Apple verpest Final Cut Pro

Started by Gaeje, June 26, 2011, 19:26:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Opzet van apple is Denk ik Meer add ons, dat bedoelde ik met ventileren.

Helemaal met jullie eens trouwens, begrijp me goed.
Je kan trouwens nog steeds editen met keystrokes, ik edit ook niet op de imovie manier met de muis (aargh).

Veel mensen zien lightroom en aperture wel degelijk als een vervanging van Photoshop, vergis je niet, veel van mijn cursisten gebruiken geen Photoshop en doen wel portret werk. Veel filters werken nu ook onder lightroom en aperture en lagen zijn sinds kort ook mogelijk.

Sterker massa werk doe ik ook via aperture tegenwoordig, Photoshop bij kleine aantallen en als het diep gaat.

Als ze Photoshop zo extreem veranderen als FCPx ga ik inderdaad ook klagen, er missen gewoon dingen, toch zit er zat in wat van mij weg mag omdat ik het nooit gebruik en er het nut ook niet van inzie. Maar goed dat verschilt per persoon en workflow.

Apple is dom geweest het FCP te noemen en FCP7 weg te halen.
Beter was een nieuwe naam en FCP uit te faseren zodra de updates/add ons komen.

Vandaag een podcast zitte luisteren van zgn pro's en daar kwam enorm veel onzin uit, zoals dag het niet mogelijk zou zijn om niet op de interne schijf te werken, dat is wel mogelijk. Of dat het niet mogelijk zou zijn om Events te verbergen, dat kan wel door ze op een andere schijf te zetten en dit dicht te klikken. Sommige dingen verbeterde ze ook gedurende de podcast, werd BV een kwartier geklaagd over dat de blending modes weg waren, terwijl ze gewoon via de inspector te zien zijn.

Maw geef het even tijd, voor de pro's is het nog lang niet af, maar het is volgens mij een stuk beter dan sommige ventileren, ben er echt serieus naar aan het kijken geweest en buiten multicam mis ik voor mijn situatie echt verdraaid weinig.

Maar nogmaals duidelijk andere markt zonder de verdere add ons, maar realiseer je wel dat bij de oude FCP alle plugins via motion liepen en nu niet meer, dit opend enorm veel opties voor de ontwikkelaars en feitelijk kunnen ze dus in FCP zelf dingen toevoegen, en dat oogt natuurlijk wel erg veelbelovend.

Of het ooit op het niveau komt van FCP ?
jawel maar alleen mensen als ik werken er dan nog mee vrees ik omdat de grote jongens overstappen naar avid of premiere,  aan de andere kant, ze stappen dan Misschien weer terug ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2011, 17:40:47
Maar nogmaals duidelijk andere markt zonder de verdere add ons, maar realiseer je wel dat bij de oude FCP alle plugins via motion liepen en nu niet meer, dit opend enorm veel opties voor de ontwikkelaars en feitelijk kunnen ze dus in FCP zelf dingen toevoegen, en dat oogt natuurlijk wel erg veelbelovend.

Of het ooit op het niveau komt van FCP ?
jawel maar alleen mensen als ik werken er dan nog mee vrees ik omdat de grote jongens overstappen naar avid of premiere,  aan de andere kant, ze stappen dan Misschien weer terug ;)


jij hebt het de hele tijd over die plugins, effecten en renderen, maar dat is niet de core taak van final cut hé. Dat is nog altijd montage, in al zijn essentie. En daarvoor mankeren een paar essentiele elementen (blijkbaar) om het te blijven laten passen in een proffesionele workflow. Het is (of het wil) en op zich staand product zijn, maar daar kan je geen prof productie op afwerken. (toch niet op die FC X)

Soit, het is (volgens mij) duidelijk dat ze die markt opgegeven hebben. (anders hadden ze FCP7 nog wel verkrijgbaar gehouden)

Dat overstappen gebeurt niet zo maar heen en weer. Je moet al serieus wat missen eer je gaat overstappen. (zoals nu dus) Dan komen ze ook niet zomaar terug als je gewoon toevoegt wat mankeerde. Dan moet er nog heel wat bovenop, eer mensen terug switchen.

J.A.F._Doorhof

Daar ben ik het niet met je eens.
De meeste problemen zijn er niet over het editen zelf, volgens vele "pro's" is dat even wennen maar ze zien wel een ENORME potentie.
Probleem is :

Missen van color
Aja ondersteuning
Export to tape
XML etc
Doorsturen naar AE of Pro tools
Track assignment
Multicam / multiclip editing, er is een ENORM gave optie om alles te syncen maar daarna (plural eyes is feitelijk overbodig geworden bv)

Als je edit met X kom je er snel achter dat bepaalde dingen gewoon zeer snel gaan en op zich ideaal verlopen, in sync houden van een "storyline" is bv veel makkelijker, magnetic time line is volgens sommige geniaal, andere moeten wennen (maar het kan uit).

Ik heb ook niet het idee daarom dat het onoverkomelijk is.
Automatic Duck bv heeft al export opties op dit moment maar met 500.00 betaal je meer dan het pakket zelf :D
Ik gok dat met Lion er wel wat dingen komen, maar ik hoop niet te laat.
Apple had denk ik wat duidelijker moeten zeggen bv van.... "we zijn nog niet klaar maar wen er vast aan, bij de release van Lion of in maand X komen de addons" nu is het (zoals meestal met Apple) ze gooien iets op de markt dat uniek is en in sommige facetten geniaal maar laten dingen weg zonder iets te zeggen, maw het is gokken/hopen of het terug komt.

Het feit dat ze het FCPx noemen en zo hameren op die open structuur geeft mij wel hoop voor de top groep, maar of het ook echt gebeurt.... geef my Multicam en ik ben helemaal blij en hoef niets meer en met mij miljoenen andere.

Het feit dat ze Color killen is trouwens wel bizar, maar kan te maken hebben met een update, who knows.

Ben er wel achter waarom de oude FCP projecten niet geïmporteerd kunnen worden, schijnt dat er links missen die X nodig heeft, ook daar word aan gewerkt door Apple (kwam in de podcast aan bod).

Ben gewoon benieuwd wat er gebeurt, de basis ben ik wild enthousiast over, iMovie zal niet meer gebruikt worden, FCP alleen voor MC stukjes. Nu wachten op de add ons.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ook interessant:
http://thenextweb.com/apple/2011/06/28/final-cut-pro-x-should-be-capable-of-importing-fcp7-xml-projects/

Je vraagt je dan alleen af, WHY ?
Volgens sommige moeten we wachten op Lion om het werkend te krijgen, ben dan wel benieuwd waarom eigenlijk.
Maar goed, we zullen zien als Lion er is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje


J.A.F._Doorhof

Zonder meer.
MAAR.... nogmaals ik vind wel dat de toon erg snel gezet word.
Zoals al aangegeven heb ik me bij de podcast (met 2 experts) echt mateloos zitten ergeren aan dingen die hun beweerde dat er niet waren (zoals blending modes) die er wel gewoon in zitten (blending modes kwamen ze later achter).

Ook kwam bv aan bod dat je onmogelijk een backup op een andere HDD kon maken om verder te werken. Ook dit is gewoon mogelijk, was al mogelijk bij iMovie :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: Gaeje on June 26, 2011, 22:04:57
http://www.petitiononline.com/finalcut/petition.html


eergisteren postte ik de link naar deze petitie, toen stond de teller op 300 ... ondertussen 3700. I know, een online petitie is rap getekend, maar dat groeit toch wel exponentieel.
Dat zijn bijna 4000! mensen die liever FCP7 zien terugkomen dan de nieuwe X. Tel dat op bij de negatieve appstore reviews en het refunden en je hebt toch een serieuze stinker zitten, me dunkt.

Niet alleen dat, het is ondertussen een serieuze internet hype (maar dan in de negatieve zin) waardoor het allemaal nog erger wordt.

J.A.F._Doorhof

Sterker overal zie je mocks etc. verschijnen.
Oa bij Conan etc.

Op zich allemaal jammer want een goed product word zo de grond in geboord, beetje buckler effect.
Aan de andere kant, Buckler was natuurlijk geen bier, zo hadden ze het niet moeten noemen :D

Ik HOOP dat Apple wel doorzet in hun plan en niet denkt, "als het zo moet, dan laten we het maar zo en vergeten het verder" want wat onder de motorkap ligt is echt interessant. Ik lees beide kampen op dit moment veel, lijkt wel alsof ik edit ipv fotografeer :D maar wil me gewoon inlezen en de tendens is of hate it or love it, zit weinig tussen in.

Goed is wel te zien dat je meer en meer gaat zien van het plan van Apple. Als je nu naar de plugin pagina gaat bv zie je al een flinke hoeveelheid meer plugins dan bij de start (verdubbeling), en dat is na een paar dagen.

Ik hoop alleen dat het niet te laat is, zou erg zonde zijn.
Aan de andere kant, Apple heeft waarschijnlijk toch maling aan alles en gaat gewoon stug door met hun plan.....

Begrijp me trouwens goed, ik verdedig FCPx niet als vervanger van FCP, ik zie het echt als een NIEUW product met een verkeerde naam, maar vind wel dat 90% van de negativiteit zwaar overdreven is. Er bemoeien zich bv mensen mee die nog nooit met beide gewerkt hebben maar alleen Premiere gebruiken :D even olie op het vuur gooien :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

tjah... dat is het effect van de internet hype natuurlijk... maar iemand (of in dit geval enkelen) hebben de lont aangestoken.

Maar dat is net hetzelfde met gopro, DSLR filmen, HDR, ....

hoeveel apparaten hier worden niet gemaakt of gekraakt nog voor iemand (behalve jij of BB&G)ze gezien of gehoord hebben? Hoeveel mensen zouden niet blind een oppo gekocht hebben? (om maar iets te noemen)

internet is a blessing and a curse.

Het is idd een nieuw product, daarover zijn we het eens.

J.A.F._Doorhof

Klopt, maar met software zoals dit vind ik het toch wat meer tricky.
Je bashed feitelijk 4 jaar research zonder het zelf uitgeprobeerd te hebben.

Neem Photoshop, mijn eerste ervaring was, veel te moeilijk, onoverzichtelijk, doet niet wat ik wil. Maar goed het was even een schok van Corel Paint :D

Ondertussen ben ik de eerste plugins aan het downloaden http://www.noiseindustries.com/support/fxfactory260/ gratis en voor niets, eens kijken of ze hetzelfde doen bij andere aanbieders. Je kan de pro versie trouwens aanschaffen maar deze is gratis. Ken de plugins via FCP7 heb er daar al eens mee gespeeld, zou nu makkelijker moeten zijn, we zullen zien :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2011, 20:53:43
Klopt, maar met software zoals dit vind ik het toch wat meer tricky.
Je bashed feitelijk 4 jaar research zonder het zelf uitgeprobeerd te hebben.
ik baseer me voorlopig even op wat ik hoor van mensen uit de sector, en tussendoor lees ik veel van die links zoals er hier al enkele voorbij gepasseerd zijn. (weliswaar met een korrel zout)

voor een niet prof (ik verdien geen geld met monteren) is 1 licentie van final cut studio wel goed voor een tijdje. (heb nog final cut studio 2 trouwens)

Quote
Ondertussen ben ik de eerste plugins aan het downloaden http://www.noiseindustries.com/support/fxfactory260/ gratis en voor niets, eens kijken of ze hetzelfde doen bij andere aanbieders. Je kan de pro versie trouwens aanschaffen maar deze is gratis. Ken de plugins via FCP7 heb er daar al eens mee gespeeld, zou nu makkelijker moeten zijn, we zullen zien :D
brrr daar gaat het haar van op mijn armen rechtstaan.
'photo jean' effectjes noemen ze dit op filmschool, en komt neer op: "kijk eens wat ik allemaal kan met mijn computer". Als je dit los liet op een opdracht kon je het al schudden op de jury

celerontje

#36
Wat ik vooral ergerlijk vind is dat Apple zo ontiegelijk geheimzinnig doet.
Professionals willen zekerheid en kunnen anticiperen, maar Apple zit hetzelfde PR spelletje te spelen als wanneer ze weer eens een iDing introduceren. :baaa:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Vergeet niet dat de filters on FCP al populair waren. En de effecten zijn zeer goed mits niet overused en je de juiste kiest. Waar het meer om gaat is dat ze dus al los gaan komen.

Apple zou er inderdaad wijs aan doen om een roadplan  te laten zien n
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

#38
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2011, 18:09:34
De meeste problemen zijn er niet over het editen zelf
Absoluut wel degelijk. En over het niet kunnen openen van legacy projects.

Quoteik vind wel dat de toon erg snel gezet word
Het is dan ook geen kleine blunder.

J.A.F._Doorhof

Het editen is niet zoals de editors gewend zijn, maar al verschillende hebben aangegeven dat als ze een dag of twee met x gespeeld hebben ze snappen waar Apple heen wil en het erkennen als een snellere makkelijker werkwijze, er zullen altijd mensen zijn die het niets vinden trouwens, maar die heb je altijd, persoonlijk ligt de nieuwe methode me zeer goed en merk ik daar weinig problemen behalve dat het even wennen is, als je al met imovie gewerkt hebt zal dat iets sneller gaan.

Het is zeker een blunder hoe alles verloopt, aan de andere kant meer op communicatie gebied, final cut pro x is verder weinig mis mee (sorry). Als ze het een andere naam hadden gegeven en FCP7 in de store hadden gehouden zouden ze denk ik alleen maar lovende reviews gekregen hebben want voor een hele grote doelgroep is dit zowat het beste wat je kan krijgen.

Hadden ze het langzaam aan uitgebouwd zouden er waarschijnlijk ook veel mensen in het nu "kritische" gebied misschien na een half jaar of een jaar overgeschakeld.

Als Apple door zet is over 2 jaar x klaar voor de grote productie huizen, maar dan hebben ze dus 6 jaar zonder update gezeten, en gezien de kwaliteit van premiere 5.5 kan dat wel eens veels te laat zijn.

Ik speel ook met 5 op dit moment omdat ik FCP uiteindelijk van mijn Mac wil verwijderen om door te gaan met FCPx en een alternatief. Onder Lion zal FCP wel werken maar opnieuw installeren schijnt niet te willen dus waar laat ons dat ;)

Foutje bedankt ;)
Het komt wel goed, dat weet ik bijna zeker, maar de schade is wel al aangericht en ENORM. Want dit is niet meer dan "preview" versie, en ze hadden dat ook zo moeten releasen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 29, 2011, 06:25:00final cut pro x is verder weinig mis mee
Voor jou niet. Voor vele anderen wel degelijk.

Maar goed, we draaien in rondjes.

Leuk programma misschien, maar geen opvolger voor FCP voor de meeste zware gebruikers.

QuoteHet komt wel goed
Met wie precies?

J.A.F._Doorhof

Komt wel goed met de features.
We zijn nu een backstage video aan het editen in X en dat gaat echt verschrikkelijk rap, mede door de magnetische tijdslijn en het flexibele editen (drag) is het een hele snelle workflow, filmpje van 10 minuten is letterlijk bijna realtime geedit.
Markers real time neerzetten bij de cuts, bij "draggen" en klaar.

Maakt het extra zuur dat ze zoveel features "vergeten" zijn :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


Gaeje

Quote from: Job on June 29, 2011, 18:15:43
http://9to5mac.com/2011/06/29/apple-officially-responds-to-final-cut-pro-x-complaints-with-new-faq-website/
i like this one:

"Can I hide Events that I am not working on?

Yes. You can hide Events in Final Cut Pro X by moving them out of the Final Cut Events folder. In the Finder, navigate to the /Users/username/Movies folder and create a new folder. Then move the Events you are not using out of the Final Cut Events folder and into your new folder. The moved Events will no longer appear in Final Cut Pro X. If your Events are located on an external drive, you can move the Events to a new folder on that drive, or you can simply unmount the drive."

zéér professioneel en je gaat vooral niet in de war raken op de lange duur.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 29, 2011, 16:20:00

We zijn nu een backstage video aan het editen in X en dat gaat echt verschrikkelijk rap, mede door de magnetische tijdslijn en het flexibele editen (drag) is het een hele snelle workflow, filmpje van 10 minuten is letterlijk bijna realtime geedit.
sorry maar die backstage filmpjes van jullie (die vroegere toch) dat ziet er gewoon NIET geëdit uit... veel te lange shots. eindeloze pano's (kleine tip voor diegene die de camera hanteert: een pano heeft een begin en een einde. Zowel het begin en het einde zijn stilstaand, en het is aan te bevelen dat je weet van waar tot waar je wil pannen voor dat je eraan begint), zoom ins en zoom uits. Audio jumpcuts. 

Tevens doet een beetje monteur er écht niet langer over om een hele propere reportage ineen te boxen. Met de audio gemixt. Hoe denk je trouwens dat monteurs die het nieuws monteren dat doen. Die gasten werken sneller dan real time. en daar wordt niks gedragged, dat is allemaal keyboard werk (monteren is ritme)

Het probleem vroeger (non lineair vs tape to tape) was dat je teveel tijd verloor bij het importeren, en dat daarom nog eerder voor tape-to-tape geopteerd werd dan het in en uit de computer te jagen. Dat was weliswaar voor Youtube de eindbestemming werd van het meeste materiaal.

Quote
Markers real time neerzetten bij de cuts, bij "draggen" en klaar.

en hoé deed je het dan in FCP7?


Job

Gaeje,

Laten we nou niet gaan katten, Frank beweert nergens een professionele editor te zijn. Voor zijn gebruik is het een interessante applicatie.

Gaeje

fair enough maar blindelings lopen beweren 'dat het wel goed komt' vind ik wat voorbarig

na dat artikel van variety veronderstel ik dat het idd gedaan is met de Final cut legacy...

Het zal final cut worden voor de 'prosumer' whatever that is en Premiere en Avid voor de professional.

In de tijd dat ik final cut leerde op school (2.0 :-D was adobe premiere (toen al 4 of 5.0 maar een buggy affaire eigenlijk, maar ik vermoed dat dat enigszins geëvolueerd is) Avid was een keuzevak en heb ik nooit gedaan omdat de avid computers zooooo verouderd waren op onze school. Het alternatief was toen "EDIT" van discreet. Toen ook een 'revolutionair' systeem, maar ondertussen ook van de aardbodem verdwenen.

ik herinner me trouwens ineens dat ik mijn eerste mac (powerbook G4) gekocht hebt om final cut te kunnen draaien, en mijn projecten van school verder te kunnen (af)werken thuis en omgekeerd.
Nu heb ik niets elektronisch meer waar geen appel op staat (bij wijze van spreken)

Job

#48
Quote from: Gaeje on June 29, 2011, 22:14:36
fair enough maar blindelings lopen beweren 'dat het wel goed komt' vind ik wat voorbarig
Roepen dat het niet goed komt evenzeer. Mijn glazen bol is niet per se beter dan die van een ander.
De vraag blijft: wat komt goed en voor wie?
Voor Apple komt het allemaal dik in orde, zoveel is duidelijk (al had niemand dat in 1998 nog gedacht).

Quoteik herinner me trouwens ineens dat ik mijn eerste mac (powerbook G4) gekocht hebt om final cut te kunnen draaien
Zoals sommige mensen grappend zeiden: FCP is met een grote zilveren dongle beveiligd.

QuoteAvid was een keuzevak en heb ik nooit gedaan
Toch per saldo het meest geschikte systeem. Al was ik altijd heel erg gecharmeerd van Lightworks.

Quote"EDIT" van discreet. Toen ook een 'revolutionair' systeem
Was dat niet gewoon een door Discreet/Autodesk overgekochte NLE, ooit als D/Vision op de markt? Niet echt revolutionair, maar wel erg uitwisselbaar met o.a. Smoke, AIMGH.

*edit* Geloof dat het niet hetzelfde was. Discreet kocht wel D/Vision, maar weet niet of hun *edit daar wel uit voort kwam.

J.A.F._Doorhof

Misschien handig om voordat je gaat "katten" even de laatste te controleren ?
Zijn een stuk vooruit gegaan.
Daarnaast is het ook geen videoclip maar iets waar mensen willen zien hoe de opstelling werkt, wat ik doe qua aansturing etc. De filmpjes worden met 1 camera gefilmd dus ik heb niet meerdere standpunten. Maar nogmaals als je de video's van de afgelopen 4-5 maanden bekijkt zul je een enorm verschil zien met laat Zeggen een jaar geleden.

Daarnaast doe ik ook nu af en toe wat videoclips en daarbij zijn de wisselingen een stuk sneller en dynamischer.

En dan nog doet het er niet toe wat IK doe voor jou.
Voor wat ik doe is X een geschenk qua edit mogelijkheden, het werkt sneller, makkelijker en past enorm goed bij de hele snele workflow die ik wil hanteren, de foto's neem ik de tijd voor, een backstage video moet het liefst geïmporteerd worden, in elkaar gedraait worden en klaar zijn.

De videoclips besteed ik wel tijd en aandacht aan, ik kan als je interesse hebt een rough cut laten zien van een hip hop video waar we nu mee bezig zijn, aan de andere kant zul je dat toch wel niets vinden ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"