahoor helemaal met een externe dac zoals je wil moet je alleen zorgen dat je genoeg geheugen hebt (met SL is 2Gig denk ik voldoende). Denk niet dat iemand verschil hoort tussen 2010 en 2011 types een 2010 kan nog jaren mee in deze rol en als je echt wil kan je die nog prima verbeteren over een paar jaar met een ssd. Alles komt met een prijs maar in dit geval gaat het vooral over hoe lang iets mee kan gaan en niet over verschillen nu denk ik.

Met een ipad als een besturing (doe ik ook) klinkt dit als een mooie oplossing waar je veel plezier aan kan beleven.

Daniel.

Nou erg bedankt voor de snelle adviezen, ik ga dan denk ik toch voor de 2010!

Kan ik dan nu probleemloos mijn hele back-up van mijn MB overzetten naar de MM?Of alleen de muziek toevoegen aan de itunes bib.

danielo

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 17:26:48
Nou erg bedankt voor de snelle adviezen, ik ga dan denk ik toch voor de 2010!

Kan ik dan nu probleemloos mijn hele back-up van mijn MB overzetten naar de MM?Of alleen de muziek toevoegen aan de itunes bib.

Ik zou de MM leeg houden (schoon) en alleen of je muziek directory overzetten en dan homesharing aanzetten zodat die hij hem in 'sync' houd met je MB. Een hele back-up overzetten komt er ook zoveel andere dingen bij indien het echt vooral voor muziek is is hoe minder andere dingen erop hoe beter.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jobozo

Quote from: danielo on October 21, 2011, 17:33:57
Ik zou de MM leeg houden (schoon) en alleen of je muziek directory overzetten en dan homesharing aanzetten zodat die hij hem in 'sync' houd met je MB. Een hele back-up overzetten komt er ook zoveel andere dingen bij indien het echt vooral voor muziek is is hoe minder andere dingen erop hoe beter.

Daniel.

OK,

met dat in sync houden:dat betekent neem ik aan dat de op MB nieuw geripte/geloade bestanden automatisch op de MM komen?ik gebruik dat nl nu niet

danielo

Quote from: jobozo on October 21, 2011, 17:41:22
OK,

met dat in sync houden:dat betekent neem ik aan dat de op MB nieuw geripte/geloade bestanden automatisch op de MM komen?ik gebruik dat nl nu niet

Correct...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.