Best of Both World,s. JL audio en Genieten !!!!!

Started by morca, July 8, 2011, 01:06:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78

Een erg mooie zin ''k gebruik alleen waar ik achter sta en ken idd''

Vooral dat laatste, ga heel veel luisteren, en verbreed jouw kennis ;D

morca

Quote from: ArjanR1 on February 11, 2012, 13:34:26
Een erg mooie zin ''k gebruik alleen waar ik achter sta en ken idd''

Vooral dat laatste, ga heel veel luisteren, en verbreed jouw kennis ;D
Dat laatste kan ook op jouw slaan  ;) wat ken jij dan aan zelfbouwsub,s heb je gehoord en of gebouwd......  :P
Ook alleen van horen kennen dus laten we gewoon samen onze kennis verbreden  ;)

Former member 78

Mee eens.
Ik ken namelijk verdomd weinig subs.

Nooit interesse in gehad ook trouwens.
Tot dat ik de mijne gebouwd werd natuurlijk :)

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

morca

Quote from: Wijx wondere wereld on February 11, 2012, 13:43:43
ik ken ook verdomd weinig muziek die tot 15 Hz
Dat klopt helemaal ,hoofdzakelijk voor film,alhoewel ik wel eens wat muziek hoor waar gekke dingen gebeuren in het ultra laag progidy bv,welke liedjes weet ik zo niet.
En ook wel wat rap waar soms wel erg laag inzit,hoe laag ? dat weet ik niet maar lagen als een gemiddeld muziekje

Former member 78

Quote from: Wijx wondere wereld on February 11, 2012, 13:43:43
ik ken ook verdomd weinig muziek die tot 15 Hz

Ik niks zelfs.
En qua films ook niet eigenlijk.

Misschien dat ik daarom wel zo happy met mijn Behringer meuk ben :P

morca

qua films is aardig wat te lezen op het avs forum over films die zelfs tot 7a8 hz wegvallen,en onder de 20 zat te vinden.
Ik ga het niet voor jullie opzoeken,lees eens wat rond op het forum,er is een wereld onder 20 in films,dat men dit niet kent en afdoet als bestaat niet omdat men het niet hoord misschien


Maar is dat nou zo belangrijk,ik heb daar wel eens vaker een gesprek met iemand over gehad,als je woofer het niet weergeeft denk je dat het er niet is.
Maar degene die het wel horen ,hoor ik steenvast in elk topic weer,als je sub tot 15 of 10 weeggeeft inroom,voel jij dat echt wel.
Vaak zijn dit SVS gebruikers,die ultra 13 trekt echt van leer.
Daar heb ik bepaalde dingen van me bandpass (geleend)  :D


Ps ik noem berhinger geen meuk ,heb zelf ook de eq ,die is goed  :D

Timvg

Als die 10hz op mij slaat.. ik had mijn JL's graag zo laag gekregen, maar ik heb heel erg weinig room gain, dus ik heb een linkwitz transform en heel veel watts nodig om dat te bereiken..

morca

Nee het slaat niet specifiek op iemand,maar wel dat men op moet letten of het wel kan wat men als set woofer,s amp samensteld,zeker niet op jouw Tim  ;)
Jammer dat je vermogen tekort komt,andere sub,s of schakeling en een 6000 was je een heel eind gekomen,maarja dat is achteraf.
Heeft niemand wat aan.

Martijnst1990

Ik weet niet meer in welk topic, maar heb je wel is zien praten over het spuiten van je sub. Dat je dat met een spuitbus niet altijd even netjes kreeg, maar een echt spuitsysteem te duur is.

Heb het niet helemaal gevolgd, maar vanaf komende week heeft de Lidl een verfspuit met compressor te koop voor €59,99. Geen idee of dat wat is, maar ik meld het toch even zodat je even kan kijken als je interesse hebt :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Flavio

Quote from: Martijn90 on February 26, 2012, 14:20:54
Ik weet niet meer in welk topic, maar heb je wel is zien praten over het spuiten van je sub. Dat je dat met een spuitbus niet altijd even netjes kreeg, maar een echt spuitsysteem te duur is.

Heb het niet helemaal gevolgd, maar vanaf komende week heeft de Lidl een verfspuit met compressor te koop voor €59,99. Geen idee of dat wat is, maar ik meld het toch even zodat je even kan kijken als je interesse hebt :)

Goede tip maar hoe creëer je thuis een stofvrije ruimte zodat je spuitwerk niet vol met stofresten zit?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

morca

Goeie tip Martijn dankje,maar idd de schuur moet heel schoon en dan moet je eigenlijk luchtfiltering anders ga je wel die stofdeeltjes zien.
Met een goeie spuitbus gaat het prima hoor,het voorwerken moet heel erg netjes dat zie je vaak bij MDF,en idd die stofdeeltje,s met hoogglans.

Die 2 redenen: te veel stof in de schuur,en klein stukje getest maar dat spuiten in een dichte schuur doe ik echt niet nog eens  :D  uche uche

Moet wel een stukje verven of spuiten binnenkort,ik wil die bandpass niet zo in de huiskamer hebben.
Door geen buget blijven me 2e set woofers even nieuw in de doos liggen,er is geen geld voor een dedicated HT jammer genoeg door wat verrassende ontwikkelingen.
Dus deze bandpass moet een beetje netje worden,zodat hij in de living kan.

Beetje jammer nou heb ik 2x JL 13 W3 klaarliggen,maar geen buget voor de rest vd set meer,misschien ga ik ze maar weer verkopen.
Er moet nog wel een mooie HD scherm in de kamer komen,dat vind ik belangrijker nu........dus daar wat extra buget is nooit weg  :D



Martijnst1990

Duidelijk :) Spuit zelf eigenlijk nooit wat, dus had daar allemaal niet echt bij stil gestaan :D Snap natuurlijk wel dat het het beste is in een stof vrije ruimte, maar dat probleem heb je met een spuitbus natuurlijk ook. Dacht dat dit misschien wat geleidelijker ging en dus een mooier resultaat zou geven.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on February 26, 2012, 14:49:13
Duidelijk :) Spuit zelf eigenlijk nooit wat, dus had daar allemaal niet echt bij stil gestaan :D Snap natuurlijk wel dat het het beste is in een stof vrije ruimte, maar dat probleem heb je met een spuitbus natuurlijk ook. Dacht dat dit misschien wat geleidelijker ging en dus een mooier resultaat zou geven.
In ieder geval goed meegedacht  ;)
Dat spuiten is een klusje apart,ik deed eerder altijd brommers,dat was makkelijker als hout.
En toen was er een grote schuur,ook veel stof maar op de brommert ging dat altijd prima.

Die kist is vierkant,veel grote platte vlakken als een frame bv,dus je ziet wel bijna elk stofje liggen op een subkist.
Denk dat de roller erover gaat,druk met andere dingen klaarmaken,en overdenken.

Maar euh als iemand animo heeft voor 2 Nieuwe JL,s PM me even,ik wil een mooie HD tv  :popcorn:

Flavio

Quote from: morca on February 26, 2012, 14:53:55
In ieder geval goed meegedacht  ;)
Dat spuiten is een klusje apart,ik deed eerder altijd brommers,dat was makkelijker als hout.
En toen was er een grote schuur,ook veel stof maar op de brommert ging dat altijd prima.

Die kist is vierkant,veel grote platte vlakken als een frame bv,dus je ziet wel bijna elk stofje liggen op een subkist.
Denk dat de roller erover gaat,druk met andere dingen klaarmaken,en overdenken.

Maar euh als iemand animo heeft voor 2 Nieuwe JL,s PM me even,ik wil een mooie HD tv  :popcorn:

Die JL's moet je gewoon op Marktplaats en in de Marktsectie te koop zetten, die ben je zo kwijt.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Martijnst1990

Gewoon uit interesse, wat moet zo'n JL kosten? En dat is toch dezelfde als in je bandpass gesloten sub?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Oh ja die JL,s blijven lekker hier,ik heb een paar amp,s opgesnort  :pompom:
Alleen de receiver en de DSP nog en ik ben ready to go  :D
Oh ja en even bouwen,maar dat word toch pas richting einde jaar zoals het er nu uit ziet

morca

Zo startpost aangepast,voor forumleden die wat hulp nodig hebben bij het selecteren van onderdelen voor een optimaal werkende en aangestuurde sub.
Ga ik vanaf nu hulp aanbieden,ik heb een paar hele mooie bugetsystemem geplaatst,met amp,s die voor optimale aansturing zullen zorgen.

Bij vragen over zelfbouwsub,s , plaats ze hier of PM me

kuiperik

Die JL audio 15W0V3-4 ziet er wel leuk uit. In wat voor kast zou die gebouwd moeten worden? Kan deze ook in een wat kleinere gesloten kast zoals je met jou 13W hebt gedaan?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Denk dat dat net te weinig is,zou ik zelf een litertje of 50 rekenen voor de 15 W0.
Leuke unit he voor het geld.
ik had daar idd nog geen panelen bijgezet.  ;)

Pauwl

Hoi,

Ik heb een vraag over een JL als thuis (ht) sub.
Ik heb momenteel nog een amp liggen (detonation dt-300 300w@4 ohm) en ben ook het kijken of ik een sub kan maken. Ik heb nu een vrij grote gepoorte 15" staan, maar ik wil eigenlijk een gesloten systeem gaan maken met een 12" driver, ook ivm WAF ;D

Nu heb ik gekeken naar een 12w3v3-4, die is redelijk geprijst. Als ik hem door winisd gooi kom ik uit op 52 liter, f3=42hz q=0,7

Is dit een redelijk goed ontwerp? Ik heb weinig ervaring met car subs in een woonkamer. Hij zal het meest ingezet gaan worden bij films, en heb (krijg) een woonkamer van ongveer 35m2.

morca

Quote from: Pauwl on March 30, 2012, 09:53:42
Hoi,

Ik heb een vraag over een JL als thuis (ht) sub.
Ik heb momenteel nog een amp liggen (detonation dt-300 300w@4 ohm) en ben ook het kijken of ik een sub kan maken. Ik heb nu een vrij grote gepoorte 15" staan, maar ik wil eigenlijk een gesloten systeem gaan maken met een 12" driver, ook ivm WAF ;D

Nu heb ik gekeken naar een 12w3v3-4, die is redelijk geprijst. Als ik hem door winisd gooi kom ik uit op 52 liter, f3=42hz q=0,7

Is dit een redelijk goed ontwerp? Ik heb weinig ervaring met car subs in een woonkamer. Hij zal het meest ingezet gaan worden bij films, en heb (krijg) een woonkamer van ongveer 35m2.
Ja idd dat past netjes opelkaar met de RMS vermogens,kistje kan ik 1 ding over zeggen ik bouw als een jaar of 20 JL in grote en kleine kistjes.10 jaar in huis.
Ik vind de kleine kistjes met en Q van 0,9 altijd weel strakker klinken als een grote kist.
Die unit heb ik in een 55 a 60 liter gehoord,sloom dik traag ,geen JL sound.
Maar deze woofer ook in een 38 liter kist,zie de panelen in de mainpost voor de 13W3 daar kan deze ook in.Klinkt snel strak ook laag tot 15 hz.
Systeem klinkt veel muziekaler in een kleine kist.
Verkijk je niet op output of freq range,zie mijn onderschrift ,daar staat en meting van een oude 12 W3,maar als je verder leest staan er nog een paar nieuwe.

Dus kist zeker ivm waf Tip ik je met 110 % vertrouwen 38 liter door ervaring hiermee.

Heb je verder vragen over JL .schroom niet en vraag ,ik help je met alle plezier een kistje uitrekenen /panelen.Kan je zo klaar gaan laten zagen.
Heb je een bouwpakketje,tips mbt mdf daar is een harde persing van ,zelf vind ik dat veel beter klinken als die kant en klare bouwmarkt mdf ,veel te zacht.

Voor tips zal ik vant wekend kijken,zoek je dat hout in je regio PM me even zoek ik wat voor je op  ;)

Pauwl

Dank voor je bericht. bij 38 liter netto is q 0,78, f3 is nagenoeg gelijk dus dat zit wel goed. Ik zie dat hij vrij hard afvalt op dit punt, gaat hij dan diep genoeg door voor ht gebruik?
Wat betreft kist ontwerp, ik wil een downfire ontwerp gaan maken (weer ivm WAF :-X ).
Alle tips en ontwerpen zijn van harte welkom, mocht je al een soortgelijk ontwerp hebben liggen dan ben ik zeer geinteresseerd.

CaptainJack

13W3 in dat volume kan heel goed met een heel hoge WAF

8)


Pauwl