DIY eindversterker [help]

Started by dcb, June 19, 2011, 13:28:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

EJ

Wedden dat over 20 jaar niemand meer een klasse A versterker gebruikt? (*mompelt iets over regelgeving over rendement*)

dre73

ik was blij dat de ucd weg was,en zo ken ik er meer!

en een goed klasse ab mankeerd ook echt niets aan!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

EJ

En nu maak je mij aan het lachen. Wat zeg ik? Aan het brullen!  :headbanging:

dre73

Quote from: EJ on June 28, 2011, 19:32:48
En nu maak je mij aan het lachen. Wat zeg ik? Aan het brullen!  :headbanging:

wat heb je zelf staan dan?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dcb

Okee...

Dus volgens dre73 zijn de hypex modules niets en volgens EJ is het prima.

Ik heb nog geen klasse ab kits gevonden, zijn deze er?

Dcb

dre73

ik zeg niet dat het slecht is!
ik vind alleen dat het te hoog opgehemeld wordt!

ik heb de ucd180 en 400 gehad,tevens de zappulse 2.3se.
en ik was blij dat ie ze weg waren.
voor het geld is het gewoon goed,maar er is gewoon beter.

al kan ik een ander z`n smaak niet bepalen! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Wijx wondere wereld

Quote from: EJ on June 28, 2011, 18:48:54
Wedden dat over 20 jaar niemand meer een klasse A versterker gebruikt? (*mompelt iets over regelgeving over rendement*)

ik zeg ook niet dat klasse D niet goed kan zijn. Ooit zal het best goed worden, maar om nou de UCD zo op te hemelen.....
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dre73

de prijs/kwaliteits verhouding is in ieder geval prima!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Wijx wondere wereld

Mijn aleph was even duur als de UCDs die ik had.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dre73

Quote from: Wijx wondere wereld on June 28, 2011, 20:38:38
Mijn aleph was even duur als de UCDs die ik had.

whoehahahaha,dat geloofd geen hond! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Wijx wondere wereld

Niet m'n huidige, degene voor de Perreaux
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

EJ

Quote from: dcb on June 28, 2011, 19:37:48
Okee...

Dus volgens dre73 zijn de hypex modules niets en volgens EJ is het prima.

Ik heb nog geen klasse ab kits gevonden, zijn deze er?

Dcb

Een versterker hoort alleen dat te doen: versterken. En dat doen de UcD's bij uitstek goed. Sommigen vinden ze te clean, te koud. In mijn opvatting voldoen ze dus uitstekend aan de eisen: namelijk alleen versterken wat ze wordt aangeboden. Ik zou graag mijn (klasse A) eindtrappen vervangen door de UcD's, puur uit oogpunt van rendement. Wel de 400W versie, mijn luidsprekers zijn ernstig hongerig naar vermogen, en dan is de 180W versie waarschijnlijk net te licht.

Klasse A, klasse A/B en klasse B instellingen kun je helemaal zelf instellen bij de modules van Thel: http://www.thel-audioworld.de/

dcb

Goed,

gezien mijn budget en mijn huidige DIY kennis denk ik voor de UcD modules te gaan.

Ik heb het al eerder gevraagd maar wil er toch zeker van zijn. Wat zijn de voor en na delen van de volgende voedingen voor de versterker modules:

  • Een SMPS voeding
  • Transformator en voeding van Hypex
  • transformator van Hypex, bij conrad een gelijkrichter brug en condensators bestellen
Bij optie drie denk ik er dan aan om een 100.000uF condensator per kant te gebruiken, anders twee van 22.000uF per kanaal.

Dcb

AbZ

Misschien beter even navragen op forum.zelfbouwaudio.nl ?
Daar is enorm veel kennis&ervaring mbt Hypex spullen.

PaulSQ

Die 2 condensators per kanaal heb je nodig omdat je symetrische voedingsspanning hebt, kijk de manuals er maar eens op na, ik zou lekker hypex voedingen pakken, trafo of smps is beide prima...

100.000uF is overdreven

Je moet wel heel erg de laatste 0,01% uit een set halen wil de ucd de beperkende factor zijn, geef dat extra geld liever aan je speakers uit...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

EJ

Voordelen smps: rendement, afmetingen.
Nadelen smps: onbekend maakt onbemind.

Voordelen lineaire voeding: maakt je versterker lekker groot ;)

en inderdaad is 100.000 uF belachelijk veel. De voedingen van hypex zijn uitstekend en volledig berekend op hun taak.

BMW850

#42
Please welcome the class D technology by which all others will be judged...

Hypex presents a decisive leap forward in class D audio performance.
NcoreĀ® is the first class D amplifier not just to nudge the best linear amplifiers, but to surpass them in every aspect relevant to sound quality.
If you want the ultimate in clarity, resolution and musicality, there is no longer a reason to trade efficiency or compactness.

http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=100
Edit: Nog een link met info -> http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190434-hypex-ncore.html

Iemand deze versterker al gehoord?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

EJ

Kan niet echt. Lancering 4e kwartaal 2011. Maar het is wel een geweldig ding zo te zien, de eerste hypex die officieel tot 2 ohm gaat.

dcb

hmm,

Nu ik zie dat ik nog eens gezellig 19% BTW bij het hele gebeuren op mag tellen wordt de zelfbouw versterker toch op eens autistisch duur en niet meer (lijkt mij) rendement vol. Ik had verwacht dat het wel wat zou kosten, maar in totaal 860 euro voor een stereo versterker op basis van de 180HG is toch wel erg overdreven duur.

Ik heb hierbij alles mee genomen in de berekening wat nodig is voor de bouw van de versterker.

Wijx wondere wereld

loop eens naar de winkel en kijk wat je voor 900 euro kan kopen. Das niet veel
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dcb

#46
True true, Wijx.

Ik ben inmiddels ook van de schik berkomen en het feest kan weer doorgaan.

Even een intermezzo:
Ik ben ondertussen ook bezig met een buisvoorversterker. daarbij is het volgende aansluit schema voor de voeding mee gegeven. Wat voor transformators kan ik het best gebruiken voor de 6.3V aansluitingen? Op conrad heb ik gekeken maar kon geen 6.3V transformatoren vinden. Ik neem aan dat ik 230V op de 230V aansluitingen kan prikken?

Dcb

dcb

Een laatste post vandaag  ;D

Mijn budget laat de volgende combinaties toe:

UcD 180 HG + TR180 + UcD Supply HG Mono
of
UcD 400 ST + TR400 + UcD Supply HG Mono

Welke combinatie denken jullie dat het meest oplevert, geluidskwaliteit en vermogen meegenomen?
Zelf heb ik Monitor Audio RX2 speakers waar ik op draai (en eventueel oude BNS speakers :shaun:).

DcB


AbZ

Voor je MA speakers zijn die 180 modules ruimschoots voldoende.

Overigens stond er voor het genoemde bedrag van 900 een stel Channel Islands monoblokken in de markt,
die ook op de 180 gebaseerd zijn (niet de HG versie, wel heel mooi afgewerkt).  Staan nu bij afgehandeld
maar niet verkocht:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112945.0  (Nee, ik heb geen aandelen.)

EJ

De CI monoblokken hebben gemodificeerde UcD's. Ze zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar met de ST versie.