is 3d alweer aan het weg vallen.

Started by eduard, July 3, 2011, 16:09:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

camilo

De aanduiding "twee verschillende plaatjes" ontleende ik gemakshalve aan de woordkeuze van Bierdrager. Maar om bij die woordkeuze te blijven, het blijven twee verschillende plaatjes. Doe het volgende experiment: houdt vlak voor je ene oog een object dat je niet met je andere oog kunt zien, en houdt voor je andere oog ook een object dat dat ene oog niet kan zien. Twee verschillende "plaatjes" dus. Open dan beide ogen en beide objecten worden gelijktijdig waargenomen, met hun juiste positionering in plaats en diepte.
Doet er verder ook niet toe; onder aan de streep: 3D kan, correct gepresenteerd, overweldigend zijn. 

squeek

Quote from: camilo on March 18, 2016, 09:46:07
We hebben toch zeker twee ogen gekregen juíst om twee verschillende "plaatjes" te verwerken. Alleen zó kunnen we immers diepte zien. Voortbordurend op de gedachtegang van Bierbraker zou je eerder kunnen stellen dat het onnatuurlijk is om met twee ogen naar een 2D beeld te kijken. Dat we daar geen moeite mee hebben heeft te maken met het feit dat de wijze dat onze hersens door ervaring geconditioneerd zijn om 2D beelden te accepteren, althans voorzover we die bekijken in een boek, op de tv of op een projectiescherm. Maar ga eens autorijden met één oog dicht. Je weet niet hoe gauw je dat andere oog weer moet openen. Iets nog over visuele gewenning. Toen ik overging van een monitor met een bolscherm naar een platscherm had ik de eerste dagen het gevoel dat het nieuwe scherm niet plat was, maar juist hol, zozeer waren mijn ogen (beter gezegd: mijn interpretatie) geconditioneerd. Ik las eens dat als je de tv op zijn kop zet, je na een paar weken het beeld weer als normaal gaat zien!

Ik volg die hele discussie over wel of geen 3D met een zekere onverschilligheid; iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken was ze er van vinden. Na twee jaar met een 9200, een scherm van 2.80 meter breed in een dedicated hometheater ben ik nog steeds enthousiast. Dat geldt niet voor de 3D tv in mijn woonkamer, na 2 of 3 keer een 3D film te hebben gekeken was de lol er af: het scherm (55 inch) is gewoon te klein voor 3D.

Inmiddels heb ik zo'n 120 3D films en ik pik er hier drie uit om de impact van (goede!) 3D te illustreren.

Jurassic Park, hoofdstuk 14. De hoofdrolspelers duiken weg achter een boomstronk om zich te verbergen voor de T-Rex die een galliminus grijpt. Ik keek die film met anderen en zag dat iedereen snel zijn hoofd naar rechts bewoog, kennelijk instinctief denkende zó om de boomstronk heen te kunnen kijken om niets van het vreselijke schouwspel te hoeven missen. In 2D doen de mensen dat niet.

The Hobbit 3 D. Ik keek die film in mijn eentje in mijn verduisterde zaaltje. Ik dacht alleen thuis te zijn en schrok me bijkans een ongeluk toen er op eens iemand vlak voor me stond die ik niet had horen binnenkomen.... Het was een "pop in", iemand die van rechtsachter de camera het beeld kwam ín lopen en mij zo het zicht ontnam.

En last, but not least: The Walk 3 D. Ik keek 'm met 5 anderen mensen en nog nooit zag en hoorde ik mensen fysiek en verbaal zó opgaan in een film. De mensen kronkelden niet alleen in hun stoelen, maar sprongen op, liepen weg, gingen hun hand voor de projector houden en tegen de hoofdrolspeler schreeuwen dat'ie nú meteen moest ophouden.... Eh, die film gaat over een Fransman die het in zijn hoofd haalde over een koord van de ene Twin Tower naar de andere Twin Tower te lopen.

Dat Samsung en LG de handdoek in de ring gooien: het zij zo. Deze merken speelden sowieso geen rol van betekenis voor wat betreft projectoren. En 3 D komt op een tv gewoon niet tot zijn recht; het beeld blijft per definitie te klein.

Zo, ook een duit in het zakje gedaan.

Ik heb exact dezelfde beeldsetup als jou blijkbaar. Heb je sammy's avonturen niet in je collectie zitten? Ik verbaasde me dat je uit 120 films die niet gekozen hebt. Heb je em niet, naar de winkel dan ;-)
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

skank1

Quote from: camilo on March 18, 2016, 09:46:07

Dat Samsung en LG de handdoek in de ring gooien: het zij zo. Deze merken speelden sowieso geen rol van betekenis voor wat betreft projectoren. En 3 D komt op een tv gewoon niet tot zijn recht; het beeld blijft per definitie te klein.


LG?
Lg heeft net aangegeven door te gaan met 3d maar te stoppen met curved schermen! Way to go !
Ik ben mij al ganse morgen zot aan het zoeken waar die bron staat ,maar vind het niet meer terug :(

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

camilo

Natuurlijk zitten Sammy 1 en 2 er bij. Beetje kinderachtige films maar geweldige pop-outs. Je kunt als het ware het beeld inlopen waarbij je de neiging moet onderdrukken om niet achterom te kijken. Het beeld inlopen  lukt natuurlijk niet als je naar een, excuses le mot, lullig 3D teeveetje zit te kijken. De laatste twee Step Up films zijn ook geweldig om te demonstreren, niet alleen vanwege het perfecte beeld, maar ook vanwege het geluid. Mijn stoelen staan op een zelfdragende vloer met 4 tactile transducers zodat je op je stoel zit te schudden op de bassen in de dansmuziek. Het verhaal van die films is onbenullig, maar dat is ook niet het punt  van dit soort films. Verder heb ik verschillende 3 D films uit het begin van de jaren ´50, The Creature of the Black Lagoon, Dial M for Murder en natuurlijk Kiss me Kate. Eigenlijk koop ik alles op 3 D wat maar een beetje de moeite waard is, zolang het aanbod nog blijft bestaan.... Mijn meest recente aankopen waren Pixels en Ant Man.

squeek

Quote from: camilo on March 18, 2016, 16:01:08
Natuurlijk zitten Sammy 1 en 2 er bij. Beetje kinderachtige films maar geweldige pop-outs. Je kunt als het ware het beeld inlopen waarbij je de neiging moet onderdrukken om niet achterom te kijken. Het beeld inlopen  lukt natuurlijk niet als je naar een, excuses le mot, lullig 3D teeveetje zit te kijken. De laatste twee Step Up films zijn ook geweldig om te demonstreren, niet alleen vanwege het perfecte beeld, maar ook vanwege het geluid. Mijn stoelen staan op een zelfdragende vloer met 4 tactile transducers zodat je op je stoel zit te schudden op de bassen in de dansmuziek. Het verhaal van die films is onbenullig, maar dat is ook niet het punt  van dit soort films. Verder heb ik verschillende 3 D films uit het begin van de jaren ´50, The Creature of the Black Lagoon, Dial M for Murder en natuurlijk Kiss me Kate. Eigenlijk koop ik alles op 3 D wat maar een beetje de moeite waard is, zolang het aanbod nog blijft bestaan.... Mijn meest recente aankopen waren Pixels en Ant Man.

Het zijn geen kinderachtige films, maar films voor kinderen. Klein verschil  ;) maar in 3D gewoon erg mooi.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

MaxxMark

Quote from: camilo on March 18, 2016, 09:46:07
Ik las eens dat als je de tv op zijn kop zet, je na een paar weken het beeld weer als normaal gaat zien!

Dat verhaal heb ik op de middelbare school bij natuurkunde gehoord. Toen werd verteld dat het om een experiment ging van een groep mensen met een bril met lenzen die het beeld omdraait (ondersteboven zet). Ze moesten die bril dag en nacht ophouden. Na een dag of 10 waren de mensen zo geconditioneerd dat ze de wereld weer als 'recht' ervaarden. Tot... ze de bril weer afzette natuurlijk.

Dat verhaal kwam voort uit het feit dat de de lens van je ogen het beeld ook omdraait (Als in, de wereld wordt ondersteboven op onze retina geprojecteerd, dus feitelijk kijk je dag in dag uit naar een beeld dat ondersteboven staat ;) )



Quote from: Kjelt on March 18, 2016, 09:59:48

Daarom denk ik ook dat VR brillen de enige echte toekomst voor 3D gaat worden, juist omdat je de werkelijkheid het dichtste benaderd door tegelijkertijd dezelfde waarneming iets verschoven aan de ogen weer te geven zoals je vanaf je geboorte gewend bent.


Hardop nadenkend is mijn gevoel dat de reden dat VR wel werkt komt doordat je naar niets anders kijkt dan hetgeen dat de VR Bril je voorschotelt. Bij een TV of een bioscoopscherm zit je met de randen van het beeld die binnen je waarnemingsvermogen zitten. Daardoor heb je visual cue's die je voor je hersenen verraden dat het 'verkeerd' is. En omdat de rest van de omgeving zich op een natuurlijk brandpuntafstand bevindt is het makkelijker om daar rekening mee te houden.

Als ik mn Oculus Rift op heb, merk ik dat je (ondanks, of eigenlij dankzij, de lage resolutie) het scherm zelf (wat je  - in dit geval vrij letterlijk - ervaart als een hor-deur). Je kán wel focussen op het beeldscherm (en daarmee je ogen en hoofd ontzettend pijnigen) maar je kunt beter gewoon voorbij het scherm focussen. Omdat het beeld zich overal bevindt hebben je hersenen daar bijna geen problemen mee. De problemen die optreden komen voort uit te grote verschillen tussen links en rechts. En bij VR zijn deze fouter veel heftiger en duidelijk waarneembaar.

sidenote mbt vr; ook daar zijn genoeg andere problemen mee, zoals misselijkheid wat voortkomt uit hetzelfde effect als wagenziekte en wat gelinkt is met een veel meer/intensiever verbonden sympathische zenuwstelsel en wat beschreven wordt als "de afwijkingen tussen de verschillende zintuigen" ofwel de visuele beweging matcht niet met de gevoelde bewegingen. Hoewel mijn kennis/ervaringen daarin voor mij reden zijn om aan te nemen dat we het "probleem" met 3d wel zullen oplossen is die discussie voldoende voor een losstaand topic :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

camilo

Ik vergat nog even deze: A Very Harold & Kumar 3D Christmas". De derde en helaas laatste film van Harold en Kumar, twee "stoners" die in deze film op Kerstnacht nog op zoek moeten naar een nieuwe kerstboom omdat ze boom, die de schoonvader van Harold (Danny Trejo, dan weet je al genoeg)  heeft meegebracht, hebben laten affikken. De lol van deze film zit 'm enerzijds in de extreme pop-out effecten en anderzijds in de spot die opzettelijk met 3D wordt gedreven. Zo brengt Harold als kerstgeschenk een LG 3 D tv voor zijn schoonvader mee. Reactie van Kumar (al in 2011!): "Maar 3D is toch al uit?"  De humor is verder heel grof ("discracefully funny) en niet geschikt voor de kleintjes.

john2910

Quote from: camilo on March 20, 2016, 09:51:32
Ik vergat nog even deze: A Very Harold & Kumar 3D Christmas". De derde en helaas laatste film van Harold en Kumar, twee "stoners" die in deze film op Kerstnacht nog op zoek moeten naar een nieuwe kerstboom omdat ze boom, die de schoonvader van Harold (Danny Trejo, dan weet je al genoeg)  heeft meegebracht, hebben laten affikken. De lol van deze film zit 'm enerzijds in de extreme pop-out effecten en anderzijds in de spot die opzettelijk met 3D wordt gedreven. Zo brengt Harold als kerstgeschenk een LG 3 D tv voor zijn schoonvader mee. Reactie van Kumar (al in 2011!): "Maar 3D is toch al uit?"  De humor is verder heel grof ("discracefully funny) en niet geschikt voor de kleintjes.

Deze film blijft leuk :)

jrnholt

Ik heb net een LG OLED65B6V gekocht. Dit model ondersteunt geen 3D meer, maar ik denk niet dat ik het ga missen.

eduard

Nog even en dit topic houd het langer vol dan 3d tv. [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Multimediaknaller

Quote from: Kjelt on February  9, 2016, 11:44:14
Dus als je nog opschiet kun je nog net op de DTS-X  trendtrein springen
DTS  :wub: zou ook een 'trend' zijn maar staat nog fier rechtop tegenover het brakke DD  ;D

Loondijke

Quote from: Bierbraker on March 18, 2017, 19:19:41
DTS  :wub: zou ook een 'trend' zijn maar staat nog fier rechtop tegenover het brakke DD  ;D

Je vergelijkt een 3d gimmick toch niet met een superieur audioformaat? Zal wel een grapje zijn  ;D.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

broodro0ster

Ik heb rond kerstmis Rogue One gezien in 3D in de Dolby zaal in Kinepolis Antwerpen en het beeld was echt prachtig. Geen overdreven 3D, maar gewoon natuurlijk diepte, zeer scherp en geen crosstalk. Dat was echt de moeite waard vond ik.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

dexter98

Oooh tik aan dolby cinema! Oei dat is scherp, perfecte convergentie, errug strakke kleuren en ditto contrast (zeker hdr) en geen 3d crosstalk. Enige wat ik storend vind is spiegeling van de glazen en relatief kleine scherm maar dat is enige.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk


dexter98

Btw: bios = vue Eindhoven

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk


Fox

misschien een boost, alhoewel deze speciaal voor de Chinese markt is gemaakt.
Gaat we in een aantal westerse landen draaien, maar niet in Nederland.

https://youtu.be/zRsTWZZOEcQ

Binky007

#616
Quote from: Fox on May  5, 2017, 11:43:26
misschien een boost, alhoewel deze speciaal voor de Chinese markt is gemaakt.
Gaat we in een aantal westerse landen draaien, maar niet in Nederland.

Heerlijk de goede oude tijd van de Terminator 2 :-)
Leuk dat ze die in 3D hebben gemaakt.
Moet zeggen dat ik 3D ook niet geweldig vind. Vooral omdat je die bril op moet.
Wacht nog maar, over 10 tot 15 jaar zitten we naar een 3D films te kijken zonder een bril op.  :baaa:  :headbanging:
JVC-X7000 CineMike, Stewart Tab Tention Grayhawk, Pioneer krp 500A, Humax 5200C, Elac FS 249, Elac CC 241, Canton, Fathom F112 Satin, Marantz AV8802A CineMike, Oppo 205 CineMike, Sherwood Newcastle A-965 CineMike, Playstation 5 and Taga Platinum-18.

https://www.linkedin.com/in/jorisbink/

master30

Quote from: Binky007 on June 29, 2017, 10:33:24
Heerlijk de goede oude tijd van de Terminator 2 :-)
Leuk dat ze die in 3D hebben gemaakt.
Moet zeggen dat ik 3D ook niet geweldig vind. Vooral omdat je die bril op moet.
Wacht nog maar, over 10 tot 15 jaar zitten we naar een 3D films te kijken zonder een bril op.  :baaa:  :headbanging:

Tegen die tijd verwacht ik minstens zoiets als een Holodeck.  8)
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

hdnoob

Quote from: master30 on June 29, 2017, 17:18:06
Tegen die tijd verwacht ik minstens zoiets als een Holodeck.  8)

Ik hoop dat ze dan Wonder Woman opnieuw uitbrengen :)

Job


KingOfHunters

Quote from: Fox on May  5, 2017, 11:43:26
misschien een boost, alhoewel deze speciaal voor de Chinese markt is gemaakt.
Gaat we in een aantal westerse landen draaien, maar niet in Nederland.

https://youtu.be/zRsTWZZOEcQ

Inmiddels een aantal weken bekend dat deze ook in Pathe bioscopen gaat draaien hier in Nederland. Ook is hij op UHD-BR te krijgen binnenkort. Toch wel erg gaaf, een van mijn fav films.

Gaeje

https://www.hollywoodreporter.com/behind-screen/is-golden-age-3d-officially-1025843

ik ging niet al te lang geleden met squeek naar justice league in imax en die speelde zelf niet in 3D. geen probleem voor mij, ik ben altijd redelijk tegen geweest.

Lennaert

#622
Quote from: Bierbraker on March 18, 2017, 19:19:41
DTS  :wub: zou ook een 'trend' zijn maar staat nog fier rechtop tegenover het brakke DD  ;D

Altijd amusant, DTS goed, Dolby D bad

Ik zit al in homecinema sinds 1997, toen ik al een dedicated theater had met een CRT beamer, line quadroupler, 4mtr scope beeld en was zo'n beetje de allereerste met DTS, toen nog met de Technics decoder en de eerste usa Panasonic dvd player die DTS ondersteunde. Import dus omdat DTS hier niet bestond.
Ik was kind aan huis in de projectie hokken van meerdere bioscopen en ging elk jaar naar de Cinema Expo, toen nog in Amsterdam.

DTS in de bioscoop was op papier wellicht beter dan DD maar in praktijk totaal niet. DTS data stond op een aantal data cd's due via een tijdscode op de film werd aangestuurd. In praktijk een drama waardoor audio constant uitviel, en drop-outs had. Het geluid viel weg, was sec stil en de rest vd film was analoog stereo. Dat gebeurde vaker dan dat het goed ging dus na een tijd draaide vrijwel elke bioscoop, incl de Kinepolis cinema's altijd de DD track, niet DTS

DTS voor thuis had op papier idd een hogere bitrate maar het onbrak een lfe channel.  In plaats van een low freq effect channel werd gewoon al het sub laag van de frontspeakers ook naar de sub gestuurd. Ja, bass genoeg zo... DD had wel een separate lfe track. Daarnaast hadden de originele tracks vanuit de bioscoop helemaal niet zon hoge bitrate en waren nogal lossy dus daar zat het verschil ook niet echt.
Voor music was DTS idd erg mooi.

DTS x vd Dolby Atmos nu? Sorry maar Atmos klinkt superieur.

Maar ach, dit is natuurlijk mijn mening...

john2910

Van het weekend hier de laatste transformers gezien in 3d.

Dit was werkelijk prachtige 3d en het kwam de film wel degelijk ten goede..Ik heb genoten :popcorn:

squeek

Quote from: john2910 on December  7, 2017, 19:29:52
Van het weekend hier de laatste transformers gezien in 3d.

Dit was werkelijk prachtige 3d en het kwam de film wel degelijk ten goede..Ik heb genoten :popcorn:

Ja die was mooi. Alle transformers films in 3D zijn goed gedaan.

Weet iemand of terminator 2 in 3D op blu ray uit is of uit komt?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |