Mac mini 2011

Started by aMUSEd, July 24, 2011, 14:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aMUSEd

Heeft iemand al een 2011 model in gebruik?
Ik overweeg mijn late 2009 mac mini te vervangen door een mac mini 2011 maar vraag me af wat een goede keuze zou zijn.

Nahpets

De vraag op deze manier gesteld lijkt me onmogelijk om te beantwoorden.

Als je functionaliteit mist in je 2009 model die wel in het 2011 model zitten dan zul je die moeten benoemen voordat er überhaupt iemand iets over kan zeggen.
Als je geen functionaliteit mist maar gewoon het nieuwste snoepje wilt hebben dan ben je zelf de enige die daar iets zinnigs over kan zeggen of dat het waard is.

Geen dank  :D 
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

aMUSEd

Quote from: Nahpets on July 24, 2011, 17:03:53
De vraag op deze manier gesteld lijkt me onmogelijk om te beantwoorden.

Als je functionaliteit mist in je 2009 model die wel in het 2011 model zitten dan zul je die moeten benoemen voordat er überhaupt iemand iets over kan zeggen.
Als je geen functionaliteit mist maar gewoon het nieuwste snoepje wilt hebben dan ben je zelf de enige die daar iets zinnigs over kan zeggen of dat het waard is.

Geen dank  :D 
Misschien had ik de vraag wat scherper kunnen stellen maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen dat ik naar gebruikerservaringen vraag.

Het topic dient natuurlijk het algemene belang maar persoonlijk ben ik bv benieuwd naar:
Er is een model met geintegreerde gpu en een met een videokaart.
Zijn er verschillen tussen de twee mbt HT-toepassingen?
Is een upgrade van i5 naar i7 cpu gezien de kosten interessant?
4gb lijkt me goed maar kan je beter een model met 2gb kopen en zelf 2gb bijzetten of direct voor 2gb gaan?
Kortom, ik ben nieuwsgierig naar de keuzen die anderen hebben gemaakt.

Erik

Laat ik het zo zeggen als je nu tegen de grenzen aanloopt doen. Als je gewoon het nieuwste van het nieuwste wil en een excuus zoekt, meteen doen.
Als je niks mist en alles nog steeds goed werkt hoe je huidige mini totdat je het echt noodzakelijk vindt is die meteen weer een stuk geavanceerder geworden
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Richi

Ik zit met dezelfde afweging: welk type te bestellen? De i5 is al vlot genoeg voor de meeste toepassingen, alleen bij video rendering ben je naar verluid beter uit met een i7. In dat geval zou ik de server nemen met de quad code i7. Ik twijfel zelf tussen de instapper of de server. De eerste is interessant omdat je zelf gemakkelijk het geheugen kan uitbreiden (8Gb voor 64 euro in plaats van 300 euro), maar dan moet je wel aan de externe harde schijven voor meer opslagcapaciteit. De server heeft de i7 aan boord en is voor 100 euro uit te breiden van 2*500 Gb (7200 rpm) naar 2*750 Gb (7200 rpm).

De AMD videokaart in de i5 2.5 Ghz variant is wel heel fraai, maar kost inclusief 2 Gb extra geheugen wel meteen 200 euro extra. Ik denk zelf dat voor mijn toepassingen (media centre, itunes, iphoto en imovie HD) ik beter kan kiezen voor de quad core i7 server met de snelle harde schijven in plaats van de snellere videokaart. Ik ga deze machine wel zelf uitbreiden naar 8 Gb want meer geheugen helpt natuurlijk altijd en kost dus niet zoveel meer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

aMUSEd

In welk opzicht is de videokaart fraai?
Ik heb de indruk dat deze optie interessant is voor gamen (geen monster natuurlijk) maar voor ht niet veel meerwaarde biedt.

Op dit moment lijkt mij de instapper met 2gb extra wel goed.

Richi

De AMD radeon videokaart heeft 256 Mb eigen DDR5 (snel) geheugen en is daardoor een stuk sneller. Mijn idee is dat een snellere videokaart meer details kan berekenen bij video weergave en daardoor een beter beeld geeft. Net als in een lcd of plasma tv levert betere/snellere processing een beter beeld op. Maar er lijkt niemand te zijn die dat kan bevestigen, nog in de Apple stores nog op internet kan ik hier informatie over vinden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

danielo

#7
Hai,

Ik gebruik nu een weekje een nieuwe mac mini server met 256G ssd. Grote voordeel is vooral de enorme cpu kracht wat bij laag verbruik inhoud dat die stil en zuinig is. Het afspelen van audio over bv hdmi geeft een verbruik van 9watt en het afspelen van een 1080p video (h.264) iets van 15watt.

In beide gevallen draait de fan op iets van 2200rpm en is zo goed als onhoorbaar.

Prima aankoop tot nu toe, alhoewel audio over hdmi nu dan wel 7.1  multichannel is maar default vaststaat op 48khz ipv 44.1khz. Dit laatste is wel op te lossen denk ik maar ben nog niet aan toe om dit verder uit te zoeken. Persoonlijk hoop ik een beetje dat we mooie audio oplossingen via thunderbold gaan zien.

Voor alles niet 3d is de oplossing (HD3000) behoorlijk goed, doet erg veel in hardware denk niet dat je perse een externe videokaart nodig hebt voor scaling/deinterlacing/processing. Indien je wil zijn daar wel wat verhalen over maar onderschat de HD3000 op 2d gebied niet. Ook hier geld omdat hij op de chip zit en de mobile chip is erg zuinig meestal neemt die 2 a 3 watt en dus weinig koeling.

Als er vragen zijn :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Zo, server i7 met ssd, dat is een badboy  :)
Bedankt voor de bijdrage.

Ik gebruik een mac mini voor zowel HT als compu-zaken.
Daarom wil ik nog wel eens twee schermen gebruiken waarbij op het ene scherm een film speelt en op het andere scherm iets anders gedaan wordt.
Dat werkt momenteel niet echt geweldig (via een soort extended display) maar misschien dat dit met een videokaart beter werkt omdat er beter support is voor 2 schermen.
Verder kijk ik film met stereogeluid dus ik zal niet veel doen met de mogelijkheden voor surroundgeluid.

Richi

Quote from: danielo on August 10, 2011, 14:56:29
Hai,

Ik gebruik nu een weekje een nieuwe mac mini server met 256G ssd. Grote voordeel is vooral de enorme cpu kracht wat bij laag verbruik inhoud dat die stil en zuinig is. Het afspelen van audio over bv hdmi geeft een verbruik van 9watt en het afspelen van een 1080p video (h.264) iets van 15watt.

In beide gevallen draait de fan op iets van 2200rpm en is zo goed als onhoorbaar.

Prima aankoop tot nu toe, alhoewel audio over hdmi nu dan wel 7.1  multichannel is maar default vaststaat op 48khz ipv 44.1khz. Dit laatste is wel op te lossen denk ik maar ben nog niet aan toe om dit verder uit te zoeken. Persoonlijk hoop ik een beetje dat we mooie audio oplossingen via thunderbold gaan zien.

Voor alles niet 3d is de oplossing (HD3000) behoorlijk goed, doet erg veel in hardware denk niet dat je perse een externe videokaart nodig hebt voor scaling/deinterlacing/processing. Indien je wil zijn daar wel wat verhalen over maar onderschat de HD3000 op 2d gebied niet. Ook hier geld omdat hij op de chip zit en de mobile chip is erg zuinig meestal neemt die 2 a 3 watt en dus weinig koeling.

Als er vragen zijn :)

Daniel.
Hoi Daniël,

Bedankt voor je input. Heel interessant. Als er nog vragen zijn, dan stel ik ze zeker hier.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

aMUSEd

Daniel, wat is eigenlijk het unieke van de serverversie? Voor welke redenen zou je een serverversie kopen?

De meerwaarde van de ATI GPU schijnt voor alles behalve games gering te zijn.
Enige potentiële minpuntje van de HD3000 is dat deze problemen zou hebben met het afspelen van 24p materiaal.
Moet hier nog wat verder induiken.

danielo

Quote from: aMUSEd on August 12, 2011, 14:04:44
Daniel, wat is eigenlijk het unieke van de serverversie? Voor welke redenen zou je een serverversie kopen?

De meerwaarde van de ATI GPU schijnt voor alles behalve games gering te zijn.
Enige potentiële minpuntje van de HD3000 is dat deze problemen zou hebben met het afspelen van 24p materiaal.
Moet hier nog wat verder induiken.

De keuze van de server versie was meer een keuze voor ssd en zo min mogelijk watts. Als je de andere met 256SSD neemt ben je ook 1399 kwijt. Dan wordt de keuze eigenlijk wil je een dual core met aparte gpu of wil je een quadcode. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt omdat ik hem niet eens als HTPC gekocht heb maar vooral als audiotransport/server. De server is dan een dure maar veilige keuze. Mijn plan is deze jaar of 5 te gebruiken minimaal en dat houd in dat ik denk ik een 2Tera SSD erbij kan zetten in 3 jaar tegen een redelijke prijs.

De server software geeft wel wat extra mogelijkheden maar die kan je ook los kopen daar hoef je het niet voor te doen.

Sorry dat het zo'n eenvoudige reden is :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

ok het wattage kan ik inkomen.. maar even ssd buiten beschouwing gelaten, wat kan de serverversie beter dan de i5/4gb/6630M met bv een extra 500gb externe schijf?

danielo

Quote from: aMUSEd on August 12, 2011, 21:31:20
ok het wattage kan ik inkomen.. maar even ssd buiten beschouwing gelaten, wat kan de serverversie beter dan de i5/4gb/6630M met bv een extra 500gb externe schijf?

Ik weet niet helemaal wat je van mij wil horen, Punt is dat voor mij de ssd de eerste beslissing was en dan als je gaat kijken hou je weinig opties over en wordt vanzelf de server de beste optie tenzij je of perse de externe videokaart wil of je zelf een ssd wil gaan inbouwen.

Verder zijn de voordelen klein :

quadcore vs dualcore : in de praktijk 30% tot 40% sneller
2 harddisk aansluitingen (kan je wel oplossen bij de andere maar is wat werk)
6MB cpu cache vs 3MB
Server versie van Lion ipv gewone (waarde van 50euro).

Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen voor de goedkoopste gaan ipv de server, ik koop geen computers meer zonder ssd het verschil in performance en geluid is gewoon te groot maar dat is een persoonlijke keuze. Liever een SSD en minder cpu dan andersom.

Daniel.


denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Helder verhaal, bedankt.

aMUSEd

Quote from: danielo on August 13, 2011, 12:13:54
2 harddisk aansluitingen (kan je wel oplossen bij de andere maar is wat werk)
Nu ben ik het even kwijt.
Dus alleen de serverversie is voorbereid op 2 hdd's?
Klopt het dat voor de andere versies een soort kit nodig is?.. wat zijn de extra kosten?

danielo

Quote from: aMUSEd on August 29, 2011, 18:55:00
Nu ben ik het even kwijt.
Dus alleen de serverversie is voorbereid op 2 hdd's?
Klopt het dat voor de andere versies een soort kit nodig is?.. wat zijn de extra kosten?

Helemaal correct, ik heb alleen de prijszen gezien toen ze net uitkwamen waren toen een paar tientjes dit zal wel
steeds goedkoper worden.

http://www.wired.com/gadgetlab/2011/08/ifixit-kit-puts-second-hard-drive-inside-dvd-free-mac-mini

voorbeeld met handleiding.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

aMUSEd

Ah, ok.. dat verhaal klopt dus.
Bedankt voor de info.

vonF

Sinds 1,5 week heb ik hier ook een Mac Mini 2011 staan (de instapper), welke als HTPC bedacht is. In combinatie met Plex werkt de muziekweergave prima! De weergave van HD films laat te wensen over doordat het beeld hapert. Lagere kwaliteit video's speelt ie zonder (opgemerkte) problemen af.

Nu zit ik erover te denken om het RAM geheugen uit te breiden van 2 naar 8 GB (kosten rond de 50 EUR).
Alleen kan ik dus niet vinden of het hiermee opgelost is, heeft iemand misschien een idee?

De films staan op de lokale harde schijf (standaard 500 Gb schijf). De Mac mini is via hdmi met de versterker verbonden en de versterker op zijn beurt via hdmi met de tv.
Pioneer 427 XA - Pioneer VSX-AX4AVI-S - MacMini - PS3 - KEF Iq 90 / Iq 30 / Iq60C

jowi

#19
Geheugen gaat je hier niet helpen ben ik bang. De instapper heeft een geintegreerde grafische kaart van Intel en die zijn niet bijster snel. Het grotere broertje heeft een aparte AMD grafische kaart aan boord, die zal dit zonder problemen kunnen.

GH

Voor films zijn de geintegreerde grafische mogelijkheden van de nieuwe Intel chips meer dan snel genoeg (Intel HD Graphics 3000). Zelfs de vorige generatie was dat trouwens al.

Je moet je probleem denk ik toch meer in de software zoeken. VLC als speler al eens geprobeerd?
Daarop draait het hier zonder enige onderbreking, zelfs 1080p met een hoge bitrate.

Geheugen heeft er weinig mee te maken. Maar je hebt neem ik aan geen andere (zware) toepassingen lopen tijdens het afspelen?

vonF

Ben net terug, er zit nu 8 Gb in en op het eerste gezicht maakt dit weinig verschil. Zal eens een andere speler proberen, bedankt voor de tips!
Pioneer 427 XA - Pioneer VSX-AX4AVI-S - MacMini - PS3 - KEF Iq 90 / Iq 30 / Iq60C

danielo

Quote from: vonF on September  5, 2011, 18:58:35
Ben net terug, er zit nu 8 Gb in en op het eerste gezicht maakt dit weinig verschil. Zal eens een andere speler proberen, bedankt voor de tips!

Ik zou eerst eens testen met quicktime of iets anders met hardware support, geheugen gaat hier niet helpen maar hij moet moet echt wel full hd kunnen afspelen met de hd3000 chipset. de verschillen met de externe kaart zitten vooral in 3d snelheid.

Daniel.

PS: 8gig kan ook geen kwaad, osx wordt altijd blij van meer geheugen als die langer draait.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Richi

Ik heb hier de 2011 Mac Mini server staan met de HD3000 chipset en die speelt full HD zonder enige hapering af. Codecs die ik heb geïnstalleerd zijn Perian en Flip4Mac. Ik speel af met Plex.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

vonF

Bedankt Richi, ik ga er morgen eens op m'n gemak mee prullen! Laat de resultaten zeker weten.
Pioneer 427 XA - Pioneer VSX-AX4AVI-S - MacMini - PS3 - KEF Iq 90 / Iq 30 / Iq60C