8 speakerzuilen ombouwen naar 2

Started by igor1983, July 11, 2011, 20:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

igor1983

hallo allemaal

ik had een vraag en kom er maar niet uit, ik ben bezig met informatie te verzamelen voor een zelfbouwproject.
na 3 keer meer dan 200 km te hebben gereden heb ik eindelijk mijn set bij elkaar gescharreld.
Het bertreft hier : 2x Sony SS-MF415 ( 4 sub/midrange, 2 tweeters @ 8 ohm, 200 watt p/s)
                           2x Sony SS-MF315 ( 2 sub/midrange, 2 squeekers, 2 tweeters @ 8 ohm, 150 watt p/s )
                           4x Sony SS-MB215 ( 4 sub/midrange, 4, squeekers, 4 tweeters @ 8 ohm, 120 watt p/s )
Nu wil ik hiervan 2 mega zuilen maken. Is dit mogenlijk op een 4 kanaals versterker ( 4-16 ohm )of zakken de ohms dan heel ver zodat ik mijn versterker kapot maak ?
Ook heb ik de speakers van de verschillende zuilen losgeschroeft en zie dat bij de ene zuil er aan de midrange een extra weerstand zit, en bij de andere zuil weer niet. Alle speakers zijn trouwens identiek aan elkaar ?
Hoe kan ik ze het beste aan elkaar koppellen zodat ik aan de achterzijde van mijn grote zuil ook gewoon 1 zwart rood uitgang heb ?

alvast hartstikke bedankt mensen.

Miracle.

Om de ohmwaarde van al die speakerunits zo te krijgen dat je tussen de 4 en 8 ohm komt, wat voor de meeste versterkers acceptabel is word nog een behoorlijke rekensom.
Een combinatie van parallel en serie geschakeld dus.
Daarna moet er nog een filter berekend gaan worden + de kast er omheen.

Als je de tijd hebt en er zin in hebt kan ik je daarbij wel helpen, maar dan zul je wel naar Oegstgeest moeten komen.
Op afstand is dat niet te doen voor mij.
Ik moet de units zelf door kunnen meten op Ohmwaarde, thiel/small parameters, en in overleg met jou daarvoor een filter en kast berekenen.

Zomaar wat in elkaar flanzen met die units zal nooit tot een bevredigend resultaat leiden.

Mvg. Miracle.

Sjaudio

Goed initiatief Miracle. Als je daadwerkelijk iets wilt bereiken met bovenstaand verhaal, zou ik hier absoluut op inhaken.
Heel leuk natuurlijk dat je veel km'ers heb gereisd om het een en ander bij elkaar te smokkelen, maar nu heb je ontzettend veel drivers die onderling behoorlijk van elkaar kunnen verschillen. Meer is per definitie niet beter namelijk.

Het zal erg moeilijk worden om op deze manier een homogene luidspreker te maken met mooie kantel frequenties, behoorlijk ingewikkeld filter dus. Daarbij komt natuurlijk dat je van te voren niet weet of het een bevredigend resultaat gaat boeken, dus om daar veel geld in te steken is natuurlijk ook een risico.

FFF

Top aanbod van Miracle!

Als je geen ervaren bouwer bent gaat het niet meevallen een goed geluid uit een mega speaker te krijgen met veel (verschillende) units.

hifiman

#4
 :-X Beter een goed 2 weg systeem dan een slecht tig-weg systeem is de boodschap die ik achter wil laten :-X

WilcoL

Quote from: Audioloog on July 12, 2011, 13:35:52
:-X Beter een goed 2 weg systeem dan een slecht tig-weg systeem is de boodschap die ik achter wil laten :-X

Inderdaad! Less is usually more...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

solitaire

Quote from: Audioloog on July 12, 2011, 13:35:52
:-X Beter een goed 2 weg systeem dan een slecht tig-weg systeem is de boodschap die ik achter wil laten :-X
Quote from: WilcoL on July 12, 2011, 16:57:05
Inderdaad! Less is usually more...

Helemaal mee eens, maar als je zoveel investeerd in deze hardware kan je er maar beter het beste van maken, moet je slim alles aan elkaar plakken, en is het aanbod van Miracle echt top.


succes


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

igor1983

Quote from: solitaire on July 12, 2011, 20:01:10
Helemaal mee eens, maar als je zoveel investeerd in deze hardware kan je er maar beter het beste van maken, moet je slim alles aan elkaar plakken, en is het aanbod van Miracle echt top.


succes


Wolf
Nou wolf weet je ik had de 315 serie al en ben helemaal weg van deze speakers. Enne investeren ? Als ik je vertel dat ik de 6 extra zuilen bij elkaar voor minder dan 80 euro bij elkaar heb weten te krijgen !!! Ik heb geen duizenden euros ter beschikking voor echte super high end speakers van de grote namen. Ik hoop dat ik hiermee duidelijk kan maken dat ik juist zover heb gereden uit liefde voor deze serie van sony ! Daarbij hou ik van knutsellen en dit wordt mijn eerste speaker zelfbouw project. Alle hulp is welkom, vergeleken met jullie ben ik maar een noob misschien, maar hoop dat ik hier op het forum veel van jullie kan leren. Ik heb miracle al een bericht gestuurd dat ik het aanbod met 6 handen aangrijp ! Echt heel tof van hem !

solitaire

gelijk heb je, en wil je iets bereiken zal je gewoon ergens moeten beginnen, en alle hulp is altijd mooi meegenomen (niemand weet/kan alles)




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

igor1983

Quote from: Audioloog on July 12, 2011, 13:35:52
:-X Beter een goed 2 weg systeem dan een slecht tig-weg systeem is de boodschap die ik achter wil laten :-X

klopt, maar een goed 2 weg systeem heeft niet iedereen geld voor  ;D

Miracle.

Quote from: igor1983 on July 12, 2011, 20:33:49
.................... Ik heb miracle al een bericht gestuurd dat ik het aanbod met 6 handen aangrijp ! Echt heel tof van hem !
Stuur dat bericht dan even opnieuw. Ik heb niets ontvangen.

Kan ook rechtstreeks naar mijn E-mail adres.

Groet, Miracle.

Miracle.

Quote from: igor1983 on July 12, 2011, 21:41:44
klopt, maar een goed 2 weg systeem heeft niet iedereen geld voor  ;D
Ook een goed 2-weg systeem hoeft niet heel erg veel te kosten.

Zo heb ik in de slaapkamer een set Morel monitoren staan, welke als ik ze gebouwd door Morel had moeten kopen zo'n €6500,- het set hadden gekost. Nu nog geen €600,-, maar dan met betere materialen en beter berekend dan de originele Morel Supreme's.


Van die €600,- is al €400,- aan units uitgegeven. Behoorlijk meer dan in de gemiddelde monitor van €2000,-p.st. winkelprijs.

Voor €200,- heb je ook al een heel behoorlijke set units + €50,- aan filter en bedrading + €100,- aan kast en vulling = €350,-, en daar heb je ook al een heel mooi 2-weg systeem voor, met een vergelijkbare winkelprijs van rond de €2000,- het set.

Ik denk dat je bij elkaar nu al heel wat meer hebt uitgegeven, en dan moet er nog een kast gebouwd worden + filtermateriaal gekocht.

Daarvoor heb je dan wel een systeem wat er heel indrukwekkend uit zal gaan zien, en zeker ook zal gaan klinken, maar zeker niet goedkoper zal zijn dan een goede 2-weg.

Mvg. Miracle.

hifiman

Quote from: igor1983 on July 12, 2011, 21:41:44
klopt, maar een goed 2 weg systeem heeft niet iedereen geld voor  ;D
Volgens mij heb je de essentie van mijn opmerking niet helemaal begrepen. Ik bedoel te zeggen dat meer drivers in een kast stoppen geen garantie is op een beter geluid, hoogstwaarschijnlijk eerder het tegenovergestelde. That been said , als je daar lol in hebt moet je het gewoon doen natuurlijk.

igor1983

Quote from: Miracle. on July 12, 2011, 22:21:13
Ook een goed 2-weg systeem hoeft niet heel erg veel te kosten.

Zo heb ik in de slaapkamer een set Morel monitoren staan, welke als ik ze gebouwd door Morel had moeten kopen zo'n €6500,- het set hadden gekost. Nu nog geen €600,-, maar dan met betere materialen en beter berekend dan de originele Morel Supreme's.


Van die €600,- is al €400,- aan units uitgegeven. Behoorlijk meer dan in de gemiddelde monitor van €2000,-p.st. winkelprijs.

Voor €200,- heb je ook al een heel behoorlijke set units + €50,- aan filter en bedrading + €100,- aan kast en vulling = €350,-, en daar heb je ook al een heel mooi 2-weg systeem voor, met een vergelijkbare winkelprijs van rond de €2000,- het set.

Ik denk dat je bij elkaar nu al heel wat meer hebt uitgegeven, en dan moet er nog een kast gebouwd worden + filtermateriaal gekocht.

Daarvoor heb je dan wel een systeem wat er heel indrukwekkend uit zal gaan zien, en zeker ook zal gaan klinken, maar zeker niet goedkoper zal zijn dan een goede 2-weg.

Mvg. Miracle.
hoi miracle, zo had ik het nog niet bekeken, ik zou je set graag eens komen beluisteren.
ik had in het berichtje gezet dat ik heel blij ben voor je hulp, en de vraag of daar nog een prijskaartje aanhing. ik heb over anderhalve week vakantie en zou dan graag aan mijn projectje willen beginnen. dus waneer je tijd heb dan hoor ik het graag en neem dan 4 zuilen mee zodat we aan de slag kunnen.

ps alles heeft me tot nu toe 75 euro gekost plus anderhalve tank benzine !  ;D. ik weet dat je misschien denkt dat zal wel rommel zijn, maar ben benieuwd als je het hoort spelen.

ik hoor van je, groetjes Igor

igor1983

Quote from: Audioloog on July 12, 2011, 22:33:01
Volgens mij heb je de essentie van mijn opmerking niet helemaal begrepen. Ik bedoel te zeggen dat meer drivers in een kast stoppen geen garantie is op een beter geluid, hoogstwaarschijnlijk eerder het tegenovergestelde. That been said , als je daar lol in hebt moet je het gewoon doen natuurlijk.

Dat laatste wat je zei speelt ook een hele grote rol hoor  :P :P ;D ;D :P :P maar ik begrijp je opmerking wel, alleen heb nog nooit echte top end speakers horen spelen. ME = NOOB  :blink: maar de passie is even sterk hoor  :smile:

Miracle.

Quote from: igor1983 on July 12, 2011, 23:25:17
hoi miracle, zo had ik het nog niet bekeken, ik zou je set graag eens komen beluisteren.
ik had in het berichtje gezet dat ik heel blij ben voor je hulp, en de vraag of daar nog een prijskaartje aanhing. ik heb over anderhalve week vakantie en zou dan graag aan mijn projectje willen beginnen. dus waneer je tijd heb dan hoor ik het graag en neem dan 4 zuilen mee zodat we aan de slag kunnen.

ps alles heeft me tot nu toe 75 euro gekost plus anderhalve tank benzine !  ;D. ik weet dat je misschien denkt dat zal wel rommel zijn, maar ben benieuwd als je het hoort spelen.

ik hoor van je, groetjes Igor
Heb je een E-mail gestuurd.

igor1983


igor1983

#17
De Dames In Kwestie  ;D


solitaire

Wall of Sound !  (een GAS Godzilla erop en Grateful Dead kan weer verder)

Ben erg benieuwd wat hieruit wordt !




Wolf


Hinterm Horizont geht's weiter.

Sjaudio

Zo te zien zijn er toch veel identieke drivers, kan best wel iets leuks mee gemaakt worden. Al lijkt het me onzin om 4 tweeters per kast te plaatsen.

Zoiets misschien?



wilger

En nog een stevige sub voor de laatste dakpannen ;D

igor1983

Quote from: Sjaudio on July 14, 2011, 21:13:29
Zo te zien zijn er toch veel identieke drivers, kan best wel iets leuks mee gemaakt worden. Al lijkt het me onzin om 4 tweeters per kast te plaatsen.

Zoiets misschien?



de drivers zijn allemaal identiek. Mooi concept alleen wil ze ook allemaal gebruiken, dus 12 per zuil met de squeekers en tweeters op oorhoogte. De zuil moet ongeveer 1,85 hoog worden

igor1983

Quote from: wilger on July 14, 2011, 21:26:15
En nog een stevige sub voor de laatste dakpannen ;D
Uiteraard !!! ;D

igor1983


WimB

Toch loop je denk ik een risico dat t rommelig gaat klinken omdat de componenten niet bij elkaar blijken te passen.