EAW FR-253 HR, welke benodigheden?

Started by Beukgevaar, June 11, 2011, 21:48:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beukgevaar

Sinds kort heb ik 2x een EAW FR-253 HR gekregen.
Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn studie vereniging, maar heb een probleem.

Het probleem is dat ik alleen de speakers in bezit heb gekregen, dus geen versterker, kabels, etc...
En als 'audioleek' heb ik geen idee wat ik hier bij moet gaan anschaffen qua wattage versterker.
Of misschien zelfs 2 versterkers en wat allemaal al wel niet aan kabels!!
Mijn kennis gaat niet verder dan: Max wattage en continue wattage voor een subwoofer in ene auto 8)7

Ik heb in de handleiding van het boekje gekeken (via EAW hoofdwebsite) en geprobeerd te googlen, maar daar kwam ik totaal niet verder mee :(

Mijn vraag is dus, heeft iemand enig idee wat hiervoor allemaal mijn benodigheden zijn om het werkend te krijgen?

Gegevens Speaker(s):

Frequency Response
±3 dB 45 Hz to 17 kHz
-3 dB 48 Hz
-10 dB 35 Hz

Axial Sensitivity
SPL 1w @ 1m LF 102 dB
SPL 1w @ 1m MF/HF 104.5 dB
1/2 Space Efficiency 7.4%

Impedance
Nominal 4W

Power Handling
LF AES 900 Watts
LF 100 Hour Sine Wave 400 Watts
MF/HF AES 500 Watts
MF/HF 100 Hour Sine Wave 225 Watts

Maximum Output
LF Peak 131.5 dB SPL
LF Long Term 128 dB SPL
MF/HF Peak 131.5 dB SPL
MF/HF Long Term 128 dB SPL

Nominal Coverage Angles (-6 dB)
Horizontal 100 degrees
Vertical 50 degrees

Additional Descriptive Data
LF Subsystem 2 x 15-in Vented
MF Subsystem 2 x 7-in Poly-Laminated Cone
HF Subsystem 1 x 1-in Throat Compression Driver,
Constant Directivity Horn
Crossover Switchable Passive/Biamp, Equalized
Finish Black Catalyzed Polyurethane
Connectors 1/4” Phone Jacks, Banana Test
Points, Neutrik NL4FC
Grill Vinyl Coated Perforated Steel

Dimensions & Weights
Height 41.50 in (1054.1 mm)
Width 24.63 in (625.5 mm)
Depth 19.75 in (501.7 mm)
Net Weight 163 lbs. (73.4 kg)
Shipping Weight 168 lbs. (76.4 kg)

img52.imageshack.us/img52/8350/img0204ar.jpg
img195.imageshack.us/img195/9087/3n83oa3l15w65u65x0b5pef.jpg

Beukgevaar

Nu heb ik al een reactie gekregen van iemand:

Quote van Tweakers forum:
"Als je het goed wilt aanpakken heb je in ieder geval nodig:
-PA-versterker (met 2 kanalen) - moet tweedehands als je het betaalbaar wilt houden
-twee luidsprekerkabels 2x 2,5mm^2 met speakonpluggen aan beide kanten
-mengpaneel (hoeft geen dure te zijn)
-twee xlr-kabels voor tussen het mengpaneel en de versterker
-kabels voor tussen je mp3/cd-spelerr/computer en het mengpaneel
-een subsonicfilter als die nog niet op je versterker of mengpaneel zit (geen idee waar die dingen normaal zitten)
-Ik vergeet vast nog wel iets."


Maar aan welk wattage voor de versterker moet ik dan denken?
En nog andere benodigheden om dit systeempje werkend te krijgen? :)

AbZ

Quote from: Beukgevaar on June 11, 2011, 21:49:02
Nu heb ik al een reactie gekregen van iemand:

Quote van Tweakers forum:
"Als je het goed wilt aanpakken heb je in ieder geval nodig:
-PA-versterker (met 2 kanalen) - moet tweedehands als je het betaalbaar wilt houden
-twee luidsprekerkabels 2x 2,5mm^2 met speakonpluggen aan beide kanten
-mengpaneel (hoeft geen dure te zijn)
-twee xlr-kabels voor tussen het mengpaneel en de versterker
-kabels voor tussen je mp3/cd-spelerr/computer en het mengpaneel
-een subsonicfilter als die nog niet op je versterker of mengpaneel zit (geen idee waar die dingen normaal zitten)
-Ik vergeet vast nog wel iets."


Maar aan welk wattage voor de versterker moet ik dan denken?
En nog andere benodigheden om dit systeempje werkend te krijgen? :)
- stopcontact (Gezien je vermogensbehoefte kan je een aparte groep overwegen.)
- microfoon voor aankondigingen e.d. (Kan vaak direct in mengpaneel.)

Qua versterker zou je even kunnen kijken naar de Crown XLS serie.  Deze zijn niet duur en hebben ook een ingebouwde crossover (geschikt voor jouw speakers), beveiliging , enz.  Heb hier zelf net een zaal mee voorzien en ben er zeer tevreden over.  Of als je zonder actieve crossover gaat werken:  Behringer (EPX of iNuke).  Vermogen moet gewoon vergelijkbaar zijn met dat van je speakers.

Sjaudio

Quote from: AbZ on June 14, 2011, 15:45:31
Vermogen moet gewoon vergelijkbaar zijn met dat van je speakers.

Dat gaat in de PA wereld dus niet op, factor 1.5 of 2 x kan je beter aanhouden. Alles draait om controle.

AbZ

Quote from: Sjaudio on June 18, 2011, 00:38:20
Dat gaat in de PA wereld dus niet op, factor 1.5 of 2 x kan je beter aanhouden. Alles draait om controle.
Oldskool vuistregeltje, is imho niet zo hard nodig voor die nieuwe klasse D monsters.
Die kunnen hun specs gewoon volledig waarmaken.  Hij hoeft er ook geen subs mee aan te sturen.

Sjaudio

Is net zo goed nodig voor de klasse D monsters. Ondanks dat hij geen subs hoeft aan te sturen hebben deze luidsprekers  nog steeds dubbel 15 inch woofers erin die graag prik willen zien. Je gaat me niet vertellen dat bijvoorbeeld een Crest Pro serie hun specs niet waarmaken, ondanks dat ze geen klasse D zijn, en toch merk ik ontzettend veel verschil als je het vermogen verdubbelt bij deze serie.

Dat ze zwaar en minder efficiënt zijn doet niks af van het pure vermogen wat ze kunnen leveren. Daarbij staat alom bekend dat in de PA wereld ( zeker bij line arrays, klasse D meer effect heeft op het mid/hoog dan op het laag ), daar gebruiken de grote bedrijven veelal nog zware transistor eindtrappen, omdat het anders wat dunner gaat klinken in het laag.

Nu snap ik wel dat voor een vereniging het allemaal niet zo nauw komt, maar om te zeggen dat het een oud vuist regeltje is, is onzin.

Kortom, voldoende vermogen ( en natuurlijk processing ) is waar alles om draait.

AbZ

Ik denk dat de speakers er veel sneller doorheen zitten dan de amps als zo'n straalbezopen student zo'n overbemeten iNuke voluit openzet.  Anyway ze doen maar.

Sjaudio

Klopt, maar dan is een versterker die in principe te weinig vermogen heeft voor de luidsprekers extra gevaarlijk.

AbZ

#8
Quote from: Sjaudio on June 21, 2011, 00:21:41Klopt, maar dan is een versterker die in principe te weinig vermogen heeft voor de luidsprekers extra gevaarlijk.
Die Crowns (XLS) zijn toch wel redelijk beveiligd tegen clipping?  Genoemde Behringers ken ik niet zo goed.