Meest tijdloze album

Started by Joris1971, July 22, 2011, 16:26:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Joris1971

Iedereen heeft er wel 1 of een paar in zijn collectie, een album dat nooit verveeld, een tijdloos album / nummer dus.

Voor mij is dat het complete album

The wall van Pink Floyd, uit 1979, maar kan mij niet gaan vervelen

Sk

#1
Een album dat nooit verveeld voor mij is Gentleman & Far East Band. Genre is reggae, dubbel cd uit 2009

The wall van Pink Floyd is inderdaad ook een erg goed album met nummers die blijven hangen.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

AbZ

#2
Pink Floyd, Dark side of the Moon, ook top...  maar net als The Wall juist wel heel tijdgebonden, vind ik.  Dat geldt imho voor de meeste popmuziek:  de muziek zelf en je affiniteit daarmee.  Dat is ook de kracht ervan.

Bas Akkerman

Depeche Mode, Violator
Tijdgebonden? Tsja, dat moet de tijd uitwijzen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roland p

Ik vind Donald Fagen The Nightfly wel een tijdloos album.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

AbZ

Laat ik nog even de klassieke kant verzorgen  :coffee:  Deze heeft er vaak al een eeuw of wat op zitten, dus de tijdloosheid is deels al bewezen  :smile:  Nummer 1 lijkt me dubbel toepasselijk vanwege de topic titel.

1.  Vivaldi, Le Quattro Stagioni:inlove:
Niet cool, niet hip, ook niet origineel of exclusief meer, maar blijft bijzonder mooi gevarieerd van sfeer en emotie.  Toch wel tamelijk unieke stijl ook, enorm energiek.  Veel interessanter dan bijvoorbeeld (heilig huisje) Bachs Mattheüs Passion.  De gelijknamige pizza vind ik minder.

2.  Stravinsky, Le Sacre du Printemps.   :headbanging:
Ooit een revolutie en nog steeds een belevenis, imho nog geen dag verouderd.  Het blijft 'oer' en verfrissend klinken.  De meeste mensen vinden het niet mooi.  Overlap met 1 (Lente) en 3 (dans) wellicht niet toevallig.  Veel goede muziek heeft toch een relatie met 'primitieve' drijfveren.

3.  Tchaikovsky, Casse-Noisette (De Notenkraker).   :sleepy:
In tegenstelling tot 1&2 geen favoriet van mij, maar de reden voor vermelding is eenvoudig:  er is geen klassiek werk dat zo vaak is opgenomen als dit.  Zal toch wel iets in zitten?  Net als Vivaldi weer music for the millions:  heel lief en toegankelijk, maar te geraffineerd om kitsch te noemen.

Niet zo'n originele keuze, maar dat was de vraag ook niet.
Er is eigenlijk gewoon belachelijk veel muziek die mooi is & blijft...  uit alle tijden...

Alco

#6
Leuk topic. :)

Al zijn 't er eigenlijk te weinig, toch heb ik ook van die albums die me nooit vervelen.

Enkele voorbeelden:

Stevie Ray Vaughan - Texas Flood
Cowboy Junkies - The caution horses
Donald Fagen - The nightfly
China Crisis - Working with fire and steel
Lyle Lovett - Pontiac
Monti Amundson - I see trouble
Melissa Etheride - Melissa Etheridge
Steve Earle - Guitar town
Jewel - Pieces of you

Maar als ik 1 zou moeten kiezen als 't meest tijdloze album is 't denk ik Texas Flood van de SRV man.  8)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

AbZ

#7
Nog even wat jazz en een tikkeltje blues:

1.  Miles Davis, ...   :music:
Er zijn veel grote namen, maar Davis is miles ahead.
Weet niet welk album hier moet staan, want heb alleen verzamel-cd's van hem.  Suggesties?

2.  Keith Jarret, The Köln ConcertO0
Compleet album, dus weer netjes on topic.  Meest verkochte piano-album aller tijden,
en goed!  Heb het wel iets te vaak gehoord, vrees ik.

3a.  Billie Holliday, Strange fruit.  Pikzwarte realiteit van the States  :(
3b.  Louis Armstrong, Wonderful world.  Als tegenwicht, the bright side  :smile:
(Losse nummers, dus dan kunnen er wel twee op één plek.)

garmtz

David Sylvian - Secrets of the Beehive

garmtz

Quote from: AbZ on July 22, 2011, 20:07:32
Nog even wat jazz en een tikkeltje blues:

1.  Miles Davis, ...   :music:
Er zijn veel grote namen, maar Davis is miles ahead.
Weet niet welk album hier moet staan, want heb alleen verzamel-cd's van hem.  Suggesties?

Denk dat dat dan Kind of Blue moet zijn...

oud_account_1

Police - Ghost in the Machine
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

RonK.

Heart    Dreamboot Annie .

dre73

kind of blue lijkt me inderdaad wel de beste optie!

rolling stones-steel wheels
van morrison -moondance

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aMUSEd

#13
Radiohead - ok computer
Kashmir - Zitilites

Attie

 Fleetwood mac - rumours

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

FDLARRY

Quote from: dre73 on July 23, 2011, 14:10:46
kind of blue lijkt me inderdaad wel de beste optie!
Quote from: garmtz on July 22, 2011, 22:15:30
Denk dat dat dan Kind of Blue moet zijn...
Kind of blue beste optie??? en denk dat?????

Kind of blue is gewoon het beste wat Miles ooit gemaakt heeft (mijn bescheiden mening)  ;), en dat komt natuurlijk niet alleen door Miles, de hele band was weergeloos tijdens die opname, voorral John Coltrane vind ik weergaloos op dit album.

Had Miles maar nooit Coltrane uit zijn band gezet, hoeveel mooie muziek hadden hun ze nog samen kunnen maken. :(
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Arno P

Quote from: FDLARRY on July 24, 2011, 02:46:49
Kind of blue beste optie??? en denk dat?????

Kind of blue is gewoon het beste wat Miles ooit gemaakt heeft (mijn bescheiden mening)  ;), en dat komt natuurlijk niet alleen door Miles, de hele band was weergeloos tijdens die opname, voorral John Coltrane vind ik weergaloos op dit album.

Had Miles maar nooit Coltrane uit zijn band gezet, hoeveel mooie muziek hadden hun ze nog samen kunnen maken. :(

Nou....? Round about midnight is anders ook niet zo slecht zeg maar....kind of blue heeft buiten de extreme uitvoerings- en opnamekwaliteit ook nog een hype-factor over zich heen...
En Coltrane uit zijn band zetten....een van de beste zetten...begrijp mij niet verkeerd..maar vaak zijn de meest onlogische of pijnlijke wijzigingen in een bezetting DE manier om weer nieuwe inspiratie op te doen en dreigende vervlakking te voorkomen...
Maar al met al...heerlijke muziek...ik zou bijna zeggen...waarom zetten we Chet Baker ook niet in her rijtje...alleen is bij hem niet meteen een specifiek album erboven uit te tillen

peterrr

#18
Ik denk dat ik met Garmtz mee ga.

David Sylvian's - Secrets of beehive. Blijft voor mij het mooiste melacholieke album voor de donkere dagen.


Ook voor mij....andere kant van het spectrum.

Powerslave van maiden, ik ben er gek op, mijn dochter vindt het te gek.
En bij live uitvoeringen van nummers word iedereen gek.

Grt peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Former member 78

Ik vind heel erg veel muziek tijdloos.

Om albums te noemen is wat lastig, maar Dire Straits, David Gilmour,
Gary Moore etc etc vind ik redelijk tijdloos.

Jumping Jack

Exile on main street van de Stones
willy and the poor boys van ccr
brothers in arms van dire straits
zowat alles van davis (birth of the cool,kind of blue, ascenseur pour l'echafaud,...)
eigenlijk vind ik de meeste post-war jazz behoorlijk tijdloos
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WilcoL

We zaten hier laatst met 6 man/vrouw in de woonkamer gezellig te keuvelen & toen zette ik "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" op... Ik denk dat dat wel écht tijdloos alubm is.

Als tijdloos iets is wat mij persoonlijk nooit gaat vervelen, komen er een heleboel albums in aanmerking. Ik denk dan snel aan de volgende:
- Joy Division - Closer
- Massive Attack - Blue Lines
- Björk - Vespertine
- The The - Soulmining
- Incubus - S.C.I.E.N.C.E
- Prince And The Revolution - Around The World In A Day
- Ben Webster - Soulville
- Arsenal - Outsides
- DJ Krush - Meiso
-  enz.enz...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

chansig

Zou bijna een lijstje van mij kunnen zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sonic Circle