Constructie twee Focal 15K8711 subs

Started by Johan Van Gompel, November 1, 2003, 14:53:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Ik heb voor een prikje twee Focal 15K8711 units op de kop kunnen tikken en zal na de bouw van mijn HT het plezier hebben om twee subwooferkasten in mekaar te steken. Nu heb ik de volgende vragen:

- is het gezien het potentieel zware gewicht van een DIY subwoofer beter om deze in de ruimte waar hij moet komen te staan te bouwen?
- zijn spikes aan te raden op een 18 mm dikke houten vloer; wellicht moet er eerst een steen of beton voorzien worden?
- gebruiken jullie wasmachinematten o.i.d. om het zaakje te dempen?
- mijn subs zullen uit pure noodzaak laag (50 cm) en breed (1 m) worden; zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij de constructie van een sub met dergelijke afmetingen?
- kan ik om staande golven zoveel mogelijk te beperken best zoveel mogelijk een cirkelvorm proberen te benaderen (zie bv. het zeshoekige ontwerp van thommy's subs) of zou ik het gewoon op een grote koekendoos houden?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

....let me guess...Thommy is weer bezig ;D


Kijk maar even op mijn site...daar heb ik alle foto's en een topic-verwijzing naar de bouw van de sub der subs waarin ik jouw
unit(s) gebruik...misschien heb je er wat aan...!!!!

Groetjes
PS
Wel geduld met mijn site (er staan VEEL FOTO'S op)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#2
CITAAT:..........

Dus voor mij en mijn bezoeker is het overduidelijk dat met deze  Focals het misschien niet vlakke signaal zonder filtering veel beter resultaat geeft als met de Behringer er tussen.

Dit is nu net volgens mij het sterkste punt van de Focal, snelheid, strakheid en dynamisme en dat wil ik onder geen enkele voorwaarde verliezen.

Hierbij toch een  ;)  naar Erik, die blijkbaar wel goed weet waar hij het over heeft.

Deze subjes gaan nooit meer de deur uit!

Mvgr
Yves.


LEUK OM NOG EVEN TERUG TE LEZEN.... :P

Groetjes aan Yves  ;D

ERIK
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johan Van Gompel

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Hey Erik,

Wat is de overtreffende trap van de Focal 15K8711?
;)

Grtn,
Bart

Edo

He Bart,

Misschien de Focal Audiom 15 WX?
Lijkt me ook wel een leuke speaker.

Iemand ervaring mee misschien?

Grtn, Edo

p.s. Bart, hoe'st met de "proteus"-clone?
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Johan Van Gompel

Quote from: Edo on November  2, 2003, 10:43:37
Misschien de Focal Audiom 15 WX?
Lijkt me ook wel een leuke speaker.

Iemand ervaring mee misschien?

Op die vraag zal thommy de komende week antwoord kunnen geven. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: KrunK on November  2, 2003, 09:19:38
Hey Erik,

Wat is de overtreffende trap van de Focal 15K8711?
;)

Grtn,
Bart

Misschien de nieuwe aanwinst van Yves???
...maar ik zie het (tot nu toe) een beetje als straatracen met een ferrari tegen een porsche...het blijft kicken en snel en (liggen) laag..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

gervenr

Ik heb de Focals nog nooit gehoord, maar zat zelf te denken aan het starten van een sub-project komen jaar op basis van de "Eton 12-680/50HEX 12 - Hexacone Kevlar" woofer. Die ken ik van de Kharma's en klonken erg diep & gedetaileerd.

Zie http://www.eton-gmbh.de/ShowPage.php?PId=28&LangId=0&PHPSESSID=3fc2526bd18bd32652fddbdb60f200b1

Hoe zouden deze zich verhouden tot de focals ?

De Focals zullen wel 15" zijn aan het type nummer te zien. Is dat belangrijker dan hoeveel liter lucht ze verplaatsen ?

Richard

Erik van Voorst (in memoriam)

#9
.....Gevoelsmatig zeg ik...

1. Focal Audiom
2. Focal 15k8711 en Eton

Ik denk wel dat je budget eerst vastgesteld moet worden tevens denk ik dat de Focal 15 incher dieper gaat dan de Eton 12 incher
dat zou voor mij een reden zijn om Focal te kiezen.

Groetjes
PS
In ieder geval heb je de beste woofermerken te pakken...dus bij een goede kast is een mislukking uitgesloten..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Ik denk dat je niet echt zo kan redeneren.
Focal heeft idd hele mooie units, ik denk wel zo'n beetje de meest muzikale die er zijn. Nadeel is wel dat je een grote kast nodig hebt van een 200 liter.
Als je de woofer dat niet kan geven, dan zal je toch naar andere merken moeten gaan kijken.
Het blijft altijd een compromis...

Maar als je de subwoofer alleen gebruikt voor LFE en niet ter aanvulling van je andere speakers, dan zijn er gelijk heel wat meer woofers die interessant worden.
Ga maar eens luisteren naar de woofers van Rob Dingen. Daarvan krijg je dus echt de rillingen als je The Haunting op zet.
Ik hoop nu dus ook zoiets te maken met mijn Tumult sub. Of ik het ga redden? Tijd zal het leren.

Onbekent is onbemind. Ik geloof dat er nog meer mooie combinaties te maken zijn. Je moet ze er maar net uit kunnen pakken.
Wil je zekerheid/muzikaliteit en een grote kast is geen probleem? Focal is the way to go. :)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: KrunK on November 10, 2003, 19:16:41
Ik denk dat je niet echt zo kan redeneren.

Maar als je de subwoofer alleen gebruikt voor LFE en niet ter aanvulling van je andere speakers, dan zijn er gelijk heel wat meer woofers die interessant worden.

Grtn,
Bart


Bart, hoe bedoel je dit...ik vind dat het verhaal van muzikaliteit/strakheid en kwaliteit ook onder de 120 Hz belangrijk is....of begrijp ik je niet. ???

Een verwerking van een signaal wil je toch ALTIJD optimaal en realistisch...of dit nu een onweersbui is of het neerzetten van een theekopje.... ;)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

#12
Soms vind ik de lompe effecten in een film toch niet echt subtiel of muzikaal. Dan hoeft een sub alleen maar hard en diep te klinken.
Gewoon die enorme "rammen" weer kunnen geven en daar zit niets subtiels in. Kortom: druk maken.
Een dieptebom die explodeert in een "willekeurige" duikbootfilm heeft niets subtiels.
Ik wil absoluut niet beweren dat de Focals hier niet goed in zijn, maar er zijn andere subs die dit nog beter kunnen.
De Focal loopt "maar" tot een 26 Hz. Andere subs lopen nog dieper door...
Al moet ik ook weer zeggen dat ik bij de Focals die niet als gemis heb ervaren.
Al met al weer een compromis. Extreme diepte en druk VS muzikaliteit.

Muzikaliteit in een film loopt toch meestal niet via het LFE kanaal? Dus als je het LFE vrij kan houden van muziek van de andere kanalen, wordt het toch allemaal weer wat anders.
Vandaar mijn idee voor 1 LFE sub en 2 muzieksubs. ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

...okay Bart ik begrijp jouw visie en respecteer deze...ik ben het alleen niet met je eens.... ;)

Mijn vorige sub deed ook alleen het LFE kanaal met de vervanging door de huidige kwam er een enorme hoeveelheid laagdetail bij....

Enfin...dit is het leuke van een Forum....we hebben allebei een visie..

(ik heb niet voor niets zo in dubio gestaan welke te kopen jouw unit of de Focal ... 8))

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on November 10, 2003, 22:40:40
...okay Bart ik begrijp jouw visie en respecteer deze...ik ben het alleen niet met je eens.... ;)

Mijn vorige sub deed ook alleen het LFE kanaal met de vervanging door de huidige kwam er een enorme hoeveelheid laagdetail bij....

Enfin...dit is het leuke van een Forum....we hebben allebei een visie..

Je hebt het hier idd niet over goed of fout. Je maakt je set naar jouw visie.
Wat in mijn setup werkt, gaat wellicht niet op voor die van jou.

Maar al jouw speakers zijn full-range?

Ieder zijn weg naar zijn/haar ultieme audio setup. :)

Grtn,
Bart

thommy

#15
Tis al lang goed hé plaaggeesten(Bart en Erik) ;D

Zeg nooit nooit, heb weer m'n lesje geleerd ;)

Maar toch heb ik deels gelijk hoor maar had het misschien iets meer moeten specifieren.

Allez, volgende poging dan maar:

De Focals gaan nooit meer de deur uit , evenals de kasten ;D

@ Bart, mijn visie is ook anders hoor, detail is zeer goed hoorbaar in sublaag, zeker met muziek maar ook wel met film hoor ;)
Je weet toch nog het vergelijk met de SVS Ultra?
Toen hebben we echt niet alleen maar muziek beluisterd .

Trouwens Johan, een dikke proficiat dat je gekozen hebt voor een muzikale sub die ook zeer goed z'n mannetje staat in U571.

Mvgr
Yves.



thommy

Quote from: Erik van Voorst on November  2, 2003, 16:53:03

...maar ik zie het (tot nu toe) een beetje als straatracen met een ferrari tegen een porsche...het blijft kicken en snel en (liggen) laag..... ;D

De geweldigste opmerking die ik sinds een hele tijd gelezen heb 8)
Een beter vergelijk is inderdaad niet mogelijk, maar je moet maar op de juiste woorden komen ;D

Mvgr
Yves.

Bart_M

Quote from: thommy on November 10, 2003, 23:31:02
@ Bart, mijn visie is ook anders hoor, detail is zeer goed hoorbaar in sublaag, zeker met muziek maar ook wel met film hoor ;)
Je weet toch nog het vergelijk met de SVS Ultra?
Toen hebben we echt niet alleen maar muziek beluisterd .

De SVS is droog en snel. Maar toch niet mijn smaak. Daar was ik na een paar minuten al achter.
Maar wellicht is het nu wel een optie voor je Yves. Je draait nu tenslotte alle kanalen op full-range. ;D

We zouden eigenlijk nog eens een shootout moeten doen... ::)

Grtn,
Bart

thommy

Quote from: KrunK on November 10, 2003, 23:39:40
De SVS is droog en snel. Maar toch niet mijn smaak. Daar was ik na een paar minuten al achter.
Maar wellicht is het nu wel een optie voor je Yves. Je draait nu tenslotte alle kanalen op full-range. ;D

We zouden eigenlijk nog eens een shootout moeten doen... ::)

Grtn,
Bart

Nee hoor Bart, bedankt ;D

Nou snel, ik denk dat hij toch nog wat mag leren van die Focals hoor.
zoals je wellicht wel zal weten luister en kijk ik veel naar concert dvd.
Is echt onvoorstelbaar hoe een basgitaar of het onderste van een drumkick in dit LFE aanwezig is en bijna niet hoorbaar was met de Ultra.

Mvgr
Yves.

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik heb ook dezelfde ervaring met concert dvd's. ;D

Ik draai overigens (nog) niet full-range VOOR. Maar wel vaak van alles geprobeerd. Nu draai ik met mijn oude gemodificeerde Magnat sub ACHTER wel full range.

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johan Van Gompel

Quote from: thommy on November 10, 2003, 23:31:02
Trouwens Johan, een dikke proficiat dat je gekozen hebt voor een muzikale sub die ook zeer goed z'n mannetje staat in U571.

Thanks, ook al is U571 is een Amerikaans, geschiedenisverkrachtend misbaksel dat nooit in mijn HT gespeeld zal worden.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Johan Van Gompel

Ik heb het volgende probleem: momenteel heb ik vijf speakers; daar komen volgende week twee subwoofers bij. Ik heb echter maar twee driekanaalsversterkers. Mijn enige optie als ik alle speakers wil aansluiten is ofwel een extra versterker aankopen of de twee subwoofer drivers in serie of parrallel schakelen. Heef iemand hier daar toevallig ervaring mee?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Spacebass

Serie schakelen verhoogd de totaal impedantie en Parallel verlaagd deze...

je zal dus de specs van de versterker moeten raadplegen of de amp dat wel aankan....

Johan Van Gompel

#23
Quote from: Spacebass on December 18, 2003, 15:41:16
Serie schakelen verhoogd de totaal impedantie en Parallel verlaagd deze...

je zal dus de specs van de versterker moeten raadplegen of de amp dat wel aankan....

Tja...

8 Ohm: 200W per kanaal
4 Ohm: 400W per kanaal
2 Ohm: 800W per kanaal

Ik veronderstel dat parallel schakelen meer geschikt is voor een stel subwoofers? Zal ik overigens moeten inboeten aan geluids(druk)kwaliteit?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Bart_M

Ik zou ze niet in serie zetten, maar gewoon testen of parallel kan.
Zet ze op de amp die je ook voor de surrounds gebuikt.

Wat voor amp is het? Het ziet er nogal stabiel uit.

Grtn,
Bart