Automobiel ?

Started by mimic, June 30, 2011, 08:25:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Heren,

ik heb de rust voorlopig in de huiskamer, alles draait fijn. Geluid in de auto vond ik nooit zo belangrijk, maar sinds ik een hele luxe oude stille bmw "er bij heb", en we daarmee op vakantie gaan...

Ik zoek iemand die me even opweg wil helpen vanuit een "audiofiel" oogpunt. Geen dikke SPL`s, versterkers, subwoofers, ik wil gewoon "mooi" een stukje muziek kunnen luisteren. Wie weet kunnen we iets bedenken met een leuk breedbandertje, of andere units uit de hifi wereld. Of, ach voor hetzelfde geld klinkt een auto compo setje al heel leuk.

Het liefste wil ik in de voorpanelen, alles orgineel inbouwen. Ik heb daar een 5,25" ruimte ( is al gedempt/ redelijk masief ), en een plekje voor een tweeter.

Wie wil me even opweg helpen? ( en is dit het juiste topic )
KEF LS50W - Velodyne DD12

migailov

Ik heb ongeveer een maand geleden nieuwe speakers in mijn Golf VI laten inbouwen.
http://www.pioneer.eu/nl/products/25/131/201/TS-E170Ci/specs.html
Een betere compo set is al zo'n grote sprong voorwaarts is t.o.v. de fabriek speakers! Ongelofelijk hoe het klinkt alsof iemand een deken voor de speakers weg heeft gehaald! Volgens mij hoef je het in een auto ook niet té gek te maken, luisteren in de auto zal altijd compleet anders blijven dan je relax fauteuil in de huiskamer... Een strakke bas is prettig ( Demping(!), bij mij is daarom in iedere deur Dynamat geplaatst) en een tweeter die een groot bereik heeft zodat je niet alleen maar schelle tonen in je oren geworpen krijgt.

Ik was totaal: speakers, dynamat en inbouw € 350,- kwijt en vind deze aanschaf één van mijn beste investeringen van de afgelopen tijd!

mimic

Inbouwen zou ik zelf wel aandurven, dynamat ( vergelijkbaar ) zit standaard al op de juiste plekken bij deze auto. De 13cm luidspreker zit onder bij de voet, ik zou daar dus alleen mid/ laag willen hebben.

De pioneer is geloof ik met tweeter?

Tof dat je voor relatief weinig geld zoveel fun hebt, dat geeft de burger moed.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Kingpin

#3
Ik had destijds een Alpine met PolkAudio Momo combo set, 3 weg en dat klonk  :wub:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

beetje duur maar Phase Linear klinkt echt super audiofiel.topspeakers.

In bouwen doe je al zie ik,anders wist ik wel iemand

silent cinema

Quote from: migailov on June 30, 2011, 08:43:08
Ik heb ongeveer een maand geleden nieuwe speakers in mijn Golf VI laten inbouwen.

Ik heb een Polo slowmotion, vergelijkbaar qua speaker ruimte, zijn de standaard speakers makkelijk te verwijderen?
Sony 75" - Sonos - B&W

SpeedyAndré

Quote from: silent cinema on June 30, 2011, 20:08:25
Ik heb een Polo slowmotion,

Haha, een bewuste verspreking?  :hehe:

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

WickedGame

Ik zou voor SQ (Waar we het over hebben) een deftige compo plaatsen maar wel met versterking. Had in mijn Astra GTC een complete DLS installatie puur gericht op Sound Quality. En dat klonk formidabel. Om met wat merken te komen:

- DLS
- Hifonics (weet niet of ze nog bestaan)
- Audio System
- Focal
- Hertz
- Ground Zero

silent cinema

#8
Quote from: SpeedyAndré on June 30, 2011, 20:47:33
Haha, een bewuste verspreking?  :hehe:

André  8)

Nee hoor hij is echt slow  ;D
Sony 75" - Sonos - B&W

silent cinema

Sony 75" - Sonos - B&W

mimic

Quote from: WickedGame on June 30, 2011, 21:30:43
Ik zou voor SQ (Waar we het over hebben) een deftige compo plaatsen maar wel met versterking. Had in mijn Astra GTC een complete DLS installatie puur gericht op Sound Quality. En dat klonk formidabel. Om met wat merken te komen:

- DLS
- Hifonics (weet niet of ze nog bestaan)
- Audio System
- Focal
- Hertz
- Ground Zero

Puur op SQ gericht, en dan ben ik nog zo reeel dat mijn auto akoestisch gezien veel slechter is dan mijn huiskamer :). Ik denk dat een leuk bewezen 13cm composetje de truc moet klaren. Ik geloof graag dat een beetje versterker al snel een headunit achter zich laat. Is de 2ehandsmarkt een optie?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Quote from: mimic on June 30, 2011, 22:49:17
Puur op SQ gericht, en dan ben ik nog zo reeel dat mijn auto akoestisch gezien veel slechter is dan mijn huiskamer :). Ik denk dat een leuk bewezen 13cm composetje de truc moet klaren. Ik geloof graag dat een beetje versterker al snel een headunit achter zich laat. Is de 2ehandsmarkt een optie?
voor een amp goed te doen denk ik,misschien heb ik er nog wel 1 liggen,hoeveel watt?

mimic

#12
Geen idee, klein, makkelijk in te bouwen en voldoende om een composetje gewoon leuk te laten spelen! :)

De hoeveelheid watt e.d. discussie`s wil ik eigenlijk voorkomen omdat we dan de verkeerde kant op gaan denken?
KEF LS50W - Velodyne DD12

migailov

Quote from: mimic on June 30, 2011, 11:46:03
De pioneer is geloof ik met tweeter?

Tof dat je voor relatief weinig geld zoveel fun hebt, dat geeft de burger moed.

De Pioneer is inderdaad met tweeter, bij Volkswagen is die geplaatst op de plek waar je bij een handmatig verstelbare buitenspiegel het pookje zou hebben zitten, klinkt echt goed!

Quote from: silent cinema on June 30, 2011, 20:08:25
Ik heb een Polo slowmotion, vergelijkbaar qua speaker ruimte, zijn de standaard speakers makkelijk te verwijderen?

Volgens mij is het makkelijk, maar aangezien ik een compleet huis aan het verbouwen ben, etc. en ik de inbouw voor € 125,- kon laten doen, heb ik even voor makkelijk gekozen. Het geld is het zeker waard!

mimic

Heb inmiddels een leuk infinity composetje gevonden met de juiste maten, budget voor een versterkertje hou ik nu zeker over ;)
KEF LS50W - Velodyne DD12

WickedGame

Quote from: mimic on June 30, 2011, 22:49:17
Puur op SQ gericht, en dan ben ik nog zo reeel dat mijn auto akoestisch gezien veel slechter is dan mijn huiskamer :). Ik denk dat een leuk bewezen 13cm composetje de truc moet klaren. Ik geloof graag dat een beetje versterker al snel een headunit achter zich laat. Is de 2ehandsmarkt een optie?

Tuurlijk is 2e hands een optie. 13cm compo zolang goed scheidingsfilter is een prima oplossing. Al ga ik altijd liever voor 16,5cm doorsnede. Vaak hebben die net wat betere kickbass drivers erin. Infinity is leuk, maar schaal ik niet in het high end caraudio segment, en vond ze zelf nogal schel overkomen toendertijd. Weet niet hoe dat nu is. Als je overigens geen sub gaat plaatsen en het doel is een compo aan te sturen zou ik een deftige 2 kanaler pakken als versterker van een beetje goed merk. Ook hierin is net als met homeaudio dat het wel een beetje moet matchen.

mimic

Ik ben gebonden aan 13cm, ik wil alles graag origineel houden :) als iemand met een beetje meer ervaring een leuk setje occasion weet onder de 100 euro... Schaam je niet :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Inmiddels een setje Focal 130 op het oog, dat lijkt me net wat leuker/ muzikaler!
KEF LS50W - Velodyne DD12

ProXius

Ik heb ook een setje van Focal in mijn auto en ben er heel erg tevreden over! (165V30, dus de 30th anniversary limited edition set)
Let wel op dat de kleine setjes en zeker de polyglass setjes wel een vrij 'forward' geluid hebben, de tweeter heeft soms de neiging om wat schel te zijn op hoge volumes! Moet je dus van houden... :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

mimic

Een beetje "snappy" mag wel in de auto vind ik. Het moet allemaal niet te gek worden, en die focal lijkt me dan net wat leuker.

Ach het is maar een auto :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

WilcoL

Hey jongens: als het het woord "audiofiel" en de zin "in de auto" in één topic wordt gecombineerd, ben ik wel van mening dat we het met wat meer respect moeten benaderen...

Net zoals in de home-audio geldt, dat het simpelweg noemen van wat merken en daar vervolgens iets van kopen, niet werkt: sterker nog, in de auto komt het misschien allemaal wat nauwer dan in onze huis-/luister-/ht-kamers... Een tweeter met een onaangenaam karakter op 1-meter-20 van je oor maakt nogal indruk, dus ik zou er niet te lichtzinnig over denken.
Goed geluid in de auro is lastig, het klinkt daar echt niet zomaar "goed". Dus ik zou beginnen bij de basis: je hebt het al over een amp en dat alleen al zal een gigantische stap voorwaarts zijn. Adequate versterking is elementair (weer een parallel met thuis) en ik zou wellicht vóór al het andere beginnen met de aanschaf van een versterker. Zit ook meteen het meeste werk in helaas (je moet het apparaat van voeding, massa, RCA's en ook nog eens van speakerkabel naar je deuren toe voorzien), maar ik denk dat je daarna pas naar de juiste speaker kan gaan kijken. En wattages maken uiteindelijk bar weinig uit: met 50 goede wattjes zingen de meeste caraudio-speakers best wel. Gevoeligheid is vaak redelijk hoog, dus los zullen ze wel komen.

Als je vervolgens reeds de beschikking hebt over eenvoudige filtermogelijkheden op je HU of bereid bent tot de aanschaf van een processor is nog meer mogelijk. Sommige apparatuur heeft -terecht- ongelofelijk veel tweak-mogelijkheden om het beste uit je speakers te halen, en soms is het aanschaffen van een betere HU verstandiger dan het aanschaffen van dure speakers of drivers. Het "zomaar" kopen van een coaxiaal of composet waar je niet naar geluisterd hebt is in mijn ogen sowieso onverstandig.

Er zijn trouwens ook versterkers die het mogelijk maken om actief te spelen: dan elimineer je de noodzaak van een passief filter tussen je compo zodat je zelf de x-overs en levels van individuele drivers kan instellen. Dit geeft vaak ook een betere geluidskwaliteit dan de passieve x-overs. Sommige high-end HU's hebben deze mogelijkheden ook...vaak trouwens ook nog meer zaken zoals bijv. time-alignment. 

Even simpel gezegd: een goed stukje muziek in de auto met een audiofiele knipoog is echt lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden en parameters waar je eigenlijk rekening mee dient te houden, dat de wens om goed geluid te hebben in de auto niet eenvoudig te realiseren is...
Als ik je serieus van advies zou moeten zijn, zou ik de volgende stappen volgen:
-   Versterker met goede/audiofiele klank aanschaffen en in –laten?- bouwen,
-   Inbouwplaats van front mid-laag driver bepalen en  dempen,
-   Composets gaan luisteren en de meest ideale voor jou uitkiezen (16,5cm drivers hebben de voorkeur, maar er zijn ook zeer goede 5.25"mid-laag speakers),
-   Mid-laag inbouwen,
-   Tweeter uit gaan richten (wat is de beste positie: on-axis, off-axis, in de spiegeldriehoek, op de a-stijl, etc.).
-   Eventueel actief gaan filteren voor optimale controle van de individuele drivers.

Wel leuk dat je "rijp" bent voor caraudio; het is een mooi iets, je eigen concertzaal op wielen...

Succes & groeten,

Wilco



@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Quote from: WilcoL on July  3, 2011, 02:07:42
Hey jongens: als het het woord "audiofiel" en de zin "in de auto" in één topic wordt gecombineerd, ben ik wel van mening dat we het met wat meer respect moeten benaderen...

Net zoals in de home-audio geldt, dat het simpelweg noemen van wat merken en daar vervolgens iets van kopen, niet werkt: sterker nog, in de auto komt het misschien allemaal wat nauwer dan in onze huis-/luister-/ht-kamers... Een tweeter met een onaangenaam karakter op 1-meter-20 van je oor maakt nogal indruk, dus ik zou er niet te lichtzinnig over denken.
Goed geluid in de auro is lastig, het klinkt daar echt niet zomaar "goed". Dus ik zou beginnen bij de basis: je hebt het al over een amp en dat alleen al zal een gigantische stap voorwaarts zijn. Adequate versterking is elementair (weer een parallel met thuis) en ik zou wellicht vóór al het andere beginnen met de aanschaf van een versterker. Zit ook meteen het meeste werk in helaas (je moet het apparaat van voeding, massa, RCA's en ook nog eens van speakerkabel naar je deuren toe voorzien), maar ik denk dat je daarna pas naar de juiste speaker kan gaan kijken. En wattages maken uiteindelijk bar weinig uit: met 50 goede wattjes zingen de meeste caraudio-speakers best wel. Gevoeligheid is vaak redelijk hoog, dus los zullen ze wel komen.

Als je vervolgens reeds de beschikking hebt over eenvoudige filtermogelijkheden op je HU of bereid bent tot de aanschaf van een processor is nog meer mogelijk. Sommige apparatuur heeft -terecht- ongelofelijk veel tweak-mogelijkheden om het beste uit je speakers te halen, en soms is het aanschaffen van een betere HU verstandiger dan het aanschaffen van dure speakers of drivers. Het "zomaar" kopen van een coaxiaal of composet waar je niet naar geluisterd hebt is in mijn ogen sowieso onverstandig.

Er zijn trouwens ook versterkers die het mogelijk maken om actief te spelen: dan elimineer je de noodzaak van een passief filter tussen je compo zodat je zelf de x-overs en levels van individuele drivers kan instellen. Dit geeft vaak ook een betere geluidskwaliteit dan de passieve x-overs. Sommige high-end HU's hebben deze mogelijkheden ook...vaak trouwens ook nog meer zaken zoals bijv. time-alignment. 

Even simpel gezegd: een goed stukje muziek in de auto met een audiofiele knipoog is echt lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden en parameters waar je eigenlijk rekening mee dient te houden, dat de wens om goed geluid te hebben in de auto niet eenvoudig te realiseren is...
Als ik je serieus van advies zou moeten zijn, zou ik de volgende stappen volgen:
-   Versterker met goede/audiofiele klank aanschaffen en in –laten?- bouwen,
-   Inbouwplaats van front mid-laag driver bepalen en  dempen,
-   Composets gaan luisteren en de meest ideale voor jou uitkiezen (16,5cm drivers hebben de voorkeur, maar er zijn ook zeer goede 5.25"mid-laag speakers),
-   Mid-laag inbouwen,
-   Tweeter uit gaan richten (wat is de beste positie: on-axis, off-axis, in de spiegeldriehoek, op de a-stijl, etc.).
-   Eventueel actief gaan filteren voor optimale controle van de individuele drivers.

Wel leuk dat je "rijp" bent voor caraudio; het is een mooi iets, je eigen concertzaal op wielen...

Succes & groeten,

Wilco




Dat is een heel verhaal,ik weet het heb heel wat ingebouwd van hoge kwalitijd.
Vind je verhaal wel iets overtrokken,een goeie doe het zelfer kan het ook prima zelf.
Maar het 50 wat verhaal wat genoeg is voor elke speaker is grote onzin,ik probeer het er netjes neer te zetten maar dat gaat echt niet op..

IK heb hem al gevraagd hoeveel watt heb nog een hele leuke amp liggen,maar de TS wil het niet over watt,s hebben ivm eventuele discussie,s omtrent dit onderwerp.
Dus dan houd de helft van het advies al op wat jij of ik wil geven ;)

WilcoL

@Morca: ik heb volgens mij nergens gezegd dat hij het niet zelf in zou kunnen bouwen. En ik ben van mening dat een goede, stabiele versterker belangrijker is dan een extreem krachtige versterker (in caraudioland zijn nogal een hoop fanatici die  belachelijke vermogens op composets heel normaal vinden).

Mijn strekking is eigenlijk dat een goede amp al tot een veel betere klank leidt. Een dure compo op slechts een HU vind ik een beetje zonde...

Het is overigens niet erg dat we van mening verschillen ;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Quote from: WilcoL on July  3, 2011, 11:54:47
@Morca: ik heb volgens mij nergens gezegd dat hij het niet zelf in zou kunnen bouwen. En ik ben van mening dat een goede, stabiele versterker belangrijker is dan een extreem krachtige versterker (in caraudioland zijn nogal een hoop fanatici die  belachelijke vermogens op composets heel normaal vinden).

Mijn strekking is eigenlijk dat een goede amp al tot een veel betere klank leidt. Een dure compo op slechts een HU vind ik een beetje zonde...

Het is overigens niet erg dat we van mening verschillen ;)
Nou niet zo heel veel,wat je nu zegt ben ik het helemaal mee eens.

mimic

Ik doelde met het " niet hebben over wattage's " alleen maar op de gigantische 4Kw apparaten enzo. Dat hoef ik allemaal niet perse.

Een leuk stabiel versterktje en een leuke 13cm set.
KEF LS50W - Velodyne DD12