Best of Both World,s. JL audio en Genieten !!!!!

Started by morca, July 8, 2011, 01:06:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on August  7, 2011, 09:16:52
Wow, dat is best een grote sub...
Laat hem eens aan je vrouw zien,kijken of ze het wat vind voor in jullie kamer  :D

Druk bezig met een echte HT ruimte las is,veel keuze,s maken weer zo.
Nu is het niet zo handig misschien maar als je kinderen krijgt lever je een boel in van wat je nu aan ontspanning doet in de kamer,dan is die HT wel weer lekker.
Maar dan ben je ook drukker met de kids zelf natuurlijk.

Mario D

Ziet er veel belovend uit.  ;)

Wel vraag ik me af welk voordeel je hebt bij dit type kist, daar waar je flowports zitten staat er nog een kistje bovenop.

In de Car audio wereld zie je dit wel vaker dacht ik maar voor thuis subs zie je het niet vaak.

Als de afwerking er is ga je er in ieder geval nog meer plezier aan beleven.  :thumbs-up:

morca

Quote from: kalimero on August  8, 2011, 18:30:10
Ziet er veel belovend uit.  ;)

Wel vraag ik me af welk voordeel je hebt bij dit type kist, daar waar je flowports zitten staat er nog een kistje bovenop.

In de Car audio wereld zie je dit wel vaker dacht ik maar voor thuis subs zie je het niet vaak.

Als de afwerking er is ga je er in ieder geval nog meer plezier aan beleven.  :thumbs-up:
Dankjewel zo klinkt hij ook,het voordeel...mijn idee was strakker en minder kast en poortgeluid als bij een gewone basreflex.

Het was een idee ik wist ook niet exact wat te verwachten,maar bij mijn gesloten JL staat nu een hele mooie Film JL ,hij werkt erg goed voor wat ik voor ogen had.
Hij speelt erg strak vind ik,denk strakker als een gewone basreflex,maar de kans is groot dat ik dat ga testen met dezelfde woofer  :D
Zodat ik dan voormezelf echt een beeld heb welke vd 2 het beste is.

Ik hoor van meer mensen dat het een apart ontwerp is en een gewone basreflex beter klinkt.

Binnenkort krijg ik visite van iemand die ook veel heeft gebouwd,zijn mening zal ook iets meer licht werpen of mijn idee goed was,of gewone reflex beter was geweest.Misschien is het ook smaak.

Ejorne vond het inieder geval weer geweldig klinken,en een andere JL fan ook die even op visite is geweest.


Miijn Flowpoorten lopen door de gesloten kamer ivm de lengte ervan 3 x 80 cm,heb ze luchtdicht gekit.
De grote gesloten kamer zorgt voor een zo laag mogelijke opkom vd band in mijn geval 18 hz,en de daarop berekende gepoorte kleine kamer waar jij het over hebt zogrt met dit volume en poort lengte en diameter voor een freqband van 18 tot 78 hz,maar hij kantelt al af bij 60 meer heb ik niet nodig

morca

Ik krijg net bericht dat deel 2 & 3 van Best of Both World,s ook binnen zijn  :thumbs-up: ,

Me kamer staat zometeen zo vol dat ik wel een audioshow kan geven  :D Leuk voor de komende AV-NU.....  ::)

CaptainJack

voor deel 2 of 3 zal ik je ook nog wel een idee geven tegen de tijd dat je gaat beginnen  8)


PaulSQ

Hoe 'doet' deze het nou in vergelijk tot de mooi geschilderde css die ik ook regelmatig in het topic voorbij zie komen?

Ik heb ooit een oude 12w3 van JL audio in de auto gehad op een eveneens oude (dus goede) RF 800@4 die gemeten iets van 800 watt rms voor de woofer leverde :devil:

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Ejorne

<----- Deze?


Ik denk dat het lastig te vergelijken is. We hebben de woofers nog niet in dezelfde ruimte kunnen vergelijken.

Maar als je kijkt naar de specs zal de bandpass JL aanzienlijk meer output in het ultra laag geven omdat de berekende -3db punt van deze kast op 18Hz zit.
Ik denk dat deze waarde voor mijn gesloten kist ergens richting de 40Hz zal lopen?

Een ruimte met dezelfde roomgain zal dus in het voordeel van de JL uitkomen. Echter heeft de css nog een heleboel headroom. Ik zou eventueel een linkwitz transform en hevige eq boost kunnen toepassen in combinatie met een dikke amp. Wellicht trekt de css dan weer wat bij?

morca

Quote from: PaulSQ on August  9, 2011, 23:19:27
Hoe 'doet' deze het nou in vergelijk tot de mooi geschilderde css die ik ook regelmatig in het topic voorbij zie komen?

Ik heb ooit een oude 12w3 van JL audio in de auto gehad op een eveneens oude (dus goede) RF 800@4 die gemeten iets van 800 watt rms voor de woofer leverde :devil:



De CSS is gesloten he,geeft een hele andere output als een gepoorte,daarom heb ik een basreflex/bandpas gemaakt.
Een gesloten 12W3 stond bij mij al langer te spelen voor muziek,dit is echt een filmbeest

De CSS gaat harder in de gesloten kist,maar die bandpass klinkt met film kijken veel mooier.
Ik heb de vergelijking tussen gesloten een gepoort ook die CSS als test meegenomen,en vind dat elke gesloten iets mist voor film.

Of het moet een Gotham zijn,die heb ik nog niet echt gehoord  :D

morca

Quote from: Ejorne on August  9, 2011, 23:44:39
<----- Deze?


Ik denk dat het lastig te vergelijken is. We hebben de woofers nog niet in dezelfde ruimte kunnen vergelijken.

Maar als je kijkt naar de specs zal de bandpass JL aanzienlijk meer output in het ultra laag geven omdat de berekende -3db punt van deze kast op 18Hz zit.
Ik denk dat deze waarde voor mijn gesloten kist ergens richting de 40Hz zal lopen?

Een ruimte met dezelfde roomgain zal dus in het voordeel van de JL uitkomen. Echter heeft de css nog een heleboel headroom. Ik zou eventueel een linkwitz transform en hevige eq boost kunnen toepassen in combinatie met een dikke amp. Wellicht trekt de css dan weer wat bij?
Jouw min 3 db punt lag ergens op 16a 17 toch na eq

Ejorne

Quote from: morca on August 10, 2011, 05:05:36
Jouw min 3 db punt lag ergens op 16a 17 toch na eq

Ja, maar dat is na eq en met roomgain. Jouw 18hz is zonder.


Martijnst1990

Wat een machtige sub zeg!  8) Ben heel benieuwd hoe hij erbij staat na de afwerking :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on August 14, 2011, 20:25:18
Wat een machtige sub zeg!  8) Ben heel benieuwd hoe hij erbij staat na de afwerking :)
Ik zit net weer film te kijken,en geniet er nog steeds van,dit is echt mooi film kijken.
Heb je het topic helemaal doorgelezen en gezien hoe hij er vanbinnen uit ziet?

De afwerking zal wel even duren ,maar vermoed wel houtfineer net als de Onixen ,voor op de lange duur wel mooi.

Hoe bevalt je composet trouwens,ziet er wel strak uit,en je bent druk geweest met de deuren zag ik. Goed bezig Martijn  :thumbs-up:

Martijnst1990

Ga het topic morgen op mijn gemak helemaal doorlezen, ben wel heel nieuwsgierig :)

Compo set bevalt super, heerlijk warm/helder geluid. Even gauw een vraagje aan een kenner: kan het kwaad om een 600 watt rms sub op een 220 watt rms versterker aan te sluiten. Ben niet van plan om heel hard te spelen, maar een beetje stevig moet wel kunnen natuurlijk.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on August 14, 2011, 21:19:38
Ga het topic morgen op mijn gemak helemaal doorlezen, ben wel heel nieuwsgierig :)

Compo set bevalt super, heerlijk warm/helder geluid. Even gauw een vraagje aan een kenner: kan het kwaad om een 600 watt rms sub op een 220 watt rms versterker aan te sluiten. Ben niet van plan om heel hard te spelen, maar een beetje stevig moet wel kunnen natuurlijk.
220 rms amp op een 600 watt rms sub vind ik niet zo,n goed idee,slechte aansturing gaat er voor zorgen dat je lang niet alles in het lage hoord,of zelfs slecht geluid uit de sub krijgt.
Vervorming door een vervormende amp kan je woofer dan weer beschadigen,ik zou op die 220 rms een mooie 250 watt rms woofer zetten,bijzoeken.
Als je vermogen te laag is Martijn niet doen,ik heb ervaring met inbouwen zoals het moet in mijn ogen,doe het 1 keer goed,dan doe je jezelf een plezier.
Ik heb 8 jaar met dezelfde set rondgereden ,puur omdat in geen concessie,s heb gedaan.
Niks hoeft van hetzelfde merk te zijn op de voor en achterspeakers na,als het maar beregoed is ,en de rms vermogen,s perfect op elkaar aansluiten.
En je meteen koopt wat je echt wilt,ook al vind je dat te duur

morca

Quote from: Martijn90 on August 14, 2011, 21:19:38
Ga het topic morgen op mijn gemak helemaal doorlezen, ben wel heel nieuwsgierig :)

Compo set bevalt super, heerlijk warm/helder geluid. Even gauw een vraagje aan een kenner: kan het kwaad om een 600 watt rms sub op een 220 watt rms versterker aan te sluiten. Ben niet van plan om heel hard te spelen, maar een beetje stevig moet wel kunnen natuurlijk.
http://mobile.jlaudio.com/products_subs.php?series_id=43 deze bv  ;)

Martijnst1990

Was ik al een beetje bang voor. Alleen stond er op marktplaats een mooie Morel sub (normaal €350, nu €125 dus dat leek mij een mooie deal. Alleen voorlopig geen geld voor een betere versterker. Speel nu met een 12" en wil eigenlijk een 10" voor wat extra ruimte achterin. 15" heb ik gehad maar dat vond ik echt te groot.

Zal dus voorlopig gewoon bij dezelfde sub blijven, vind ik ook helemaal niet onaardig klinken.

Bedankt voor het snelle antwoord en zal je topic verder niet kapen ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Heb hem inmiddels helemaal gelezen en het lijkt me echt een fantastische sub!  8) Zelf lijkt het mij ook heel leuk om ooit is een eigen sub te maken. Ook al ben ik helemaal niet handig, met goed kijken en wat hulp moet zoiets best lukken. Heb nog best wat ruimte naast mijn huidige sub, mocht ik er 1 puur e alleen voor film bouwen ;)

Zoals ik het dus lees heeft deze een bereik van 18 tot 78 hz (afgefilterd op 60 hz)? Als ik lees hoe de intro van Die Hard 4 speelt, moet dat niet anders dan puur geweld zijn!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Quote from: Martijn90 on August 15, 2011, 10:31:05
Zoals ik het dus lees heeft deze een bereik van 18 tot 78 hz (afgefilterd op 60 hz)?

Op papier. Vermoedelijk zal het bereik door roomgain nog lager liggen.  8)


morca

Quote from: Martijn90 on August 15, 2011, 10:31:05
Heb hem inmiddels helemaal gelezen en het lijkt me echt een fantastische sub!  8) Zelf lijkt het mij ook heel leuk om ooit is een eigen sub te maken. Ook al ben ik helemaal niet handig, met goed kijken en wat hulp moet zoiets best lukken. Heb nog best wat ruimte naast mijn huidige sub, mocht ik er 1 puur e alleen voor film bouwen ;)

Zoals ik het dus lees heeft deze een bereik van 18 tot 78 hz (afgefilterd op 60 hz)? Als ik lees hoe de intro van Die Hard 4 speelt, moet dat niet anders dan puur geweld zijn!
Dankjewel Martijn ,het is inderdaad echt een beest voor film

Ejorne ik ben ook benieuwd waar mijn min3 db punt zit ,ik heb een idee maar zeg dat niet eerst meten  ;)

Former member 78


morca

Quote from: ArjanR1 on August 15, 2011, 18:53:31
Mocra, zaterdag avond even mijn topic checken ;)
Jouw topic staat gewoon aan,ik lees al weken een beetje mee naar je ervaring met de Usher,s.
En natuurlijk nieuwsgierig.....  :D zaterdag ok ik zie hem/ze verschijnen  :thumbs-up:

Xander32

Wat een project; `t lijkt mij behoorlijk ingewikkeloos om een bandpass te bouwen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT