8 speakerzuilen ombouwen naar 2

Started by igor1983, July 11, 2011, 20:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

igor1983

#25
ik heb de grote zuilen even opengeschroefd ( zie foto ) en deze mid drivers bleken 16 ohm the zijn, in tegenstelling tot de andere zuilen die zijn 8 ohm. ga ik hier problemen mee krijgen met mijn project ? of blijft het gewoon een kwestie van goed berekenen ???? ???

morca

Ik zou een beetje uitkijken met al die tweeters die jij bij elkaar op oorhoogte wil zetten,de kans is groot dat de afstraling elkaar erg hoorbaar in de weg zit.
Ik had het bij 2 stuks al

igor1983

Quote from: morca on July 15, 2011, 18:45:58
Ik zou een beetje uitkijken met al die tweeters die jij bij elkaar op oorhoogte wil zetten,de kans is groot dat de afstraling elkaar erg hoorbaar in de weg zit.
Ik had het bij 2 stuks al
Ok dan, en de middentoners ??? Ook kan ik 1 tweeter op oorhoogte plaatsen en de 2e op 1.75 ???


Sjaudio

Zoals ik al zei is het onzinnig om meerdere tweeters in 1 kast te plaatsen, de squeekers zal wel moeten lukken. Zoals de meerderheid hier al heeft gezegd: less = more. Nu snap ik dat je hele deftige zuilen wilt maken, die er zeer indrukwekkend uit zien. Ik zou wel even de nadelen daarvan sommeren met iemand die er veel verstand van heeft. Je gaat nu 5 woofers per kast kwijt raken, daarvan zullen er een paar voor sub/laag moeten fungeren, de andere zullen voor het low/mid gebied moeten zorgen, die de overgangsfrequentie doorgeven aan de squeekers, deze zullen het mid/hoog overnemen, en de tweeter vervolgens het tophoog. Een 4 weg filter lijkt me.

Ik weet wel het een en ander, maar lang niet alles.

Wat ik wel weet is dat de mooiste luidspreker die ik gehoord heb, een 2-weg monitor was, zo groot als een A4'tje. Dus ik wens je veel succes met de bouw!

morca

Mijn monitoren zijn ook niet groter als een A4tje.
Inderdaad een 4weg zou het beste zijn.
Dit gaat wel een heel klusje worden hoor vergis je niet,die filters moeten helemaal berekend worden,en dat kan ik niet.
Daarbij moet je al die woofers niet in een te kleine kast douwen denk ik

igor1983

Quote from: morca on July 16, 2011, 10:03:26
Mijn monitoren zijn ook niet groter als een A4tje.
Inderdaad een 4weg zou het beste zijn.
Dit gaat wel een heel klusje worden hoor vergis je niet,die filters moeten helemaal berekend worden,en dat kan ik niet.
Daarbij moet je al die woofers niet in een te kleine kast douwen denk ik

daarom ben ik ook op het aanbod van miracle ingegaan, hoor alleen momenteel ff niks van hem maar dat zal nog wel komen.
dank je wel voor de reactie, ik denk dat ik daarom 4 tweeters niet in ga bouwen maar als reserve hou mocht er eentje naar de galemiezen gaan  ;D
Ik wil miracle 2 4-wegfilters laten maken voor mijn zuilen en de kast laten berekenen, ik wil hoge en tevens slanke zuilen.

morca

4 woofers per kast toch, dan zou 2 laag woofers onder doen tweeter erboven of naast.
Daarboven weer 2 midwoofers en weer een tweeter

igor1983

Quote from: morca on July 16, 2011, 13:56:51
4 woofers per kast toch, dan zou 2 laag woofers onder doen tweeter erboven of naast.
Daarboven weer 2 midwoofers en weer een tweeter

5 woofers per kast, ik heb in totaal 10 woofers, 6 squeekers, en 8 tweeters.
6 woofers van 8 0hm, 4 woofers van 16 ohm, en 2 van de 8 tweeters zijn groter zie foto van de grootste speakers, hier zitten tevens ook de 16 ohm woofers in. de rest is identiek.