Cross-talk tijdens 3D - Ervaringen

Started by mcsluis, July 13, 2011, 09:23:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mcsluis

Sinds een viertal weken heb ik een LG 50PZ550 3D Plasma welke gebruik maakt van de shutter glasses via bluetooth.
Ik ben zeer tevreden over de 2D modus. De plaatjes zijn dan mooi van kleur en lekker scherp.

Het afspelen van 3D content valt mij behoorlijk tegen. In situaties met veel contrast zie ik zeer veel crosstalk.
Dit leidt er toe dat ik regelmatig beelden heb waarbij de achtergrond en voorgrond onscherp zijn. Objecten waar
de focus op ligt zijn dan wel scherp (en zo is dit specifieke voorbeeld niet bedoeld door de regisseur). Een voorbeeld hiervan is de Blu-ray van monsterhouse waarbij in de menu selectie
het huis op de achtergrond niet scherp is en zelfs licht wazig. Het kan ook best zijn dat ik moet leren 3D kijken en dat ik iets niet 'goed' doe.
Al mijn materiaal is native 3D, dus geen conversie van 2D naar 3D, en geen SBS of over/under materiaal.

Al met al valt het 3D kijken mij tot nu toe tegen. Ik heb juist voor plasma gekozen met shutter techiek via bluetooth omdat;
* Minder/zeer weinig cross talk
* 1080p per oog
* Active sync zonder interruptie.

Aangezien ik via een HTPC speel had ik stiekem de hoop dat het aan de IGP van mij CPU lag, en heb nu een deticated videokaart gekocht. Helaas heeft deze het crosstalk probleem ook nog niet verholpen.

Wordt fosfor na verloop van tijd sneller, en zou de cross-talk minder kunnen worden? Of heb ik toevallig een maandagochtend model en zou ik eens een monteur moeten laten langskomen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie 'mindere' ervaringen met 3D in de woonkamer.




bmateijsen

Probeer eerst eens een 'echte' 3D speler om uit te sluiten of het aan je HTPC ligt. Wat stuurt je HTPC precies uit (resolutie, freq, etc)

mcsluis

Quote from: bmateijsen on July 13, 2011, 09:35:12
Probeer eerst eens een 'echte' 3D speler om uit te sluiten of het aan je HTPC ligt. Wat stuurt je HTPC precies uit (resolutie, freq, etc)

De resolutie is altijd 1920x1080 en frequentie hangt af van de bron. Er wordt automatisch geschakeld in frequentie afhankelijk van bronmateriaal.
In het geval van een 3D blu-ray wordt er 1080p@24 uitgestuurd. Bij een NTSC DVD schakelt hij over naar 50HZ.

Doordat ik nu twee verschillende videokaarten heb in de HTPC (IGP van de intel 2100t & AMD 6570) heb ik wat mij betreft uitgesloten dat het aan de HTPC ligt.
Daarnaast treedt het probleem op in zowel power DVD 10 3D & Total media theater 5. Een verse install + drivers heb ik uiteraard ook al gedaan evenals het vervangen van
de 1.3a HDMI kabels door 1.4 HDMI


bmateijsen

Quote from: mcsluis on July 13, 2011, 09:51:31
De resolutie is altijd 1920x1080 en frequentie hangt af van de bron. Er wordt automatisch geschakeld in frequentie afhankelijk van bronmateriaal.
In het geval van een 3D blu-ray wordt er 1080p@24 uitgestuurd. Bij een NTSC DVD schakelt hij over naar 50HZ.

Doordat ik nu twee verschillende videokaarten heb in de HTPC (IGP van de intel 2100t & AMD 6570) heb ik wat mij betreft uitgesloten dat het aan de HTPC ligt.
Daarnaast treedt het probleem op in zowel power DVD 10 3D & Total media theater 5. Een verse install + drivers heb ik uiteraard ook al gedaan evenals het vervangen van
de 1.3a HDMI kabels door 1.4 HDMI



Je hebt het niet uitgesloten ;).

mcsluis

In principe heb ik uitgesloten dat het aan de hardware (videokaarten) kan liggen. Ik heb uitgesloten dat het een driver specifiek probleem is, immers ik heb met de ene kaart intel drivers gebruikt, en met de andere AMD drivers. Doordat ik ook nog twee verschillende players heb geprobeerd heb ik uitgesloten dat het een pakket specifiek issue is. Bovenstaande heb ik op diverse manier gecombineerd (Kaart/player) en iedere keer zie ik de issue's op dezelfde plek. Ik zal vanavond nog even een andere pc aan de TV hangen. Als de issue's op dezelfde plekken zich voordoen is uitgesloten dat het specifiek aan de HTPC ligt.

Tenzij jij een sterker argument hebt ;-)

Daarnaast; crosstalk wordt veroorzaakt door het 'minder snel doven' van de pixels (na-ijlen) voor het ene oog, die onverhoopt worden opgevangen door het andere oog. M.a.w. de bril refreshed sneller dan dat de TV dat kan. Een deticated blu-ray speler zal hier geen invloed op hebben.

Op dit: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=20633659#post20633659 forum en topic, hebben anderen een deticated blu-ray aangesloten en ervaren hetzelfde.

bmateijsen

Omdat een PC erg te tweaken is, zou ik er een 3D blu-ray speler aan hangen. Die is niet te tweaken en zou je er zeker van moeten zijn dat het signaal(pad) goed is. Overigens zal je altijd wel enige vorm van crosstalk bij verschillende films kunnen ervaren. Het is helaas een bijproduct van frequentie en shutter techniek..

mcsluis

Ok. Eens. Als nul-meting zou het relevant zijn. Echter ik heb juist een HTPC met blu-ray gebouwd om van deticated hardware af te zijn. En om voor een testje een blu-ray speler aan te schaffen is ook een beetje zonde. En 'lenen' bij de mediamarkt is ook niet netjes..

M.a.w. 3D is gewoon nog niet goed ontwikkeld en heeft last van kinderziektes. Deal with it?

bmateijsen

Quote from: mcsluis on July 13, 2011, 10:59:08

M.a.w. 3D is gewoon nog niet goed ontwikkeld en heeft last van kinderziektes. Deal with it?


Doe eerst die vergelijking maar met een 3D BD speler, het forum is groot genoeg, dus kijk of er een forummer is die samen met jou die test wil doen ;).

modde239

Als ik de verschillende testen en gebruiksterservaringen op internet lees van de LG 50/60PZ950 worden deze problemen niet genoemd. Alleen erg lichte crosstalk maar dat ligt vaak aan de film. In de verschillende fora worden steeds dezelfde films genoemd die last hebben van crosstalk. Er wordt door de gebruikers voornamelijk een BRspelers of SBS films via usbstick afgespeeld. En men is er erg tevreden over.

Hier een test:

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1305795700

xystus

Laatst een stuk film in 3D gekeken op een laatste generatie 60" plasma van LG. Het beeld was vrij goed, maar ik kan niet wennen aan het 3D effect zoals ik het voorgeschoteld kreeg.. In de bios kan ik het goed hebben, maar had veel last van dubbele beelden op de LG. Ik ben nog niet overtuigd van goede 3D weergave thuis..
"I have to return some videotapes"

evilniek

In mijn setup was "Despicable me" tot nu toe het meest in het oog springend, wat cross-talk betreft.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

JoshDVD

Quote from: evilniek on July 19, 2011, 13:31:52
In mijn setup was "Despicable me" tot nu toe het meest in het oog springend, wat cross-talk betreft.

Echt waar? Bij mij heeft deze film juist weer een hele goede 3D weergave met maar heel af en toe niet noemenswaardige crosstalk.

Ik denk toch dat het niet allemaal alleen aan het merk/type scherm ligt maar ook aan de films zelf.

Heeft iemand wel eens de 3D Blu-rays van My Bloody Valentine en The Polar Express gezien? Vreselijk veel fouten/crosstalk...