Apple verpest Final Cut Pro

Started by Gaeje, June 26, 2011, 19:26:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

http://dvice.com/archives/2011/06/final-cut-pro-x.php

What the hell have they done?!
Ik had het niet echt gevolgd aangezien ik geen monteur ben. Heb zelf nog versie 6 of 7 (ik weet het zelf niet) maar apple heeft blijkbaar zichzelf in het been geschoten met deze nieuwe Final Cut. Heb het eens snel bekeken op de site. Ziet er inderdaad huilen met de pet op voor de pro's.

HAL

Las het al op diverse fora. Wordt vast teruggedraaid in de eerste update.....

roland p

#2
Filmpje in de link is hier nog wel te zien:
http://www.dumpert.nl/mediabase/1547721/eb0d6b43/de_nieuwe_final_cut_pro.html
Humor om te lachen :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Nosoforos

Ik denk dat het allemaal wel weer meevalt. De missende features worden vast bij de volgende update toegevoegd en dan opeens roept iedereen dat het briljant is...

Gaeje

Hebben jullie de interface al gezien? en met de vorige gewerkt?... Mag een stevige update zijn me dunkt

Job

#5
Quote from: Nosoforos on June 26, 2011, 20:41:08
Ik denk dat het allemaal wel weer meevalt.
Makkelijk om te zeggen als je geen eigenaar bent van een postproductiebedrijf dat rondom FCP is gebouwd. Als je geen klanten hebt die over 5 jaar een oud project willen openen.

QuoteDe missende features worden vast bij de volgende update toegevoegd en dan opeens roept iedereen dat het briljant is...
Tussen nu en dan zullen vele professionals FCP evenwel verlaten. Het heeft twee jaar geduurd voordat Apple met een nieuwe versie kwam, die ver verwijderd is van wat professionals nu op dagelijkse basis kunnen gebruiken (en in de tussentijd is FCP7 niet meer te koop, en zal niet op een nieuwer OS draaien). Ze hadden het dan beter nog een paar maanden langer achter kunnen houden. Alternatieven als Adobe Premiere Pro en Avid kunnen die leegte per direct vullen (Adobe zelfs in 64bit).

Nog afgezien van het gegeven dat je bij de App Store alleen als consument/eind-gebruiker mag kopen (zonder geldige BTW-factuur), en de software volgens die terms of use dus niet commercieel zou mogen gebruiken.

Lijkt me duidelijk waar of dat Apple zijn grootste markt ziet.

VlisChris

Er is nog (geen?) sprake van dat Apple met een andere versie van FCP voor de pro wereld komt binnenkort?
FCP X Pro ofzo? Ik roep maar wat hoor, maar verbaas me een beetje over de tactiek.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Job

Quote from: Christiaan S on June 26, 2011, 21:12:16
Er is nog (geen?) sprake van dat Apple met een andere versie van FCP voor de pro wereld komt binnenkort?
Ze suggereren dat een aantal zaken geadresseerd wordt, maar dat er ook zaken zijn die ze aan 3rd parties overlaten (OMF export bijvoorbeeld).

Quoteverbaas me een beetje over de tactiek.
Het is behoorlijk bizar. Lijkt slecht doordacht.

J.A.F._Doorhof

Denk dat je het echt moet zien als een V1.
En misschien ook gericht op een andere groep.

Vind de naam FCP misschien wel verkeerd gekozen.
Ik werkte veel met FCP en iMovie.
iMovie omdat het snel ging en gewoon makkelijker werkte dan FCP.
FCP omdat ik iMovie gewoon simpel weg VEEL te beperkt vond.
in de praktijk betekende het dat ik de basis in iMovie deed en afmaakte in FCP indien nodig.
Waarbij ik moet aantekenen dat voor de backstage videos iMovie gewoon voldoende was.

Als ik een videoclip maak kan ik echter niet zonder FCP om eerlijk te zijn.
Vooral de multicam optie is ideaal.

Die mis ik ENORM in FCPx.
Voor de rest moet ik eerlijk zeggen dat voor MIJN workflow (en ik denk daarmee VELE mensen die in mijn doelgroep zitten) FCPx eigenlijk bijna ideaal is, ik heb er wat mee zitten spelen de afgelopen dagen en wat tutorials gekeken, veel van de opmerkingen van de pro's zijn niet terecht aangezien die opties er wel degelijk zijn maar ergens anders te vinden zijn, of anders werken dan je gewend bent.

Is FCPx professioneel ?
Dat is de vraag.
Voor mij is het bijna ideaal, doe er multicam bij en ik ben helemaal happy en hoef voorlopig niets anders.

Kun je er een speelfim mee maken ?
Zie niet in waarom niet, het zal alleen anders zijn dan FCP.

Kun je er een hollywood productie mee maken (of iets anders groots) ?
daar zullen de problemen zitten.
Geen export functies voor XML, geen export of capture van tape zoals bij FCP, geen ondersteuning voor protools etc. maw dat is nogal een verandering.

Wat is mijn verwachting?
Het is een totaal niet product, met een oude naam (misschien niet slim).
Het is echter een 1.0 product en een product waarbij plugins kunnen worden gemaakt.
Boris, red bullet etc. zijn al bezig en maandag komen de eerste gratis updates al op de markt.
Maar ook Apple zal denk ik wel met updates komen via een misschien wel nieuw systeem.

Denk eens aan het volgende :
Je hebt nu FCPx gekocht, motion en compressor.
Volgende "maand" komt een Multicam en export plugin op de app store, wil je alleen multicam dan koop je die en niet de export plugin.
Daarna komen andere export opties, misschien een nieuwe soundtrack, betere color utility etc.

ALS Apple de ontwikkeling door zet en komt met allerhande uitbreidingen denk ik dat we over 1-2 jaar terug kijken naar FCP en ons afvragen waarom we daar ooit mee gewerkt hebben (ook de grote productie huizen).

Voor mijn doelgroep is FCPx (op MC na) ideaal en ik ben vooral helemaal blij met de snelheids winst en de realtime verwerkingen van kleur en andere aanpassingen, dat is echt een ENORME winst, kom met die MC en ik ben helemaal klaar om FCP te wissen van mijn mac.
Maar goed, ik heb in principe een 1 mans productie workflow en alles kan binnen FCP, ik realiseer me 100% dat er een groep is die daar in geen geval genoeg aan heeft, ik denk echter wel dat als je eenmaal gewend bent aan de nieuwe interface dat je niet met een serieus gezicht kan zeggen dat het niet vooruit is gegaan, het is echt een FLINK stuk sneller en makkelijker geworden en binnen de normale edit opties zie ik alleen maar voordelen en geen nadelen om eerlijk te zijn, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen ingesleten FCP workflow heb waarbij ik alles blind kan vinden, dat zal enorm schelen. Als Adobe Photoshop ineens zo een facelift zou geven zou ik even moeten slikken ben ik bang en waarschijnlijk ook even denken "WTF", maar ik zou me er wel voor gaan inzetten om het te leren, het moet een reden hebben :D

Is het te laat ?
Ik ben heel bang dat FCPx inderdaad te vroeg op de markt is gekomen.
Er is veel sprake over overschakelen naar Adobe of Smoke, avid etc.
Persoonlijk snap ik dat wel, maar ook weer niet.
Zolang FCP nog draait zou ik geen tonnen stoppen in een update naar een totaal ander systeem wat je ook weer moet leren, ik zou Apple een jaar de tijd geven om dingen te doen zoals beloofd hebben, en ik denk dat alles dan wel goed komt.

Het kan ook zijn dat we Apple allemaal verkeerd begrepen hebben en dat ze inderdaad de grote productie huizen laten vallen en zich richten op de VEEL grotere groep van amateur film makers, kleine productie huizen, DSLR shooters en advanced huis, tuin en keuken shooters.

Voor mij was de reden om FCPx te kopen de instant aanpassingen van kleur en looks terwijl de video draait (zelfs Adobe doet dat niet), dus geen gerender meer om een look te testen en enorm veel tijd te verliezen (heb geen unlimited budget voor real time oplossingen). De melding dat MC er zeker kwam gaf me de rust om FCPx te kopen, FCP gewoon er naast te blijven gebruiken en ondertussen FCPx te leren om zodra MC er is over te stappen, echter na wat gespeeld te hebben met FCPx ben ik al over gestapt, ik irriteer me nu mateloos aan de traagheid van FCP (of laat ik het zo zeggen, geniet van de ENORME snelheid van FCPx), en de edit opties zijn zoveel sneller dat ik nu voor MC gewoon dat gedeelte exporteer naar FCP, daar de edit doe en dit weer importeer, niet ideaal maar ben gewoon helemaal weg van FCPx qua handling speed.

Maar goed ik ben geen pro.......
Ik zit in een andere doelgroep en ik kan me indenken dat die ENORM blij zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2011, 21:19:17
ALS Apple de ontwikkeling door zet en komt met allerhande uitbreidingen denk ik dat we over 1-2 jaar terug kijken naar FCP en ons afvragen waarom we daar ooit mee gewerkt hebben (ook de grote productie huizen).
LOL, dat vraag ik me nu al af... ;-)


QuoteZolang FCP nog draait zou ik geen tonnen stoppen in een update naar een totaal ander systeem
Tonnen? Allemaal onder de 2500 euro. En met een beter track record waar het gaat om features, functionaliteit en betrouwbaarheid.

J.A.F._Doorhof

Avid en smoke ?
Als je praat over grote productie huizen lijkt me dat niet lukken voor 2500.00
Toch ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

#11
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2011, 21:30:08
Avid en smoke ?
In 2000 kostte zoiets tonnen. Nu is de prijs gezakt tot een fractie van een lease-autootje.

Avid Media Composer kost 1799 euro ex BTW. Als je een FCP7-license hebt nu tijdelijk slechts 999 USD.
Smoke for Mac is iets van 15K. Veel postmensen hebben sowieso een Adobe bundle en hebben vaak dus al een (vooralsnog ongebruikte) licentie voor Adobe Premiere Pro in de kast liggen.

Smoke is in vrijwel niets met FCP te vergelijken. Avid en APPro veel meer.


celerontje

#12
Het ironische is dat bij de ''Supermeet'' waarop FCP-X aan het publiek voorgesteld werd men hoog van de toren blies dat ze trots waren dat 2 grote Hollywoodfilms (The Social Network en True Grit) erop gemonteerd zijn, maar je tegelijkertijd een product presenteert die niet eens EDL's en OMF's kan exporteren.

Op zich is dit commercieel gezien een slimme zet van Apple, maar het is erg zuur voor de gebruikers die meer willen. (van prosumer tot Hollywood professional)

@Frank: Na Avid is FCP het meest gebruikte editing systeem voor speelfilms, bv. de Coen Brothers en David Fincher doen hun montage met Final Cut Pro.
Maar FCP-X is totaal nutteloos voor speelfilms, want je kan er niet eens OMF's en EDL's mee exporteren. (EDL om te kunnen conformen aan je DPX scans, RED/Alexa bestanden etc. en OMF zodat de sounddesigner een goed startpunt heeft voor z'n werk)

Trouwens, Job gebruikt Avid Media Composer.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

Quote from: celerontje on June 26, 2011, 21:34:53
Job gebruikt Avid Media Composer.
Merendeels Symphony, maar dat is feitelijk hetzelfde (paar extra features voor de heb).

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Job

Quote from: celerontje on June 26, 2011, 21:41:13
Welke features?
Source-based color correction, mouse jog/shuttle, Universal mastering.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2011, 21:19:17


Het kan ook zijn dat we Apple allemaal verkeerd begrepen hebben en dat ze inderdaad de grote productie huizen laten vallen en zich richten op de VEEL grotere groep van amateur film makers, kleine productie huizen, DSLR shooters en advanced huis, tuin en keuken shooters.

ik heb geen tijd om op alles in te gaan wat je postte (morgen weer vroeg dag) maar ik denk dat je met deze zin wel de home run hebt geslagen. Net als met hun cinema displays (ok het zijn geen eizo's maar je had toch een hele hoop mensen uit de a/v en print die deze schermen intensief gebruikte) hebben ze nu ook duidelijk de pro's een dikke fuck you toegeworpen en gegaan voor de amateur/liefhebber/ "prosumer" (wat haat ik dat woord en alle materiaal die eraan vast hangt)

misschien business wise een slimme zet maar behoorlijk ondankbaar gezien het de pro wereld was die apple recht gehouden heeft tijdens hun (behoorlijk lange) moeilijke periode. (voor de iAlles uitkwam)

Ik vind het gewoon bijzonder jammer voor alle kleine pro's (maar wel degelijk pro's) die relatief veel geld gestoken hebben in een systeem wat nu gewoon een spuitje krijgt als was het een ziek huisdier.

Ik vind het bijzonder achterlijk van apple dat ze een serieuze groep trouwe klanten recht in de handen drijven van Adobe en Avid. (al is dat laatste misschien om goed te maken wat ze de laatste jaren aan business hadden ingepikt)

dom en jammer, en volgens mij krijgen ze dat niet met een update gefixt

http://www.petitiononline.com/finalcut/petition.html

en bekijk die reviews in de app store... van kwaad naar erger

celerontje

#17
''Apple'' en ''fuck you'' zijn sowieso geen onbekende combinatie. :D :D :D

Over ''prosumer'' materiaal dat niet om aan te zien is: (ik ben tegenwoordig amper met filmen/monteren bezig, maar het heeft wel mijn interesse voor de toekomst)
Ik zag laatst hier op HTforum een filmpje dat iemand zelf gemaakt had over een drukkerij, op zich was het wel interessant, maar ik snapte één ding niet toen ik het filmpje bekeek:
Waar is je gevoel voor timing? Waar is je gevoel voor een compositie die duidelijk toont wat de machine en medewerker doen?
Ik had continu het gevoel dat ik de camera wilde verschuiven en de shots korter wilde maken.

Voor iedereen die hiermee kampt: Ga een filmpje op Super8 schieten! Als je voor 1 minuut film tien euro aan kosten maakt, ga je ineens veel betere shots maken en monteer je zowat al in de camera.
Je moet jezelf gewoon mores leren! (en dat is zeker het geval wanneer je de eurootjes voorbij hoort ratelen in je camera :))
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!


J.A.F._Doorhof

Ik denk niet dat er een FY achter zit, hoop het niet tenminste.
Ik vind het ook zeker geen imovie on steroïds, aan de andere kant is FCP ook niet gewoon imovie on steroïds, en is Photoshop niet gewoon paint on steroïds ;)

Voor mij is het belangrijk dat ik kijk naar de dingen die ik ermee kan doen, imovie was altijd veel te beperkt behalve voor het HTK werk, FCP had heel veel dingen die ik nooit zou gebruiken, FCPx mist alleen multicam is en voor de rest voor mij alleen een verbetering.

Maar ik ben geen blockbuster producent.
En toch denk ik wel dat het goed komt.
De lijst die je online ziet is volgens mij door Apple of 3rd party leveranciers wel te doen, automated duck heeft al een export optie voor Als je het nodig hebt, en multicam komt via Apple, ik gok ook op een duurdere plugin voor color management (zal toch moeten).

Wat ik hoop, en ik hoop dat echt, is dat Apple uit gaat komen met plugins, en daarmee final cut  x gaat uitbouwen maar dat ik niet word verplicht dingen te kopen die ik niet wil, maw ik hoop dat Apple gelijk krijgt en inderdaad een revolutionair systeem op de markt heeft gezet, alleen de grove fout die ze gemaakt hebben is dat ze nu alleen het chasis met normale banden en standaard super charged motor op de markt hebben gezet maar vergeten zijn om de rollcase, offroad banden etc, als optie erbij te doen.... Hierdoor is de race auto voor iedereen te gebruiken op de normale weg maar nog niet offroad waarvoor hij bedoeld is. Maar als die opties er wel komen, KAN dit wel eens DE revolutie zijn, want wees eerlijk als je met FCPx werkt met de opties die er nu zijn opent het wel enorm vee opties, nu maar hopen dat ze er komen en niet te laat of helemaal niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

#20
Of ze nou een FY bedoelen of niet, heel veel mensen voelen het als een FY. Die zien hun huidige tool of choice de nek omgedraaid, zonder vervanger (anders dan van een andere vendor). http://www.larryjordan.biz/app_bin/wordpress/archives/1514

Die gedachte kwam bij mij ook boven, een core met opties (waarvan een flink aantal 3rd party). Dat is overigens niet nieuw, eerder een oud model, dat juist rond 2000 onder aanvoering van Apple werd verlaten. Of dat revolutionair te noemen is, durf ik te betwijfelen.

De (retorische) vraag blijft of ze het nu al hadden moeten uitbrengen, als vervanger van een product dat ze niet volledig vervangen.

En het gaat dus niet alleen om features. Het gaat ook om de kern van hoe de interface je met materiaal laat werken:
http://jefferyharrell.tumblr.com/post/6865416226/project-management-in-fcp-x-no-just-no.

Organisatie is echt heel erg belangrijk. Adapteren aan een nieuwe manier van werken/organiseren is prima, als die nieuwe manier je minstens dezelfde (en liefst méér) controle geeft over je materiaal. En die lacune in de basis zie ik niet zo snel door een 3rd party worden opgelost.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2011, 23:23:48
Ik denk niet dat er een FY achter zit, hoop het niet tenminste.

ik vrees van wel. jobs heeft nogal een resolute manier om zijn idee over een product op te dringen aan een klant. 9 van de 10 is het slim gezien, maar soms is het dik ernaast.
Toen ze hem er indertijd bijhaalden om apple uit het slop te halen heeft hij ook FY moeten zeggen tegen een heel deel trouwe klanten om de nieuwe wind waaiende te krijgen.

Quote
Ik vind het ook zeker geen imovie on steroïds, aan de andere kant is FCP ook niet gewoon imovie on steroïds, en is Photoshop niet gewoon paint on steroïds ;)
ik weet het niet, ik heb nog niet met de nieuwe X gewerkt maar als ik job z'n links lees dan belooft het inderdaad niet veel goeds.
Quote
Voor mij is het belangrijk dat ik kijk naar de dingen die ik ermee kan doen, imovie was altijd veel te beperkt behalve voor het HTK werk, FCP had heel veel dingen die ik nooit zou gebruiken, FCPx mist alleen multicam is en voor de rest voor mij alleen een verbetering.
the key word being 'voor mij alleen' Helaas is de userbase van FCP veel groter dan 'jij alleen' en net die mensen hebben die 'heel veel dingen die jij nooit zou gebruiken' broodnodig.

Quote
Maar ik ben geen blockbuster producent.
doet er niet toe denk ik. zijn veel simpelere gebruikers die ook duidelijk ontevreden zijn

Quote
En toch denk ik wel dat het goed komt.
De lijst die je online ziet is volgens mij door Apple of 3rd party leveranciers wel te doen, automated duck heeft al een export optie voor Als je het nodig hebt, en multicam komt via Apple, ik gok ook op een duurdere plugin voor color management (zal toch moeten).
3d party plugin om je bins te organiseren? dan is er toch echt iets fundamenteel mis met je programma vrees ik

Quote
Wat ik hoop, en ik hoop dat echt, is dat Apple uit gaat komen met plugins, en daarmee final cut  x gaat uitbouwen maar dat ik niet word verplicht dingen te kopen die ik niet wil, maw ik hoop dat Apple gelijk krijgt en inderdaad een revolutionair systeem op de markt heeft gezet, alleen de grove fout die ze gemaakt hebben is dat ze nu alleen het chasis met normale banden en standaard super charged motor op de markt hebben gezet maar vergeten zijn om de rollcase, offroad banden etc, als optie erbij te doen.... Hierdoor is de race auto voor iedereen te gebruiken op de normale weg maar nog niet offroad waarvoor hij bedoeld is. Maar als die opties er wel komen, KAN dit wel eens DE revolutie zijn, want wees eerlijk als je met FCPx werkt met de opties die er nu zijn opent het wel enorm vee opties, nu maar hopen dat ze er komen en niet te laat of helemaal niet.
wat ik uberhaupt niet snap is hoe je verkiest om een prof. programma te kopen via een 'app store' dan via een Authorized reseller die je helpt je hele systeem op te zetten. (en nee ik bedoel niet de switch of een apple store) maar bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in Final cut systemen met de nodige hardware support (aja, decklink, etc) en die ook instaan voor het functioneren en onderhouden van je systeem. (bvb http://www.doubleprecision.be/)
Ook deze mensen zijn dik buitenspel gezet door apple. (ook gelezen in een van job z'n links, maar ik vrees dat niet iedereen de moeite zal nemen om die allemaal door te neuzen)
en zoals job zegt: zonder btw factuur...


J.A.F._Doorhof

Bins zijn weg, en ik heb daar op zich geen moeite mee, de nieuwe manier is een stuk handiger en ideaal als je dingen terug wil vinden, het is een kwestie van wennen.

Het voordeel dat ik heb op dit moment is dat ik FCP wel ken, en er ook best veel mee gedaan heb, maar geen ingesleten workflow heb, bij Photoshop ken ik BV alle keystrokes die ik gebruik uit mijn hoofd, weet 90% van de locaties waar ik moet zoeken voor functies etc. Als ze dat ineens veranderen is het ook even slikken, maar zou ik wel upgraden.

Dat ze installatie bedrijven buiten spel zetten is een gevolg van de toekomstmogelijkheden maar ik denk niet dat ze buiten spel staan, ze leveren de software niet, maar kunnen toch wel de diensten leveren ? Sterker ze kunnen meer verdienen denk ik. De marge op Apple is bedroevend, en je moet het hebben van de extra's die niet bij Apple wegkomen zoals HDDs, storage solutions, kaarten, memory, arbeid etc.  Koop je een pakket van 1000.00 verwacht je een bepaalde "korting" op de installatie, nu hoeft dat niet meer, je huurt het bedrijf in voor een installatie van software die ze niet geleverd hebben, en dan kun je vanaf minuut 1 gaan factureren.

Verder ben ik nog steeds aan het leren met FCPx en vind bijna elke dag wel iets wat makkelijker werkt maar bovenal is de snelheid gewoon bizar toegenomen, als ik nu FCP gebruik heb ik het gevoel dat ik van een 8 Core macpro naar een oude MacBook overstap, het scheelt gewoon teveel.

Er is enorm veel negativiteit en terecht, begrijp me goed, ik had er ook meer van verwacht, aan de andere kant, kijk naar de prijs en de opzet die Apple nu ook ventileert, er komen verschillende updates die je wel of niet kan kopen, maw ik denk echt stellig dat dit nummer 1 is en dat er heel snel updates komen om mensen weer aan de gang te helpen, verwacht zelf de eerste al als Lion uitkomt, er zijn al geruchten dat dan de export/imports terug komen.

De grote groep is trouwens mensen als ik vrees ik, de kleine groep zijn mensen zoals job en jij. Niet negatief bedoeld maar als ik als totale leek ernaar kijk en nu zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk nog voor FCP gaan omdat die multicam heeft maar als dat toegevoegd word aan x dan zou ik zonder twijfel FCPx nemen, sterker waarschijnlijk gezien het snelheids verschil en prijs zou ik sowieso naar x gaan.

De groep die Apple nu aanspreekt is waarschijnlijk een factor 1000 groter dan de groep die ze hadden, en noem me maar een optimist maar ik denk dat het wel goed komt.

De eerste aperture was ook verschrikkelijk, de huidige vind ik op heel veel punten veel beter dan lightroom.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

#23
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2011, 07:37:57
Bins zijn weg, en ik heb daar op zich geen moeite mee, de nieuwe manier is een stuk handiger en ideaal als je dingen terug wil vinden, het is een kwestie van wennen.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je ermee wil doen. En er is minder flexibiliteit.

Quotekijk naar de prijs
Die lijkt me al jaren vrij irrelevant, eerlijk gezegd. Prijs van software is voor iedere serieuze professional snel terug te verdienen.
Quoteen de opzet die Apple nu ook ventileert
Welke bedoel je?

QuoteDe grote groep is trouwens mensen als ik vrees ik, de kleine groep zijn mensen zoals job en jij
Precies, en dat is juist waarom die kleine groep zo protesteert. Die moeten er hun dagelijkse projecten mee verwerken en er hun brood mee verdienen.

QuoteDe groep die Apple nu aanspreekt is waarschijnlijk een factor 1000 groter dan de groep die ze hadden
Natuurlijk. Maar of Apple er commercieel per saldo succesvol mee is, is voor veel van de huidige gebruikers natuurlijk niet relevant. Dat het goed is voor Apple, wil niet zeggen dat het goed is voor een posthouse.

Quotenoem me maar een optimist maar ik denk dat het wel goed komt.
Oh vast wel, maar FCPX wordt een andere speler in een ander marktsegment.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2011, 07:37:57
Bins zijn weg, en ik heb daar op zich geen moeite mee, de nieuwe manier is een stuk handiger en ideaal als je dingen terug wil vinden, het is een kwestie van wennen.
ik heb het net eens bekeken (de promo video). het lijkt me verschrikkelijk. Alles wordt automatisch ingedeeld (in bloody events?!?) en je kan zoeken op (o.a) rolling shutter? waarom zou je nu in godsnaam beelden zoeken op rolling shutter? om ze er dan uit te halen? WTF
Soit, dit kunnen ze idd wel fixen met een update, me dunkt

Quote
Het voordeel dat ik heb op dit moment is dat ik FCP wel ken, en er ook best veel mee gedaan heb, maar geen ingesleten workflow heb, bij Photoshop ken ik BV alle keystrokes die ik gebruik uit mijn hoofd, weet 90% van de locaties waar ik moet zoeken voor functies etc. Als ze dat ineens veranderen is het ook even slikken, maar zou ik wel upgraden.

ik gebruik het ook niet zo vaak, maar de keystrokes komen wel vaak terug als ik iets aan het monteren ben.
tevens lijkt old fashioned cut-cut met keystrokes mij nog altijd veel sneller werken dan dat trimmen en grafische gedoe van de X, maar nogmaals: ik monteer te weinig om daar echt doorslaggevende kritiek op te hebben.

Renderen en kleurgedoe moet wat mij betreft achteraf en in een ander programma. Montage is montage, geen effects

Quote
Dat ze installatie bedrijven buiten spel zetten is een gevolg van de toekomstmogelijkheden maar ik denk niet dat ze buiten spel staan, ze leveren de software niet, maar kunnen toch wel de diensten leveren ? Sterker ze kunnen meer verdienen denk ik. De marge op Apple is bedroevend, en je moet het hebben van de extra's die niet bij Apple wegkomen zoals HDDs, storage solutions, kaarten, memory, arbeid etc.  Koop je een pakket van 1000.00 verwacht je een bepaalde "korting" op de installatie, nu hoeft dat niet meer, je huurt het bedrijf in voor een installatie van software die ze niet geleverd hebben, en dan kun je vanaf minuut 1 gaan factureren.
wie gaat er nu ettelijke duizenden euro's betalen aan een bedrijf dat je helpt met een pakket van 300 euro? waar voorlopig nog weinig aan te supporten is, want je kan er maar de helft mee van wat ervoor kon en de hardware is er ook nog lang niet.

Quote
Verder ben ik nog steeds aan het leren met FCPx en vind bijna elke dag wel iets wat makkelijker werkt maar bovenal is de snelheid gewoon bizar toegenomen, als ik nu FCP gebruik heb ik het gevoel dat ik van een 8 Core macpro naar een oude MacBook overstap, het scheelt gewoon teveel.
volgens mij doe je dan gewoon teveel dingen waar final cut eigenlijk niet voor dient. In dat geval is het inderdaad een nieuw programma dat jouw behoeften heel goed invult.

...
Quote
De grote groep is trouwens mensen als ik vrees ik, de kleine groep zijn mensen zoals job en jij.
job en ik doen totaal iets anders, en ik gebruik FCP dus niet voor mijn broodwinning (job zelf ook niet, had ik begrepen, maar staat er alleszins dichter bij dan ik)
Quote
Niet negatief bedoeld maar als ik als totale leek ernaar kijk en nu zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk nog voor FCP gaan omdat die multicam heeft maar als dat toegevoegd word aan x dan zou ik zonder twijfel FCPx nemen, sterker waarschijnlijk gezien het snelheids verschil en prijs zou ik sowieso naar x gaan.

De groep die Apple nu aanspreekt is waarschijnlijk een factor 1000 groter dan de groep die ze hadden, en noem me maar een optimist maar ik denk dat het wel goed komt.
dat lijkt me dus ook wel de bedoeling van apple, en dat zal zeker lukken (economisch gezien) al verwaarlozen ze dus hun achterban en vernietigen ze de reputatie van één van hun beste (pro) producten. Zonde

Quote
De eerste aperture was ook verschrikkelijk, de huidige vind ik op heel veel punten veel beter dan lightroom.
kan je moeilijk vergelijken vind ik. Lightroom/aperture is ook geen vervanging voor photoshop, eerder een aanvulling.
FCP x komt er ten koste van FCP. En daar hebben veel mensen het lastig mee. Niemand zou klagen als de oude FCP kon blijven bestaan. (en bij voorkeur ook enigszins verder ontwikkeld)(of op zijn minste blijvend gesupport)

Het is alsof adobe ineens zou afkomen met iphoto ipv photoshop, en gewoon ophouden met PS en zeggen: kijk je kan snel rode ogen verwijderen en een sepia look doen. Zie die snelheidswinst woohoow. Oh ja. PS CS5 gaat eruit. :-)

Maar wat ze vergeten zijn bij apple is dat als FCP zo dood is als het nu lijkt, dat ze een pak minder MacPro's gaan verkopen. Maar misschien is dat ook een strategie. Mac Pro eruit, alleen nog Macbooks en iMacs. en iOs apparaten. Een vriend van mij (die ook al lang aan de mac is) vind dat ze al jaaren hun computers meer en meer beginnen verwaarlozen door al die rand iApparatuur