Review: Epson EH-LS11000W en Epson EH-LS12000B - zeer uitgebreid

Started by Mediasluis, January 31, 2022, 10:49:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Epson heeft hier met zijn nieuwe Epson EH-LS11000W en Epson EH-LS12000B weer twee zeer mooie projectors uitgebracht, welke er qua vormgeving en prestatie absoluut mogen zijn. Zo met die lederen structuur komen ze erg chic over, wat nog eens gecomplimenteerd wordt door een volledige elektronische lens bediening en automatische lens afsluiting, wat het geheel zeer professioneel maakt. Voor je lens settings zijn 10 geheugens beschikbaar en nog eens 10 voor je video instellingen.

Bij deze spectaculaire nieuwe release hoort natuurlijk ook een volledig nieuw menu, wat niet voor iedereen zo fijn is, maar je wel duidelijk laat merken dat dit niet zomaar even een update is.

Zo hebben deze projectors een Laser als lichtbron, waardoor je niet meer op de uren van gebruik hoef te letten en waarmee de projector veel minder heet wordt en ook veel stiller zijn werk kan doen. Maar wel echt met zoveel lichtopbrengst, dat je hiermee een behoorlijk groot scherm kunt vullen, met een plaatje dat veel diepte bevat, zeer scherp is en een enorme helderheid heeft en ook nog zeer rustig is om naar te kijken, want deze projectors verwerken het beeld met een vernieuwde Frame Interpolatie en dat oogt echt ongelooflijk vloeiend.

De Epson EH-LS11000W met zijn TW7400 panelen en de Epson EH-LS12000B met zijn TW9400 panelen, gebruiken nu een 4K Pro-UHD techniek om een zeer goede 4K resolutie neer te zetten. Dat werkt echt heel overtuigend tot zelfs 4K 120P. Hiervoor hebben deze projectors een volledige HDMI 2.1 verwerking en HDCP2.3. Om in 4K 120fps te kunnen gamen heb je met behulp van de eARC niet eens meer HDMI 2.1 audio apparatuur nodig, mits deze op zijn minst dan wel ARC heeft. Ook is het HDR tijdens 4K weergave ontzettend overtuigend bij gemiddelde en lichte scènes.

Als de scènes bij UHD maar niet te donker worden, want dan verlies je door de beperking van het native zwart wel iets van de realiteit.
Ook zijn de kleuren tijdens UHD niet altijd levensecht, omdat Epson de DCI filter van de TW-serie nu heeft weggelaten.
Tevens mist deze LS-serie nu de mogelijkheid om 3D te projecteren, wat met deze kwaliteit echt heel erg mooi had kunnen zijn, maar dan moet de 4K Pro-UHD techniek even uit en komt de projector niet meer over als native 4K.

Voor wat je betaalt voor een Epson EH-LS11000W instapper €3599 (Update sinds 21-8-2023 zie review onderin) of een Epson EH-LS12000B welke een nog dieper zwart weergave heeft met nog meer lichtopbrengst, heb je niets dat kwalitatief in de buurt komt onder de €5000 en hetzelfde biedt. Dan moet je toch echt naar de iets duurdere Sony projectors, of instap JVC projector welke weer een lamp gebruiken, maar wel Native 4K LCoS panelen hebben en daar betaal je wat meer voor.

Mediasluis heeft de Epson EH-LS12000B standaard in demo staan om te vergelijken met de Sony VPL-XW5000ES, de JVC NP5 lamp projector en JVC NZ Laser projectors, dus maak gerust een afspraak.

Lees en bekijk de verschillen tussen beide modellen in deze zeer uitgebreide review hier bij Mediasluis:
https://mediasluis.nl/review/epson-eh-ls11000w-en-epson-eh-ls12000b-4k-laser-projectors
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

RonG

Mooie uitgebreide review, dankjewel :).

Als ik het goed lees, als je dus een batcave hebt is een LS wel een goede keus maar niet de beste keus en bv een N5 de betere keus (qua zwartwaardes dan).
Dat begreep ik ook al van de Duitse reviewers nml.


scoc

Als ik dit zo even vluchtig doorlees heeft Epson wel wat vreemde keuzes gemaakt door bvb dezelfde panelen te gebruiken als hun oude TW9400 reeks en met beperkter kleurenbereik en nog steeds relatieve zwakkere zwartwaardes.

Dan kan je toch best 1000€ meer uitgeven en voor een Native 4K Sony VW590 gaan voor zijn nieuwe prijs. Of als je deze nog vind een JVC N5. Ik had dit al van het begin maar ik snap het enthousiasme niet zo goed in deze nieuw Epson reeks (vooral voor de relatief hoge prijs van rond de 5000€). Was deze nu 3500-4000€ geweest ok. Maar als je in de buurt van 5000€ bent dan komen de native 4K projectors van Sony en JVC in de buurt.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Mediasluis

Niet iedereen heeft dat geld, de juiste kijkruimte, of de behoefte om een klasse hoger te gaan.

Ik wil niet alles gaan herhalen wat ik uitgebreid beschreven heb.
Maar voor iemand die van plan is om voor een TW9400 te gaan, is het misschien wel de moeite waard om nog even door te sparen. Je krijgt er wel echt heel veel meer voor vind ikzelf, zoals de volledige 4K resolutie en zeer veel rust in het beeld.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

scoc

Quote from: Mediasluis on January 31, 2022, 17:28:26
Niet iedereen heeft dat geld, de juiste kijkruimte, of de behoefte om een klasse hoger te gaan.

Ik wil niet alles gaan herhalen wat ik uitgebreid beschreven heb.
Maar voor iemand die van plan is om voor een TW9400 te gaan, is het misschien wel de moeite waard om nog even door te sparen. Je krijgt er wel echt heel veel meer voor vind ikzelf, zoals de volledige 4K resolutie en zeer veel rust in het beeld.

Je krijgt geen volledige 4K resolutie want toestel gebruikt full hd panelen.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

#5
Quote from: scoc on January 31, 2022, 12:59:41
Als ik dit zo even vluchtig doorlees heeft Epson wel wat vreemde keuzes gemaakt door bvb dezelfde panelen te gebruiken als hun oude TW9400 reeks en met beperkter kleurenbereik en nog steeds relatieve zwakkere zwartwaardes.

Dan kan je toch best 1000€ meer uitgeven en voor een Native 4K Sony VW590 gaan voor zijn nieuwe prijs. Of als je deze nog vind een JVC N5. Ik had dit al van het begin maar ik snap het enthousiasme niet zo goed in deze nieuw Epson reeks (vooral voor de relatief hoge prijs van rond de 5000€). Was deze nu 3500-4000€ geweest ok. Maar als je in de buurt van 5000€ bent dan komen de native 4K projectors van Sony en JVC in de buurt.

De JVCN5 gaat vervangen worden door de NP5, en die gaat 6900 Euro kosten, dat is toch wel net wat meer dan "in de buurt komen" Shani, meer dan 2000 Euro verschil is voor veel mensen heel erg veel geld hoor. En dan heb je nog steeds een lamp als lichtbron, geen laser.

Excuses voor het even inspringen in je topic Mathieu  ;)

Mediasluis

Quote from: scoc on January 31, 2022, 19:37:12
Je krijgt geen volledige 4K resolutie want toestel gebruikt full hd panelen.

Je hebt wel gelijk en ik heb dit aangepast, want hij versvchuift met een halve pixel links-boven-rechts-beneden en dat is eigenlijk 3K. en bij de TW9400 zelfs 2,5K
Maar als je het vergelijkt ziet het er wel echt zeer overtuigend uit en je moet dan toch één op één vergelijken wil dit enigszins te zien zijn.
Als wij wisselden van projector merkten we het niet aan de resolutie, maar meer aan de beleving van het gehele plaatje, dat met LCoS transparanter en wat echter (uit het raam kijkend) overkwam.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

boekhour

Na de review gescand te hebben, de verschillen tussen de 11000 en de 12000 zijn alleen de 200 lumen en het kabelkapje, of is er ook nog een significante verschil in beeldkwaliteit? Wat is het prijsverschil tussen de twee.

Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Mediasluis

Die 200 lumen zal ik nog nameten zodra ik hier een witte heb.
Ben zelf nu wel erg benieuwd.

Ik heb ze hier staan:
https://mediasluis.nl/webshop/1/Projectors/2/Epson
Het verschil is €300

Voor actuele prijzen kun je mij mailen op info@mediasluis.nl
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Heb ik aankomende week dan toch weer een demoprojector van deze Epson LS12000B.
Dat werd tijd zeg.
Zo heb ik dan mooi deze Epson LS12000B naast de Sony VPL-XW5000ES en de JVC DLA-NP5 voor een goed vergelijk en natuurlijk de JVC DLA-NZ8 als je er het budget voor hebt, anders kun je beter niet kijken hahaha.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

Bij ons komt hij morgen binnen.
Zal dan eens de metingen vergelijken met de 11000
Maar mijn vermoeden lijkt dus uit te komen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

Dat de LS11000W minder presteert werd ook al door de technici van Epson bevestigd.
https://youtu.be/eR_pSNVu5nk
Ze hebben wat bezuinigt op onderdelen om €500 te besparen.
Doodzonde.
Ik had liever de keus voor wit en zwart gezien voor één prijs.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Zojuist heb ik ook deze review aangevuld met een update, omdat Epson zojuist heeft besloten om de prijs van de Epson EH-LS11000W te verlagen naar €3599.
Dat maakt deze HDMI 2.1 Laser projector met 4K Enhancement tot een wel heel mooie betaalbare instapper.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Ik vergeet meestal de reviews hier bij te werken.
Het is best raar dat de meesten na de prijsdaling een run maken op de LS11000W en compleet vergeten hoeveel mooier de LS12000B eigenlijk is.
Voorheen waren de TW9xxx-series altijd meer in trek dan de TW7xxx-series en dat verschil is er nu nog steeds.
Voor in de woonkamer begrijp ik het wel, maar sommigen willen de witte LS11000W ook in een bioscoop ruimte plaatsen en dan raad ik altijd aan om mijn review nog eens goed te lezen.
Sommigen zeggen sceptisch; "Epson gaat echt geen 2 panelen maken voor dezelfde serie"
Serieus???
Dit doen ze al generaties lang.

Normaal maak ik geen foto's van een projectie, omdat dit geen goed beeld geeft van het origineel, maar voor de ongelovige Thomassen,... heb ik het alsnog in mijn review geplaatst en het is in dit geval ook op de foto best wel duidelijk, alhoewel het verschil live echt nog duidelijker is.
Ga je in deze review naar het gedeelte Helderheid in Ansi Lumen, dan kun je toch best goed zien dat het om een flink verschil gaat, zeker met de Laser op High en dat is voor 4K HDR niet geheel onbelangrijk.
Maar ook het verschil in de weergave van het zwart is goed zichtbaar, zoals je in het gedeelte van Zwartweergave al goed kunt zien op de vergelijk foto.

Hier alsnog de review link zodat je niet hoeft te scrollen:  https://mediasluis.nl/review/epson-eh-ls11000w-en-epson-eh-ls12000b-4k-laser-projectors
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis