Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

bramsat

Quote from: MAW on April 11, 2021, 20:09:27
Dat snap ik ja. De Contour 20 lijkt me een hele fijne luidspreker.

Gisteren heb ik een set Contour 1.3 SE opgehaald in Duitsland. Vandaag heb ik er eens rustig naar geluisterd.

Wel een mooi gebalanceerde weergave. Wel lijkt het hoog relatief hard en het laag relatief zacht, maar het zijn wel echt midfields. Als je er wat verder vanaf zit dan is het hoog niet te hard. En als je ze wat harder zet (dan ik normaal luister) dan compenseert de loudness curve ook voor het laag en hoor je een heel vol laag wat diep doorloopt voor het afzakt, en wat ook nog erg strak en gecontroleerd klinkt.

Wat ik meestal storend vind aan een 2-weg luidspreker is dat het crossover precies in het middengebied zit. Maar daar heb ik hier nog geen last van gehad. Mooi spul hoor. Zeker als je nagaat hoe oud het inmiddels alweer is.

Best interesant is de luisterafstand+ kamergrote die jij gebruikt bij jouw review van deze contour 1.3.

Het rendement van deze speaker is relatief gezien laag,dus hij lust wel wat meer om op te bloeien zeg maar.

Natuurlijk is het beluisteren van de onderstaande clip geen maatstaf voor de werkelijkheid,alleenik vind deze speaker

groots klinken gezien de afmetingen.

https://youtu.be/C_2Kn4-8Me4
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

twani

#976
Quote from: MrRedHead on April 11, 2021, 23:25:52
Leuk om zo je ervaringen te lezen. Ik ben aan het kijken voor een upgrade van mijn Dynaudio Audience 52 SE (Special Edition)

Er staat een Contour 1.3 SE op marktplaats, dus jou beschrijving hier komt goed uit.

Wat had je hiervoor? En wat is je luister afstand? Naar de speakers en hoever staan je speakers uit elkaar?

Mijn speakers staan 50cm van de muur, en 270cm van elkaar. Mijn luisterpositie is ook 270cm van de speakers dus in een driehoek met een zijde van 270cm.
Is dat ook mid-field? Lijkt me wel.

De contour 1.4 le lijkt me een ik wat maar nieuwer en weer een stuk duurder.

Zou leuk zijn eens een soort shoot-out te doen tussen de oudere en nieuwere Dynaudio speakers.

Ik wil best mijn 52 SE's wel meenemen [emoji2]


Die SE's met die buts aan de linkerkant?

Die heeft al een paar eigenaren gehad de laatste tijd.....

Ik heb de gewone 1.3MK2 staan.  Geweldige dingen 😍

chansig

Quote from: bramsat on April 12, 2021, 03:47:28
Best interesant is de luisterafstand+ kamergrote die jij gebruikt bij jouw review van deze contour 1.3. Het rendement van deze speaker is relatief gezien laag,dus hij lust wel wat meer om op te bloeien zeg maar.

Natuurlijk is het beluisteren van de onderstaande clip geen maatstaf voor de werkelijkheid,alleen ik vind deze speaker groots klinken gezien de afmetingen.

https://youtu.be/C_2Kn4-8Me4

Nu weet ik niet wat Dynaudio verstaat onder een kleine ruimte en een middelgrote ruimte...maar zij adviseren voor de eerste een versterker met 30 wattjes en voor de 2e 1 met 80 wattjes. Valt dus wel mee.

Maar mooi speakers om te zien. Veel plezier ermee MAW.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

marcush

Quote from: twani on April 12, 2021, 14:47:04

Die SE's met die buts aan de linkerkant?

Die heeft al een paar eigenaren gehad de laatste tijd.....

Ik heb de gewone 1.3MK2 staan.  Geweldige dingen 😍

Een SE met buts zou ik niet willen. Ik meen dat de SE dezelfde Esotec tweeter heeft als de Contour 3.0. En die vond ik wel een stap verder gaan dan de 1.3 MkII.

MAW

Nee niet die set met die deuk. Wel dezelfde kleur.
Gr. Martijn

Vhond

Ja, dat is wel een goede, wat bedoelt Dynaudio met een middelgrote kamer (iets wat ze bv. adviseren voor de Contour 30).

Over deze speaker gesproken, heeft iemand ze vergeleken met de nieuwere 30i's? Ik ken de review van hifi.nl.

Ben echt benieuwd naar ervaringen van forumleden hier. En wat bv. in vergelijking met een set oudere 3.0? Is daar dan echt sprake van, wat sommigen van dit topic, de 'ouwe vertrouwde' Dynaudio sound noemen en is de sound van de 30i totaal wat anders?

bramsat


Het kan zijn dat met die sound roddel is,want sinds de chinesen een meerderheid hebben in dynaudio komt ineens die roddel

de bovendrijven.

De reviews in whatshifi van tientallen dynaudio speakers van de laatste jaren geven daar geen indicatie van.

https://www.whathifi.com/features/dynaudio-heritage-special-delivers-danish-high-end-excellence

https://www.whathifi.com/reviews/dynaudio-contour-20i
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Richi

Volgens mij valt het ook wel mee. Ik ken mijn eigen speakers natuurlijk goed (Contour S 3.4 LE) en die van mijn buurman (Confidence C2 Platinum) plus dat ik op beurzen de nieuwe modellen uitgebreid beluisterd heb (High End München, Hifi Tage Hamburg) en ik vond de nieuwe modellen meer evoluties van de oudere modellen. Maar ik heb dan ook alleen de Contour, Confidence en Special modellen beluisterd, niet de lijnen daaronder.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MAW

#983
De contour 20, 30 en 60 hebben allemaal Esotar2 tweeters. In de voorlaatste Contour serie heeft alleen de S5.4 een Esotar2 tweeter. Alle andere modellen in de serie hebben de Esotec D280 tweeter. Alleen dat al vind ik nog best een vooruitgang.

Wel een logische keuze trouwens. Helemaal aangezien de Focus 380 ook een Esotar2 tweeter heeft, verbaasde het mij dat niet iedere contour (dus ook S1.4, S3.4) die hebben. Maargoed, dat hebben ze rechtgetrokken want de Focus serie is vervangen door de Evoke. Die hebben geen van allen een Esotar tweeter en de nieuwe contours dus allemaal wel.
Gr. Martijn

Vhond

En wat wordt bedoeld met een middelgrote ruimte?
Hebben de contour 30i's nog beperkingen tov de afstand tot de achterwand?

Deleted User

Quote from: bramsat on April 13, 2021, 10:20:33
Het kan zijn dat met die sound roddel is,want sinds de chinesen een meerderheid hebben in dynaudio komt ineens die roddel

de bovendrijven.

De reviews in whatshifi van tientallen dynaudio speakers van de laatste jaren geven daar geen indicatie van.

https://www.whathifi.com/features/dynaudio-heritage-special-delivers-danish-high-end-excellence

https://www.whathifi.com/reviews/dynaudio-contour-20i

Dan wil ik wel eens weten wanneer die Chinezen van jou een meerderheidsbelang hebben, weet je wie dat zijn en wat voor belang ze in Dynaudio hebben?

Dynaudio Denemarken heeft nog steeds de zeggenschap in de fabricage nl.. bepaalt dus..

MAW

#986
Quote from: Jazzman on April 13, 2021, 20:09:27
Dan wil ik wel eens weten wanneer die Chinezen van jou een meerderheidsbelang hebben, weet je wie dat zijn en wat voor belang ze in Dynaudio hebben?

Dynaudio Denemarken heeft nog steeds de zeggenschap in de fabricage nl.. bepaalt dus..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Goertek

Sinds 2014 dus
Gr. Martijn

bramsat


Inderdaad sinds 2014 al en sinsdien heeft dynaudio veel poen uitgegeven aan prijzige modellen, ze hebben ja ook

een rijke suiker oom.

Vermoed ook dat de chinesen nog geen belang hebben om het werk te verplaatsen naar china,alleen dat doen ze stapsgewijze

in de toekomst.....ik denk over 8/10 jr want ze zijn niet dom en weten dat zoiets nogal gevoelig ligt bij de supportes van

dynaudio....toch?

https://www.whathifi.com/news/dynaudio-acquired-chinese-company-goertek
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Vhond

Quote from: Vhond on April 13, 2021, 11:32:07
En wat wordt bedoeld met een middelgrote ruimte?
Hebben de contour 30i's nog beperkingen tov de afstand tot de achterwand?

MAW

#989
Quote from: bramsat on April 12, 2021, 03:47:28
Best interesant is de luisterafstand+ kamergrote die jij gebruikt bij jouw review van deze contour 1.3.

Het rendement van deze speaker is relatief gezien laag,dus hij lust wel wat meer om op te bloeien zeg maar.

Natuurlijk is het beluisteren van de onderstaande clip geen maatstaf voor de werkelijkheid,alleenik vind deze speaker

groots klinken gezien de afmetingen.

https://youtu.be/C_2Kn4-8Me4

Ja ze klinken echt heel groots. Verder vooral indrukwekkend hoe gebalanceerd ze klinken en hoe naadloos hoog en laag op het midden aansluiten.
Gr. Martijn

addesmo

Ruilen voor een paar x18, wit, in nieuwstaat met bijbetaling van mij?

audio_stabilo

#991
Iemand hier ervaring met de  focus 20 xd?
Binnenkort ga ik misschien verhuizen... de woonkamer is minder diep en ben bang dat mijn kef r11 dat een beetje te veel van het goede worden.  Echter ben ik wel bang dat ik het grootse geluid ga missen

Deleted User

Quote from: bramsat on April 14, 2021, 06:51:13
Inderdaad sinds 2014 al en sinsdien heeft dynaudio veel poen uitgegeven aan prijzige modellen, ze hebben ja ook

een rijke suiker oom.

Vermoed ook dat de chinesen nog geen belang hebben om het werk te verplaatsen naar china,alleen dat doen ze stapsgewijze

in de toekomst.....ik denk over 8/10 jr want ze zijn niet dom en weten dat zoiets nogal gevoelig ligt bij de supportes van

dynaudio....toch?

https://www.whathifi.com/news/dynaudio-acquired-chinese-company-goertek

Ben je waarzegger van beroep ofzo?

Als je verder leest dan je neus lang is, dan weet je dat veel bedrijven (auto's, audio, enz) om kapitaal staan te springen om de volgende stap te kunnen maken. Of dat beter is of niet, dat mag eenieder voor zichzelf bepalen.. Bowers&Wilkins, Dynaudio, Kef en noem maar op hebben allen hun eigen investeerders. Het meeste van de productie vind nog steeds plaats in hun moederland. Dat is onderdeel van de deal...

Het is echt minder zwart wit dan je denkt..

En dat heeft niets te maken of ik nu (een dure) Dynaudio speaker heb...

audio_stabilo

Heb de xeo 6 gehad. Welk verschil ga ik ervaren met focus 20 xd?

Deleted User

De Focus 20 XD = kleiner?

audio_stabilo

Quote from: Jazzman on April 17, 2021, 17:49:41
De Focus 20 XD = kleiner?

Zo ver was ik :) uiteraard bedoel ik qua sound

bramsat

Quote from: Jazzman on April 16, 2021, 20:16:25
Ben je waarzegger van beroep ofzo?

Als je verder leest dan je neus lang is, dan weet je dat veel bedrijven (auto's, audio, enz) om kapitaal staan te springen om de volgende stap te kunnen maken. Of dat beter is of niet, dat mag eenieder voor zichzelf bepalen.. Bowers&Wilkins, Dynaudio, Kef en noem maar op hebben allen hun eigen investeerders. Het meeste van de productie vind nog steeds plaats in hun moederland. Dat is onderdeel van de deal...

Het is echt minder zwart wit dan je denkt..

En dat heeft niets te maken of ik nu (een dure) Dynaudio speaker heb...










Zelden zo'n dom gezwets aangehoord,je stond natuurlijk verbaast dat de chinesen jouw dynaudio bezitten ..toch?

En jouw frustraties moest je effe aan mij kwijt....erg zielig :)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

twani

Was inderdaad vrij zwaar aangezet die reactie van Jazzy.

Totaal onnodig in een Dynaudio liefhebbers topic.

Waar ook het ding gebouwd is, een Dynaudio is sowieso een heerlijk bezit👍

Deleted User

Het mag dan zwaar aangezet zijn van Jazzy  :laugh:, maar kijk eens om je heen in the real world. Het is absoluut geen dom gezwets. Er zijn maar erg weinig (audio) merken in de wereld die volledig 100% op eigen benen staan. En nee, ik ben absoluut niet verbaasd... ik wist het al lang, maar om te suggereren dat het gevoelig zou liggen bij Dynaudio liefhebbers vind ik pure onzin. Dhr. Bramsat speelt niet eens met Dynaudio.. dus, waar komt dit vandaan..? En.. er zijn wel ergere dingen om gefrustreerd van te raken.


Ik ben zeer content met mijn Dynaudio Confidence C1 mkII.. een luistersessie met Dynaudio Confidence 50 staat op de planning, dus met de laatste opmerking van Twani ben ik het absoluut mee eens..


Richi

Inmiddels staat de Sub 6 hier een paar weekjes te spelen en ik ben er super tevreden mee. Maar... het viel me op dat de DSP van de sub iets ruis toevoegt aan het signaal (dat dus door de sub naar de eindversterker gaat) en dat de klank iets minder levendig is als ik mij kon herinneren zonder sub. Maar dat was ook met de AudioQuest Earth, dus dat is geen 1-op-1 vergelijk.

Toen las ik op het Naim forum van iemand die de Sub 6 heeft gecombineerd met een paar Evoke 50 luidsprekers. Hij kreeg het advies van Dynaudio om het signaal niet via de sub te laten lopen maar direct naar van voorversterker naar de eindversterker en direct van voorversterker naar de sub. Aangezien de Evoke 50 is ontworpen als full range luidspreker, stuurt de DSP het volledige signaal door naar de eindversterker. Voor hem werkte dit uitstekend.

Aangezien mijn luidsprekers ook als full range luidsprekers zijn ontworpen, ga ik er vanuit dat de DSP preset in de Sub voor mijn Contours ook het hele signaal doorzet. Dus heb ik twee AudioQuest RCA splitters gekocht (de vaste, niet de kabel variant) en die achter de Atom geplaatst met:
1. Een paar RCA-XLR kabels naar de Purifi eindversterker
2. Een paar RCA-XLR kabels naar de sub

Dit werkt uitstekend. Geen brom en helemaal geen ruis meer op de luidsprekers. De integratie van de sub met se hoofdluidsprekers is nog steeds perfect (vanwege de preset op de sub). En het geluid op de hoofdluidsprekers klinkt inderdaad iets levendiger en meer open dan wanneer het signaal via de DSP loopt. Het zijn geen grote verschillen, maar wel hoorbaar.

Wilde dit hier delen mocht iemand in de toekomst met een vergelijkbare situatie zitten.

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a