Het grote OSX topic

Started by VlisChris, June 12, 2011, 11:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

Quote from: danielo on October 20, 2011, 20:50:08
Ik weet niet precies wat je wil doen en als ik eerlijk ben weet ik niet precies waar je dit vanuit de gui doet (last wel rechtermuis en dan info ofzo). Maar misschien is even wat basis commando's unix leren ook geen slecht plan als developer lijkt mij dat handig voor je. Zodat je dingen als ~, chmod, ls, ps etc etc beetje weet.

Daniel.

Precies. En dan kom je er zelfs achter dat de shell veel, veel krachtiger is dan welke gui ook. :)

jowi

Als de shell krachtiger is, betekend het dat de GUI slecht ontworpen is door Apple ;)
Maar goed, ik zal er wat meer van moeten weten... hoe dan ook.

danielo

Quote from: jowi on October 20, 2011, 21:07:52
Als de shell krachtiger is, betekend het dat de GUI slecht ontworpen is door Apple ;)
Maar goed, ik zal er wat meer van moeten weten... hoe dan ook.

Tja wist dat dit het antwoord zou kunnen zijn maar bedoelde het niet lullig (weet niet precies wat je wilde doen). Ik weet gewoon dat als developer het best handig is een shell open te hebben en de weg te weten helemaal omdat we het hier toch over unix hebben en dat is toch en vorm van kennis die waardevol is. Ik ga je echt niet dwingen om een keuze te maken tussen vi of emacs :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Haha nou het geval wil dat ik ook op mijn werk meer met linux te maken ga krijgen, dus het gaat wel goed komen denk ik.

VlisChris

Hm, geen idee.
Morgen maar even kijkje nemen :) Kan mijn weg achter een camera vinden, maar niet bij computers :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 13:19:36
Wat ik gister zo snel kon vinden was dat de addon safari cookies niet werkt in combinatie met Lion?
Kun jij me er iets meer informatie over geven?

Volgens mij gaat het niet om Lion maar om de laatste versie van Safari. En toevallig zit die uiteraard ook in Lion ja. Maar wat wil je nog meer weten?

VlisChris

Ik ben vooral benieuwd waarom mijn gestures in het geheel niet werken momenteel terwijl dat volgens systeem voorkeuren wel zou moeten.
In Safari kan ik nog net door mijn geschiedenis bladeren, en daar houdt het ongeveer wel mee op.
Met een omweg kan ik nu rechtsklikken, maar dat werkt niet lekker omdat je dan met 2 vingers moet werken.
Alle andere gestures (voor zover ik weet) werken gewoon niet. Heel erg maf.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 22:01:55
Ik ben vooral benieuwd waarom mijn gestures in het geheel niet werken momenteel terwijl dat volgens systeem voorkeuren wel zou moeten.
In Safari kan ik nog net door mijn geschiedenis bladeren, en daar houdt het ongeveer wel mee op.
Met een omweg kan ik nu rechtsklikken, maar dat werkt niet lekker omdat je dan met 2 vingers moet werken.
Alle andere gestures (voor zover ik weet) werken gewoon niet. Heel erg maf.

Ik weet niet meer dan dat ik ook dit probleem had maar dat alles weer werkt toen ik de addon Safari Cookies heb gedeinstalleerd.

VlisChris

Als ik je bericht zo terug lees is het dus een kwestie van een oudere vorm van Safari installeren?
En waar kan ik de addon Safari Cookies precies vinden eventueel? Ik kan hem namelijk niet vinden op mijn computer :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 22:14:22
Als ik je bericht zo terug lees is het dus een kwestie van een oudere vorm van Safari installeren?

Nee, Safari Cookies is een misleidende naam. Het is geen standaard onderdeel van Safari, maar een addon die je dus apart moest installeren. In oude versies van Safari werkt deze wel maar in de nieuwe dus niet.

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 22:14:22
En waar kan ik de addon Safari Cookies precies vinden eventueel? Ik kan hem namelijk niet vinden op mijn computer :-\

Als je hem ooit geïnstalleerd hebt dan is het het laatste tabblad van je voorkeuren. Normaal gesproken is dat 'geavanceerd' maar als je Safari Cookies hebt geïnstalleerd dan is het die.

Meer info: http://sweetpproductions.com/safaricookies/

EJ

Quote from: danielo on October 20, 2011, 21:12:53
Tja wist dat dit het antwoord zou kunnen zijn maar bedoelde het niet lullig (weet niet precies wat je wilde doen). Ik weet gewoon dat als developer het best handig is een shell open te hebben en de weg te weten helemaal omdat we het hier toch over unix hebben en dat is toch en vorm van kennis die waardevol is. Ik ga je echt niet dwingen om een keuze te maken tussen vi of emacs :)

Daniel.
Hoezo keus? Het ene is een editor en het andere... een eigen os (met ingebouwde psychiater)? :D

PS: Hebben we allemaal meegekregen dat 12 oktober een van de grondleggers van UNIX (en van C) is overleden? Dennis Ritchie RIP. Zonder hem was Steve naar grote waarschijnlijkheid een autoverkoper geweest...

VlisChris

Ah, dan kan ik stoppen met zoeken naar Safari Cookies.
Ik heb hem niet apart geïnstalleerd aangezien ik Safari een beetje uit een noodgreep ben gaan gebruiken :)

Dan wordt het doorzoeken naar een oplossing waarom mijn touchpad niet doet wat die hoort te doen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 22:31:50

Dan wordt het doorzoeken naar een oplossing waarom mijn touchpad niet doet wat die hoort te doen.

Apple Magic Trackpad? Of touchpad? In het laatste geval zou ik op zoek gaan naar een driver van de maker van dat ding.

VlisChris

De touchpad  :)
Drivers opzoeken ga ik inderdaad eens proberen.
Zou voor het eerst in twee jaar appelen zijn dat ik een driver zou installeren ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL


VlisChris

Trackpad of touchpad of hoe heet dat ding om je cursor mee te bedienen onder je toetsenbord :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Quote from: Christiaan S on October 20, 2011, 22:41:50
Trackpad of touchpad of hoe heet dat ding om je cursor mee te bedienen onder je toetsenbord :)

Ah... een trackpad van een MacBook (Pro/Air) dus. Daar hoef je inderdaad geen drivers voor te installeren. Ik dacht dat je het over iets van Logitech had of zo.

VlisChris

We zitten op dezelfde lijn  :pompom:

Nu moet ik nog een oplossing zien te vinden ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

danielo

Quote from: EJ on October 20, 2011, 22:30:29
PS: Hebben we allemaal meegekregen dat 12 oktober een van de grondleggers van UNIX (en van C) is overleden? Dennis Ritchie RIP. Zonder hem was Steve naar grote waarschijnlijkheid een autoverkoper geweest...

Jazeker alhoewel ik de vergelijking niet helemaal snap als ik eerlijk ben, heb deze opmerking veel gezien maar tja mensen op deze manier vergelijken blijft vreemd en ik vermoed dat K&R zelf ook heel anders hierover denken/dachten. Het is jammer dat dit geen wereld nieuws is maar ook wel begrijpelijk gelukkig heeft hij tijdens zijn leven al flink wat eer gekregen en nu ook door de techies onder ons.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

EJ

Heel simpel. Als er geen C was geweest had UNIX niet bestaan. Dan had ook unix niet bestaan. Met als gevolg dat ook de derivaten niet hadden bestaan, net zo min als osx... Daar komt die vergelijking vandaan.

@Jowi: bedenk dat een unix shell omgeving een programmeer omgeving is. Je kunt prima programma's maken in shell code. Dat zie ik je in een GUI nog niet doen. ;) Heel veel van het os werk gebeurt als shell code...

jowi

EJ, dat weet ik wel hoor ;)

danielo

#546
Quote from: EJ on October 21, 2011, 12:07:58
Heel simpel. Als er geen C was geweest had UNIX niet bestaan. Dan had ook unix niet bestaan. Met als gevolg dat ook de derivaten niet hadden bestaan, net zo min als osx... Daar komt die vergelijking vandaan.

@Jowi: bedenk dat een unix shell omgeving een programmeer omgeving is. Je kunt prima programma's maken in shell code. Dat zie ik je in een GUI nog niet doen. ;) Heel veel van het os werk gebeurt als shell code...

Zo simpel is het helemaal niet, ik weet prima de history van c/unix/multics maar zie niet helemaal het als dit niet was gebeurd dan hadden we nu x of y niet zo simpel is het niet. C was niet de eerste taal en zeker niet de enigste wat er had gebeurd als die er niet geweest was is niet te voorspellen misschien was er iets anders geweest en de verschillen minimaal die kans is vrij groot want er waren zat mensen met talen bezig en er waren er genoeg van. Zelfde met Unix het was niet zo dat er niets was multics en andere systemen waren er al lang en het is niet duidelijk wat er was gebeurd als K&R niet de stap tot een kleinere multics die ze zelf konden gebruiken hadden gemaakt.

Ik heb enorm respect voor K&R en andere waar wij nu op bouwen maar er is gewoon wel een verschil tussen type personen en hun effecten. ik 'schat' bijvoorbeeld een bijdrage van Doug Engelbart hoger in simpelweg omdat ik 'schat' dat die echt een richting verandering gaf die er misschien anders niet geweest was. Punt is dat we het nooit zeker zullen weten vandaar dat dit soort 'als x niet y had gedaan hadden we nooit z gehad' zo onzinnig zijn en eigenlijk te kort doet aan de hun presentaties. Het is wel jammer dat we langzaam in een periode gaan komen dat veel van de pioniers uit de 40/50/60 jaren ons gaan ontvallen en ze maar een deel meekrijgen van wat ze veroorzaakt hebben.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Durk

Net stroomstoring. Mac start weer precies hetzelfde op als voor de powercut.. Wist ik niet.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

danielo

Quote from: Durk on October 21, 2011, 15:04:32
Net stroomstoring. Mac start weer precies hetzelfde op als voor de powercut.. Wist ik niet.

Straks als icloud helemaal af is gaat dat erg ver, zelfs apps en bijvoorbeeld je copy/paste buffer en wat je gehighlight hebt komt terug. Soms is het wat vervelend dat alles terug komt je kan dit bijstellen als je het wilt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Wild_Willy

weet iemand waarom nieuwe documenten gemaakt in Pages (op MacBookPro) niet automatisch in de ICloud komen? Ik dacht dat dat dit standaard was maar blijkbaar niet want ik krijg ze niet op mijn IPad.

gr,
Arno
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M