Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MAW

#725
Quote from: Sjaudio on May 31, 2018, 21:19:26
Binnen Dynaudio zelf heb ik niet veel verschillende modellen gehoord... ik kijk altijd vooral naar de prijs/kwaliteit verhouding.

Ik ken er redelijk wat (maar natuurlijk lang niet allemaal). De beste prijs/kwaliteit speaker van Dynaudio die ik ken is nog steeds de BM6A MK1.

Verder heb ik hoge verwachtingen van de LYD48 qua prijs/kwaliteit, maar die heb ik nog niet gehoord. Wel jammer dat ze geen digitaal inputsignaal ondersteunen en dat ze geen midrange domes meer maken en gebruiken zoals de D76-AF..

Ik heb wel het idee dat ze steeds minder focussen op high-performance, maar meer op winst (kostprijs en mark-up). Waar ze wel duidelijk heel druk mee zijn is zorgen dat het er allemaal mooi uit ziet. Is persoonlijk maar ik vind het uiterlijk altijd wel erg fraai..
Gr. Martijn

Ohm Ivo

Al eerder gezien dat er een Dynaudio-topic bestond, maar me niet gerealiseerd dat ik zelf ook tot de clan behoor...

Toen ik nog in NL woonde (thans in Portugal) zocht ik voor de zolder nog een setje kleine, goede speakers. Afspraak gemaakt met Mijn Hifi (inmiddels al lang terziele) om naar de Audience 42 en 52 te luisteren. Zo gezegd, zo gedaan. Aldaar bleek dat ze ook een andere kleine Dynaudio hadden staan, de Contour 1.1. Die toch ook maar beluisterd. Weliswaar 2x zo duur als de 52, maar hij klonk ook een stuk beter! Die zijn het dus geworden. Prima speakers! Ik heb ze ook aangestuurd gehad met een Marantz PM-15 (150/420W aan 8/2 ohm) en dat ging uitstekend.

Foto's: eerste van internet, 2e van de speakers op mijn zolder. Zoals je ziet had het netjes wegwerken van de speakerkabel geen prioriteit.

Groet van Evert

Marco66

#727
Noodgedwongen mijn Illumina's moeten verkopen en moest een goedkopere set terug hebben.
Kwam een set Dynaudio Gemini tegen in zuilvorm.
Na wat reviews gelezen te hebben gaan luisteren en was aangenaam verrast door de volwassen sound uit deze kleine woofers.

Opgehaald en thuis was het puur genieten wat deze kleine zuilen presteren.
Het fineer en kleur was niet netjes en naar ons zin dus besloten om deze opnieuw te folien.
Vinden het zelf er netjes geworden.

Oud:



Nieuw:



Ook gelijk nieuwe emblemen er op geplakt, maakt het wel af.
Kortom, mijn eerste ervaring met Dynaudio is erg positief en hier kan ik wel een poos naar luisteren.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Sirius666

Quote from: Marco66 on August  9, 2018, 09:32:52
Noodgedwongen mijn Illumina's moeten verkopen en moest een goedkopere set terug hebben.
Kwam een set Dynaudio Gemini tegen in zuilvorm.
Na wat reviews gelezen te hebben gaan luisteren en was aangenaam verrast door de volwassen sound uit deze kleine woofers.

Opgehaald en thuis was het puur genieten wat deze kleine zuilen presteren.
Het fineer en kleur was niet netjes en naar ons zin dus besloten om deze opnieuw te folien.
Vinden het zelf er netjes geworden.

Oud:



Nieuw:



Ook gelijk nieuwe emblemen er op geplakt, maakt het wel af.
Kortom, mijn eerste ervaring met Dynaudio is erg positief en hier kan ik wel een poos naar luisteren.

Netjes gedaan hoor. Waar heb je dat folie vandaan? Op de bovenzijde zit een los stuk neem ik aan, zie je de naden bij de overgang naar de zijkanten niet?

Marco66

#729
Quote from: Sirius666 on August  9, 2018, 15:31:14
Netjes gedaan hoor. Waar heb je dat folie vandaan? Op de bovenzijde zit een los stuk neem ik aan, zie je de naden bij de overgang naar de zijkanten niet?

Gewoon bij de hornbach, 90 cm breed zodat we front en zijkanten uit 1 stuk konden doen.
Bovenop is los stuk id. Zowel zijkant front en bovenkant iets langer laten en dat met scherp mesje schuin afsnijden. Dan voorzichtig met rond plastic er over, resultaat is niet perfect maar wel er netjes.
Je moet er echt met je neus opzitten wil je het zien.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

donaldk

Quote from: MAW on May 31, 2018, 21:22:27
Verder heb ik hoge verwachtingen van de LYD48 qua prijs/kwaliteit, maar die heb ik nog niet gehoord.

Ze doorstaan de Cineramax loudness test! Hij gebruikt momenteel vier LYD 48s in combinatie met 8 Focus speakers, 360, 260 en 140 uit mijn hoofd.

BJF

Ik heb een grote fout begaan, nl. mijn Focus 200 XD verkocht. Reden: de immer aanwezige onrust en een knagend gevoel over de gedeukte tweeters.
Ik heb ze voor een mooie prijs verkocht, dat wel, maar had eigenlijk al spijt toen ze 'de afrit afreden'.

Geprobeerd om in de pro- c.q. dj-lijn een goedkoper alternatief te vinden (LYD7), maar die voldeden qua gebruiksgemak niet (automatisch aan/uitschakelen werkt alleen bij te hoog volume). Ook het laag was niet zo fraai als bij de XD's. Ze waren weliswaar nog nauwelijks ingespeeld, maar toch.

Nu dus op zoek naar een ander alternatief. Goedkoper als gezegd, wat het alleen daarom al een schier onmogelijke opdracht maakt. Eisen: diep laag, liefst actief, max €1.000,-. Niet helemaal realistisch waarschijnlijk...

NAD M10 V2
Elac FS247

Sirius666

Quote from: Marco66 on August  9, 2018, 15:51:15
Gewoon bij de hornbach, 90 cm breed zodat we front en zijkanten uit 1 stuk konden doen.
Bovenop is los stuk id. Zowel zijkant front en bovenkant iets lander laten en dat met scherp mesje schuin afsnijden. Dan voorzichtig met rond plastic er over, resultaat is niet perfect maar wel er netjes.
Je moet er echt met je neus opzitten wil je het zien.

Ah duidelijk. Ik ga het ook eens proberen, ben iig om als ik zie hoe mooi het resultaat kán worden :D Wat is 'rond plastic'?

Marco66

Quote from: Sirius666 on August  9, 2018, 17:25:13
Ah duidelijk. Ik ga het ook eens proberen, ben iig om als ik zie hoe mooi het resultaat kán worden :D Wat is 'rond plastic'?

Gewoon een dikke stift of zo. Trek je het folie niet open per ongeluk, heb je met iets rechts wel kans op.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Roeru117

#734
Quote from: BJF on August  9, 2018, 17:20:41
Ik heb een grote fout begaan, nl. mijn Focus 200 XD verkocht. Reden: de immer aanwezige onrust en een knagend gevoel over de gedeukte tweeters.

Oeh, dat is jammer. Die irritante onrust altijd  >:( Ik moet eerlijk bekennen dat sinds ik de Focus 60 XD heb de onrust op dat vlak helemaal weg is. De onrust zit nu meer in het zoeken naar de beste bron voor een leuke prijs.

Misschien dat je nog een set xeo 4 ergens kunt vinden en die dan combineren met een sub? Niet helemaal het niveau van de Focus XD maar dat zal wel lekker klinken.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Worf

Ik heb al een topic geopend over speakers voor symfonisch metal. Voor deze muziek, veelal te bright opgenomen, is een speaker met een rustig hoog en een wat laid back karakter het prettigst. Dynaudio wordt vaak genoemd voor rustige muziek als klassiek. Maar ik zit nu nadrukkelijk naar Dynaudio te kijken. Speakers als Tannoy en Monitor Audio doen gewoon pijn aan mijn oren. Dsali heeft het ook. Dat akelige opgepepte hoog. Klinkt dan in de winkel lekker opwindend, maar thuis kun je er niet naar luisteren. Na een kwartier al luistermoeheid.
Wat vinden jullie van een EXcite 34 of 38?

Roeru117

Ik heb je in het andere topic al aangegeven wat ik van de luidsprekers vind, maar ik vind de Dynaudio's over het algemeen erg prettig om naar te luisteren. Het klinkt wel wat meer laid back maar alles wordt mooi weergegeven zonder dat er iets aangezet wordt of mist. Er zit een mooie balans in waardoor alle muziek (die ik luister) mooi wordt weergegeven.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

Quote from: BJF on August  9, 2018, 17:20:41
Ik heb een grote fout begaan, nl. mijn Focus 200 XD verkocht. Reden: de immer aanwezige onrust en een knagend gevoel over de gedeukte tweeters.
Ik heb ze voor een mooie prijs verkocht, dat wel, maar had eigenlijk al spijt toen ze 'de afrit afreden'.

Geprobeerd om in de pro- c.q. dj-lijn een goedkoper alternatief te vinden (LYD7), maar die voldeden qua gebruiksgemak niet (automatisch aan/uitschakelen werkt alleen bij te hoog volume). Ook het laag was niet zo fraai als bij de XD's. Ze waren weliswaar nog nauwelijks ingespeeld, maar toch.

Nu dus op zoek naar een ander alternatief. Goedkoper als gezegd, wat het alleen daarom al een schier onmogelijke opdracht maakt. Eisen: diep laag, liefst actief, max €1.000,-. Niet helemaal realistisch waarschijnlijk...
Fout hersteld!
Als het goed is komt er een dezer dagen weer een set Focus 200 XD om de (tijdelijke) Xeo 2 te vervangen. Hoewel ik zeer te spreken ben over de Xeo 2 -wát een volwassen geluid uit zo'n klein doosje!- knaagde de heimwee naar de 200 XD. Uiteraard moest het budget wel worden bijgesteld 8)
NAD M10 V2
Elac FS247

Roeru117

 :pompom: Daar ga je weer veel plezier aan beleven. En dan niet weer rare dingen gaan doen  :police:
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

wim bruins

#739
Ik zag dat er nu leuke aanbiedingen zijn met Dynaudio.
Wil graag een monitor en later misschien nog een sub.

Wat is jullie mening over de volgende modellen.
Moet ook nog een versterker aanschaffen.

X14
X14 A
X18
Emit 20
Focus 140

Ben benieuwd naar het verschil tussen de emit 20 en de x14 bv.


raindog

Na enkele jaren komt Dynaudio nu toch weer met een nieuwe passieve Focus-lijn uit, alleen noemen ze die nu 'Evoke'. Voor de details zie de Dynaudio website.

Zowel qua design als techniek past deze precies tussen de Excite en de Contour in. Alleen de tweeter heeft nu een andere naam gekregen: 'Cerotar'.  Ben vooral benieuwd naar de (mini-)monitor Evoke 10, nieuwsgierig wat deze extra kan brengen tov de X14 die ik zo waardeer.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

FWK

Quote from: raindog on December  9, 2018, 11:30:14
Na enkele jaren komt Dynaudio nu toch weer met een nieuwe passieve Focus-lijn uit, alleen noemen ze die nu 'Evoke'. Voor de details zie de Dynaudio website.

Zowel qua design als techniek past deze precies tussen de Excite en de Contour in. Alleen de tweeter heeft nu een andere naam gekregen: 'Cerotar'.  Ben vooral benieuwd naar de (mini-)monitor Evoke 10, nieuwsgierig wat deze extra kan brengen tov de X14 die ik zo waardeer.



Ik heb het artikel op hifi.nl gelezen en ben ook wel nieuwsgierig naar hoe deze dan klinken, vooral t.ov. De contour 1.4 waar ik nu mee speel.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

raindog

Heeft hier iemand een Dynaudio HT opstelling met Atmos? Zo ja, welke plafondspeakers worden dan gebruikt?

De Dynaudio S4-c65 lijkt de meest logische keuze maar vind ik eigenlijk wat overkill qua prijs. Zoek daarom naar een alternatief dat goed met de Dynaudio klank zou kunnen matchen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

**Marco 76**

Dynaudio komt met een goedkopere custom install serie Performance. Volgens mij rond de 350 euro voor een 6 inch model. Heb op de ISE een leaflet meegenomen. Zal effe graven en een foto nemen. Verder weinig van te vinden online.
Die S4 modellen zijn flink aan de prijs inderdaad.

MAW

Ik zie net dat ze een nieuwe actieve serie hebben.

https://www.dynaudio.com/professional-audio/core

De 59 is een 3-weg model en ze hebben een Esotar tweeter zo te zien.
Gr. Martijn

roland p

Quote from: raindog on December  9, 2018, 11:30:14Ben vooral benieuwd naar de (mini-)monitor Evoke 10, nieuwsgierig wat deze extra kan brengen tov de X14 die ik zo waardeer.
Ik heb ze tijdens de Audio Show Alkmaar beluisterd en ik vond ze heel goed klinken. Nog nooit zoveel laag uit zo'n kleine speaker gehoord en het hoog was ook super gedetailleerd. Ik vond dit de verassing van de show.

Slowmo van de woofer:
https://m.youtube.com/watch?v=d3AMPq0LWEY
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

raindog

Quote from: **Marco 76** on March  6, 2019, 21:31:49
Dynaudio komt met een goedkopere custom install serie Performance. Volgens mij rond de 350 euro voor een 6 inch model.

Tx! Dat is goed nieuws en zeker interessant. Zal er eens naar informeren.
Ik zat nu net te kijken naar Q-Acoustics plafond speakers uit hun performance lijn. Die kosten rond de €225 per stuk voor de 6.5" variant, met richtbare tweeter. Alleen geen idee of het enigzins matched met Dynaudio. Voor Atmos komt het niet super kritisch maar wil ook geen complete mismatch matuurlijk.

Quote from: roland p on March  9, 2019, 16:57:20
Ik heb ze tijdens de Audio Show Alkmaar beluisterd en ik vond ze heel goed klinken. Nog nooit zoveel laag uit zo'n kleine speaker gehoord en het hoog was ook super gedetailleerd. Ik vond dit de verassing van de show.

Leuk om te horen, waar speelde ze op? Ben benieuwd hoe ze zich verhouden tot een X14, ook wat betreft klankkleur.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

roland p

Quote from: raindog on March  9, 2019, 22:00:24Leuk om te horen, waar speelde ze op? Ben benieuwd hoe ze zich verhouden tot een X14, ook wat betreft klankkleur.
Dat was op een Arcam SA20, en een streamer van een ander merk (analoog aangesloten).
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

**Marco 76**

Beter laat dan nooit...

MAW

Wie is er bekend met Dynaudio Focus 340?

Ik overweeg namelijk om zo'n set 2e hands over te nemen van iemand.
Gr. Martijn