Het grote OSX topic

Started by VlisChris, June 12, 2011, 11:46:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

Quote from: Xstream on July 23, 2011, 20:37:23
Ben ik het niet helemaal mee eens. Mac heeft altijd een rep heeft gehad voor design e.d. Adobe is gewoon een basis pakket waar vrijwel elke MAC gebruiker mee werkt. Ik vond 't echt een tegenvaller dat MAC dat niet even testte alvorens het te releasen. Overigens waren er meerdere problemen, ook met het OS waar verschillende leaks in zaten. En dan nog, zoiets heb ik niet op Windows meegemaakt (mbt Adobe, wel leaks ;)). Al moet ik toegeven dat Vista en XP in 't begin ook niet bepaald lekker verliepen. W7 is eigenlijk de eerste die soepel verliep.
Toegegeven, Snow was de eerste waar problemen mee ontstonden, verder gaat 't tot op heden altijd goed. Al lees ik nu weer verschillende vreemde berichten m.b.t. Snow -> Lion update, dus ik ga pas upgraden als ik de boel leeg kan gooien voor een fresh install.

Het is aan Adobe om het te testen, er is een developers release voor gewone developers van meer dan 6 maanden. Het zou mij niet verbazen dat adobe al eerder een release had dan gewone developers als ik. Gisteren gaf adobe bijvoorbeeld aan dat ze er achter kwamen dat flash niet goed werkte en gaven apple de schuld. Nadat ik en andere ze erop gewezen hadden dat de flash functies prima werkte hebben ze snel hun verhaal aangepast :

--------
Adobe has now issued a correction retracting that statement and noting that OS X Lion does in fact offer the same level of hardware acceleration as found in Mac OS X Snow Leopard.
The final release of Mac OS X Lion (10.7) provides the same support for Flash hardware video acceleration as Mac OS X Snow Leopard (10.6). The previous "Known Issue" described in a tech note suggesting that video hardware acceleration was disabled in Lion was incorrect and based on tests with a pre-release version of Mac OS X Lion that related to only one particular Mac GPU configuration.
-----

Geen idee welke verwachtingen je hebt van adobe maar de meeste gebruikers en developers weten (helaas) dat ze nogal vaag zijn soms en ze gewoon niet getest hebben zoals de andere wel gedaan hebben.

Indien je in het midden van een project zit waar je adobe (of andere) software gebruikt en dan een upgrade doet ben je gewoon niet handig bezig.

Tevens lijkt het nu als of ik hier ben om te zeggen dat lion nu al perfect is, Het tegendeel is waar de meeste 10.x.0 en 10.x.1 releases waren het nog niet helemaal meestal duurt dat tot 10.x.2 het zal met Lion niet anders zijn. Wel valt mij op dat er in verhouding weinig problemen zijn tov van de andere releases gezien de diepte van de interne aanpassingen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Apple Lion houdt hackers op afstand

De beveiligingsmaatregelen die Apple aan het nieuwe Lion besturingssysteem heeft toegevoegd, maken het een stuk lastig voor hackers om lekken te vinden. Dat zegt Charlie Miller de Mac-hacker bij uitstek die de afgelopen jaren tal van kwetsbaarheden in Apple's besturingssysteem vond. Via Twitter laat hij weten dat Lion volledige ASLR ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat objecten niet meer op vaste locatie, maar op willekeurige plekken binnen het geheugen worden geplaatst. Dat maakt het lastiger voor aanvallers om code uit te voeren.

"OS X had altijd deze rare ASLR implementatie, waar ze het geheugen van de libraries willekeurig maakten, maar niet van de rest", aldus Miller. Zolang er één onderdeel geen ASLR gebruikt, was het alsnog mogelijk een aanval uit te voeren. "In Lion is alles willekeurig en wordt er geen code op voorspelbare geheugenadressen geladen. Dat maakt het veel lastiger om dingen te misbruiken. Je hebt nu waarschijnlijk twee bugs nodig, eentje voor het uitvoeren van code en eentje voor het verkrijgen van informatie", aldus Miller.

Sandbox
Dit soort informatielekken zijn lastig te ontdekken, aangezien ze niet met een fuzzer zijn te vinden. Verder gebruikt Safari nu een sandbox, wat ook een obstakel voor hackers is. "Webkit draait in een tweede proces, dus als je een lek hebt en misbruikt om ASLR te omzeilen, kom je in dat tweede proces terecht", merkt Miller op."

Dat tweede proces bevindt zich in de sandbox. "Dus kun je alleen in bepaalde plekken lezen en schrijven. Je kunt niet de dingen doen die je wilt doen, zoals malware installeren. Je hebt nu twee tot drie bugs nodig, terwijl er eerst eentje volstond. Om een kwaadaardige website malware te laten installeren is veel, veel moeilijker."

Windows
Met Lion is OS X niet meer het zwakste jongetje van de klas. "Welkom in het nieuwe millennium Apple!", grapt Miller. OS X was volgens de hacker altijd het eenvoudigst te hacken. "Dat is nu niet meer het geval. Nu is het min of meer vergelijkbaar met Windows. Als je ASLR en DEP en wat sandboxing hebt, dan heb je wat iedereen heeft."
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Pjotr

Zo, even een update na een week Mac OS X Lion te hebben gebruikt:

- Natural scrolling: Dit staat nog steeds uit, ik kan er niet aan wennen
- Mission Control: Hier ben ik in tweede instantie toch erg blij mee, zeker i.c.m. mijn Magic Trackpad
- Launchpad: Het nut van deze functionaliteit ontgaat me nog steeds, gebruikt het ook niet
- Speciale tekens: Super! Gewoon de letter ingedrukt houden en je krijgt de mogelijkheden (bijv. e: é ë è)
- Mail: Eerst op Klassieke weergave gezet, nu sinds 3 dagen toch weer op de standaardweergave. Toch erg handig vooral met mailwisselingen (conversatiemodus)


Verbeterpunten (mijn mening):

- Finder: Gekleurde iconen uit eerdere versies weer terug. Ik vind het er nu allemaal erg flets eruit zien
- Finder: Standaard de statusbalk aan
- Voorvertoning: Deze toepassing slaat bij mij regelmatig vast als ik meerdere foto's open en deze verklein
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

danielo

Quote from: Erik on July 28, 2011, 02:12:40
Apple Lion houdt hackers op afstand

De beveiligingsmaatregelen die Apple aan het nieuwe Lion besturingssysteem heeft toegevoegd, maken het een stuk lastig voor hackers om lekken te vinden. Dat zegt Charlie Miller de Mac-hacker bij uitstek die de afgelopen jaren tal van kwetsbaarheden in Apple's besturingssysteem vond. Via Twitter laat hij weten dat Lion volledige ASLR ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat objecten niet meer op vaste locatie, maar op willekeurige plekken binnen het geheugen worden geplaatst. Dat maakt het lastiger voor aanvallers om code uit te voeren.

"OS X had altijd deze rare ASLR implementatie, waar ze het geheugen van de libraries willekeurig maakten, maar niet van de rest", aldus Miller. Zolang er één onderdeel geen ASLR gebruikt, was het alsnog mogelijk een aanval uit te voeren. "In Lion is alles willekeurig en wordt er geen code op voorspelbare geheugenadressen geladen. Dat maakt het veel lastiger om dingen te misbruiken. Je hebt nu waarschijnlijk twee bugs nodig, eentje voor het uitvoeren van code en eentje voor het verkrijgen van informatie", aldus Miller.

Sandbox
Dit soort informatielekken zijn lastig te ontdekken, aangezien ze niet met een fuzzer zijn te vinden. Verder gebruikt Safari nu een sandbox, wat ook een obstakel voor hackers is. "Webkit draait in een tweede proces, dus als je een lek hebt en misbruikt om ASLR te omzeilen, kom je in dat tweede proces terecht", merkt Miller op."

Dat tweede proces bevindt zich in de sandbox. "Dus kun je alleen in bepaalde plekken lezen en schrijven. Je kunt niet de dingen doen die je wilt doen, zoals malware installeren. Je hebt nu twee tot drie bugs nodig, terwijl er eerst eentje volstond. Om een kwaadaardige website malware te laten installeren is veel, veel moeilijker."

Windows
Met Lion is OS X niet meer het zwakste jongetje van de klas. "Welkom in het nieuwe millennium Apple!", grapt Miller. OS X was volgens de hacker altijd het eenvoudigst te hacken. "Dat is nu niet meer het geval. Nu is het min of meer vergelijkbaar met Windows. Als je ASLR en DEP en wat sandboxing hebt, dan heb je wat iedereen heeft."

Zijn ervaring zit vooral in het vinden van bugs in safari, het sandboxen gaat verder en zal niet alleen voor safari gelden maar straks voor alle apps. Het zal zeker een jaar duren voor alles klaar is hiervoor maar dan wordt het nog lastiger. Aan de andere kant de firewire bug (direct memory mode) toont aan dat alle macs/pc's nog steeds problemen hebben :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Loki999

Hoi,

Ik heb ook de update gedaan naar Lion, en ik maak gebruik van Apple omdat ik vrij weing verstand heb van computers maar nu krijg ik constant de melding kernel panic en sluit hij zich af.

Wat nu?
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Nosoforos

Dat is vervelend! Ik had het toevallig ook, bleek aan geïnstalleerd programma te liggen. Als me weer opstart zie je een scherm met een rapport dat je aan Apple kunt sturen, kun je het bovenste gedeelte daarvan (1/3 van het geheel ofzo, de tekst is namelijk nogal lang terwijl het probleem in het begin benoemd wordt) eens even posten anders?

Loki999

Is dit voldoende? Ik snap er niks van namelijk van deze taal:)

Interval Since Last Panic Report:  5923 sec
Panics Since Last Report:          2
Anonymous UUID:                    C828C84F-F66A-40F6-8406-0E0260BBCBD4

Thu Jul 28 11:47:27 2011
panic(cpu 1 caller 0xffffff80002c268d): Kernel trap at 0xffffff7f80ec6fb0, type 14=page fault, registers:
CR0: 0x000000008001003b, CR2: 0x0000000000000000, CR3: 0x0000000000100000, CR4: 0x0000000000000660
RAX: 0xffffff806b511004, RBX: 0xffffff8000000000, RCX: 0x0000000000000000, RDX: 0xffffff80000000e0
RSP: 0xffffff807fa6bce0, RBP: 0xffffff807fa6bd10, RSI: 0xffffff8000000000, RDI: 0xffffff806b50c004
R8:  0x0000000000000001, R9:  0x000000000a0d7abd, R10: 0x0000000000000000, R11: 0xffffff7f80f627c0
R12: 0xffffff806b50c004, R13: 0x0000000000000000, R14: 0xffffff806b50c004, R15: 0x0000000000000000
RFL: 0x0000000000010282, RIP: 0xffffff7f80ec6fb0, CS:  0x0000000000000008, SS:  0x0000000000000010
CR2: 0x0000000000000000, Error code: 0x0000000000000002, Faulting CPU: 0x1

Backtrace (CPU 1), Frame : Return Address
0xffffff807fa6b9a0 : 0xffffff8000220702
0xffffff807fa6ba20 : 0xffffff80002c268d
0xffffff807fa6bbc0 : 0xffffff80002d7a3d
0xffffff807fa6bbe0 : 0xffffff7f80ec6fb0
0xffffff807fa6bd10 : 0xffffff7f80ef5559
0xffffff807fa6bd50 : 0xffffff7f80ec79f1
0xffffff807fa6be80 : 0xffffff7f80ec012d
0xffffff807fa6bec0 : 0xffffff7f80e80936
0xffffff807fa6bef0 : 0xffffff8000639536
0xffffff807fa6bf30 : 0xffffff80006382b0
0xffffff807fa6bf70 : 0xffffff8000638154
0xffffff807fa6bfb0 : 0xffffff8000820057
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Nosoforos

Hmm nog iets verder, sorry moet het uit mijn hoofd uitleggen, want zit niet achter mijn eigen computer. Op een gegeven moment zie je welke processen er draaiden in dat bestand. Ik denk namelijk dat er bij jou een 'extension' niet goed werkt. Anders stuur je me het hele bestand even in pm, dan vervuilt het dit topic niet te erg ;)

Loki999

Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Nosoforos

Hmm, ik zie dat je een probleem hebt met de driver van je Airport, lijkt het. Dat is vervelend, want ik hoopte dat het een 3rd-party programma zou zijn, dan was het genoeg om die even te verwijderen. Airport is echter onderdeel van je systeem. Dit lijkt een serieuze bug, als ik het zo zie, hopelijk komt Apple snel met een fix. Voor nu: wat voor Mac heb je? Gebruik je alleen wifi of heb je ook de optie van een bedrade verbinding?

Loki999

het is een Imac van anderhalf jaar oud.
Ik heb mijn router niet beveiligd.. zou het daar mee te maken hebben?

Ik kan ff een netwerkkabel inpluggen.
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Nosoforos

#111
Met het onbeveiligd zijn van je router heeft het niet te maken, wel met het feit dat je draadloos internet gebruikt via Airport. Als je de mogelijkheid hebt: Airport uitzetten en een draadje aan je Mac hangen naar de router voor internet. Geen echte 'oplossing' natuurlijk, maar voor zover ik kan vinden op dit moment het enige dat je kan doen. Belangrijk is dat je Airport uitzet dus (in je menubalk gewoon 'schakel aiport uit' - heet in Lion geloof ik nu gewoon wifi). Het is een echte bug en meer mensen hebben er last van, hopelijk komt er gauw een update!

P.s. Laat me weten of dit werkt, verder zou ik het niet weten! Succes

Loki999

Hoi zovast erg bedankt voor je moeite ik zit nu nog op mijn werk, maar zal het straks meteen proberen.

Is best slecht eigenlijk dan van Apple...
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Nosoforos

Ja, dit is best een erge bug lijkt me, en ik kwam hem tegen in discussies over de developers- versie, dat betekent dat er vast al melding van is gemaakt maar dus niet verholpen voor de uiteindelijke release van Lion. Ik ben wel blij dat ik er nu over lees, want dit heeft me doen besluiten de Mac van mijn moeder niet te upgraden tot dit is verholpen (die gebruikt vrijwel alleen wifi immers met haar MacBook). Ik vind het wel opvallend dat er niet heel veel meldingen van zijn (mij lijkt dat een enorm aantal mensen, zo niet het merendeel wifi gebruikt). Kennelijk heeft dus toch lang niet iedereen er last van.

Loki999

Hij doet het met deze workaround! dankjewel maar nou dat mijn tuxera het weer niet kan geen externe harde schijf aan de imac hangen.
Kun je de update ook ongedaan maken?
Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

CineSmurf

Terug van vakantie meteen Lion geïnstalleerd. Werkt prima. Die toetscombinaties is wel aardig, maar ik had 'm al ingesteld zoals windows (met dode toetsen) en dat werkt eigenlijk ook prima.
Natuurlijk scrollen heb ik meteen weer uitgezet. Klinkt aardig, maar ik werk met windows en mac door elkaar en dan wordt ik helemaal gek.

Wat wel balen is, is dat mijn netgear NAS het niet meer doet met Lion. Blijkt een bekend probleem te zijn, maar timemachine en AFP doen het niet meer. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

denoontje

Quote from: CineSmurf on July 30, 2011, 16:02:30
Terug van vakantie meteen Lion geïnstalleerd. Werkt prima. Die toetscombinaties is wel aardig, maar ik had 'm al ingesteld zoals windows (met dode toetsen) en dat werkt eigenlijk ook prima.
Natuurlijk scrollen heb ik meteen weer uitgezet. Klinkt aardig, maar ik werk met windows en mac door elkaar en dan wordt ik helemaal gek.

Wat wel balen is, is dat mijn netgear NAS het niet meer doet met Lion. Blijkt een bekend probleem te zijn, maar timemachine en AFP doen het niet meer. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.

welke nas heb je en wat doet hij niet (heb ook een netgear...maar nog niet geupgrade)

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VlisChris

Dank voor het ontdekken!
Dit aangezien al mijn fotowerk ook op een ReadyNAS staan wacht ik maar even tot er een update van het een of ander uitkomt...
Zou "lichtelijk" problematisch zijn als ik niet bij mijn foto's kan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

Via SMB kan je wel op je netgear. AFP (en dus timemachine) doet het niet.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Koen K

#120
Hmm, OSX Lion... Ik weet het nog niet zo zeker. Fullscreen bevalt me tot nog toe goed, het "natuurlijk scrollen"... Mja... Ik ben benieuwd of ze dat vol gaan houden  ::)

De interface was al erg 'clean', dus ik weet niet of ik de verdere versobering nu zo 1,2,3 een verbetering kan noemen. iCal is in elk geval kotslelijk  :unhappy:

danielo

Quote from: Koen K on July 30, 2011, 23:26:20
Hmm, OSX Lion... Ik weet het nog niet zo zeker. Fullscreen bevalt me tot nog toe goed, het "natuurlijk scrollen"... Mja... Ik ben benieuwd of ze dat vol gaan houden  ::)

Als je denkt dat Apple niet lang nagedacht heeft hierover heb je het mis, De kans dat ze dit weer omdraaien is erg klein het past in hun visie van de toekomst. De vraag is eerder hoelang kan je het nog omdraaien.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

#122
Quote from: CineSmurf on July 30, 2011, 17:15:31
ReadyNAS NV+

Er wordt wel aan gewerkt begrijp ik. Zie hier: http://lastplaceonthe.net/readynas-time-machine-support-mac-os-lion/

Voor mijn readynas pro pioneer was er op de dag van LionRelease al een Radiator update die het probleem verhielp. Ik weet alleen niet of die voor jouw versie ook geschikt is.

Ook meende ik dat er een aantal beta's waren die andere ReadyNAS-en compatible maakte met Lion.


Edit: om nog even mee te doen aan de discussie.

Overall vind ik Lion wel goed, even wennen met sommige dingen. Een paar dingen die me niet aan staan ivm SnowLeopard die imho voorkomen hadden kunnen worden:
- 3 finger swipe (back/foward) werkt in Safari, maar doet niet meer wat je verwacht in andere browsers. Heel naar aangezien ik het heel vaak gebruikte als back/forward in whatever application.
- finger swipes lijken veel error gevoeliger; bijvoorbeeld de voorgenoemde 3 finger swipe. Vroeger kon je met een 3 finger swipe/flick gewoon naar vorige/volgende gaan. Nu wil hij nog wel eens ipv back/forward alleen een stukje scrollen, waarna hij weer terug springt. Je moet dus veel duidelijker je gesture maken. Erg hinderlijk voor snel browsen. Dit geld trouwens voor meer gesture acties, al valt het bij back/forward het meeste op

De reverse-scroll is inderdaad ook lastig, maar hadden ze niet kunnen voorkomen. Misschien dat ze een optie konden inbouwen zodat je het kan uitzetten indien een scrollwiel wordt gebruikt. Daar is het heel tegenstrijdig dat omhoog scrollen naar beneden is :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Softpower

Pfff net hing mijn ethernet interface.. En alleen reboot hielp.. Er zit toch wel wat mis in lion betreffende netwerk.. Want hij bleef maar roepen dat de kabel niet goed was aangesloten of het apparaat aan de andere kant niet reageerde.. Duh.. De imac zelf reageerde niet.. Switch was 100% up.. Server bereikbaar internet overal.. Alleen imac dacht er andrs over.

Na reboot werkte het weer maar dat er in de netwerksferen op lion iets niet helemaal soepel loopt mag duidelijk zijn...
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Softpower

Misschien dat het komt dat wifi ineens aanstond terwijl dat voor de upgrade uitstond.. Is blijkbaar aangegaan. Ik heb m niet aangezet.. Daar de wifi implementatie van lion brak is kan dat wel de oorzaak zijn geweest van een algehele netwerkfreeze...

Snel maar wifi uitgezet..
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E