Naar stereo met een marantz sr5004 receiver

Started by Bios, July 23, 2011, 11:09:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bios

Zoals de titel al zegt ga ik naar stereo en heb momenteel nog een sr5004 marantz receiver.
Nu wil wat meer power/dynamiek met stereo hebben. Nu vind ik de receiver zelf wel superhandig i.v.m. de aansluitingen voor hdmi etc. dus deze wil ik graag houden.
Dus is een optie om er een eindversterker achter te hangen, bijvoorbeel de marantz pm7004, ik denk dat ik hier al een stuk op vooruit ga maar heb dit zelf nog niet gehoord in de winkel. Ook zou een optie kunnen zijn om er gewoon 2 monoblokken van marantz de ma-500 achter te hangen, dit is voor mij de goedkoopste oplossing.
Wat zou de beste oplossing zijn.
Graag hoor ik jullie mening hierover  ;)

truckerwilco

Dan zou ik voor de mono blokken gaan. Hebben meer vemogen en is nog voordeliger ook.
Philips 46PFL5507,  Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3 en Ps3

Bios

Maar is het geluidsbeeld hetzelfde dan ?
Omdat ik gebruik maak van alleen stereo wordt toch alleen gebruik gemaakt van de pm7004 (mits ik deze zou aanschaffen) ?
Neem aan dat de receiver dan als voorsterker fungeert bij gebruik van de monoblokken, en de zwakste schakel zorgt dan voor het juiste geluidsbeeld.

truckerwilco

Met zowel monoblokken als de PM7004 als eindversterker doen ze beide hetzelfde: meer vermogen naar je speakers sturen.
En meer vermogen betekend meer controle.

De voorversterker zorgt voor het karakter.

Verbeter me als ik het fout heb.
Philips 46PFL5507,  Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3 en Ps3

rexp

Je moet even bedenken of je ook bronnen rechtstreeks op je versterker wilt aansluiten, bijvoorbeeld een CD speler. Speel je je cd's met je DVD/Blu-ray speler af dan zou ik eerst kijken naar een aparte eindversterker, zoals de monoblokjes, of een klassieke NAD eindversterker. Zowel de NAD als de blokjes houden redelijk lang hun waarde, dus je kan ze gewoon eens proberen. Als het niet bevalt verkoop je ze weer voor dezelfde prijs.

Mijn ervaring (ik heb de SR5004 en de PM7004) is dat de stereo weergave van de versterker met een cd speler een stuk beter is dan een receiver - bd speler combinatie.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Bios

Ok, ik heb ook lang gekeken naar de combi sr5004 en pm7004.
Ik speel toch alleen stereo en wil de receiver alleen maar houden puur voor de aansluitingen, of is er nog iets anders mogelijk ?
Hoe werkt het dan precies met de HT Through functie op de pm7004 ? Ik ging er vanuit dat omdat ik alleen van stereo gebruik maak de pm7004 alleen gebruikt werd als versterking, of is de sr 5004 dan ook nog van belang ?

rexp

Je gebruikt dan de voorversterker van de SR5004. Naar mijn mening is de voorversterker van de PM7004 beter. Dus ik zou stereo bronnen zoveel mogelijk aansluiten op de PM.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Bios

Een andere vraag;
Kun je bijvoorbeeld van een blu-ray speler of een media player tegelijk gebruik maken van het digitale- en analoge signaal ?
Het beeld digitaal laten lopen via hdmi van de receiver en het geluid rechtstreek via de aparte versterker dus analoog ?

frank2

Bij de Oppo kan dit wel, maar niet bij alle spelers, goed van te voren vragen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bios

Waar het mij ook om te doen is om eventueel de receiver helemaal te dumpen.
Ook heb ik er aan zitten denken om alles via hdmi rechtstreeks naar de TV te leiden en dan het geluid analoog van de TV naar de versterker, dan heb je toch ook al het geluid mooi via de versterker lopen.
Of zie ik iets over het hoofd ?

truckerwilco

Dat is wel de makkellijkste oplossing. alleen je cd speler wel rechtstreeks op je versterker anders moet je altijd je tv aanzetten.
Philips 46PFL5507,  Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3 en Ps3

rexp

Quote from: Bios on July 24, 2011, 09:09:27
Een andere vraag;
Kun je bijvoorbeeld van een blu-ray speler of een media player tegelijk gebruik maken van het digitale- en analoge signaal ?
Het beeld digitaal laten lopen via hdmi van de receiver en het geluid rechtstreek via de aparte versterker dus analoog ?

Dat zou ik niet doen. a) Bij DVD / Blu-Ray weergave loop je het risico op lipsync problemen; b) het signaal van je fronts loopt niet meer gelijk met de overige kanalen; c) je moet het volume van je fronts en overige kanalen los van elkaar regelen; en d) dat is lastig want de PM7004 en SR5004 reageren beiden op dezelfde commando's van je afstandsbediening. Volume up op de receiver leidt ook tot volume up op de versterker.

Als je alleen in stereo speelt heb je daarmisschien minder last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Pos

Quote from: rexp on July 24, 2011, 12:01:22
Dat zou ik niet doen. a) Bij DVD / Blu-Ray weergave loop je het risico op lipsync problemen; b) het signaal van je fronts loopt niet meer gelijk met de overige kanalen; c) je moet het volume van je fronts en overige kanalen los van elkaar regelen; en d) dat is lastig want de PM7004 en SR5004 reageren beiden op dezelfde commando's van je afstandsbediening. Volume up op de receiver leidt ook tot volume up op de versterker.

Als je alleen in stereo speelt heb je daarmisschien minder last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

met de optie HT-pass heb je geen last van volumeverschillen op de pm7004. Die reageert daar dan niet op.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

rexp

Het gaat hier over een signaal van een DVD/Blu-Ray speler of mediaplayer. Die sluit je aan op een broningang, en niet op de Power Amp Direct ingang.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Pos

Quote from: rexp on July 24, 2011, 13:15:46
Het gaat hier over een signaal van een DVD/Blu-Ray speler of mediaplayer. Die sluit je aan op een broningang, en niet op de Power Amp Direct ingang.

Ja klopt, excusus. Niet goed gelezen en iets te snel conclusie getrokken.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Bios

Nu heeft mijn tv een digitale en analoge geluidsuitgang, maar is de kwaliteit dan hetzelfde als je de bron rechtstreeks op de versterker zou aansluiten ?
Vraag me nog steeds af of het mogelijk is om van mijn wd tv live, xbox, en panasonic blu-ray speler het beeld via hdmi gewoon rechtstreeks naar de tv, en vervolgens van al deze bronnen tegelijk het geluid rechstreeks op de versterker aan te sluiten via rca ?

Roger Black

Als je naar stereo wilt gaan dan zou ik je reciever verkopen, een DAC en een stereo versterker kopen.

Als je TV het toelaat dan zou ik al je bronnen (behalve separate cd speler) via HDMI aan je TV aansluiten en één digitale kabel van je TV naar de DAC. Zo volgt de DAC je bronkeuze op je TV (moet je tv wel toelaten), vaak kan je dan op je TV zelfs synchronisatie (lipsinc) corrigeren, maar dat ligt aan je TV.

Als je de BR-speler ook als CD speler gebruikt zou ik ook deze ook apart digitaal aansluiten op de DAC.


P.S. Er zijn overigens stereo versterkers met ingebouwde DAC, maar Marantz heeft deze niet dacht ik. (correct me if im wrong)


Bios

Ik zou sowiezo al contact met je opnemen Roger :)
Omdat je eigenlijk precies de app. hebt of liever gezegt had (sorry btw) waar ik ook geintereerd in ben. Alleen ga ik mss. voor de emotiva upa-2 ipv 2 keer de upa-1.
Ik heb ook aan airport express i.c.m. spotify en moet indd een goede dac hebben.


Roger Black

Oh ok  :)

Met de emotiva XDA-1 en UPA-2 heb je een fantastische set voor nog geen €800

Bios

Receiver staat inmiddels in de verkoop,
Keuze versterker zal zijn ; Marantz pm serie, XTZ A100D3 en Emotiva.


Rob Eric Blank

Quote from: rexp on July 23, 2011, 16:22:27
Je moet even bedenken of je ook bronnen rechtstreeks op je versterker wilt aansluiten, bijvoorbeeld een CD speler. Speel je je cd's met je DVD/Blu-ray speler af dan zou ik eerst kijken naar een aparte eindversterker, zoals de monoblokjes, of een klassieke NAD eindversterker.
Als je via de DVD speler speelt zou ik kijken naar een cd speler.

Bios

Quote from: Rob Eric Blank on August  5, 2011, 15:11:15
Als je via de DVD speler speelt zou ik kijken naar een cd speler.

Wat ik begrepen heb, heeft de panasonic bd85 een prima loopwerk en een mooie aparte uitgang voor de audio :)
Ik gebruik toch de dac van oftewel de versterker of een aparte dac.