Driftige Voorversterker

Started by dcb, July 13, 2011, 17:09:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#25
Quote from: dcb on July 15, 2011, 12:12:28
Euhm, nee dat heb ik niet... hmm maar ook met alleen de 6.3 trafo aan en de rest afgesloten verbruikt hij 5 ampere..
De netspanning dus direkt op de dubbele diode buis. En owee alcs je de netstekker omdraait en de fase van de 220 op de gnd van je print komt  :-X Levensgevaarlijk! Dat zou ik eerst maar eens fixen dan.

dcb

hmm, ik heb iets gevonden.. mijn gelijkrichterbrug was volgens mij naar de knoppen.. ik heb er een andere tussen gezet en nu meet ik geen vreemde stromen en spanningen.

hifiman

Quote from: dcb on July 15, 2011, 12:17:42
hmm, ik heb iets gevonden.. mijn gelijkrichterbrug was volgens mij naar de knoppen.. ik heb er een andere tussen gezet en nu meet ik geen vreemde stromen en spanningen.
Tot je een keer de netstekker omdraait  :-X

Wijx wondere wereld

wel mee dat het geheel niet gefrituurd is.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dcb

Goed, het probleem is dus geen transformator ertussen hebben die 2x230v als uitgang heeft. Wat voorn trafo's zijn dit? ik ben ze namelijk nog nooit tegengekomen :smile:

AbZ

Haha geweldig verhaal dit  :popcorn:
Terwijl men elders per se schone stroom moet hebben
trekt de ander het wel heel direct uit het lichtnet  :worship:

dcb

Quote from: AbZ on July 15, 2011, 12:36:12
Haha geweldig verhaal dit  :popcorn:
Terwijl men elders per se schone stroom moet hebben
trekt de ander het wel heel direct uit het lichtnet  :worship:

men moet het op de een of andere manier leren..van stil zitten leert men vrij weinig ;)

S@m

Quote from: dcb on July 15, 2011, 11:31:37
Ik geloof van niet, die fout heb ik al een keer eerder gemaakt..BOEM! god wat voel je je dan dom :nopompom:

hifiman

Quote from: dcb on July 15, 2011, 12:38:35
men moet het op de een of andere manier leren..van stil zitten leert men vrij weinig ;)
Van doodgaan ook niet....

AbZ

#34
Quote from: dcb on July 15, 2011, 12:38:35
men moet het op de een of andere manier leren..van stil zitten leert men vrij weinig ;)
Helemaal mee eens.  Heb ook wel eens een oplawaai gehad.  Of een apparaat dat opeens heel stil werd.
Dan is het wel handig als je er nog om kunt lachen.  Keep up the good work!  maar ietsje voorzichter kan wel...

hifiman

Als hij de netstekker omdraait dan staat er dus gewoon de volle 230V op zijn audio massa. Dat is een serieus levensgevaarlijke situaitie en iets om serieus te nemen lijkt me. In elk geval heb ik je gewaarschuwd, wat je verder doet moet je zelf weten uiteraard.

dcb

Ik doe alle tests op afstand, buiten op een apart gezekerde groep. Ik ga niet met m'n bakkes boven dat ding hangen als hij aan het draaien is en ik vreemde dingen meet..

maargoed, heeft iemand een voorstel wat voor transformator ik nodig heb voor de 2x230v?

Wijx wondere wereld

apparatuur opstarten met een Variac kan ook geen kwaad.

op maat laten maken of twee trafo's van 2x115
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

hifiman

#38
Bij ae-europe, of bij radio twenthe in den haag of bij parts conexxion...

EJ

Ze noemen zoiets een scheidingstrafo. :)

En een apart gezekerde groep? Die helpt je niet. Integendeel, want dan gaat hij er pas uit bij max stroom (10 of 16A), bij andere groepen heb je al wat afnemers. ;) En de aardlek? Die mag je bij dit soort experimenten ook wel wat kleiner dimensoneren... De stroom waarbij de standaard aardlek er uit gaat is ook al dodelijk in deze configuratie als je het verkeerd beetpakt.

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

AbZ

Quote from: EJ on July 15, 2011, 15:56:19En een apart gezekerde groep? Die helpt je niet. Integendeel, want dan gaat hij er pas uit bij max stroom (10 of 16A), bij andere groepen heb je al wat afnemers. ;) En de aardlek? Die mag je bij dit soort experimenten ook wel wat kleiner dimensoneren... De stroom waarbij de standaard aardlek er uit gaat is ook al dodelijk in deze configuratie als je het verkeerd beetpakt.
Zoals ik al zei:  spannend topic...  :D

dcb

Het apparaat zit nog niet in een behuizing, en ik ga geen draden vast pakken als hij aanstaat natuurlijk.
Ik zal binnenkort maar eens gaan kijken naar een scheidingstransformator.

Toch snap ik al die "spannend topic" opmerkingen niet, ik zit hier niet als een kip zonder kop te solderen en te testen..

hifiman

Quote from: dcb on July 15, 2011, 16:40:27
Het apparaat zit nog niet in een behuizing, en ik ga geen draden vast pakken als hij aanstaat natuurlijk.
Ik zal binnenkort maar eens gaan kijken naar een scheidingstransformator.

Toch snap ik al die "spannend topic" opmerkingen niet, ik zit hier niet als een kip zonder kop te solderen en te testen..
Ga je nou een scheidingstrafo kopen of de juiste trafo voor deze schakeling???

Solderen en meten doe je prima, echter je bewijst ook niet de kennis te hebben om in te zien dat je levensgevaarlijk bezig bent: schakeling onder spanning, beetje meten, er komt geen rook uit, ok dan aansluiten op versterker, en vervolgens nietsvermoedend een keer het versterkerchassis aanraken en je was er misschoen wel geweest.. Dit alles afhankelijk van eventuele aardlek schakelaars enzo. Toch wel een beetje spannend toch  :devil:

AbZ

Quote from: dcb on July 15, 2011, 16:40:27Toch snap ik al die "spannend topic" opmerkingen niet, ik zit hier niet als een kip zonder kop te solderen en te testen..
Sorry ik wil niet al te flauw doen, maar Audioloog en EJ hebben toch ook duidelijk aangegeven dat eea niet geheel zonder risico is.  DIY wordt niet minder leuk van enige voorzichtigheid.  Anyway it's up to you.  Succes!

Wijx wondere wereld

scheidingstrafo is 230-0 of 115-115 voor de popcorn etende meelezers
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

hifiman

Quote from: Wijx wondere wereld on July 15, 2011, 17:14:35
scheidingstrafo is 230-0 of 115-115 voor de popcorn etende meelezers
Precies en wat hij nodig heeft secundair is 230-0-230

m9

misschien een ideetje om het boeltje simpelweg af te zekeren met een 1 ampere glaszekering.
volgens mij heb je aan een 67va trafo al voldoende voor je voorversterker.
http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=264


m9

die link met dat schema laadt niet bij mij btw.

hifiman

Quote from: m9 on August  1, 2011, 07:01:20
misschien een ideetje om het boeltje simpelweg af te zekeren met een 1 ampere glaszekering.
Ehhhh dat moet zowiezo altijd natuurlijk!  :-X