is 3d alweer aan het weg vallen.

Started by eduard, July 3, 2011, 16:09:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Quote from: Gaeje on July 26, 2011, 23:42:24
leg me het ideologisch standpunt van titanic eens uit?

Mooie voorbeeld! Het ideologische daar is dat hij juist wil laten zien dat het met post-production 3D wél mogelijk is om goede 3D te maken, mits je er voldoende tijd, research en geld in stopt. Iets wat met een crap load aan huidige 3d films niet is gedaan

Ik kan ook wel begrijpen dat hij daar Titanic voor gebruikt. Je wilt natuurlijk niet een flinke bak met geld en experimenteren tegen een film aan gooien als die toch gedoemd is te falen. Ook als het faalt om 'goede postproduction 3d' te maken zal hij in ieder geval zn investeringskosten er uit halen, want er zijn genoeg mensen die Titanic in 3d zullen willen zien.

Bij George Lucas en StarWars is het ideologische wel wat verder te zoeken en zal het cash-cow deel wat groter zijn. Maar ook daar valt in ieder geval te zeggen dat hij er wel moeite voor doet om het een goede conversie te maken (en dus ook tijd en geld er tegen aan gooit)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Quote from: Job on July 27, 2011, 14:27:09
Daar geloof ik niets van. Dat staat er los van, de (kosten)motivatie om dat te doen bestond al langer, en was al in gang gezet.

Maar je moet toegeven dat het wel geholpen heeft en zeker een flinke impuls heeft gegeven
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

Quote from: MaxxMark on July 27, 2011, 22:38:55
Maar je moet toegeven dat het wel geholpen heeft en zeker een flinke impuls heeft gegeven
Een impuls, sure. Maar jij suggereerde dat we zonder Avatar nooit aan de digitale cinema zouden zijn geraakt. Dat is echt te smal gedacht.

Job

Quote from: MaxxMark on July 27, 2011, 22:37:39
Het ideologische
Ik vind het een raar gebruik van dat woord. Volgens mij bedoelen jullie niet dat ze films maken vanuit een leerstelsel (ideologie), maar dat ze al of niet films maken vanuit de overtuiging dat het goede/belangrijke films zijn, die gemaakt moeten worden. Misschien vanuit idealisme.

Ik geloof van zowel Cameron als Lucas dat ze geïnspireerde filmmakers zijn. Daarnaast zijn het ook slimme zakenmensen. Dat is voor een succesvolle carriere in een dure kunstvorm als film essentieel, denk ik.

Akosoft

Onze hersenen zijn de bottleneck, niet de techniek ben ik bang. Denk dat het een hele klus wordt om 3d kijken au naturel te krijgen als 2d kijken nu is.


MaxxMark

Quote from: Job on July 27, 2011, 23:06:28
Een impuls, sure. Maar jij suggereerde dat we zonder Avatar nooit aan de digitale cinema zouden zijn geraakt. Dat is echt te smal gedacht.

Ik suggereerde dat niet, maar haakte in op de discussie. Ik denk dat Avatar een behoorlijke impuls is geweest voor 3d. En dat we zonder Avatar veel minder hard waren gegaan.

Digitaal vind ik een heel ander verhaal. Dat was inderdaad al lang en breed ingezet. Maar het 3D aspect is naar mijn mening pas echt weer aangezwengeld sinds avatar.

Quote from: Job on July 27, 2011, 23:12:15
Ik vind het een raar gebruik van dat woord. Volgens mij bedoelen jullie niet dat ze films maken vanuit een leerstelsel (ideologie), maar dat ze al of niet films maken vanuit de overtuiging dat het goede/belangrijke films zijn, die gemaakt moeten worden. Misschien vanuit idealisme.

Ik geloof van zowel Cameron als Lucas dat ze geïnspireerde filmmakers zijn. Daarnaast zijn het ook slimme zakenmensen. Dat is voor een succesvolle carriere in een dure kunstvorm als film essentieel, denk ik.

Niet echt mee eens. Als je ziet wat Cameron (en team) allemaal bedacht, uitgevonden en ontwikkeld heeft om Avatar te kunnen maken, dan is dat zeker met als doel ter verbetering van de 3d film industrie. Iets wat toch wel binnen de ideologische doelstelling valt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

#56
Welke ideologie? Welke ideologische doelstellingen?

MaxxMark

Ik weet niet precies wat je nu wilt horen.  Maar om de 3 peilers van een ideologie te beschrijven (aldus wikipedia);

1. beschrijving huidige situatie:  De (voor die tijd) huidige 3d technieken waren niet noemenswaardig. Goede stereocamera's waren niet te vinden, het algehele productie proces van een 3d film was niet gestandaardiseerd en er was geen precedent over hoe je een film op een goede manier naar 3d omzet zonder dat je spreekt van een 'gimmick' 3d film. Tevens waren er vrijwel geen films in 3d waar daadwerkelijk live action in te zien was. Het meeste wat er toen was, was gerendered.

2. doelstellingen:
- Een manier vinden waarin (live action) in 3d geschoten kan worden, een proces waarin goede en correcte 3d geschoten en geproduceerd kan worden zonder de problemen die tot noch toe de 3d films teisterden (geen goede toe-in, geen stereoscopische camera's, geen productie faciliteiten die met 3d om kunnen gaan).
- Een manier vinden om een CGI wereld te kunnen filmen "alsof het een echte wereld is".
- Een manier vinden om een complexe en CGI heavy film zoals hij de film Avatar (al ten tijde van Titanic) voor zich zag te verwezenlijken

3.operationeel: Het ontwikkelen van de "Virtual Camera", een camera welke te gebruiken is als een normale camera en die direct weergeeft hoe de cgi weergave uiteindelijk zal worden. Het ontwikkelen van de "Fusion 3D camera", een stereoscopische camera voor live action movie. En "SimulCam", een methode om CGI en LiveAction real time te combineren.


Wat Cameron bereikt heeft is hetgeen wat tot dan toe miste in de filmwereld, een manier om op een goede en correcte manier 3D te schieten. De wereld laten zien dat het kan en ook laten zien hóe het kan.


Bij zijn conversie van Titanic naar 3D valt het zelfde te zeggen.

1. Huidige situatie: Crappy post productie 2D -> 3D films
2. doelstelling: Een 2d film naar 3d converteren  middels post productie en laten zien dat een 2D -> 3D conversie wel acceptabel kan
3. operationeel: Scene voor scene goed kijken naar wat er in de film gebeurt, wat waar staat, desnoods de gehele film ontleden en frame voor frame elementen naar de achtergrond duwen of op de voorgrond laten, eventuele andere 'magic' toepassen.


Als dit nog niet je vraag beantwoord, snap ik je vraag niet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

#58
Helder.
De eerste zin op Wikipedia: "Onder ideologie verstaan we het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de samenleving." Of anders: "Ideologies are systems of abstract thought applied to public matters".

Het gaat hier volgens mij over technische/artistieke/cinematografische innovatie. Ik zie daarin geen ideologie, omdat het niets met de mens, menselijke relaties, of de inrichting van de samenleving van doen heeft, noch met 'public matters'. Niet meer of minder dan andere belangrijke/bijzondere/opvallende innovaties.

Cameron heeft overigens geen 3D-camera's gebouwd, die bestonden inmiddels al wel. Hij heeft een goed oog voor de cutting edge van ontwikkeling op cinematografisch niveau. Een uitzonderlijk goed oog. Maar helemaal vanuit het niets ontstond het niet. (Avatar ging uit in december 2009. In datzelfde jaar gingen Coraline, Monsters vs. Aliens, Up, X Games 3D: The Movie en The Final Destination uit in 3D).

Hetzelfde geldt voor motion capture, ook die techniek bestond, maar de implementatie ervan, en de uitzinnig precieze workflow, is wat het bijzonder maakt. Sterker nog, het is een bijna geheel nieuwe methode van filmmaken.

Maar ik begrijp je punt. En ik heb grote waardering voor die innovatieve drive van Cameron, en voor wat hij er mee weet te bereiken. Dat daarover geen misverstand moge ontstaan. Ik maak enkel bezwaar tegen het gebruik van het begrip 'ideologie' in dezen.

Hans47


Job

#60
Quote from: Hans47 on July 31, 2011, 09:32:50
wat een geneuzel hier
Quod erat demonstrandum.

Fox

Quote from: MaxxMark on July 30, 2011, 20:44:54
Ik weet niet precies wat je nu wilt horen.  Maar om de 3 peilers van een ideologie te beschrijven (aldus wikipedia);

1. beschrijving huidige situatie:  De (voor die tijd) huidige 3d technieken waren niet noemenswaardig. Goede stereocamera's waren niet te vinden, het algehele productie proces van een 3d film was niet gestandaardiseerd en er was geen precedent over hoe je een film op een goede manier naar 3d omzet zonder dat je spreekt van een 'gimmick' 3d film. Tevens waren er vrijwel geen films in 3d waar daadwerkelijk live action in te zien was. Het meeste wat er toen was, was gerendered.

2. doelstellingen:
- Een manier vinden waarin (live action) in 3d geschoten kan worden, een proces waarin goede en correcte 3d geschoten en geproduceerd kan worden zonder de problemen die tot noch toe de 3d films teisterden (geen goede toe-in, geen stereoscopische camera's, geen productie faciliteiten die met 3d om kunnen gaan).
- Een manier vinden om een CGI wereld te kunnen filmen "alsof het een echte wereld is".
- Een manier vinden om een complexe en CGI heavy film zoals hij de film Avatar (al ten tijde van Titanic) voor zich zag te verwezenlijken

3.operationeel: Het ontwikkelen van de "Virtual Camera", een camera welke te gebruiken is als een normale camera en die direct weergeeft hoe de cgi weergave uiteindelijk zal worden. Het ontwikkelen van de "Fusion 3D camera", een stereoscopische camera voor live action movie. En "SimulCam", een methode om CGI en LiveAction real time te combineren.


Wat Cameron bereikt heeft is hetgeen wat tot dan toe miste in de filmwereld, een manier om op een goede en correcte manier 3D te schieten. De wereld laten zien dat het kan en ook laten zien hóe het kan.


Bij zijn conversie van Titanic naar 3D valt het zelfde te zeggen.

1. Huidige situatie: Crappy post productie 2D -> 3D films
2. doelstelling: Een 2d film naar 3d converteren  middels post productie en laten zien dat een 2D -> 3D conversie wel acceptabel kan
3. operationeel: Scene voor scene goed kijken naar wat er in de film gebeurt, wat waar staat, desnoods de gehele film ontleden en frame voor frame elementen naar de achtergrond duwen of op de voorgrond laten, eventuele andere 'magic' toepassen.


Als dit nog niet je vraag beantwoord, snap ik je vraag niet.

Dit is totaal niet correct.

Er waren voor dat JC zich met 3D ging bemoeien hele goede 3D technieken en vele goede opnames.

Helaas waren deze alleen in Themaparken en (echte) IMAX theaters te finden.

Het enige wat JC heeft gedaan, is 3D weer naar de reguliere bioscoop brengen.

MaxxMark

Dan heeft hij het toch vanuit een niche markt naar de publieke markt getrokken? Of zie ik dat verkeerd.

Ik vind het een beetje raar dat mensen direct naar 'commercieel belang' grijpen en vinden dat ze verder niets leveren.

Natuurlijk wil JC geld verdienen. Wil niet iedereen dat? Maar JC doet dat wel tegelijk met het verbeteren van de huidige film industrie.

Om even een analogie naar wat meer in de buurt te trekken; neem Beter Beeld en Geluid, Bjorn & Garmt zijn uiteraard uit op geld verdienen (ze moeten ook leven) maar doen dit wel met iets wat ze leuk vinden en iets waarmee ze de HT wereld voor consumenten beter willen maken. Ze staan achter hun product en hopen daarmee hun klanten een beter HT te geven.

Neem je een webshop (aka dozenschuivers), dan heb je het puur over een bedrijf dat tot doel heeft om winst te maken en totaal geen oog heeft voor de consument an sich.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

#63
Quote from: MaxxMark on July 31, 2011, 11:39:57
Dan heeft hij het toch vanuit een niche markt naar de publieke markt getrokken?
Hij wilde een bijzondere film maken met behulp van de meest cutting edge technieken, omdat hij in die technieken geloofde, omdat hij zag dat die technieken mogelijkheden boden die hij als filmmaker eerder niet had (3D was daarbij enigszins bijzaak, er zijn andere, veel opzienbarender elementen in de productie van Avatar). Hij heeft wel het uiterste uit die beschikbare technieken gehaald (met een schier onuitputtelijke hoeveelheid centen natuurlijk). En hij was - vanwege zijn track record en daarmee industrieel-politieke positie - een van de weinigen die konden afdwingen dat die film dan ook (min of meer) op de juiste wijze (niet echt, maar toch bijna) zou kunnen worden vertoond. Of hij daar commercieel belang bij had, dat weet ik niet, ik denk niet dat dat zijn eigen voornaamste drijfveer was (wel van veel andere betrokken partijen natuurlijk). Doet het er echt toe?

Maar hij heeft dus niet in zijn eentje 3D-cinema op de kaart gezet. Wel heeft Avatar de acceptatie van 3D bioscoopweergave (zowel door consumenten als door exploitanten) een boost gegeven. En die boost leek de afgelopen maanden dus een beetje voorbij.

MaxxMark

Quote from: Job on July 31, 2011, 16:01:22
Maar hij heeft dus niet in zijn eentje 3D-cinema op de kaart gezet. Wel heeft Avatar de acceptatie van 3D bioscoopweergave (zowel door consumenten als door exploitanten) een boost gegeven. En die boost leek de afgelopen maanden dus een beetje voorbij.

Dan denk ik dat we beiden hetzelfde bedoeld hebben maar het anders verwoord hebben.


Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Ik ben trouwens vandaag naar Transformers 3(D) geweest in Metropolis Antwerpen.

Een paar  dingen die mij positief verraste:

1. Michael Bay heeft begrepen dat je voor 3d geen snelle pan's en bewegingen moet doen. Iets wat in zwaar contrast is met TF1 en TF2. Dit pakte ontzettend goed uit en zorgde voor veel rust in de 3d scenes. De toegevoegde waarde daarvan is ongetwijfeld ook in de 2d variant te zien omdat je nu daadwerkelijk de scene's goed kunt volgen.
2. Ze hebben contrast en kleur voor de 3d versie in de film geboost zodat dit compenseert voor het verlies in lichtopbrengst. De voordelen hiervan waren erg goed zichtbaar. Geen fletse kleuren en weinig licht. Iets wat bij Avatar 3D daadwerkelijk een issue was en erg opviel.
3. De film oogte bijzonder scherp. Geen idee waardoor dit precies kwam. Misschien omdat ze een nieuwe/andere projector hebben staan, misschien omdat ze "klein" (voor Metropolis) projecteerde:
224 pers.   ThrowDistance: 23.50m Muur formaat:14.00 x 8.00 (BxH) scherm formaat: 14.01 x 5.96m.
In tegenstelling tot hun grote zaal:
746 pers.   ThrowDistance: 41.50m Muur formaat:27.00 x 12.00 (BxH) scherm formaat: 23.14 x 9.85 m
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job

#66
Sorry, maar je kan niet met extra kleur en contrast een gebrek aan lichtopbrengst compenseren. Wellicht zag je TF op een lichtsterkere projector of op een ander scherm, of beide.

De keerzijde van de acceptatie van 3D: een zaal waarin 2D- en 3D-films worden vertoond is OFWEL optimaal voor 2D (en te donker voor 3D) OFWEL optimaal voor 3D (te hoge gain voor 2D), OFWEL net niet optimaal voor allebei (altijd fout dus).

jaco

Er zijn toch redelijk veel films nooit origineel als 3D opgenomen.

Althans volgens deze site: http://realorfake3d.com/

Transformers is dan hybride. (1/3e geconverteerd 2D)
Harry Potter is compleet van 2D in 3D geconverteerd.

bmateijsen

Quote from: jaco on August  1, 2011, 11:18:58

Harry Potter is compleet van 2D in 3D geconverteerd.

Toch vond ik Harry Potter Deathly Hallows part 2 erg fraai vwb 3D.

jaco

Mijn enige 3D ervaring is K3 Alice in Wonderland.
Theater voor een 3D scherm.

Tja.. als dat 3D is, laat dan maar.
Mijn vrouw kreeg er hoofdpijn van (ze kan geen diepte zien, maar had de bril nodig om de achtergrond scherp te zien)
Ik kreeg net niet echte hoofdpijn, maar fijn vond ik het niet.

Wellicht een zaal met slechte 3D projectie getroffen..

RonG

Volgens mij was alice ook niet oorpronkelijk in 3D, dit hebben ze er achteraf van gemaakt (correct me if i'm wrong).
POTC vond ik ook tegenvallen in 3D, Thor was redelijk

Avatar en ook transformers 3 vond ik erg gaaf in 3D, Ik weet dat mijn volgende PJ upgrade naar 3D zal zijn (zal wel nog ff duren :D)

jaco

Quote from: RonG on August  1, 2011, 12:58:16
Volgens mij was alice ook niet oorpronkelijk in 3D, dit hebben ze er achteraf van gemaakt (correct me if i'm wrong).
ik bedoelde de musical van K3, niet de film met Johnny Depp

MaxxMark

Quote from: Job on July 31, 2011, 22:37:09
Sorry, maar je kan niet met extra kleur en contrast een gebrek aan lichtopbrengst compenseren. Wellicht zag je TF op een lichtsterkere projector of op een ander scherm, of beide.

Sorry dat ik onduidelijk was, een lichtsterke projector is wat mij betreft een basis eis voor een 3d voorstelling. Ofwel, deze werd daar zeker gebruikt en wilde dat daarom niet als positieve verrassing beschrijven.

Verder beschrijf ik gewoon wat mijn ervaring van deze 3d film is en wat ik er over gelezen heb (over color boost voor 3d, waar ik overigens nu niet 1 2 3 de bron van kan vinden).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Job