Waarom worden slechte acteurs soms de hemel in geprezen?

Started by Tube-freak, June 26, 2011, 10:41:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

persoonlijk vind ik dat niet ZOOO subjectief, of een acteur goed speelt of niet. Maar soms hou je ervan en soms niet. Dat is subjectief. Zo kan ik me voorstellen dat je niet echt gek bent van Carice van Houten idd, het is vaak allemaal wat hetzelfde, maar als de rollen nu ook in de buurt liggen van elkaar, tjah...

Of een acteur goed is of niet hangt er van af of je hem gelooft.

Onderschat ook Tom Cruise niet, (behalve z'n rare scientology uitlatingen) kijk maar eens naar Born on the fourth of July, Interview with the vampire, Magnolia... Niet zo'n evidente dingen om te doen hoor

evilniek

Quote from: chansig on June 26, 2011, 11:59:36
Ik begrijp ook niet waarom mensen iets leuk vinden als ik het niet leuk vind. Het liefst zou ik daar ruzie over gaan willen maken...maar het levert zo weinig op. Ik vind Val Kilmer wel oke, Robert de Niro ook en Al Pacino...dus ik had weer een top avond van de week toen Heat werd uitgezonden.

Ik stoor me gelukkig niet aan mensen op slippers..anderen vinden dit weer vreselijk.

Gr Hans

Een door de comerciëlen uitgezonden film kijken op tv, noem ik gebrek aan smaak :P.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo


PuNkEnStEiN

Quote from: WimB on June 26, 2011, 19:04:58Steven Seagal  :worship: :worship: :worship: :D

Het staartje van Seagal alleen al speelt de gemiddelde acteur van het doek af. Die souplesse, die swing tijdens die meedogenloze moordpartijen... geweldig toch? :sigh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Ejorne

Quote from: PuNkEnStEiN on June 26, 2011, 11:50:02
Goed of slecht zijn subjectieve waarnemingen die per mens verschillen, vandaar mijn mening dat dit eigenlijk een zinloos topic is.

Als je het over de waarneming hebt, dus iets goed/slecht vinden, dan is goed en slecht inderdaad subjectief.
Maar een acteur of muzikant kun je volgens mij zeker ook een meer objectief waardeoordeel goed/slecht geven. Je kunt bepaalde vaardigheden prima toetsen, mochten daarover nog vragen bestaan bij de inschaling wie goed/slecht is. 

Los van dit alles is het antwoord op de vraag van TS mi erg simpel...

WimB

Quote from: PuNkEnStEiN on June 26, 2011, 19:37:29
Het staartje van Seagal alleen al speelt de gemiddelde acteur van het doek af. Die souplesse, die swing tijdens die meedogenloze moordpartijen... geweldig toch? :sigh:
Idd, dat en die geweldige dialogen die hij heeft. ;D

Tube-freak

Er is natuurlijk een verschil tussen een tekst opzeggen in de camera of een tekst opzeggen en wat extras doen met het character.
Een mooi voorbeeld vind ik de jaren 90 series friends.  Vrij laag acteer niveau  beetje text opzeggen een bandje met lach geluiden eronder zetten en dan maar hopen dat er iemand om lacht. Je moet op youtube maar eens zoeken op "Friends (No Laugh Track Version)" dan zie je pas echt hoe door en door slecht het in elkaar zit.  (Maar intussen wel een miljoen dollar per aflevering vangen).

Je had toen rond dezelfde periode ook de serie seinfeld daar zag je dat de acteurs wat meer hun best deden om echt een character neer te zetten dus niet alleen de text oplezen maar ook non-verbale dingen.

Hier stukje seinfeld waar jerry en kramer een persoonsverwisseling ondergaan toen ze van appartement wisselden:
gewoon klein voorbeeldje dat acteren niet alleen teksten opzeggen is maar ook hoe je het zegt en wat je je er extra non verbaal aan toevoegt, maar dat zit dus door de hele serie heen bij veel characters.




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Quote from: Tube-freak on June 26, 2011, 22:52:48Hier stukje seinfeld waar jerry en kramer een persoonsverwisseling ondergaan toen ze van appartement wisselden:
gewoon klein voorbeeldje dat acteren niet alleen teksten opzeggen is maar ook hoe je het zegt en wat je je er extra non verbaal aan toevoegt, maar dat zit dus door de hele serie heen bij veel characters.
Dat is dus juist een kwestie van script en regie.

Tube-freak

Is niet zo, ik heb veel extra interviews en dingen gelezen en gezien van seinfeld op youtube en extras op de dvd's.
Komt heel veel inbreng en ideeën van de acteurs zelf af.

Maar ze stonden daar voor live publiek te spelen dus je kan zoveel willen als regisseur maar als er niets gebeurt moet je toch on the spot ff snel wat nieuws bedenken wat wel werkt.  Bij friends lukte dat schijnbaar nooit en bij seinfeld wel.

Maar goed het was maar een voorbeeld om een vergelijking te maken.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Quote from: Tube-freak on June 26, 2011, 23:49:51Is niet zo, ik heb veel extra interviews en dingen gelezen en gezien van seinfeld op youtube en extras op de dvd's.  Komt heel veel inbreng en ideeën van de acteurs zelf af. Maar ze stonden daar voor live publiek te spelen dus je kan zoveel willen als regisseur maar als er niets gebeurt moet je toch on the spot ff snel wat nieuws bedenken wat wel werkt.  Bij friends lukte dat schijnbaar nooit en bij seinfeld wel.
Ook dat soort inbreng en improvisatie heeft toch echt veel met regie/concept te maken.  Het klopt wel dat je acteurs moet hebben die ook zo kunnen werken.  Gaat doorgaans beter in comedy dan in drama.  Amerikaanse stijl van acteren voor de film leent zich ook minder goed voor improvisatie.  It ain't that simple, you know.

Quote from: Tube-freak on June 26, 2011, 23:49:51Maar goed het was maar een voorbeeld om een vergelijking te maken.
Helder, maar slecht acteerwerk heeft echt vaak/veel met de regie te maken.
Zo slecht zijn de beroemde acteurs nu ook weer niet allemaal.

mscofield

Je gaat inderdaad wel erg kort door de bocht. Daarnaast, zoals gezegd, smaken verschillen. Plus dat ik het logisch vind dat acteurs en actrices een bepaalde uitstraling (dus niet perse uiterlijk)moeten hebben. Film/televisie is ten slotte niet alleen geluid, maar ook beeld.

Vergeet niet dat er veel meer mensen achter een film zitten dan alleen de acteurs en actrices. Zij voeren slechts een heel klein deel van allen taken uit. Ik vind dat een acteur of actrice een goede is, wanneer deze taken goed worden uitgevoerd. Laat de acteur acteren, de tekstschrijver teksten schrijven, de producer produceren.. etc.

Maar het belangrijkste, net als bij zoveel dingen, is dat smaken gelukkig verschillen!

svmnb

Veel artiesten, waaronder acteurs, zijn one-trick ponies.
Roger Moore heeft een hele carrière opgebouwd met het optrekken van een wenkbrauw in 8 van de 10 scenes.

Nederlandse acteurs/actrices zijn een verhaal apart.
Ik kan mij geen natuurlijke dialoog herinneren. Metrum, dictie en gevoel voor flow is en blijft blijkbaar moeilijk.
Het helpt ook niet dat het doorgaans soapies zijn. In het beste geval komen ze van de kleinkunstacademie of zo maar in beide gevallen klinken ze allemaal hetzelfde.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Tube-freak

Nederlandse acteurs in films zeggen de dialogen altijd net alsof ze in het theater staan.
Hoe kan het toch dat britse acteurs het wel natuurlijk over kunnen laten komen.

Kijk naar al die britse detective series bij de kro bijvoorbeeld.  Er is iets serieus mis met de nederlandse film acteurs.
De enige die het wel natuurlijk kunnen zijn Rutget Hauer en Famke janssen mar die hebben waarschijnlijk cursussen in de USA gehad.  Famke in elk geval wel.
Misschien Carel Struyk ook wel aleen die heeft bijna nooit tekst maar speelt wel in veel beroemde films zoals Men in Black bijvoorbeeld.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Dat is ook een beetje zwart/wit gesteld, het kan wel degelijk goed! (kijk maar eens naar de serie A'dam E.V.A. of de film Oorlogswinter)

Maar het waar dat Nederlandse acteurs vaak niet de meest subtiele zijn (al zijn er tal van uitzonderingen), maar het wordt steeds beter, mede omdat er tegenwoordig op toneelscholen ook meer aandacht besteedt wordt aan acteren voor de camera. (een kennis van mij die op de toneelschool in Maastricht zit moet zelfs allerlei filmpjes maken als opdracht)

ONNATUURLIJK? HOE BEDOELT U????!!!!! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

SV..S

grappig topic dit ;D

ik begrijp de insteek, ik vind je voorbeelden wat minder.

maar ik ervaar het ook als erg persoonlijk.
en persoonlijk geniet ik wel van J roberts,
http://www.film1.nl/films/281-Erin-Brockovich.html
dan kan ik niet zeggen over haar broer, als die in een film zit is hij bij mij bij voorbaat al afgekeurd.

ik begrijp alleen niet wat roelvink hier doet, acteert hij soms ook al in zijn gele zwembroekje, kan nooit minder zijn dan zijn zangkunsten >:D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

AbZ

Quote from: SV..S on July  4, 2011, 13:05:46
grappig topic dit ;D

ik begrijp de insteek, ik vind je voorbeelden wat minder.
Tja, de 'goede' voorbeelden waren Flatliners, Seinfeld, Men in Black       :blink:
Misschien toch ook wel een kwestie van smaak  :D

Tube-freak

Famke Jansen in X-men.  Is dat goed genoeg dan....
Of Carel Struycken in  Twin peaks of The Adams family, zeker ook niet goed genoeg voor jullie.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Quote from: Tube-freak on July  4, 2011, 16:28:44
Famke Jansen in X-men.  Is dat goed genoeg dan....
Of Carel Struycken in  Twin peaks of The Adams family, zeker ook niet goed genoeg voor jullie.
The Addams Family is absoluut een briljante film  :worship:   :D  vooral dankzij Raoul Julia.  Als je zo'n theatrale acteerstijl echt goed beheerst dan kan het ook weer goed werken voor de camera.  (Johnny Depp kan dit ook goed.)  Past perfect in het concept.  Twin Peaks is natuurlijk een uitstekend voorbeeld van goede regie.  X-Men en dergelijke:  een ander genre, waarin heel weinig afhangt van het acteerwerk.