Constructie twee Focal 15K8711 subs

Started by Johan Van Gompel, November 1, 2003, 14:53:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Quote from: Sullivan on April 19, 2004, 08:36:08
Waarom heb je baspoort veranderd?

Omdat de persoon waarbij Yves zijn uitschuifbare baspoorten had gekocht (Benny Glass van DIY Paradiso) deze niet langer verkocht en had vervangen door een nieuw type van baspoorten. Ken jij misschien een andere online shop waar je baspoorten op maat kan bestellen?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Quote from: KrunK on April 19, 2004, 09:24:32
Je hebt ze in fase aangesloten?

Het betreft hier een enkele subwoofer aangesloten op een enkel kanaal. De andere subwoofer is nog niet afgewerkt vanwege <kuch, kuch> een kleine misrekening in de resterende hoeveelheid dc-fix.

Ik ga eens proberen om enkele DIY dempers (zwart gespoten halve tennisballen? ;D) onder de DIY voetjes te zetten; ik meen me te herinneren dat Yves hetzelfde heeft voorgehad met zijn subs en dat dempende voetjes ook bij hem soelaas brachten. Het "probleem" kan natuurlijk ook louter aan de afmetingen van de kamer liggen (3 x 4 bij mij, 5 x 7 bij Yves), of het feit dat de driver zich een stuk dichter bij de vloer bevindt. Bij Yves bevindt de driver zich bijna op ooghoogte; misschien is hij daarom letterlijk "in your face"?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Martin_M

#102
Persoonlijk lijkt mij (zoals je zelf al zegt) dat de driver erg dicht bij de vloer zit.
Je komt in de knel met je scherm maar probeer 'm eens neer te zetten met de driver op z'n hoogst om te kijken of het geluid dan anders wordt.

Bij mijn speakers wordt de basweergave echt anders als je met de hoogte van de spikes gaat werken. Dit komt door de afstand driver/vloer en de afstraling/reflectie die daarmee te maken heeft.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Bart_M

Quote from: KrunK on April 19, 2004, 09:24:32
Dat je een iets andere baspijp hebt gebruikt maakt niets uit. Het verschil is zo klein dat dit te verwaarlozen is.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat je opnieuw berekeningen hebt gedaan met deze andere baspijp.

Johan Van Gompel

Quote from: Erik van Voorst on April 18, 2004, 18:42:48
Mooi, je zou haast het membraan zwart spuiten... :P

Ik vind het erg mooi contrasteren met het pikdonkere velours. De fronts zijn voor verbetering vatbaar; wellicht dat ik ze later dit jaar in dezelfde stijl maak. Nou ja, stijl, ... Rechthoekige kasten, Focal drivers, plakvelours en je bent klaar. ;) ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Quote from: KrunK on April 19, 2004, 12:43:03
Ik ga er trouwens wel vanuit dat je opnieuw berekeningen hebt gedaan met deze andere baspijp.

Niet dus. De kasten waren bijna af toen ik de baspijpen bestelde; ik ging er van uit dat Benny G. dezelfde baspijpen als die van Yves kon leveren. Ik dacht ook tot gisteren dat Yves' baspijpen een diameter van 10 cm en een lengte van 11 cm hadden (vraag me niet waarom) en dat dus ook met de alternatieve baspijpen een vergelijkbaar resultaat behaald zou kunnen worden mits wat tweakwerk. Maar helaas...

@Martin_M: de huidige positie en orientatie van de subwoofer is zoals je aangeeft de _enige_ optie in mijn beperkte ruimte maar ik zal het eens proberen

Noot: begrijp me goed, _met_ subwoofer klinkt het in elk geval een stuk beter (completer) dan zonder subwoofer
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Stuur me anders eens de inhoud van de kast door en de diameter van de baspijp. Ik zal het eens narekenen voor je.

Johan Van Gompel

De inhoud is +- 180 liter. Ik zal het in de loop van de dag wat preciezer berekenen. De baspijp is een speciaal geval en is niet gewoon cilindrisch maar lichtjes conisch van vorm.

diameter voor: 10 cm
diameter achter: 9 cm
lengte: 19,5 cm
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

#108
Na simulatie zijn ze dus beide bijna gelijk. Scheelt nog geen halve dB. Dat kan het dus niet zijn.
Heb je de weg tussen driver en baspijp wel vrijgelaten van vulling?

P.s. groen is die van jou, rood die van Yves.

Johan Van Gompel

#109
Quote from: KrunK on April 24, 2004, 14:10:40
Na simulatie zijn ze dus beide bijna gelijk. Scheelt nog geen halve dB. Dat kan het dus niet zijn.
Heb je de weg tussen driver en baspijp wel vrijgelaten van vulling?

P.s. groen is die van jou, rood die van Yves.

Er zit nog geen vulling in de kast. Ik had je overigens doorgegeven dat de inhoud na een grondige herberekening wellicht eerder 170-175 l was. Ik heb bij de berekening echter per abuis een hoogte van 43 cm gebruikt terwijl dit 41 cm moest zijn (x 50 x 100). De juiste inhoud is na correctie 162-167 l. Ik heb gelezen dat je met "polyfill" o.i.d. +- 10% winst kan halen; weet jij misschien waar je dit kan kopen? Wat bedoel je overigens met "de weg tussen driver en baspijp vrijlaten van vulling"? De vulling zit toch altijd tussen driver en baspijp? ::) Bedoel je misschien dat ik wel het eerste en tweede compartiment (links en rechts van de driver - deze rust op een uitsparing van het eerste tussenschot) kan vullen maar niet het derde met de baspijp?

**EDIT: BTW, bedankt voor je hulp. En sorry voor mijn late antwoord.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

De weg tussen de achterkant van de driver en de baspijp moet vrij blijven.
Ik heb 180 liter aangehouden, want je gebruikt ook nog demping. En het komt niet op 5 liter precies.
Benny verkoopt dat dempingmateriaal ook.

Als je wat mist onderin, dan zou ik gewoon eens gaan schuiven met de sub, wellicht krijg je dan wel meer output bij een bepaalde frequentie.

Johan Van Gompel

Quote
De weg tussen de achterkant van de driver en de baspijp moet vrij blijven.

Hmm... Bij mijn subwoofers bevinden de baspoorten zich in het vertikale midden van de kast. Op enkele centimers van het uiteinde van de baspoort zit bij mij de 45 graden gedraaide balk van 4 x 8 cm; die zie je dus gewoon als je in de baspoort kijkt. Bij de subwoofers van Yves zitten de baspoorten niet in het midden, respectievelijk links en rechts van een dunner steunbalkje. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het gebrek aan luchtverplaatsing? ::)

Yves liet zijn woofers ook niet rusten op een van de tussenschotten maar gezien Erik (?) het op dezelfde manier in zijn subwoofer gedaan heeft lijkt me dit niet echt een probleem.

Nog iets: ik zie op Yves zijn foto's dat hij ook in het tweede tussenschot de vorm van de drivers heeft uitgezaagd maar ik veronderstel dat dit niet nodig is? (hij had eerst een Peerless driver op die lokatie) De eerste vijf, zes centimer is bij mij nl. solide MDF; dan pas beginnen de cirkels met een diameter van 6 cm.

Quote from: KrunK on April 28, 2004, 00:20:17
Ik heb 180 liter aangehouden, want je gebruikt ook nog demping. En het komt niet op 5 liter precies.
Benny verkoopt dat dempingmateriaal ook.

Haaietandenschuim vergroot dus net zoals glasvezel e.d. de virtuele inhoud van de kast?

Quote
Als je wat mist onderin, dan zou ik gewoon eens gaan schuiven met de sub, wellicht krijg je dan wel meer output bij een bepaalde frequentie.

Ik zeg niet dat ik iets mis onderin maar de luchtverplaatsing die naast de bastrillingen nog een extra dimensie geeft is vrijwel geheel afwezig. Toen bij Yves destijds het ruimteschip in de intro van Star Wars kwam voorbijgevlogen had je een duidelijk voelbare luchtverplaatsing; dat is bij mij niet het geval. Maar ach, misschien was het gewoon een indruk van luchtverplaatsing (had nog nooit eerder een subwoofer gezien of gevoeld) en beeld ik het me wel allemaal in?

Btw, hoor je het uitgefreesde deel van de baffle met iets te verstevigen voordat je er schroeven doorjaagt? Ik krijg totnogtoe twee schroeven niet meer vastgedraaid.

Zal ik maar helemaal opnieuw beginnen? ;) ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Je vergeet dat Yves alles op Full Range draait. Hierdoor heb je vast meer druk als met de 2 subs.
Heb je ook inslagmoeren gebruikt?

Dr. Boom

Misschien krijg je die luchtverplaatsing pas als beide subwoofers actief zijn of is Johans ruimte ongeschikt om die luchtverplaatsing (vanwege te klein of vanwege de afwezigheid aan acoustisch materiaal) te genereren?

Johan Van Gompel

Quote from: KrunK on April 28, 2004, 14:42:17
Je vergeet dat Yves alles op Full Range draait. Hierdoor heb je vast meer druk als met de 2 subs.
Heb je ook inslagmoeren gebruikt?

Ik heb met een enkele sub getest; is het inderdaad zo dat twee afzonderlijke subs voor meer druk/luchtverplaatsing zorgen?
Wat zijn inslagmoeren? De lokale DHZ-boer heeft me na mijn uitleg koperen houtschroeven met een voldoende brede kop bezorgd. Na de eerste luistersessie had ik gemerkt dat de driver aan de onderzijde bijna uit de verzinkrand lag; de schroef helemaal onderaan en linksonder zaten helemaal los en de schroef rechtsonder lag dertig centimeter van de subwoofer. Deze laatste was ik vergeten erin te draaien en houdt de driver nu mooi in de verzinkrand maar ideaal is het natuurlijk niet.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Doerak


Johan Van Gompel

Voor welk doeleinde kan je deze dingen gebruiken?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

Deze kan je gebruiken om je driver vast te maken met bouten i.p.v. schroeven. Deze inslagmoeren sla je in het hout aan de binnenkant. Je kan dan de driver met bouten vast zetten. Voordeel is dat je dit net zo vaak kan doen als je wilt. Met schroeven zullen de gaatjes beschadigen en na een paar keer niet meer goed vastgedraaid kunnen worden.

mvg,
Frank

Johan Van Gompel

Net wat ik nodig heb. Bedankt, jongens!
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sullivan

Je kan ze gewoon bij elke praxies/gamma in verschillende maten halen.

Even een fotootje toegevoegd!

mvg,
Frank

Johan Van Gompel

Nice. Maarruh... is het wel een goed idee om ze nu nog in de achterzijde van een 1,7 cm dikke broze verzakrand te slaan?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

BOUBOU

Volgens mij is het toch een kwestie van een gat boren ter grote van de inslag moeren.

Het klem effect van aan de ene kant de inslagmoer, en aan de andere kant de schroef zorgen voor de stevigheid.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub