SB Touch bedienen via Ipod Touch

Started by Alco, June 9, 2011, 21:17:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hallo luitjes,

Onlangs heb ik even de kans gehad om mijn Squeezebox Touch te bedienen via de mobiele telefoon van een vriend, die daar een app voor had gedownload en geïnstalleerd. Gewoon even uit nieuwsgierigheid.

Wat me opviel is dat de info die je ziet op het display van de mobiele telefoon (of Ipod/pad) niet verschijnt/mee veranderd op het display van de SB zelf.
Dat vond ik eerst raar, maar is ergens wel logisch. De telefoon maakt namelijk contact met de router en niet meer met de SB, zoals de bijgeleverde IR afstandsbediening.

Nu vroeg ik me af... als ik een Ipod zou gebruiken voor de bediening van m'n SB Touch, zou dat dan betekenen dat ik de SB dan uit het zicht zou kunnen plaatsen ? (aangezien de bediening dus loopt via router <-> Ipod Touch)

groeten,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

J.S.

Als je 'm bedraad hebt aangesloten lijkt me dat geen probleem. De enige reden dat hij 'vrij' zou moeten staan is als je wifi gebruikt; alle communicatie loopt verder via je netwerk.

richardnl

Volgens mij gaat dit bij mij anders
Zal eens dit weekend kijken

J.S.

Ik bedien m'n Touch met een Android app vanaf m'n telefoon (alles wifi) en dat werkt net zo goed als ik op zolder zit (m'n set staat beneden) dan wanneer ik voor de Touch zit, zolang m'n netwerk maar voldoende bereik heeft.

Alco

#4
QuoteAls je 'm bedraad hebt aangesloten lijkt me dat geen probleem. De enige reden dat hij 'vrij' zou moeten staan is als je wifi gebruikt; alle communicatie loopt verder via je netwerk
Ik gebruik 'm draadloos, dus via wifi.  
(bedraad zou evt alsnog kunnen, al zal ik dan enkele meters laminaatplinten moeten loswrikken om de kabel daaronder weg te werken.  :-\

QuoteIk bedien m'n Touch met een Android app vanaf m'n telefoon (alles wifi) en dat werkt net zo goed als ik op zolder zit (m'n set staat beneden) dan wanneer ik voor de Touch zit, zolang m'n netwerk maar voldoende bereik heeft.

Aha, dat klinkt hoopvol. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

J.S.

Had die van mij ook in een (totaal) afsluitbaar kastje staan en dat ging aardig met de deurtjes zo'n 5cm open (ong. 7m van de router vandaan). Alleen had ik wel af en toe een drop-out als de belasting van het netwerk omhoog ging (alle laptops hangen hier ook draadloos aan het netwerk) of er nog iets het signaal blokkeerde (stapel cd's etc). Daarom toch maar op het kastje gezet, ook omdat ik de Touch dan zowel met de telefoon als een Harmony (zit ook m'n versterker op) kan bedienen.

Zee

Alco,
Je kunt de SB inderdaad 'uit het zicht' zetten als je de bediening via een iphone/ipod of Android device met daarop een app laat lopen.
Ik heb twee SB's in huis, beiden wireless en dit werkt prima.  De SB buffert een behoorlijke hoeveelheid data, dus als de wireless verbinding even wegvalt of als alle bandbreedte tijdelijk wordt opgeslokt door een andere applicatie (bv als je met je PC grote bestanden over het netwerk verplaatst) dan speelt de muziek gewoon door (zonder kwaliteitsverlies).
Bij mij thuis is er alleen een dropout in de muziek wanneer ik bestanden van enkele Gb's over het netwerk (wireless) kopieer.  Maar dit doe ik zelden dus is dit in de praktijk geen enkel probleem.

Uiteraard moet je SB wel voldoende signaal krijgen van je wireless router.  Als je met je browser even naar de 'settings' van Squeezeboxserver gaat en dan naar het tabje 'player' dan zie je helemaal onderaan de pagina de signaalsterkte die je player ziet.  Wanneer dit pak weg boven de 50% is zou ik me geen zorgen maken en het eventueel aansluiten van de SB middels een UTP kabel weinig toevoegen.  Maar ook indien het signaal <50% mocht zijn en je in de praktijk geen dropouts hebt is er niets aan de hand. Zolang de muziek speelt maak het voor de geluidskwaliteit niets uit!

Ik gebruik zelf (o.a.) een Android telefoon voor de bediening van de SB.  Maar als zoals bij jou de SB de primaire muziekbron is en je de bediening alleen met een iphone achtig ding wilt doen zou ik liever kiezen voor een tablet (ipad of Android) omdat het grotere scherm toch wel een hoop extra gebruiksgemak biedt.

Veel luisterplezier!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Alco

#7
Dank je Zee, voor je duidelijke en geruststellende reactie. :)

Als ik muziek luister via mijn Squeezebox, staat alleen 1 PC aan (als server) maar daar gebeurt dan verder nix mee.
(dus geen druk dataverkeer)  :)

Ik heb afgelopen zaterdag een Ipad en Ipod mogen proberen als AB bij een Naim Uniticute.
Een Ipad vond ik helemaal niks. Kan me moeilijk voorstellen dat mensen dat prettig vinden.
Het scherm is op zich wel mooi groot, maar als AB is zo'n ding mij te groot en te zwaar.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Zee

Als je een tablet te groot vindt dan kun je inderdaad beter voor een iPhone of Android phone kiezen.
De wireless verbinding zal bij jou waarschijnlijk perfect werken.  Zoals gezegd, de SB buffert behoorlijk wat data, dus het is geen enkel probleem als de wireless kortstondig wegvalt.
Probeer het maar eens uit:  laat muziek spelen via je SB en trek dan de netwerkkabel uit je PC waarop Sbserver draait (zodat je PC geen verbinding meer met de router heeft) of zet gewoon je PC of router uit.  Je zult dan merken dat ook daarna de SB nog wel een seconde of 5 doorspeelt: allemaal data die in de SB is gebufferd!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Alco

#9
Heb net even in een winkel gekeken, voor wat verdere info m.b.t een Ipod Touch, maar 't personeel was too busy.

Wat ik namelijk opeens afvroeg is... kan ik beter gaan voor een Ipod of voor een Iphone ?
Als ik 't goed begrijp hebben beide apparaten eigenlijk dezelfde mogeljkheden, toch ?  (op 't phone gedeelte na) :D

Het zal vast wel niet, maar.... ik heb nu een heel simpel pre-paid mobieltje van 2 tientjes. (gebruik 't ding zelden)
Kan ik dan de sim-kaart van mijn huidige mobieltje (t-mobile) overzetten in een Iphone, en die dan naast afstandsbediening voor m'n Squeezebox dus ook gewoon als telefoon gebruiken ?  (of is dit een lachwekkende gedachte en wil ik nu teveel)  :blush: :lookaround:

(edit: nevermind.... ik zie nu pas dat zo'n Iphone meer dan 't dubbele kost van een Ipod) :butbut:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

mtissink

Ikzelf gebruik zelden de interface met de iPod Touch, maar de keren dat ik het gebruik werkt het toch wel erg fijn.
Gewoon voor 8 euro iPeng gekocht en werkt als een trein.

De reden dat ik de iPod weinig gebruik is dat deze bij mij altijd naast m'n bed ligt voor de avondmail, Angry Birds en het nieuws.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>