Droezel's automated HT

Started by droezel, June 13, 2011, 12:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

droezel

Ik zal als nieuweling ook maar mijn setje hier neerzetten. Sinds 2008 ben ik wat meer aandacht beginnen besteden aan home cinema, grotendeels door mijn interesse in domotica. Sinds ik alle lichten, rolluiken, verwarming en wat je maar kunt bedenken reeds had geautomatiseerd wilde ik ook wat doen met het automatiseren van mijn kijkhoekje.

Dus heb ik maar mijn Logitech Z-5500 aan de kant gezet en heb ik een Denon 2309 met TMA speakers en een phonar AS200 subwoofer gekocht. Wat betreft weergevers heb ik een 37" LCD van Sharp uit de aquos serie en een Epson TW2900. De keuze van de apparaten werd steeds mee bepaald vanuit domotica standpunt, een COM poort en een gedocumenteerd protocol voor de aansturing was steeds de eerste vereiste.

Intussen zijn de TMA speakers aan de kant gezet en vervangen door de tegenwoordig populaire Boston Acoustics A-serie. Er staat ook nog een Klipsch RC42II center maar die wordt binnenkort ook vervangen door een Boston Acoustics A225. De center staat nu nog op de kast, maar deze wordt binnenkort ingewerkt in de kast onder de TV.

Apparatuur:
•   Denon 2309 Receiver
•   Boston Acoustics A25 fronts
•   Boston Acoustics A23 rears
•   Boston Acoustics A225 center
•   Phonar AS200 sub
•   Antimode 8033C
•   Telenet HD Digicorder
•   Lindy HDMI Splitter
•   Custom Built HTPC (ION) met XBMC
•   Logitech Squeezebox Duet
•   Sharp Aquos 37" LCD
•   Epson TW-2900
•   Flatlift TV-lift
•   XBOX 360
•   Logitech Harmony One

Voor het domotica gedeelte gebruik ik hoofdzakelijk Homeseer en Mainlobby als backend. Alles is te bedienen via touchscreens in de muur, tablets en telefoon.

Todo's:
•   Center vervangen door Boston Acoustics A225 Done!
•   Center inwerken in kast Partially done  :sleepy:
•   Ventilatie inbouwen in kast, gestuurd door domotica/warmtesensoren
•   IR distributie systeem voorzien zodat de deurtjes definitief dicht kunnen blijven

Hier alvast wat foto's




















En dan nog eentje, niet echt HT gerelateerd, mijn hobby hoekje:




marz01

netjes hoor,denk dat dit steeds meer de toekomst gaat worden maar dan draadloos ;D
Maar hier zit flink wat werk in om alles af te stellen en weg te werken :worship:
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

skank1

mooi :)
serieus wat kabelwerk achter de tvlift ook !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijnst1990

Erg mooie set zo en die TV lift vind ik helemaal tof gedaan :)

Speelt je via de HTPC ook films af met HD audio formaten? Zo ja, welke videokaart/geluidskaart gebruik je?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Axel!

Afwerking is erg netjes gedaan, vooral de kabels goed ge-organiseerd.
Leuk dat je je huis hebt ingericht met domotica. Zie je al veel bij luxe jachten en uiteraard huizen. Heeft zeker een toekomst!
Netjes!

Valkyrie

Ziet er goed uit, netjes afgewerkt! 8)
Ik ben wel erg benieuwd naar jouw domotica, wat heb je zoal aan aansturing, gebruik je KNX, is het tweeweg? Over een paar maandjes krijg ik de sleutels van mijn appartement en ik wil wel kijken of ik daar een en ander kan doen. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

blue-eyes

Die TV is super gedaan. Heb je een close up van de kast, hoe zichtbaar zijn de naden?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

droezel

Quote from: Martijn90 on June 13, 2011, 16:29:05
Erg mooie set zo en die TV lift vind ik helemaal tof gedaan :)

Speelt je via de HTPC ook films af met HD audio formaten? Zo ja, welke videokaart/geluidskaart gebruik je?

Ik denk niet dat ik al ooit iets beters heb afgespeeld dan standaard DTS, moet eens zoeken naar een film met DTS HD of TrueHD en proberen.

droezel

Quote from: Valkyrie on June 13, 2011, 21:25:32
Ziet er goed uit, netjes afgewerkt! 8)
Ik ben wel erg benieuwd naar jouw domotica, wat heb je zoal aan aansturing, gebruik je KNX, is het tweeweg? Over een paar maandjes krijg ik de sleutels van mijn appartement en ik wil wel kijken of ik daar een en ander kan doen. ;)

Mijn domotica is allemaal doe-het-zelf materiaal dat veelal 1-way is. Het grootste deel bestaat uit X10 en Xanura, maar ook wat RF via KAKU en RFXCom. Wanneer ik nog eens wat budget over heb denk ik gebruik te gaan maken van Z-wave dat 2-weg is. Zeker wanneer je een bestaand appartement gaat automatiseren is KNX niet meteen de makkelijkste optie want dat heeft nogal wat kabels nodig.

Andrieske

Heel mooi gedaan !!

Je kent Bwired waarschijnlijk ook?? Die werkt me hetzelfde protocol als jij en heeft al heeeeeel wat voor elkaar.

Kan je misschien eens een paar screenshots make van het touchscreen? vooral van het onderdeel energie, lijkt me heel mooi gedaan !!

Roger Black

Geweldig! Mooi georganiseerd in dat kastje!

droezel

Quote from: Blue-Eyes on June 13, 2011, 21:48:50
Die TV is super gedaan. Heb je een close up van de kast, hoe zichtbaar zijn de naden?

Hier een foto van de bovenkant, je ziet wel een kleine naad en de 2 scharnieren maar mij stoort het niet.


droezel

Quote from: Andrieske on June 14, 2011, 16:05:24
Heel mooi gedaan !!

Je kent Bwired waarschijnlijk ook?? Die werkt me hetzelfde protocol als jij en heeft al heeeeeel wat voor elkaar.

Kan je misschien eens een paar screenshots make van het touchscreen? vooral van het onderdeel energie, lijkt me heel mooi gedaan !!

Bwired is wel een grote bron van inspiratie geweest ja! Het energy deeltje in de touchscreen is nog niet erg uitgewerkt, ik zou nog graag de grafieken in de interface verwerken. Ik meet het energieverbruik met RFXCom sensors (Electriciteit en gas) en Plugwise modules (voor het individueel verbruik van stopcontacten).

Huidig electriciteitsverbruik op touchscreen:


Verbruik per apparaat in de TV kast:


En nog wat grafiekjes uit de homeseer webinterface:


En de grafiekjes in plugwise:


De interface is zowat helemaal "gestolen" (nagemaakt in paint.net) van http://www.gira.com/en/

Peerless Monster

Quote from: droezel on June 14, 2011, 17:45:34
Bwired is wel een grote bron van inspiratie geweest ja! Het energy deeltje in de touchscreen is nog niet erg uitgewerkt, ik zou nog graag de grafieken in de interface verwerken. Ik meet het energieverbruik met RFXCom sensors (Electriciteit en gas) en Plugwise modules (voor het individueel verbruik van stopcontacten).

Huidig electriciteitsverbruik op touchscreen:


Verbruik per apparaat in de TV kast:


En nog wat grafiekjes uit de homeseer webinterface:


En de grafiekjes in plugwise:


De interface is zowat helemaal "gestolen" (nagemaakt in paint.net) van http://www.gira.com/en/

Dit is leuk voor proffessionele bedrijven... Maar wat moet je ermee als particulier?
Ziet er wel fun uit overigens hoor!! ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

celerontje

Prachtig! :pompom: :worship:

Alleen zie ik het, in zo'n mooie complete vorm, niet direct in toekomstige huiskamers belanden, simpelweg omdat er teveel standaarden en eigenwijze fabrikanten zijn. (en de echt complete systemen die je in villa's etc. vindt zijn nogal prijzig)

Center inbouwen lijkt mij niet zo'n goed plan, omdat je kast dan als klankkast gaat fuctioneren.

Zijn je TV en beamer gekalibreerd?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

BaPeXx

Hoe lang ben je bezig geweest om al die domotica te installeren/optimaliseren? Ziet er echt geweldig uit!

AnubisNefer

Quote from: droezel on June 14, 2011, 17:45:34
Bwired is wel een grote bron van inspiratie geweest ja! Het energy deeltje in de touchscreen is nog niet erg uitgewerkt, ik zou nog graag de grafieken in de interface verwerken. Ik meet het energieverbruik met RFXCom sensors (Electriciteit en gas) en Plugwise modules (voor het individueel verbruik van stopcontacten).

Huidig electriciteitsverbruik op touchscreen:


Verbruik per apparaat in de TV kast:


En nog wat grafiekjes uit de homeseer webinterface:


En de grafiekjes in plugwise:


De interface is zowat helemaal "gestolen" (nagemaakt in paint.net) van http://www.gira.com/en/

Oke, als je nou is samen met Atmoz gaat brainstormen, kom je vast wel op iets ongelovelijks vet uit.  :D
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Andrieske

Ziet er tog al prachtig uit !! Ik zou me er ook nog wat in willen verdiepen maar ik wil een beetje veel te veel dus dat moet nog even wachten.  :P

Ga dit zeker volgen !!



Techno

Erg mooi gedaan O0.

Ik zie dat je de A23`s als surrounds hebt. Hoe bevallen ze?, welke stand heb je erbij.
Voor m`n eerse upgrade kijk ik nu ook naar de A23.

droezel

Quote from: celerontje on June 14, 2011, 19:15:21

Center inbouwen lijkt mij niet zo'n goed plan, omdat je kast dan als klankkast gaat fuctioneren.

Zijn je TV en beamer gekalibreerd?

Het idee is om uit de 2 deurtjes waar de TV achter zit een hoek uit te nemen en er achter een kabinet te maken waar de center inpast (en dat naadloos aansluit met de center). Zoiets bedoel ik dus:



De Boston Acoustics A225C lijkt mij geen basreflexpoort te hebben aan de achterkant, en de voorkant blijft helemaal vrij. Denk je dat dit echt storend zal zijn? Ik zie hier soms nog meubels voorbij komen waar de center in een compartiment onder de TV zit.

De schrijnwerker heeft de opdracht al doorgekregen maar het zal nog enkele weken duren voor hij klaar is. Ik heb in elk geval de opdracht gegeven om nieuwe deurtjes te maken zodat ik nog altijd de oude deurtjes kan terughangen als het tegenvalt.

PS: TV en beamer zijn niet gecalibreerd. Ik heb er al wel eens over nagedacht maar moet mezelf nog overtuigen van het nut :)

droezel

Quote from: Techno on June 14, 2011, 21:45:11
Erg mooi gedaan O0.

Ik zie dat je de A23`s als surrounds hebt. Hoe bevallen ze?, welke stand heb je erbij.
Voor m`n eerse upgrade kijk ik nu ook naar de A23.

De A23 voldoet perfect als surround in mijn situatie, door de plaatsing vlak achter mij tegen de muur is was het niet echt mogelijk om de A25 te gebruiken. De stands heb ik destijds bij mijn TMA Compact-10 speakers gekocht, weet niet echt het merk meer en er staat blijkbaar ook niets op. Het is wel zo dat de A23 speakers er nogal twijfelachtig zijn opgemonteerd met behulp van 1 bout en een moer. Als je niet voorzichtig bent vallen ze er zo af dus ik moet nog even op zoek naar een betere manier.

celerontje

Quote from: droezel on June 15, 2011, 17:12:41
Het idee is om uit de 2 deurtjes waar de TV achter zit een hoek uit te nemen en er achter een kabinet te maken waar de center inpast (en dat naadloos aansluit met de center). Zoiets bedoel ik dus:



De Boston Acoustics A225C lijkt mij geen basreflexpoort te hebben aan de achterkant, en de voorkant blijft helemaal vrij. Denk je dat dit echt storend zal zijn? Ik zie hier soms nog meubels voorbij komen waar de center in een compartiment onder de TV zit.

De schrijnwerker heeft de opdracht al doorgekregen maar het zal nog enkele weken duren voor hij klaar is. Ik heb in elk geval de opdracht gegeven om nieuwe deurtjes te maken zodat ik nog altijd de oude deurtjes kan terughangen als het tegenvalt.

PS: TV en beamer zijn niet gecalibreerd. Ik heb er al wel eens over nagedacht maar moet mezelf nog overtuigen van het nut :)

Absoluut kalibreren, ik heb mijzelf lang genoeg wijsgemaakt dat het niet echt nodig was en dat was behoorlijk stom! (en ''jezelf overtuigen'' is ook zo'n vreselijk iets, gewoon doen!)
En je center in een kastje zetten blijft een slecht idee. (Als je de boel aan de bovenkant openlaat, oké dan, maar helemaal IN het kastje... niet doen!)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

maxtrash

zie je topic nu pas, n.a.v. je opmerking in het control 4 topic... Maar erg mooi gedaan allemaal en leuk dat er meer mensen met domotica bezig zijn.
Ben zelf daarin ook al ruim 10 jaar bezig met vlagen, ik kom nooit tot een uitgebalanceerde familievriendelijke setup.
ben begonnen met X10, heb daarvan ook ingebouwde lichtschakelaars maar die gebruik ik in de praktijk niet (met afstandsbediening). Tijdje met girder en mediaportal en zo gewerkt.
Maar sinds kort ben ik weer actief: de mediaspeler is de deur uit en er staat nu een pc met XBMC. Daarnaast gebruik ik eventghost met een usbuirt en seriële aansluiting naar de receiver (Marantz). Heb ook nog een CM11a welke ik nog eens ga gebruiken. Kwa bediening is er de laatste tijd veel meer mogelijk dan 10 jaar terug. Ben bezig met experimenteren met voicecontrol (werkt erg goed, check filmpjes van voxcommando op Youtube), via de IPAD en mijn android-telefoon. Ik probeer nu ook mijn squeezebox met stemherkenning aan te sturen (weet nog niet hoe ik dit precies voor elkaar moet gaan krijgen). XBMC via Voxcommando werkt perfect ("Play artist Michael Jackson").
Ik denk dat ik tzt ook eens uit ga breiden met Rfxcom zaken of wellicht een nodo (http://www.nodo-domotica.nl/)

Maar goed, meer on topic. Voor ir in kastjes kun je de marmitek ir control 8 gebruiken, maar dat wist je waarschijnlijk al. Heb er zelf een waarbij ik een van de ingangen bijvoorbeeld met een 15m lange cat5 kabel heb verlengd. Werkt allemaal goed.

droezel

VoxCommando kende ik nog niet, ga ik zeker ook eens proberen icm XBMC want dit ( http://www.youtube.com/watch?v=0gYDcandlZ8&feature=player_embedded ) filmpje is wel erg vet :) Hoe geef je dan voice commando's via android?

RfxCom kan ik echt aanraden, maar is wellicht wat duurder dan nodo, maar je kan wel veel meer zaken bedienen dan enkel KAKU.

Ik ben voor IR aan het experimenteren met IRTrans, maar de testen vallen nogal duur uit omdat onze katten steeds de draadjes en de IR distributieoogjes opeten. Kost me elke keer 40 euro voor een nieuw kabeltje. Voordeel is dat ik het IRTrans apparaat via ethernet kan aansturen om IR commando's te verzenden, maar als IR-repeater werkt het nog niet helemaal lekker.

skyfox

Waaaa, wat is dat domotica enorm gaaf!!!  O0 :hehe:

Het is dat ik mijn huis net grotendeels gedaan heb, anders zou ik wel eens willen kijken naar wat dat allemaal moet kosten. Vooral het display met je verbruikscijfers en temperatuur in alle ruimtes vind ik heel gaaf en bruikbaar ook. Ach ja, misschien een projectje voor over een jaar of vijf, hahaha!

Geniet van je systeem, dat is het zeker waard!  :worship:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9