Het grote OSX topic

Started by VlisChris, June 12, 2011, 11:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Jammer dat het niet op de Core Duo draait. Laat ik nou net die early 2006 machine hebben staan.   >:(
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

-madison-

Nu aan het downloaden! Vanavond als ik thuiskom maar eens uitgebreid kijken! 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Eddye

Hier aan het downloaden, maar dat schiet niet echt op  :(
geduld is een schone zaak....
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Nosoforos

Net terug van sporten, backup is klaar: nu de boel maar eens installeren!

denoontje

en wat is het verschil?

Nosoforos

Alle veranderingen kun je beter even lezen op de Apple website of een andere Apple-gerelateerde site. Het zijn er tamelijk veel namelijk.

Durk

Quote from: Eddye on July 20, 2011, 17:17:15
Hier aan het downloaden, maar dat schiet niet echt op  :(
geduld is een schone zaak....

duurt een eeuwigheid. wellicht wat overbelasting?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

denoontje

Quote from: Nosoforos on July 20, 2011, 21:26:47
Alle veranderingen kun je beter even lezen op de Apple website of een andere Apple-gerelateerde site. Het zijn er tamelijk veel namelijk.

i know ;-) maar eerste bevindingen mbt de verandering...laat het ons weten!
is update echt nodig?

Eddye

Quote from: Durk on July 20, 2011, 22:34:25
duurt een eeuwigheid. wellicht wat overbelasting?

Uiteindelijk viel het wel mee, de start was wat langzaam.
Het installeren zelf was binnen een 1/2 uur gebeurt. Alleen nog geen tijd gehad om ermee te spelen. Vanavond wel :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Pjotr

#34
Gisterenmiddag Mac OS X Lion gedownload via de App Store. Ik had 'm vrij vlot binnen. Daarna een USB Stick geprepareerd om een clean install uit te kunnen voeren. Hier kun je lezen hoe je deze moet maken.

Clean install uitgevoerd vanaf de USB Stick, de installatie was binnen 10 minuten klaar :pompom: Dat lukt me met een verse Windows 7 installatie niet hoor ;) Daarna vanaf een Time Machine backup mijn 200GB aan userdata (user account, documenten, muziek, foto's en instellingen) teruggezet.

Mijn eerste indruk: WTF! En dat bedoel ik dan niet positief :nopompom: Apple heeft geprobeerd om gebruikers van de iPhone/iPad en Mac dichter bij elkaar te brengen. Maar als Mac gebruiker wil ik dat niet, een desktop Mac is immers géén iPhone/iPad!

Voorbeelden:
- Natural Scrolling: Standaard zet Apple de scrollfunctie standaard op "Natural Scrolling" hiermee scroll je omgekeerd, net als op een iPhone/iPad. Op die apparaten werkt het erg prettig, maar als je dit met een muis op een desktop doet, voelt dit allesbehalve "Natural" aan. Ook met de Magic Trackpad die ik naast mijn muis heb aangesloten, vind ik 't onlogisch werken. Ik heb dit dan ook gelijk uitgezet.

- Launchpad: Wat moet ik hiermee? Ik heb de meest gebruikte programma's toch als snelkoppeling in mijn Dock. En voor het draaien van Apps pak ik mijn iPhone wel. iOs is géén Mac OS X, dus ik wil die ook niet in een combinatie op de desktop hebben. Kreeg hier een beetje "Gameboy-Emulator-op-de-PC-gevoel" bij.

- Mission Control: Wat was er mis met Exposé?

- Status bar standaard uit in Finder: Deze balk zat vast aan de onderkant van je Finder venster en gaf padinfo en beschikbare schijfruimte weer. Vond ik altijd erg handig. Uiteraard kun je dit weer aanzetten, maar waarom staat dit niet standaard aan?

- Mail: Deze heeft standaard dezelfde indeling als op de iPhone/iPad. Dit is op de laatste genoemde apparaten handig vanwege de beperkte schermgrootte, maar op mijn 24 inch iMac, kom op zeg! Dus weer teruggezet naar Classic View. Ook waren na de conversie bij de eerste start 500+ berichten ineens gemarkeerd als ongelezen :dontgetit:

- iCal: Major F#ckup qua interface. Hij is nu hetzelfde als op de iPad en die vind ik superlelijk. Ben er nog niet achter of deze ook op Classic View te krijgen is.


Verder werken mijn programma's goed, net zoals ze onder Snow Leopard al deden. Qua snelheid merk ik geen verschil.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Nosoforos

Natural scrolling vind ik echt briljant. Voor mij is dit een voorbeeld van out of the box denken. Ik weet nog dat ik een tijd geleden al lang niet meer achter een macbook had gezeten, en het eerste dat ik deed was de verkeerde kant op scrollen, doordat ik dat gewend ben van iOS. En nu is dat een mogelijkheid binnen Lion, dat vind ik echt heerlijk. Overigens stond het bij mij standaard niet aan, nu ik een logitech muis heb aangesloten. Ik wil zsm een trackpad, want daarop vind ik het wel een stuk meer kloppen dan met een scroll-muis.
Launchpad vind ik op zich wel leuk, aangezien je een indeling in mappen kunt maken zoals in iOS. Alleen vind ik het inderdaad niet heel nuttig, en het verslepen van allerlei iconen is me te veel werk. Ook integreert het niet met je programma's map, waardoor het een beetje een los zwevend element binnen het OS is.
Speciale tekens: dit vind ik echt heel fijn. Al jaren erger ik me aan het feit dat je allerlei absurde toetscombinaties zou moeten onthouden om een ë ê of é te schrijven. Nu hoef je alleen de betreffende letter ingedrukt te houden, en er verschijnt een popup waaruit je de gewenste letter kunt kiezen. Spellingscorrectie is ook verbeterd.
Niet erg handig vind ik het feit dat alle elementen in de zijbalk van de finder nu grijs zijn. Het is wel strak, maar je moet echt goed kijken wat je selecteert. Kleur werkt echt sneller en overzichtelijker.
Mission Control vind ik prima, programmavensters staan nu per programma ingedeeld en dat scheelt een stuk ivm Expose, waar het nog wel eens een brei van schermen kon worden als je veel open had staan.
De functie 'alle bestanden' in de finder vind ik ook mooi.
Airdrop is mooi en lijkt me erg handig als je met meer mensen in een ruimte werkt. Dat doe ik niet, dus ik zal het waarschijnlijk nooit gebruiken.
Fullscreen apps Dit is een fijne aanvulling bij een hoop programma's. Het is iets anders dan gewoon de pixels opblazen van een scherm, zoals in Windows. Als het goed is krijg je echt een ander soort scherm, een 'full-screen modus'. Dit is bij het schrijven van een lange tekst bijvoorbeeld prettig (de laatste Word heeft dit overigens ook). Het is denk ik wel een feature die nog verder kan worden geperfectioneerd. Soms voelt het nog niet helemaal logisch, of werkt het net anders in verschillende apps.
De look van iCal en Adresboek vind ik ook een beetje twijfelachtig, maar ik kan er wel mee leven. iCal heef qua functionaliteit wat leuke verbeteringen. 
Versions is ook erg handig. Je kunt afleren de hele tijd op commando-s te drukken, een document slaat nu automatisch alle stappen van het schrijfproces op. Soms heb je iets gewijzigd wat je later toch weer terug zou willen lezen, dan kun je nu dus gewoon terug naar dat moment in de tijd.

Nosoforos

Quote from: denoontje on July 20, 2011, 22:58:06
i know ;-) maar eerste bevindingen mbt de verandering...laat het ons weten!
is update echt nodig?
Update is uiteraard niet 'nodig'. Maar aangezien er toch een aantal features in zit die de moeite waard zijn en het zo spotgoedkoop is (en het een leuke mijlpaal is om een OS via een download te installeren) heb ik het meteen gedaan. Het beste is meestal natuurlijk even te wachten, als je van de juiste werking van bepaalde software afhankelijk bent.

Pjotr

#37
Quote from: Nosoforos on July 21, 2011, 10:07:16
Natural scrolling vind ik echt briljant...KNIP...Ik wil zsm een trackpad, want daarop vind ik het wel een stuk meer kloppen dan met een scroll-muis.

Een Magic Trackpad werkt erg gaaf kan ik je zeggen, mooi stukje techniek! Echter, ik blijf het omgekeerd scrollen in Mac OS X erg onnatuurlijk vinden. Op een iPhone/iPad "sleur" je met je vinger het scherm in de richting mee, dat klopt gevoelsmatig ook.

Maar fijn dat jij er goed mee overweg kunt. En fijn voor mij, dat ik het ook uit kan zetten :D
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Nosoforos

Idd, zolang het een optie is, is er niks aan de hand  ;)

denoontje

Speciale tekens: dit vind ik echt heel fijn. Al jaren erger ik me aan het feit dat je allerlei absurde toetscombinaties zou moeten onthouden om een ë ê of é te schrijven. Nu hoef je alleen de betreffende letter ingedrukt te houden, en er verschijnt een popup waaruit je de gewenste letter kunt kiezen. Spellingscorrectie is ook verbeterd.


Dit zou voor mij wel eens een reden kunnen zijn over te stappen.
Ik erger me sinds mijn overstap van windows dat niet dezelfde toetsencombi werkt, en ik werk te weinig mbt teksten op de mac om ze eringestampt te krijgen...

Joris1971

Hier ook zakelijk Lion geïnstalleerd, nadeel: Office for Mac kan ik opnieuw gaan aanschaffen omdat dit power PC based programma's zijn die Lion niet ondersteund...(mijn office pakket was van 2004)
Apple bedankt!

hifiman

Quote from: Joris1971 on July 21, 2011, 13:07:36
Hier ook zakelijk Lion geïnstalleerd, nadeel: Office for Mac kan ik opnieuw gaan aanschaffen omdat dit power PC based programma's zijn die Lion niet ondersteund...(mijn office pakket was van 2004)
Apple bedankt!
Is er geen mac versie van openoffice dan?

garmtz

Quote from: Audioloog on July 21, 2011, 14:23:42
Is er geen mac versie van openoffice dan?

Ja, is er wel en veel prettiger dan Office voor de Mac vind ik. Vooral omdat Office voor de Mac zo 'loodzwaar' is.

Audiofiel

Of gewoon iWork van Apple gebruiken. Leest en schrijft ook MS Office bestanden en is veel sneller/flexibeler.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Een office versie van 2004 updaten is toch niet zo een ramp ?
Om dan meteen te zeggen "thank you Apple"
Ik vind het juist ideaal dat ze niet maar vast blijven houden aan oude software, scheelt een stuk in stabiliteit en snelheid.
Heb hier wel voor de zekerheid natuurlijk een clone boot :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Bij mij start na het onderbreken van de handelingen om de mail te migreren naar Lion het programma Mail helemaal niet meer goed op. Hangt gewoon. Hoe krijg ik dat nou weer goed...? :-\

Moet ontzettend wennen aan het 'omgekeerde' scrollen.

Softpower

Quote from: garmtz on July 21, 2011, 21:42:43
Bij mij start na het onderbreken van de handelingen om de mail te migreren naar Lion het programma Mail helemaal niet meer goed op. Hangt gewoon. Hoe krijg ik dat nou weer goed...? :-\

Moet ontzettend wennen aan het 'omgekeerde' scrollen.

Omgekeerd scrollen kun je uit zetten.

Als je een synology nas gebruikt voor timebackup van apple dan werkt dat niet meer. Je dient dan beta firmware 3.2 voor je synology te installeren... Die overigens bij mij top werkt een weer een boel nieuwe dingen toevoegt.

Ik word wel vrolijk van de nieuwe bediening plus het is nu veel makkelijker over de verschillende bureaubladen scrollen... Dat gaat nu net als in ios en vind ik echt fijner...
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

garmtz

Inmiddel de Mail directory hernomen naar Mail_backup en nu start Mail weer op. Ben nu mijn 'oude' mailbox in de nieuwe Mail aan het importeren...

garmtz

Quote from: Softpower on July 21, 2011, 21:51:54
Omgekeerd scrollen kun je uit zetten.

Heb het gevonden inderdaad...

QuoteAls je een synology nas gebruikt voor timebackup van apple dan werkt dat niet meer. Je dient dan beta firmware 3.2 voor je synology te installeren... Die overigens bij mij top werkt een weer een boel nieuwe dingen toevoegt.

Ik heb een QNAP en daar werkt Time Machine nu ook niet meer...

QuoteIk word wel vrolijk van de nieuwe bediening plus het is nu veel makkelijker over de verschillende bureaubladen scrollen... Dat gaat nu net als in ios en vind ik echt fijner...

Ik ga er even mee prutsen... ;)

bmateijsen

Quote from: garmtz on July 21, 2011, 21:42:43
Bij mij start na het onderbreken van de handelingen om de mail te migreren naar Lion het programma Mail helemaal niet meer goed op. Hangt gewoon. Hoe krijg ik dat nou weer goed...? :-\

Moet ontzettend wennen aan het 'omgekeerde' scrollen.

Dat heb ik ook als eerste uitgezet... En moet een beetje wennen aan de nieuwe mail look. Verder is de resolutie van mijn scherm anders, maar dat ligt misschien aan zoom. ;-D