Namen van lenzen

Started by Interficior, June 3, 2010, 10:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Hoi allen,

Het valt mij op dat namen van lenzen vaak op –ar of –on eindigen.
Denk aan
- Linos F-Theta Ronar lenzen
- Rodenstock HR Digaron en APO Sironar
- Carl Zeiss Distagon en Planar
- Zenitar

En zo kan je vast nog doorgaan. Ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom dit zo is, want ik neem aan dat dit geen toeval is.

Heeft iemand een idee?
Take it or lease it

J.A.F._Doorhof

Canon, Nikon, Tamron

ik zou het echt niet weten, misschien iets te maken met de oosterse manier van spellen/namen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Interficior

Hm. Rodenstock (= Linos) en Carl Zeiss zijn toch namen uit Duitsland. Ik kan me niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft. Ik heb ook even proberen te googlen maar ik kwam niets tegen wat mijn bedoeling was. :( Vandaar dat ik het hier vraag (en stiekem hoopte ik dat jij het zou weten).
Take it or lease it

Interficior

Even een kickje:

Ik lees hier net in het boek Applied Photographic Optics het volgende over:

QuoteOften the lens name indicates a particular type of construction or design. For instance, those ending in 'gon' are usually wide-angle (but Imagon a soft-focus lens is a notable exception), while those including 'tele' are usually telephotos. Many names end with 'ar' as a meaningless convention.
Take it or lease it

HermanW.

Nikkor (van Nikon), Rokkor (van het vroegere Minolta)

Gaeje

Distagon en planar van zeiss hebben te maken met de interne opbouw van de lenzen, maar ik weet ook niet meer exact hoe of wat het was

Interficior

Quote from: Gaeje on June 14, 2011, 21:19:15
Distagon en planar van zeiss hebben te maken met de interne opbouw van de lenzen, maar ik weet ook niet meer exact hoe of wat het was
Dat staat toch ook precies in mijn citaat?
Take it or lease it