Constructie twee Focal 15K8711 subs

Started by Johan Van Gompel, November 1, 2003, 14:53:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Ik heb al jaren de zwaarste van de groene bosch serie 800w iod...gaat nog zeer goed en betrouwbaar....

SARK

#51
 :) Vergeten te melden, drie jaar al vrolijk aan het klussen met de POF 600.
Maareeh, de 800  :o da's wel een beest hoor. Mooi speelgoed :D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Johan Van Gompel

Ik heb een POF 160 van het merk Power Plus geleend maar daarvoor is blijkbaar geen cirkelgeleider beschikbaar. Ik kan het weten want ik heb net enkele uren verspild met het rijden naar en me bevragen bij een achttal verschillende winkels.  De cirkelgeleider van Bosch past enkel op 10 mm stangen en de Power Plus heeft 8 mm stangen. Bij de winkel waar het apparaat gekocht was wist men mij te vertellen dat ik enkel kon kopen wat in de rekken stond en dat er geen mogelijkheid tot bijbestellen was. :'( Nou ja, ik zal me dit weekend dan maar beperken tot het bewerken en lijmen van de steunbalken en tussenschotten en het voorzien van noppenschuim.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

Quote from: Johan Van Gompel on February 21, 2004, 16:37:14
Ik heb een POF 160 van het merk Power Plus geleend maar daarvoor is blijkbaar geen cirkelgeleider beschikbaar. Ik kan het weten want ik heb net enkele uren verspild met het rijden naar en me bevragen bij een achttal verschillende winkels.  De cirkelgeleider van Bosch past enkel op 10 mm stangen en de Power Plus heeft 8 mm stangen. Bij de winkel waar het apparaat gekocht was wist men mij te vertellen dat ik enkel kon kopen wat in de rekken stond en dat er geen mogelijkheid tot bijbestellen was. :'( Nou ja, ik zal me dit weekend dan maar beperken tot het bewerken en lijmen van de steunbalken en tussenschotten en het voorzien van noppenschuim.

Waarom maak je zelf niet een circelgeleider? Dit is niet zo heel moeilijk.

mvg,
Frank

Johan Van Gompel

Quote from: Sullivan on February 21, 2004, 17:51:14
Waarom maak je zelf niet een circelgeleider? Dit is niet zo heel moeilijk.

Tenzij je een DIY n00b bent en nergens info hieromtrent vindt. Ik heb in de winkels gevraagd of het mogelijk was om er zelf eentje te maken; het meest optimistische antwoord was "als je een beetje handig bent wel" maar niemand kon me vertellen hoe ik een op maat gezaagd metalen plaatje aan de twee stangen kan bevestigen. Een lasstation heb ik niet dus dat is geen optie.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

Quote from: Johan Van Gompel on February 22, 2004, 10:07:43
Tenzij je een DIY n00b bent
Hmm, je ging toch zelf een sub maken...

Quote
en nergens info hieromtrent vindt. Ik heb in de winkels gevraagd of het mogelijk was om er zelf eentje te maken; het meest optimistische antwoord was "als je een beetje handig bent wel" maar niemand kon me vertellen hoe ik een op maat gezaagd metalen plaatje aan de twee stangen kan bevestigen. Een lasstation heb ik niet dus dat is geen optie.

Het is jammer dat de zoek functie (nog) niet werkt, maar nog niet zo heel lang geleden is er uitgebreid besproken hoe je zo'n ding kan maken. Kan het ff niet vinden helaas.

Hier een poging:

- Je neemt een mdf plankje van b.v. een centimeter.  De dikte is afhankelijk van hoe diep je kan freezen. Als je frees diepte bijvoorbeeld 15 mm is en je rand voor de verzinking moet 3 mm zijn, dan is 1 centimeter dikte prima (maar dan de diepte wel instellen op 13 mm).
- Aan 1 kan van de plank maak je een gaatje in het midden van de plank en een b.v. 4 centimeter uit de kant. Je kan misschien het beste hier een 4mm gaatje voor gebruiken.
- Aan de andere kant van de plank maak je freesmachine vast. Dit moet je met boutjes doen die verzonken zijn want je geleider moet strak over het hout gaan. Op de hoogte waar de frees er door moet, moet een gat geboord worden die groter is dan de frees.
- Let op. Houd rekening met de straal van de frees. Die komt bij het stuk tussen hart frees en hart centreer gaatje.

Ik hoop dat de tekening mijn verhaal wat duidelijker maakt.

mvg,
Frank







SARK

http://www.woodworkingtips.com/etips/etip102000sn.html

Ongeveer hetzelfde als wat Frank heeft uitgelegd met "sideview" plaatjes.

Er zijn misschien wel meer ideetjes te vinden. ;)
http://www.woodworkingtips.com/etips
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

Quote from: SARK on February 22, 2004, 12:46:05
http://www.woodworkingtips.com/etips/etip102000sn.html

Ongeveer hetzelfde als wat Frank heeft uitgelegd met "sideview" plaatjes.

Er zijn misschien wel meer ideetjes te vinden. ;)
http://www.woodworkingtips.com/etips

:(, dit had een hoop tekenwerktijd gescheeld. ;)

Maar wel duidelijk(er)!

mvg,
Frank

blue-eyes

Eigen huis en tuin en die andere prg op SBS6 hadden deze tip ook al verschillende malen laten zien ;)

ZO zie je maar, zie andere topic, dat je WEL tv moet kijken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

SARK

#59
Quote from: Blue-Eyes on February 22, 2004, 12:58:12
ZO zie je maar, zie andere topic, dat je WEL tv moet kijken.

;D

Deze is precies zoals Frank z'n tekening.

http://www.woodworkingtips.com/etips/etip030201wb.html
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Johan Van Gompel

Thanks! Ik heb nog wel een stukje 6 mm HDF liggen dus ik ga dit straks meteen even proberen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

SARK

#61
@Blue-Eyes

;D Dennis is wel bezig geweest met de bovenfrees, maar niet met een cikelgeleider. ;D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

#62
Quote from: SARK on February 22, 2004, 18:55:08
@Blue-Eyes

;D Dennis is wel bezig geweest met de bovenfrees, maar niet met een cikelgeleider. ;D

Voor een ... sitetable (uitklapbaar) ;D.

mvg,
Frank

SARK

Heerlijk toch? dat gepruts van Dennis. :D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Quote from: Johan Van Gompel on February 22, 2004, 14:04:22
Thanks! Ik heb nog wel een stukje 6 mm HDF liggen dus ik ga dit straks meteen even proberen.

Is 't nog gelukt?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Johan Van Gompel

Quote from: SARK on February 23, 2004, 18:49:01
Is 't nog gelukt?

Neen. Eerst een onverwacht familiebezoek en daarna een noodgeval op het werk. Oh, en de hond die de extra, extra lange route wou nemen. Om half tien was ik terug thuis en toen had ik alleen nog zin om nog even wat te lezen (twee uur Scotland: History of a Nation) en te slapen. Vandaag heb ik mijn tijd verdaan met het uitzoeken van het ideale hout, de ideale drivers en het ideale filter voor een M-T-M speaker waarvan ik er vijf wil gaan bouwen (ja, ik weet het: hooi, vork). Voorlopig hou ik het bij de Focal 7K6411 voor de midrange drivers en de Focal TC 120 TD5 voor de tweeter. Ik heb vroeger ergens gelezen dat er betere tweeters dan de TC120TD5 beschikbaar zijn maar vindt de URL van de discussie niet meer.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Hi, in mijn speaker ga ik ook de TC120TD5 gebruiken.
Ik was op zoek naar de vorige types, maar die zijn echt niet meer te krijgen.

Die middentoner is ook een mooie, maar wellicht is het rendement wel aan de hoge kan. Zeker omdat je er 2 gaat gebruiken.

Ik gebruik de Peerless HDS134 2 keer. Daarmee krijg je het totale rendement van mid en tweeter ongeveer gelijk.
Zoek een tweeter die een hoger rendement heeft dan de mids, want het rendement van een tweeter kan je makkelijk omlaag bijsturen. Dat van de mids niet.

Grtn,
Bart

Sullivan

Johan,

Nu kijken naar Dennis. Hij heeft een zelfgemaakte circelgeleider... :D

mvg,
Frank

SARK

#68
AAAAHHH, je bent me voor  >:(
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

LOL  ;D

Ik kijk nu TV op mijn PC.

mvg,
Frank

SARK

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Johan Van Gompel

Gisteren de 10,5 mm diepe rand uitgefreest met de DHZ cirkelgeleider:



De driver past perfect! (sorry, geen foto)

Vandaag ga ik gaten uitfrezen voor de baspoorten:



Zou ik een verzakrand van 2 mm breed en 1 mm diep voorzien? Rond de schroefrand (bijna niet zichtbaar op bovenstaande foto) is er immers nog een dun, bol randje. Of is het de bedoeling dat ze een beetje uitsteken?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

#72
Applausje voor jezelf. Handig he zo'n circelgeleider.

Die basspoorten is wel moeilijk inderdaad. Ga je de sub fineren? Zo, ja dan is het wel moeilijk denk om dit mooi strak te krijgen, je hebt weinig ruimte (1mm) om het fineer te schuren. Dan is het misschien mooier om de poort over het fineer te laten vallen. Je kan ook even een proefstukje doen om te kijken wat je het mooist vindt.

mvg,
Frank

Johan Van Gompel

Quote from: Sullivan on March  7, 2004, 11:05:46
Applausje voor jezelf. Handig he zo'n circelgeleider.

Die basspoorten is wel moeilijk inderdaad.

Tell me about it. Ik heb twee keer met incrementele diepte het gat met 13,4 cm diameter moeten maken en daarna bleek dat het klereding er niet in wou. Uiteindelijk heb ik voor elke baspoort nog een paar keer rondjes gedraaid met de frees tot ze er net in gingen. Je steekt zo behoorlijk wat tijd in een dom gat but oh well... such is life.

Quote
Ga je de sub fineren? Zo, ja dan is het wel moeilijk denk om dit mooi strak te krijgen, je hebt weinig ruimte (1mm) om het fineer te schuren. Dan is het misschien mooier om de poort over het fineer te laten vallen. Je kan ook even een proefstukje doen om te kijken wat je het mooist vindt.

De subs worden net zoals mijn Canton speakers geheel overtrokken met dc-fix zwart plakvelours.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Robbo

Waarom spuit je het niet met zwart 'grid' ipv te plakken.