viper's HT (eerste testjes beeld / stereo)

Started by viper_l, July 8, 2011, 00:26:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Welke kleur moet ik de afkasting voor de indirecte verlichting schilderen?

Zwart
8 (100%)
Blauw
0 (0%)
Rood
0 (0%)
andere
0 (0%)

Total Members Voted: 8

viper_l

Hallo allemaal,
Ik ben Luc,42j en ben al een hele tijd film fan.
Ben begonnen met een logitech surroundsetje op een epson beamertje(640X480)of zoiets.
Deze projector stond op een kamertje apart van 4 op 3 en projecteerde op een scherm van 1.80m breed.
Wanneer je hiernaar keek leek het wel of je door een vliegengaas aan het kijken was...maar gelukkig ligt dat nu al even achter me.
Hierna heb ik een optoma hd72i gekocht.Was me dat een verbetering....
Ik heb dan ook met deze projector de verhuis gemaakt naar de living en een scherm van 2.60m breed.
Daarna heb ik,toen eindelijk de strijd tussen HDdvd en Bluray's beslecht was,een bluray-speler gekocht en toen bleek pas echt wat er mogelijk was met de projector.
Maar ja na een tijdje wil je wat weer wat anders,en dus heb ik me een half jaartje terug een panasonic PT-AE2000 projector aangeschaft om ten volle van de HD-kwaliteit te kunnen genieten.
Het logitech setje van weleer heb ik nog steeds,maar staat nu op de pc,waarvoor het bedoeld was.
Dit is vervangen geweest door een yamaha versterker met JBL-boxen en sub.
Deze configuratie ondertussen ook al verleden tijd....want deze heb ik vervangen door een denon 3802 versterker.
De luidsprekers van JBL zijn vervangen door B&W's 603s3's vooraan,en 602.5s3's achter.
Als center een B&W LCR600.De sub is een passieve kenwood THX sw-1 met een marantz monoblock geworden.
En niet tegenstaande ik met deze configuratie vrij tevreden was,heeft het upgrade virus weer vrij hard toegeslagen......
Oa Denon is werkloos geworden,maar hierover later meer.

Doordat ik nog steeds in de living kijk,en doordat ik steeds moet wachten om een filmpje te kijken totdat de vrouw en dochter gedaan hebben met tv te kijken,
wil ik graag een leegstaande kamer boven ombouwen tot HT.
Maar omdat ik echt een amateur ben,heb ik eerst maar eens wat tijd op het internet doorgebracht met het opzoeken van andere HT's
Het is dan ook op die manier dat ik hier op het forum terecht gekomen ben.
Na enkele draadjes gelezen te hebben over de bouw van sommige mensen hun ht hier,is er voor mij een hele nieuwe wereld open gegaan!
En waar ik mijn zoektocht begonnen ben met enkele vragen over het hoe ben ik nu geeindigd met een heleboel vragen.... :wacko:
Blijkbaar komt er veel meer bij kijken dan alleen een ruimte afwerken.
Heb voor het eerst over difusers en bastraps gehoord.Loskoppelen van vloeren,sterrenhemels,enz,enz....
Ik hoop dan ook dat jullie me zullen helpen bij elke stap in de bouw van mijn HT

Gezien in een ander draadje hoedat sommigen hun kamer ontworpen hadden met google sketchup.
Heb hier dan ook maar even mijn eerste stappen gedaan en het is me al gelukt om een blok te maken die de kamer moet voorstellen waarin het HT moet komen.






Hoe ik alles ga orienteren is nog een groot vraagteken.
Alle sugesties zijn natuurlijk welkom!

Genoeg voor vandaag,ik ga nu filmpje kijken....

Mvg,
Luc




Alex Groningen

Kan je jammer genoeg niet voorzien van adviezen. Maar dit lijkt me wel weer een leuk
project om te gaan volgen. Wil je bij deze dan ook veel succes toewensen met de bouw van je eigen HT ruimte.

rallufff

Mooi project! Zullen genoeg mensen hier zijn die jou kunnen helpen......


Succes en ik blijf het ook volgen.  8)
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

Maro

Ga ik ook even volgen. Het is erg toevallig maar ik heb precies net zo´n kamer ´over´ Het lijkt wel of je mijn huis er op hebt gezet. Mijn probleem is dat het een houten vloer betreft en dat de kinderen in de aangrenzende kamer slapen.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

denoontje

Mooui ga ik volgen.
Kamer kijkt erg op mijn ruimte. Wellicht dat je in mijn topic nog wat ideeen kan opdoen ;-)

viper_l

#5
Vandaag even aan't nadenken geweest hoe ik de kamer best zou indelen.
Dit is het eerste wat in me opkwam.



De verbreding van de kamer is weggewerkt met een muurtje.Doordat er een ruimte ontstaat achter deze zijmuur,
zou ik deze kunnen gebruiken om mijn audio komponenten te zetten.
De ruimte achter het scherm misschien gebruiken om mijn dvd/blurays te zetten?
Dit is slechts een idee...Er zullen er nog volgen.

Mvg,
Luc

denoontje

Ik heb links en rechts van het scherm ca een opening van 50 cm gemaakt om achter het scherm te kunnen komen, en daarachter staat de electronica ;-).
Alles bediend via een harmony van logitech via RF,

mtissink

Mooi! Mogelijk dat de dvd/br's aan de achterkan van de kamer kunnen staan om voor wat diffusie te zorgen. Daarnaast zou je, als je dat wil, achter het scherm, in de 'loze'ruimte wat aan bass-management (traps) kunnen doen denk ik!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Joris1971

Of zo een akoestisch scherm nemen, ben de naam even kwijt, waarachter je je luidsprekers (front rechts, center en front links) kunt zetten.

viper_l

Quote from: mtissink on July  9, 2011, 22:33:53
Mooi! Mogelijk dat de dvd/br's aan de achterkan van de kamer kunnen staan om voor wat diffusie te zorgen. Daarnaast zou je, als je dat wil, achter het scherm, in de 'loze'ruimte wat aan bass-management (traps) kunnen doen denk ik!
Ik had de HT ruimte graag zo leeg mogelijk gehad.Dwz,geen dvd's,blurays,cd en andere dingen in het zicht.
Ik wil enkel het scherm zien,de luidsprekers,projector en de audiocomponenten.

Ivm akoustische maatregelen ben ik niet zo op de hoogte,maar ik hoop een beetje op de mensen met kennis hier om me tips en hun mening te geven.
Ik zal er zekers rekening mee houden!.

Mvg,
Luc

viper_l

#10
Weer wat aan het plannen geweest....
Ipv het scherm langs links te zetten heb ik het eens langs rechts gezet.
Om plaats te winnen heb ik deze wand achteruit geschoven tot hij boven tegen de schuine kant aan zit en onder nog 50cm over heb.....
Hoe laag mag je eigenlijk gaan met een scherm alvorens het onaangenaam word?
Onder het scherm heb ik kastjes voorzien om de audiokomponenten in te plaatsen.
Daar ik het scherm zo wil maken,dat ik het kan op en afhangen om in de ruimte achter het scherm te komen,ga ik al mijn audio/video aansluitingen langs daar laten aankomen en vertrekken.
Ook had ik graag wat akoustische maatregelen achter dit scherm gemaakt.Welke juist weet ik niet en daaromtrent reken ik op de tips van de experts van dit forum!
Iemand tips?
Aan de achterkant komt een wand te hoogte van de achterste zetels.Heb ondertussen 3 bioscoopstoelen gekocht,deze komen op de achterste rij.
Op de voorste rij komen er nog 2 die ik nog moet kopen.(uiteraard kan dit nog veranderen,ik ga eerst eens bekijken of mijn ruimte niet te klein is hiervoor)
In de uitsprong achteraan,waar de wand word voor gemaakt(om de kamer rechthoekig te krijgen) heb ik normaal juist genoeg plaats om een klein koelkastje in te bouwen.
Achteraan of in die zijwand kunnen ook eventueel bastraps of iets dergelijks worden ingebouwd.(maar hier ken ik niets van!Wie weet raad?)
In elk geval wil ik die muur achter de zijwand goed isoleren tegen geluid,want daar is mijn dochter haar slaapkamer.....
Enkele schetsen...





De muren dacht ik te bekleden met tapijt of kaders met stof overtrokken(zoals hier iemand van het forum zeer mooi gedaan heeft!)

Iemand tips of opmerkingen laat maar komen aub!

Mvg,
Luc

denoontje

Hoi Goed bezig met denken en ontwerpen!

nog een tippie:
Als je volledig gaat verduisteren, en dat wil je in een dedicated ht, denk er dan aan dat lampjes onder je scherm (van de apparatuur) niet echt fijn zijn...althans ik kan daar niet zo goed tegen ;-)

ik neem aan dat je in 5.1 gaat draaien?
Dan moeten de achterspeakers ook ruimte hebben om wat in te draaien, best ook iets achter de zetels.
In je ontwerp wordt dat nu wat lastiger daar de achterste rij tegen de achtermuur staat.

Zie het logo van BB&G hieronder, dan zie je hoe de speakers moeten staan (of google even)



viper_l

Quote from: denoontje on July 12, 2011, 22:00:00
Hoi Goed bezig met denken en ontwerpen!

nog een tippie:
Als je volledig gaat verduisteren, en dat wil je in een dedicated ht, denk er dan aan dat lampjes onder je scherm (van de apparatuur) niet echt fijn zijn...althans ik kan daar niet zo goed tegen ;-)

ik neem aan dat je in 5.1 gaat draaien?
Dan moeten de achterspeakers ook ruimte hebben om wat in te draaien, best ook iets achter de zetels.
In je ontwerp wordt dat nu wat lastiger daar de achterste rij tegen de achtermuur staat.

Zie het logo van BB&G hieronder, dan zie je hoe de speakers moeten staan (of google even)
Bedankt voor de tips.
Ivm de lampjes lig een beetje in een tweestrijd.
Met alles vooraan is de afstandsbediening net iets makkelijker denk ik dan dat dit achter je staat.
En eigenlijk de hoofdreden was dat de versterker dan tussen(en kortbij) de 2 voorste luidsprekers staat zodat ik,makkelijk en kort,heel degelijke kabels kan leggen hier naartoe.
Wat je opmerking ivm de achterste speakers betreft heb je 100% gelijk.
Echter daar ik mijn bioscoopstoelen pas na de 15e kan gaan afhalen weet ik nog niet de juiste afmetingen en heb ik gewoon een bank getekend met +/- de afmetingen van de salon hier....
Ik vermoed(hoop) dat ik iets meer plaats zal hebben met de bioscoopstoelen.Desnoods komt er enkel 1 rij met 3 stoelen.....
Ivm 5.1 --- 7.1 weet ik het nog niet goed.Daar ik geen ervaring heb op dit gebied.
Kan iemand me zeggen of 7.1 in een ruimte van deze omvang een verbetering is tov 5.1?
Ik ben in elk geval klaar voor 7.1 door mijn recente upgrades,maar hierover later meer.

Mvg,
Luc

HTip

Een dedicated HT :pompom:

Heel goed dat je eerst aan het tekenen bent en hier de vragen stelt. Zo ben ik ook begonnen ;)

Een paar tips...

Akoestiek
Omdat je in een aparte ruimte eigenlijk kan doen wat je wil kan je de ultieme ervaring (binnen je budget) realiseren. Het belangrijkste om een HT goed te laten klinken is de akoestiek. Geen enkele apparatuurupgrade kan hier tegenop. Steeds meer forumgenoten komen hier achter.

En als je het in 1 keer goed wil doen dan is een meting met plan eigenlijk een must. Iedere ruimte is anders en daarmee ook het gedrag ervan. Zomaar wat gaan proberen met absorptiepanelen, diffusers en basstraps kan tot desinvesteringen en teleurstelling leiden.

Plaatsing stoelen
Je ontwerp ziet er al goed uit. Met 2 rijen stoelen moet je ervoor waken dat je tegen het hoofd degene voor je moet aankijken. Verhoging van 2e rij met 20cm is wat ik heb gedaan. En zelfs dan kan je het niet altijd voorkomen. Let wel op dat je de 2e rij niet helemaal tegen de achterwand plaatst, want daar zal je dan veel meer bas ervaren wat niet altijd prettig is. Misschien is het zelfs beter om die achterwand helemaal weg te laten.

Speakeropstelling
Een goede 5.1 afstelling is beter dan een slechte 7.1, want bij de laatste is de zgn. surroundbubble moeilijker te realiseren. Plaatsing wordt dan nog kritischer. Maar er zijn ook hele goede voorbeelden van ruimtes met eenzelfde layout, bijv. Infinity Theatre van Sonic Circle, denoontje (maar hij doet al mee ;))

Kan je een tekening (2D) maken met de opstelling?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

viper_l

#14
Verlof is voorbij.....bruin ben ik er niet van geworden,nat wel.
Dus gaan we verder waar we gestopt waren voor het verlof.
@htip
Bedankt voor je input.ik kan nog geen plaatsing van de luidsprekers op 2D plan zetten,maar ik dacht mijn boxen zo goed als in de 4 hoeken te plaatsen.
De 2 voorste aan de hoeken van het scherm zo'n 30 a 40cm naar voren.
Voor de achterste weet ik de ideale plaats niet....Zal afhangen van de ruimte en de luidsprekers.Suggesties?
In elk geval zijn de 1e werken van start gegaan.
Eerst de kamer leeggemaakt(wat een mens allemaal bijeen krijgt!)
Daarna de oude isolatie afgebroken

Kamer was oorspronkelijk voorzien om in 2 gedeeld te worden.Het muurtje met de 2 deurgaten word volledig afgebroken!




suggesties en opmerkingen zijn welkom!!!!!
mvg,
Luc

viper_l

#15
Voorbije week wat materiaal gekocht....ik had voor dat geld liever audio gekocht,maar ja t'is voor een goed doel zal ik maar zeggen.



Heb al een deel planken gezaagd die tegen de kepers bevestigd worden en waartussen de isolatie komt.

Echter met mijn oude circelzaag ging dit niet zo vlot als ik wel zou willen dus ben ik vandaag ander gereedschap gaan halen.....

Voor de koude wintermaanden en de hete zomermaanden(als die er nog ooit komen!)hangt er ook reeds een toestelletje!


tot zover..
Suggesties -- Komentaar steeds welkom!
mvg,
Luc

Xander32

Welcome. Mooi project :thumbs-up:. Volg-modus: ON


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

skyfox

Gaaf project! Ik ben ook bezig met een dedicated ht-zolder project, maar ik zit nog wat meer in de planningsfase. Heb net lekker de zolder leeggemaakt en ben met wat stoelen en speakers opstellingen aan het uitproberen.

Veel succes met de bouw, ik ga het zeker volgen!!

Vraagje, hoe maak je met sketchup die schuine dakdelen? Ik moet daar ook wat mee, maar om de een of andere reden ben ik een sketchupanalfabeet ofzo...

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Walter_PPK

#18
Aan je laatste ontwerp te zien heb je een loze ruimte achter het pj scherm. Deze ruimte zou je ideaal kunnen gebruiken voor een Infinite baffle subwoofer. Er zitten veel voordelen aan een dergelijke subwoofer constructie zoals superieure geluidskwaliteit, geen subwoofer behuizing in de kamer, hoge geluidsdrukniveau's mogelijk.

Goeie diffusie en absorptie van het geluid is ook een must. Zo te zien heb je een nette afkortzaag. Het bouwen van bv een skyline PRD diffuser is daarmee een koud kunstje. Wellicht is het een idee om de site van Toine Dingemans eens door te nemen http://www.soundscapes.nu
Hij verzorgt ook totaal oplossingen met metingen ed.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

HTip

#19
Quote from: viper_l on September  7, 2011, 20:42:23
@htip
Bedankt voor je input.ik kan nog geen plaatsing van de luidsprekers op 2D plan zetten,maar ik dacht mijn boxen zo goed als in de 4 hoeken te plaatsen.
De 2 voorste aan de hoeken van het scherm zo'n 30 a 40cm naar voren.
Voor de achterste weet ik de ideale plaats niet....Zal afhangen van de ruimte en de luidsprekers.Suggesties?
Plaatsing hangt heel erg af van de luidsprekers. Een gesloten kast kan je dichter bij de muur plaatsen dan een met basreflexpoorten. De Sonus Faber Toys kunnen heel dicht tegen zowel achter als zijwand. Zie topic van Sonic Circle voor voorbeelden.

Ik denk wel dat je de rears verder naar achteren moet kunnen plaatsen en dus de achterwand verplaatsen of zelfs weghalen, maar dat heb ik je al eerder gemeld ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

viper_l

Quote from: skyfox on September  8, 2011, 09:58:51
Gaaf project! Ik ben ook bezig met een dedicated ht-zolder project, maar ik zit nog wat meer in de planningsfase. Heb net lekker de zolder leeggemaakt en ben met wat stoelen en speakers opstellingen aan het uitproberen.

Veel succes met de bouw, ik ga het zeker volgen!!

Vraagje, hoe maak je met sketchup die schuine dakdelen? Ik moet daar ook wat mee, maar om de een of andere reden ben ik een sketchupanalfabeet ofzo...



Sketchup:ik maak een rechthoekige blok.Daarna teken ik de schuine lijn op de zijkant.Daarna delete ik de onstane driehoek over gans de lengte.

viper_l

Quote from: Walter_PPK on September  8, 2011, 11:21:36
Aan je laatste ontwerp te zien heb je een loze ruimte achter het pj scherm. Deze ruimte zou je ideaal kunnen gebruiken voor een Infinite baffle subwoofer. Er zitten veel voordelen aan een dergelijke subwoofer constructie zoals superieure geluidskwaliteit, geen subwoofer behuizing in de kamer, hoge geluidsdrukniveau's mogelijk.

Heb je daar wat meer info over?Heb wat gegoogled,maar blijkbaar zijn dit zelfbouw sub's of heb ik dit mis?Hoe zou ik deze het beste construeren in deze loze ruimte?
Zou deze wat betreft geluidsoverdracht naar muren enz hetzelfde zijn of erger(ik dacht zo'n loskoppelding onder mijn huidige sub willen plaatsen)

Mvg,
Luc

Walter_PPK

Infinite baffle subs zijn idd zelfbouw subs. Kortweg gebruik je de ruimte achter je projectiescherm als behuizing voor de sub(s). Er is veel over te vinden. Dit is een leuk startpunt: http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/ Op deze site heb ik al de info gevonden voor mijn sub.
Sublaag tegenhouden (bv 100dB+@30hz) is (vrijwel on)mogelijk. Zo te horen wil je het geluid zo goed mogelijk in de ruimte houden. Echter zal een geluidsdruk benodigd bij films voor een beetje een leuke beleving goed hoorbaar zijn in de rest van het huis mits de vloer van je zolder bv van redelijke dik beton is.
Het voorbeeld met de sub op spikes zetten klopt. Doordat de trillingen niet meer rechtstreeks van de kast naar de vloer worden overgedragen zal de vloer zelf ook minder trillen en geluid doorgeven.
Bij een houten vloer zullen de geluidsgolven uit eender welke sub de vloer laten trillen en de vloer zal dan dus geluid doorgeven aan de aangrenzende verdieping. Dit geldt overigens ook voor de muur naar de nabijgelegen slaapkamer. Hoe zwaarder de muur is hoe moeilijker deze in beweging te zetten is door een sub.

Dus of de ruimte op de juiste manier isoleren van de rest van het huis (zware vloer en muren :pompom:) of genoegen nemen met lagere volumes (kleiner subje  :nopompom:)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

viper_l

#23
Quote from: HTip on September  8, 2011, 17:42:20
Ik denk wel dat je de rears verder naar achteren moet kunnen plaatsen en dus de achterwand verplaatsen of zelfs weghalen, maar dat heb ik je al eerder gemeld ;)
Achterwand word zo goed als weggelaten,in elk geval gaat ie een heel stuk naar achteren.
Er gaat ook denk ik maar 1 rij stoelen komen.
Ik zou wel de speaker ergens in de achterste hoek willen houden,zodat ik de muur achteraan kan vrijhouden.
Hier wil ik kasten met schuiven inbouwen,waarin ik dan mijn dvd's/blurays/cd's kan bewaren.
ik bedoel zoiets:


mvg,
Luc

viper_l

Quote from: Walter_PPK on September  9, 2011, 18:59:43
Infinite baffle subs zijn idd zelfbouw subs. Kortweg gebruik je de ruimte achter je projectiescherm als behuizing voor de sub(s). Er is veel over te vinden. Dit is een leuk startpunt: http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/ Op deze site heb ik al de info gevonden voor mijn sub.
Sublaag tegenhouden (bv 100dB+@30hz) is (vrijwel on)mogelijk. Zo te horen wil je het geluid zo goed mogelijk in de ruimte houden. Echter zal een geluidsdruk benodigd bij films voor een beetje een leuke beleving goed hoorbaar zijn in de rest van het huis mits de vloer van je zolder bv van redelijke dik beton is.
Het voorbeeld met de sub op spikes zetten klopt. Doordat de trillingen niet meer rechtstreeks van de kast naar de vloer worden overgedragen zal de vloer zelf ook minder trillen en geluid doorgeven.
Bij een houten vloer zullen de geluidsgolven uit eender welke sub de vloer laten trillen en de vloer zal dan dus geluid doorgeven aan de aangrenzende verdieping. Dit geldt overigens ook voor de muur naar de nabijgelegen slaapkamer. Hoe zwaarder de muur is hoe moeilijker deze in beweging te zetten is door een sub.

Dus of de ruimte op de juiste manier isoleren van de rest van het huis (zware vloer en muren :pompom:) of genoegen nemen met lagere volumes (kleiner subje  :nopompom:)

Ik had het over deze oplossing ivm loskoppelen van de bass
http://www.auralex.com/sound_isolation_gramma/sound_isolation_gramma.asp
Kun je de geluidskwaliteit van zo'n oplossing vergelijken met die van een merk subwoofer?
Zijn er hier op't forum die al zoiets gebouwd hebben
Ik heb,op die link die je in je post vermeld,woofers gezien die in een deur waren ingebouwd...daar heb ik toch mijn twijfels over.
De woofers die ze in deze oplossingen gebruiken,zijn dat autosubwoofers of ...?