Digitaal, hoe werkt het?

Started by Sullivan, November 1, 2003, 12:55:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Hi,

Ik heb zelf geen ervaring met verschillende digitale interlinks en optische kabels, maar wat me wel duidelijk is (door dit forum), is dat er verschil in geluidskwaliteit is tussen de ene en de andere kabel. Maar hoe kan dit. Digitaal, is het oversturen van 0 en 1. Ok daar kan wat in fout gaan, maar daat hebben we foutcorrectie voor. Wordt dit simple truukje dan niet toegepast bij hifi. Zo wel makkelijk zijn want dan voldoet een kabel van 10 euro ook prima.

Wie kan helderheid geven?

mvg,
Frank

Vinnienerd

Ook al zeggen mensen het wel, er is GEEN verschil in geluidskwaliteit tussen optische interlinks. En als een stream niet volledig overkomt moet je dat kunnen zien op je receiver (DD lampje gaat raar knipperen ofzo). 't Verschil zit TUSSEN de oren, niet in de Interlinks.

jurjen

Quote from: Vincent Onderwaater on November  1, 2003, 14:00:08
Ook al zeggen mensen het wel, er is GEEN verschil in geluidskwaliteit tussen optische interlinks.

Hoe weet je dat?

Quote from: Vincent Onderwaater on November  1, 2003, 14:00:08
En als een stream niet volledig overkomt moet je dat kunnen zien op je receiver (DD lampje gaat raar knipperen ofzo).

Ok, maar zo'n lampje corrigeert de kwaliteit niet, het lijkt me aannemelijk dat de geluidskwaliteit minder wordt als de stream niet volledig overkomt. En als dat veroorzaakt is door de interlink...?

Glas, dus ook glasvezel bevat verontreinigingen, het is immers uiteindelijk van zand gemaakt. De glasvezelfabrieken hebben natuurlijk wel kwaliteitscontrole, maar die hoeven niet voor de 100% te gaan omdat de meeste toepassingen wel foutcorrectie-protocollen hebben maar hifi niet. En 100% is veel duurder dan 99.999%