Buizen en HT, of gewoon een andere receiver?

Started by Mark S, October 27, 2003, 23:41:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark S

Geachte Mannenbroeders. Al een tijdje vraag ik mij het volgende af.
Ben in het bezit van een Pioneer VSX-839 receiver. Als fronts hangen er een stel Tannoy Dual Concentrics (NFM 8 studiomonitors) aan. Voor HT voorlopig ff toereikend (kan altijd beter, maar aangezien mijn voorkeur vooral uit gaat naar dialoog-georienteerde films is de typische Hollywood blockbuster soundtrack niet echt aan mij besteed), maar qua muziek: om te janken. Plat, dun, levenloos, om een paar kwalificaties te noemen.
(Muziek wordt voor mij langzamerhand toch weer een steeds belangrijkere factor).
Aan de Tannoys kan het volgens mij niet echt liggen. In mijn oude homestudio voldeden ze prima i.c.m. een stereo eindtrap.
Ik ben op zoek naar meer warmte en levendigheid in mijn geluid.

Nu heb ik in een ver verleden als gitarist de ervaring dat buizenamps een stuk warmer en dynamischer klinken dan transistorbakken. En dat een 25 Watt buizenamp qua geluidsdruk een transistoramp met dubbel vermogen (of meer) links en rechts inhaalt. Gaat hetzelfde liedje ook op m.b.t. stereo/HT?
Ik heb geen zin in een dubbele setup voor beide doeleinden.
Is buizen uberhaupt een optie binnen de HT-wereld, of adviseren jullie mij om te gaan voor een andere receiver, bijv. Marantz / Rotel?

Punt is ook dat ik niet kan achterhalen of de processing of de eindversterking van de Pioneer de schuldige is. Ik weet wel dat ik mijn Tannoys met mijn ouwe Philips ProLogic receiver een stuk beter en warmer vond klinken.

Anyway, ik weet van gekkigheid niet waar ik moet beginnen:
andere pre/processor en de Pioneer als eindtrap, andere (buizen?)-eindtrap met de Pioneer als pre/processor, of de Pioneer overboord gooien en een andere receiver aanschaffen?

(ps: Parasound/Bryston/Krell gelovigen, gelieve niet als zodanig te reageren, ik ben al depressief genoeg, and my budget is way below that kinda stuff) ;)

Rob_Dingen

Hoi

Als muziek de voorkeur heeft en je speakers een redelijk rendement hebben kan dat best samen gaan en een goed compromis geven.
Maar daar komt dus wel weer budget om de hoek kijken daar je een losse voorversterker met proccesor nodig hebt anders heb je toch 2 systemen.

Rob

Mark S

#2
Hoi Rob, het rendement van de Tannoys ligt op ongeveer 91 dB, en zijn dus vrij makkelijk aan te sturen. Mijn idee was om een buizeneindtrap voor de L-R kanalen te gebruiken, de rest via de receiver.

Erik van Voorst (in memoriam)

#3
Dat kan prima werken want ook hier kunt je het volume via je processor regelen ...dus in balans brengen met de rest.
Het is natuurlijk wel van belang dat je laat weten wat voor buizen-eindbak je in gedachte hebt. Is je budget beperkt ga dan voor 2e hands want de meeste mensen die buizen wegdoen weten niet goed WAT ze wegdoen... ;)

Het is wel moeilijk advies geven...of dit de futloosheid weg gaat halen...want je moet eigenlijk eerst zeer goed weten wat de echte oorzaak is.

Ik snap wat je als gitarist zoekt ....maar als muziekpurist zoek je dat weer eigenlijk niet.....voor film kom je hier misschien weer wel goed mee weg.... ;D

Ik denk dat je er wel een moet aanschaffen van een watt of 30/40 minimaal bij een " small" instelling....als je Full Range gaat aansturen
is hoe meer hoe beter... 8) ;D.

Ik draai/speel zelf met een 80 watt op de center en dat is ruim voldoende bij een "small" instelling tot zo een 120 Hz
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Mark S

#4
Hoi Erik,
Een concreet model buizenamp kan ik op dit moment helaas nog niet geven, ben "zoekende", beter gezegd, "tastend in het duister".
Het zal in dat geval zeker een 2e handsje worden.
En idd, als voormalig snarenhakker ben ik ditmaal niet op zoek naar een mooie warme overdrive ;)
Ik zal eens proberen om de speler rechtstreeks in de power amp input van de receiver te pluggen, om te zien of de pre-amp/processing mogelijkerwijs de boosdoener van de tamme klank is.
Het zal denk ik een korte test worden,want ik vrees (uit jouw reactie opmakend) dat de volumeregeling hiermee wordt ge-bypassed. Al lijkt me dat een beetje onlogisch. De manual geeft daarover helaas geen uitsluitsel. Wellicht een kwestie van uitproberen en snel dekking zoeken in de buurt van de stoppenkast... :o
To be continued.

Arno P

Mark, ik zie dat we beiden een gitaarbuizen historie hebben en ook ik heb deze destijds doorgetrokken naar hifi buizen (rek staat er vol mee). Voor HT (toen nog alles in de woonkamer stond :-)) heb ik vanuit de DD versterker het L en R front signaal doorgelust naar de buizen-toren en hier via de aux ingang en volume op max het LR front signaal via de eigenlijk Hifi-setup afgespeeld. Center, surround en LFE zijn op de gebruikelijke manier naar de luidsprekers gegaan. Met deze combinatie heb ik jarenlang goed films kunnen beleven. Voor Hifi blijft het voor mij duidelijk: buizenbakken en ESL speakers....
Voor HT echter mis ik de "punch" als er een deel via de buizenbakken loopt...en in mijn nieuwe setup komt dus alles via een halfgeleider DD versterker....In de woonkamer blijft natuurlijk de prachtige buizen/esl set-up voor hifi...