Bandpass Subwoofer JL audio 13W3V3-4,ontwerp klaar :-)

Started by morca, July 3, 2011, 13:42:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Na veel testen met een gepoort systeem wil ik graag een nieuwe gepoorte sub gaan bouwen.
Omdat de strakheid en snelheid van een gepoorte niet helemaal naar me zin is kwam ik op dit single-reflex-bandpass ontwerp.

Maar heb hier totaal geen ervaring mee,schijnt moeilijk te bouwen en berekenen,en de freq range schijnt ook erg small te zijn,niet echt superlaag.
Iemand ervaring met het bouwen van deze systemen,tips zouden zeer welkom zijn.

De unit word een JL audio 13W3V3-4

Mijn idee was om de drukkamer ong zo te maken als mijn gesloten systeem ,zodat hij snel en strak reageerd.
Maar dan komt het berekenen van de reflex kamer en de lengte en diameter (inhoud) vd baspoort.
Demping in de reflex ruimte,en de invloed van het volume van de demping op deze ruimte.
Nogal een uitdaging, dus tips van iemand met ervaring met het bouwen hiervan worden zeel op prijs gesteld.

De sub zal trouwens hoofdzakelijk voor film worden ingezet


Morca

Interficior

Quote from: morca on July  3, 2011, 13:42:44
Na veel testen met een gepoort systeem wil ik graag een nieuwe gepoorte sub gaan bouwen.
Omdat de strakheid en snelheid van een gepoorte niet helemaal naar me zin is kwam ik op dit single-reflex-bandpass ontwerp.
En hoe kwam je daarop dan?
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on July  3, 2011, 14:04:28
En hoe kwam je daarop dan?
Kijken wat voor kistontwerpen er mogelijk zijn met basreflex,toen kwam ik op een paar site,s waar verschillende uitvoeringen staan van deze kist.
Het idee van een gesloten kamer met een snel reageerende woofer,en een reflex systeem een de andere kant staat me wel aan.

Maar ik kan het helemaal mis hebben,en dit niet goed inzetbaar is voor mijn doel.
Vandaar dit topic,ik hoopte al dat je even zou reageren met eventuele tips hoe te doen.
Of misschien denk je dat het niks is voor mijn toepassing en een goeie gepoorte beter zou zijn.

Alle ideeen en input is zeer welkom,jij hebt wel vaker basreflex gebouwd volgens berekening.
Heb je deze systemen wel eens gehoord of berekend,zo ja wat vind jij van mijn plan?

morca

Tekening zo goed als klaar,inhouden en poorten zijn met hulp van een zeer vriendelijk persoon berekend.
Overwacht zeer goed geholpen met de complexe berekeningen hier voor.

Woofer misschien Zaterdag al afhalen :-)
Nu moet ik opeens opschieten met de kist ,wat erg  :D

AbZ

Quote from: morca on July  3, 2011, 22:40:28
Tekening zo goed als klaar,inhouden en poorten zijn met hulp van een zeer vriendelijk persoon berekend.
Overwacht zeer goed geholpen met de complexe berekeningen hier voor.
Plaatjes!?  :)