Het grote OSX topic

Started by VlisChris, June 12, 2011, 11:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Zoals de titel aan algeeft: een topic speciaal voor OSX.
Misschien handig om een centraal topic te hebben waar vragen, opmerkingen, of hulp geplaatst kunnen worden :)
Ik heb momenteel even geen aftrap, maar anderen vast wel ;)

Edit: ik heb wel een aftrap:

Ik probeerde gisteravond om mbv Time Machine een backup te maken van mijn NAS naar een externe USB HD.
Alleen, wat ik ook doe, ik krijg het alleen voor elkaar om een backup te maken van mijn iMac hardeschijf, en ik kan nergens vinden hoe ik het kan instellen dat die mijn NAS als bron pakt.

Is er iemand die weet hoe ik dat moet veranderen? Momenteel is Silverkeeper bezig om een backup te maken, maar Time Machine heeft het voordeel dat die verschillende versies opslaat, en dat vind ik toch een stuk rustiger eigenlijk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Goede vraag, ik weet het antwoord helaas niet. Wel wil ik tbv dit topic www.appletips.nl delen, aangezien ik daar heel vaak dit soort tips vandaan haal. Komt best vaak voor dat ik weer iets nieuws leer daar.

VlisChris

Goeie site.
Zitten wel wat dingen tussen die het lezen waard zijn geloof ik.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Softpower

Dan direct maar een vraag.

Ik draai laatste versie van osx en iedere keer als ik reboot dan moet ik handmatig de connectie naar nas maken. Hoe stel ik dat ook op automatisch in. Dat is erg onhandig omdat zo itunes loopt te mtusen dat ie de bstanden nie kan vinden.  Bij windhoos werkt dat met een simpel vinkje maar ik kan het in osx niet vinden. Ook timemachine werkt dan niet.. Maar goed als ie maar automatisch verbinding maakt en zo de newerkschijven weer benaderbaar maakt wordt ik vrolijk.

Ik heb overigens geen appletalk zone oid ingeschakeld, dat is wel wat ik in mijn nas nog zou kunnen aangeven.

Ty,

Erik
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

VlisChris

Zou ik ook wel willen weten.
Op mijn iMac maakt die wel automatisch verbinding, op mijn Macbook Pro moet ik ook steeds afzonderlijk verbinding maken.
Nu vind ik dat op mijn laptop niet erg eigenlijk, maar het is wel handig om te weten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Softpower

Grappig.. Mijn imac doet dat juist niet...

Iemand?
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

VlisChris

Niet echt doorgelezen (nu aan het werk), maar misschien heb je hier wat aan?

http://www.macosx.nl/community/topic/bij-opstarten-automatisch-verbinding-maken-met-gedeelde-schijven-in-windows

Is wel voor een windows share, maar misschien werkt het ook wel op die manier voor een NAS. Is tenslotte ook een gedeelde schijf.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Volgens mij heb ik hier een programmaatje voor gezien op het plex forum (dat was betaald), maar misschien ook een trucje met applescript. Www.plexapp.com (ik zal morgen eens kijken of ik t vind)

J.A.F._Doorhof

Onder je opstart configuratie kun je ook gewoon netwerk schijven aanmaken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Automatisch volume mounten bij opstarten:

Systeemvoorkeuren --> Accounts --> Inloggen --> 'Plusje' onder het vak 'Deze onderdelen worden...' --> Het schijfvolume kiezen

En Time Machine kan alleen backups maken van Mac schijven, NIET van een NAS. Doe dat gewoon met een externe USB schijf en de programmatuur in de NAS. Moet niet te moeilijk zijn denk ik.

Softpower

Ga ik uitproberen dank.  Timemachine maakt geen backup van mijn nas. Maar van de imac naar de nas. Ik zal het wel weer eens te cryptisch verwoord hebben... Daar ben ik een ster in.  Heb een synology en die ondsteunt timemachine backups van osx. Werkt goed. Synology ondersteunt ook appletalk alleen heb dat op apple niet ingesteld. Kan ik dat ook instellen.. Je ziet ben nog niet zo thuis in osx.. Heb m pas een half jaar. Ben wel fan! Toch wel een aantal keer vastlopers gehad maar dan is het soepeler op te lossen dan op windhoos.

Enige dat minder werkt is rdp verbindng naar onze servers. Die lopen regelmatig vast welke client ik ook gebruik. Dus als iemand daar ook een idee bij heeft... Oftwel maak vpn verbinding naar netwerk van mijn bedrijf ,die blijft stabiel als ik geen rpd open. Als ik rdp open dan balt of de vpn weg of de rpd loopt vast. En het in op oze server te zitten. Want voorheen had ik geen prolemen totdat we loadbalancing inschakelden. Maar goed dan is het hier weer ot.

Backups van Nas worden naar usb-schijf gemaakt, naar andere nas in netwerk en naar externe nas.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

VlisChris

Garmt zijn opmerking zal richting mij zijn :)
Aangezien ik hoopte, en had verwacht, dat TM ook in te stellen was om een backup van mijn NAS te maken.
Dan moet ik maar gaan zoeken in de software van de NAS zelf.
Jammer, TM heeft absoluut zijn voordelen. OA dat je verschillende versies blijft houden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Christiaan, als je een Synology NAS hebt kan deze zelf backups maken naar een aangesloten USB schijf (of zelfs automatisch via het netwerk naar een tweede Synology). Bij een QNAP of andere merken zal dat ongetwijfeld ook kunnen.

Als je het anders wilt, zul je zelf een backupprogramma moeten gebruiken en instellen dat de NAS één van de bronnen is. Dat kan onder meer met Crashplan, Retrospect, etc. Ook kun je Backup van Apple gebruiken, wat je gratis kunt downloaden en gebruiken als je een MobileMe account hebt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Softpower

Quote from: Christiaan S on June 13, 2011, 14:10:43
Garmt zijn opmerking zal richting mij zijn :)
Aangezien ik hoopte, en had verwacht, dat TM ook in te stellen was om een backup van mijn NAS te maken.
Dan moet ik maar gaan zoeken in de software van de NAS zelf.
Jammer, TM heeft absoluut zijn voordelen. OA dat je verschillende versies blijft houden.
als je een synology hebt  kan er op een aantal manieren worden een backup worden gemaakt waaronder op een timemachine achtige manier. Dat heet dat timebackup. Even downloaden van de synology site en draaien. Volgens mij hebben de concurrenten van synology dat ook. Maar goed daar ben ik niet in thuis.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

WMC

Hier ook een OSX vraag. Voor iTunes en de App store heb je beide een credit card nodig om in het loggen. Ik ben hier echter niet zo'n fan van en heb ook weinig zin om een credit card aan het vragen. Is er ook een andere manier om in te loggen op de App store?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosoforos

Quote from: WMC on June 13, 2011, 17:00:23
Hier ook een OSX vraag. Voor iTunes en de App store heb je beide een credit card nodig om in het loggen. Ik ben hier echter niet zo'n fan van en heb ook weinig zin om een credit card aan het vragen. Is er ook een andere manier om in te loggen op de App store?
offtopic: Hoe doe je dat dan met vliegtickets enzo? Just curious, ik zou het toch lastig vinden om geen creditcard te hebben.

WMC

Dat icoontje heb ik wel gezien ja, echter nog nooit van gehoord. Is Click&Buy een veilige manier van betalen?

@Nosoforos: Ik weet me met Ideal en een normale ING pas goed te redden. Ook in Canada (4 maanden), Thailand en Marokko geen problemen mee gehad.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

CoSo

Quote from: WMC on June 13, 2011, 17:31:45
Dat icoontje heb ik wel gezien ja, echter nog nooit van gehoord. Is Click&Buy een veilige manier van betalen?

@Nosoforos: Ik weet me met Ideal en een normale ING pas goed te redden. Ook in Canada (4 maanden), Thailand en Marokko geen problemen mee gehad.
je kan met iDeal aan Click&Buy betalen.
Click&Buy is wel veilig en voor de zekerheid nooit teveel erop zetten.

Nosoforos

Ergens vandaag zal Lion verschijnen in de Mac App store!

Richi

En de on-line Apple Store is offline voor updates...   :happy:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Martijn76

Appstore=down, dus zal wel niet lang meer duren :)

Heb ook direct een vraag, in bepaalde programma's, zoals bijv. iMovie wordt er vaak melding gemaakt dat een bepaalde netwerklocatie (intern ip-adres, 192.168.etc.) niet meer gevonden kan worden.

Dit klopt ook aangezien dit betreffende apparaat (NAS) inmiddels geen deel meer uitmaakt van mijn netwerk.

Iemand een methode hoe deze nw-locatie te 'vergeten' ? Hij staat, natuurlijk, niet meer bij m'n login (zal ondertussen ook even op appletips kijken)

Nosoforos

Ben Lion nu aan het downloaden. Gaat vlot genoeg. (Altijd grappig om al die Amerikanen te zien klagen over hun trage internetverbinding, hebben we in Europa gelukkig meestal geen last van).

Rob Eric Blank

Quote from: Nosoforos on July 20, 2011, 15:04:26
Ben Lion nu aan het downloaden. Gaat vlot genoeg. (Altijd grappig om al die Amerikanen te zien klagen over hun trage internetverbinding, hebben we in Europa gelukkig meestal geen last van).
En?

Ik moet vandaag wel naar de Apple Store, mijn MBP wordt even aangepast. Defecte toetsenbord eruit (dus topcase vervangen en veel euro's lichter) en ga zelf even Lion erop knallen. Met Time Machine gister nog even een backup getrokken (met extern USB toetsenbord doet de MBP het nl. wel)

Nosoforos

Hij is bijna klaar... Alleen ben ik nog bezig een volledige nieuwe Time Machine backup te maken en dat lijkt langer te gaan duren dan deze download... Dus het zal nog even duren eer ik het ook installeer.