CineMike: de stap naar de Final Edition tuning van de Lumagen Radiance Pro (Engels)

Started by vik, July 1, 2011, 10:48:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Ik wacht nog even op een antwoord van Classé zelf :

Nog even een oud mailtje erbij gehaald van de vorige eigenaar :

De versterker is inderdaad binnen geweest voor herstelling. Ik had indertijd ocos luidspreker kabels, en 1 van die kabels heeft kortsluiting gegeven waardoor kanaal 1 van de versterker is opgeblazen.

De importeur heeft dit onder garantie kunnen laten herstellen – mooie service!



Toen de versterker weg was voor herstelling hebben ze ook een aanpassing (verhoging) van de bias uitgevoerd, iets wat Classé systematisch deed/doet op deze toestellen.

Dit zou de klankkwaliteit moeten verbeteren, maar eerlijk gezegd heb ik hier niet veel van gemerkt. Als er al een verschil was, was het zeer subtiel!



Waar begint kanaal 1?






Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 08:49:06
Er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, als Classe een CAV-180 repareert dan is het veel goedkoper om een hele printplaat te vervangen en dan pakken ze een printplaat off the shelf met uiteraard een ander serienummer, maar dat zullen ze zelf ook wel aangeven dan in hun email.
EDIT: dacht dat het over de serienrs op de printplaat ging (dus de kopertrace printnr) Als jullie de witte stickers bedoelen, dat zou inderdaad een ander verhaal zijn, even navragen bij Classe dan.

Wat ik wel zelf even zou doen is de kanalen 1 op 1 beluisteren met een testsignaal, dus steeds stereo aansluiten van kanaal 1 en 2, daarna 2 en 3 etc. om te kijken of alle kanalen dezelfde frequentiekarakteristiek hebben en zo uit te sluiten dat er iets anders (nieuws) fout is.
Als je meetapparatuur ter beschikking hebt (kamerakoestiek meting?) zou je die evt kunnen gebruiken. En anders kan CM dit vast wel even testen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

#951
Quote from: vik on January 29, 2013, 09:14:40
Waar begint kanaal 1? 
De aansluitingen staan gewoon achterop. Welke van de 5 modules precies kanaal 1 is weet ik zo ook niet, gokje linksvoor.
Maar voor de zekerheid even de kabels volgen binnenin of op kanaal 1 15 minuten muziek zetten en de overige kanalen niets en even met de hand aan de 5 profielen voelen welke warmer is  ;)

vik

#952
Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 09:27:38
De aansluitingen staan gewoon achterop. Welke van de 5 modules precies kanaal 1 is weet ik zo ook niet, gokje linksvoor.
Maar voor de zekerheid even de kabels volgen binnenin of op kanaal 1 15 minuten muziek zetten en de overige kanalen niets en even met de hand aan de 5 profielen voelen welke warmer is  ;)

Dat ze achterop staan weet ik. Ik zal de kap er wel even af halen om de draden te volgen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Het is maar hoe je het wilt lezen... Het ging niet over jou:

Quote from: Audiofiel on January 28, 2013, 23:46:52
Op de foto's die jij hebt gepost in je verkoopoptie heb ik volgens mij al 3 verschillende serienummers gezien op de versterkermodules. Klinkt heel anders dan het verhaal van de vorige eigenaar....  :-\

Bovenstaande slaat uiteraard hier op:

Quote from: vik on January 28, 2013, 20:17:13
Hij is nieuw geleverd in 2004.

De binnenkant zag er prima uit (zegt ook niet alles natuurlijk) en ook niet super veel uren gedraaid. (volgens de vorige eigenaar dan)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 09:27:38
De aansluitingen staan gewoon achterop. Welke van de 5 modules precies kanaal 1 is weet ik zo ook niet, gokje linksvoor.
Maar voor de zekerheid even de kabels volgen binnenin of op kanaal 1 15 minuten muziek zetten en de overige kanalen niets en even met de hand aan de 5 profielen voelen welke warmer is  ;)

Tenzij je heel erg hard draait al je geen verschil voelen. Door de behoorlijke ruststroom zullen ze allemaal ongeveer even warm worden. Beter is inderdaad de draden en en te volgen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: Audiofiel on January 29, 2013, 10:01:29
Het is maar hoe je het wilt lezen... Het ging niet over jou:

Bovenstaande slaat uiteraard hier op:

Dat bedoelde ik ook : verkeerd geïnterpreteerd. Het was al laat. ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Als ik het zo lees is het puur een smaakkwestie dat vik de Classe niet goed vindt in de bass.

Zoals ik het omschrijf heeft de Classe een iets rustigere laidback bass en niet de amerikaans/duitse "in your face" / "knackige Basse".
Op mij komt dat in eerste instantie over als minder heftig en dynamisch, maar daardoor minder vermoeiend en juist erg prettig ook omdat de controle er wel is. Voor sensatie moet je de Classe niet kiezen.

vik

Quote from: Audiofiel on January 29, 2013, 10:03:15
Tenzij je heel erg hard draait al je geen verschil voelen. Door de behoorlijke ruststroom zullen ze allemaal ongeveer even warm worden. Beter is inderdaad de draden en en te volgen.

Ze voelen ook allemaal even warm aan.

Ik haal even de kap eraf om een het ander te checken. Ik weet ook niet of er een serie nummer op de behuizing staat maar volgens mij wel op de doos, en of deze matched met de versterker eventueel.

Op de faktuur zelf staat geen serie nummer.



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Quote from: riwi on January 29, 2013, 10:10:10
Als ik het zo lees is het puur een smaakkwestie dat vik de Classe niet goed vindt in de bass.

Zoals ik het omschrijf heeft de Classe een iets rustigere laidback bass en niet de amerikaans/duitse "in your face" / "knackige Basse".
Op mij komt dat in eerste instantie over als minder heftig en dynamisch, maar daardoor minder vermoeiend en juist erg prettig ook omdat de controle er wel is. Voor sensatie moet je de Classe niet kiezen.

Dat idee heb ik dus ook maar ik heb verder nog nooit een Classé gehoord, enkel bij Audiofiel maar dat stukje bass daar staat mij niks meer van bij en hij geeft zelf aan dat de bass bij de CAV-500 verbeterd (of anders is) is t.o.v. de CAV-180.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Quote from: vik on January 29, 2013, 10:13:27
Ze voelen ook allemaal even warm aan.

Ik haal even de kap eraf om een het ander te checken. Ik weet ook niet of er een serie nummer op de behuizing staat maar volgens mij wel op de doos, en of deze matched met de versterker eventueel.

Achterop de versterker staat een serienummer. Dat hoort normaliter gelijk te zijn aan de serienummers op de individuele modules.

Quote from: vik on January 29, 2013, 10:19:19
Dat idee heb ik dus ook maar ik heb verder nog nooit een Classé gehoord, enkel bij Audiofiel maar dat stukje bass daar staat mij niks meer van bij en hij geeft zelf aan dat de bass bij de CAV-500 verbeterd (of anders is) is t.o.v. de CAV-180.

De CAV-500 heeft een iets andere opbouw dan de CAV-180 en gebruikt niet meer maar vooral andere uitgangstransistoren. Deze zijn niet de normale 130W types, maar de extra brede 200W Sanken types. Klankmatig zijn die ook anders (naar mijn mening mooier).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Als je toch de kap er af hebt, kijk dan even op de grote zwarte/blauwe elco's naar de productiedatum. Dat is een goede indicatie van de leeftijd van de componenten en de bouwtijd zal niet meer dan een jaar later zijn geweest  ;)

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 10:36:29
Als je toch de kap er af hebt, kijk dan even op de grote zwarte/blauwe elco's naar de productiedatum. Dat is een goede indicatie van de leeftijd van de componenten en de bouwtijd zal niet meer dan een jaar later zijn geweest  ;)

Klopt meestal inderdaad. Het is mij opgevallen dat bij officiële Classé reparaties soms 'oude' elco's uit hetzelfde jaar worden gebruikt. Ik heb dat ooit gezien bij een CAP-151 die door Hanex in 2010 is gerepareerd met 12 nieuwe voeidingselco's waarop '02xx' stond, dus van 2002. Toevallig was de betreffende versterker de laatste versie uit 2003.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 10:36:29
Als je toch de kap er af hebt, kijk dan even op de grote zwarte/blauwe elco's naar de productiedatum. Dat is een goede indicatie van de leeftijd van de componenten en de bouwtijd zal niet meer dan een jaar later zijn geweest  ;)

Ik even de boel opengemaakt.

Channel 1 en 2 zijn vervangen. Channel 3,4 en 5 zijn identiek aan het serie nummer op het chassis.

De RMA is geweest op 23-09-2008 (zie foto)

Verder is elk kanaal identiek en zelfs het blauwe en witte goedje op de schroeven is gelijk. Ik zie verder geen lekkende onderdelen op de printplaten of brandplekken etc.

Wat me wel opviel is dat voor elk kanaal paarse Chord Chorus Silver Siren bekabeling is gebruikt (zie foto)

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat ze bij Classé onderdelen hebben gebruikt van andere versterkers omdat ze in 2008 niet veel onderdelen meer hadden voor dit type.. en dat de eigenaar zich heeft vergist dat er 2 ipv 1 kanaal stuk was.

Ik kan op de onderdelen verder geen bouwjaar aflezen van de onderdelen.






Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

#963
Goed dat je er nu achter bent hoe het zit met die kanalen. Ik denk inderdaad dat ze dan gewoon 2 andere modules van de plank hebben gepakt.

Die paarse kabel zat destijds niet in degene die ik had, daar zat een blauwe in. Alleen is de tekst op mijn foto's helaas niet leesbaar, het lijkt ook meer op kapitalen, dus waarschijnlijk een andere tekst en dus een andere kabel:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: Audiofiel on January 29, 2013, 16:22:05
Goed dat je er nu achter bent hoe het zit met die kanalen. Ik denk inderdaad dat ze dan gewoon 2 andere modules van de plank hebben gepakt.

Die paarse kabel zat destijds niet in degene die ik had, daar zat een blauwe in. Alleen is de tekst op mijn foto's helaas niet leesbaar, het lijkt ook meer op kapitalen, dus waarschijnlijk een andere tekst en dus een andere kabel:

Inmiddels een mailtje terug van de Customer support:


Hello Mr.....,



Thank you for the photos, they do help with the identification. Everything looks quite 'ligit' from the photos. If the amplifier came here for repair, it is possible that some of the modules were replaced and therefore have a different number. What was the RMA number in question?



Best regards



Robert Adam



Customer Service





Ik heb hem inmiddels het RMA nummer verzonden en wacht het nog even af.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

#965
Verder zie ik wel bij jouw foto dat er op de ringkern trafo een rond zwart plaatje bevestigd is, bij die van mij zit dat niet. Geen idee waar dat voor is.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Het lijkt me wat betreft arbeidsloon inderdaad goedkoper om de hele module uit te wisselen. Geen goedkope reparatie denk ik maar goed om te horen dat het allemaal officieel is gebeurt.

Quote from: vik on January 29, 2013, 17:41:18
Verder zie ik wel bij jouw foto dat er op de ringkern trafo een rond zwart plaatje bevestigd is, bij die van mij zit dat niet. Geen idee waar dat voor is.
Deze dient om de ringkerntrafo vast te zetten. Vaak is dit bare metal maar om trillingen te voorkomen wordt er soms een rubber ring tussen gedaan die dit dempt.

vik

Quote from: Kjelt on January 29, 2013, 17:46:23
Het lijkt me wat betreft arbeidsloon inderdaad goedkoper om de hele module uit te wisselen. Geen goedkope reparatie denk ik maar goed om te horen dat het allemaal officieel is gebeurt.
Deze dient om de ringkerntrafo vast te zetten. Vaak is dit bare metal maar om trillingen te voorkomen wordt er soms een rubber ring tussen gedaan die dit dempt.

Bedankt voor de info.

Ja wil het nu echt allemaal weten hoe het zit en ben benieuwd naar de uitkomst van het RMA nummer.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

m9

heb al menigmaal een ringkern besteld en er zat altijd een rubberen ring bij dus het feit dat deze er bij jou niet op zat zal wel een foutje geweest zijn.

http://toroidy.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=11&lang=pl

goedkoop en goede kwaliteit mocht je ooit geinteresseerd zijn om zelf te knutselen in 1 van je versterkers.

Audiofiel

Quote from: vik on January 29, 2013, 17:59:29
Ja wil het nu echt allemaal weten hoe het zit en ben benieuwd naar de uitkomst van het RMA nummer.

Gezien hun reactie zal dat wel goed zitten.

Quote from: m9 on January 29, 2013, 19:01:33
heb al menigmaal een ringkern besteld en er zat altijd een rubberen ring bij dus het feit dat deze er bij jou niet op zat zal wel een foutje geweest zijn.

Het is volgens mij geen foutje. Die van Vik heeft een kern van (gegoten) polyester en dus hoeft daar niet nogmaals een rubberen ring bij toegepast te worden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

En nog een reaktie op het RMA nummer :


Hi,



Looks fine, the job was done by B&W Belgium service and they always do a great job.



Best regards


Robert Adam


Customer Service




Case closed.  :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Quote from: Audiofiel on January 29, 2013, 21:24:09
Gezien hun reactie zal dat wel goed zitten.

Het is volgens mij geen foutje. Die van Vik heeft een kern van (gegoten) polyester en dus hoeft daar niet nogmaals een rubberen ring bij toegepast te worden.

Aah ok duidelijk. Dan is de klus gewoon netjes gedaan zoals het hoort en mist er niks.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

m9

Quote from: Audiofiel on January 29, 2013, 21:24:09
Gezien hun reactie zal dat wel goed zitten.

Het is volgens mij geen foutje. Die van Vik heeft een kern van (gegoten) polyester en dus hoeft daar niet nogmaals een rubberen ring bij toegepast te worden.

oke, dan zit de demping `m dus daar in.

had er nog nooit van gehoord, maar aldoende leert men.

vik

Om het nog even helemaal af te sluiten.

Ik vroeg Classé even een bevestiging of het om 2 kanalen ging , en ook de vraag over de paarse kabels :

Hello,



Yes, that is confirmed.



Yes, we are using shielded cables from the Chord Company.



Best regards



Robert Adam



Ben erg blij om dit te horen allemaal.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

In de tussen tijd weer een "kleine" verandering ondergaan.


Na een goed gesprek met Mike op zijn advies heb ik alles wat met Rhodium te maken heeft  uit mijn set verwijderd.

Rhodium en zijn upgrades zijn geen goede match. Het doet iets met het middengebied en verdomd hij heeft gelijk gehad.

Ik heb er wat meer warmte voor terug gekregen in mijn set, ook ietsje meer details. Het luistert prettiger.


Aangezien ik alles had van de top lijn van Furutech Rhodium heb ik daar een mooie prijs voor terug gekregen bij mijn Furutech dealer. (met inruil op gold)


Nu ben ik in het bezit van de volgende connectoren :

Furutech FI-E35 Gold

Furutech FI-25G Gold

Furutech FP-602F gold XLR

Furutech FP-601M gold XLR


Het was voorheen bij mij een allegaartje met stekkers, en verschillende materialen.

Nog even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat Rhodium slecht is of iets maar in deze set up is Gold gewoon beter.


Verder ben ik zo verschrikkelijk blij met de AVP, hij gaat steeds mooier klinken en heeft er nu ongeveer 20 uur op zitten. De inspeel tijd is ongeveer 60-70 uur.


Wat betreft de eindversterker keuze dat horen jullie nog.  ;)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike