Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Broken China van Rick Wright en Help Yourself van Jullian Lennon zijn ook mooie albums met Qsound.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

naish123

Zelfs the Nits (Ting), Frank Boeijen (Wilde Bloemen) zijn in Q sound opgenomen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Richi

Quote from: Richi on January  7, 2021, 23:23:02
Net nog even geprobeerd hier, maar als ik mijn speakers op die manier in mijn ruimte zo plaats, dan wordt het klankbeeld te gesloten naar mijn smaak. Net iets teveel ingedraaid. In mijn situatie klinkt het het beste als de speakers ongeveer halfweg staan tussen volledig recht naar voren gericht en volledig op de luisterpositie gericht. Dan heb ik een mooi open en ruimtelijke klank, met toch een fraaie 'front stage' (weet geen Nederlands woord hiervoor) en optimale plaatsing van stemmen.
Vandaag waren vrouw en kinderen op stap en heb ik nog eens uitgebreid de tijd genomen om met de positionering van de luidsprekers te spelen. Ik ben begonnen met door de kamer te lopen terwijl ik het volgende nummer afspeelde: My bass van Brian Bromberg (https://tidal.com/browse/track/8755973). Wat me opviel, was dat de bas meer aanwezig was net achter de luisterpositie (ik zit ongeveer 2 meter van de achterwand af).

Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het vloerkleed naar achter geschoven en daarna de bank er weer op gezet. Nu zit ik ongeveer 25 cm verder naar achteren. Dat deed goed voor het laag. Toen ben ik weer met de luidsprekers gaan schuiven en kwam ik op meer toe-in uit dan toen de bank verder naar voren stond plus dat de luidsprekers nog zo'n 5 cm naar voren zijn gekomen. Dat geeft m.i. de beste weergave binnen de beperkingen van onze woonkamer.

Mijn conclusie is dat de positionering van de luidsprekers en de mate van toe-in mede afhankelijk is van je luisterpositie en afstand ten opzichte van de achterwand. Op zich wel logisch eigenlijk. Dus je kan niet zondermeer zeggen dat je met die en die luidspreker zoveel toe-in moet toepassen. De vorm en akoestiek van de luisterruimte en je luisterpositie spelen hier een belangrijke rol in.

Tenslotte nog een foto die ik heb gemaakt toen ik klaar was met schuiven.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Deleted User

Mooie conclusie en helemaal juist... en ook mooi om te zien zo  ;D

Jean Sibelius

Klinkt als een goed bestede dag :) (en inderdaad iedere situatie is anders). Mooie set :colgate:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Rob46

#905
Toen ik mijn Atlas luidsprekerkabels bij jou heb gebracht klonk de set ook al super mooi vond ik. Was ook mijn klankkarakter. Die speakers zijn helemaal [emoji106]
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Richi

#906
Quote from: Rob46 on January  9, 2021, 20:36:54
Toen ik mijn Atlas luidsprekerkabels bij jou heb gebracht klonk de set ook al super mooi vond ik. Was ook mijn klankkarakter. Die speakers zijn helemaal [emoji106]
Het klinkt inderdaad erg lekker. Maar ja, mijn buurman speelt met een top Classé set met een Audioquest Niagara 5000 en Dynaudio Confidence C2 Platinum. Dus ja, het kan altijd mooier. Ik zit denk ik wel op 90% van zijn performance zit in mid en hoog. Alleen gaan zijn luidsprekers dieper dan die van mij. Je hoort dan nog zo veel meer en als je het eenmaal hebt gehoord en ik speel dezelfde nummers hier, dan weet je meteen wat je mist. Dus stiekem zit ik naar een Dynaudio Sub 6 te kijken als aanvulling op de set. Dat zou het helemaal afmaken op mijn set in onze woonkamer. (denk ik :P )
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Jean Sibelius on January  9, 2021, 19:53:37
Klinkt als een goed bestede dag :) (en inderdaad iedere situatie is anders). Mooie set :colgate:
Dank je!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

mondiaal

Quote from: vergeerr72 on January  9, 2021, 14:43:48
Broken China van Rick Wright en Help Yourself van Jullian Lennon zijn ook mooie albums met Qsound.

Wet dreams misschien minder Qsound  maar wel lekker. (rick wright)

twani

Amused to Death is een slecht nummer om de plaatsing te bepalen....

Betreffende geluiden(s) effecten komen zelfs met een matige set uit alle hoeken en gaten van de kamer....

Daar zijn vele (betere) andere methodes voor.

Je gehoor is er één van.....

Deleted User

Quote from: twani on January 10, 2021, 09:25:54
Amused to Death is een slecht nummer om de plaatsing te bepalen....
Er wordt over de CD gesproken, niet over het laatste muziekstuk op de Amused to Death CD. En zoals je ook kunt lezen, is het een mogelijkheid..... Er zijn meer wegen die tot een resultaat leiden. En dat is voor ieder verschillend. En niet alleen mbt Dynaudio luidsprekers. En niet iedereen beschikt over een perfect gehoor. En dat het gehoor in beide oren gelijk is, is uberhaupt al een zeldzaamheid.

Maar goed... er zijn mogelijkheden gegeven hoe je het zou kunnen toepassen...

Richi

Quote from: twani on January 10, 2021, 09:25:54
Amused to Death is een slecht nummer om de plaatsing te bepalen....

Betreffende geluiden(s) effecten komen zelfs met een matige set uit alle hoeken en gaten van de kamer....

Daar zijn vele (betere) andere methodes voor.

Je gehoor is er één van.....
Oh, maar de plaatsing bepaal ik er ook niet mee. Daar is veel betere muziek voor inderdaad. Wat je met deze CD wel snel kan vaststellen, is of alles juist is aangesloten (in fase e.d.) en of de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte zodanig is dat de effecten goed hoorbaar zijn. De prijs van de set maakt daarbij niet uit, of de spulletjes goed opgesteld staan wel. Ik heb in het verleden (dure) sets gehad waar ik de weergave van deze CD niet goed kreeg. Bleek dan later aan de DAC te liggen of zo.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

BJF

Quote from: Richi on January  9, 2021, 18:39:02
(...)

Tenslotte nog een foto die ik heb gemaakt toen ik klaar was met schuiven.
Die Dynaudio's in het wit zijn toch wel heel sexy. Als ze net zo klinken... (waar ik vanuit ga) ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

Richi

Quote from: BJF on January 10, 2021, 10:45:37
Die Dynaudio's in het wit zijn toch wel heel sexy. Als ze net zo klinken... (waar ik vanuit ga) ;)
Zekers! Het zijn absoluut top luidsprekers. We hebben er heel veel plezier van.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Quote from: Richi on January 10, 2021, 10:15:45
Oh, maar de plaatsing bepaal ik er ook niet mee. Daar is veel betere muziek voor inderdaad. Wat je met deze CD wel snel kan vaststellen, is of alles juist is aangesloten (in fase e.d.) en of de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte zodanig is dat de effecten goed hoorbaar zijn. .

Dus toch plaatsing vaststellen ?

Of ga je met andere muziek weer zo schuiven dat de effecten niet goed te horen zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Quote from: chansig on January 10, 2021, 14:05:03
Dus toch plaatsing vaststellen ?

Of ga je met andere muziek weer zo schuiven dat de effecten niet goed te horen zijn ?

Gr. Hans
Wat ik bedoelde Hans, is dat een goede jazz of klassieke opname zich goed leent voor het vaststellen van de plaatsing. Als in: wie staat waar op het podium en hoor je dat mooi terug als je een opname beluisterd. Als het gaat om de plaatsing van de luisterpositie in de ruimte, dan is het vooral rond lopen en luisteren waar het het lekkerste klinkt. En dan nog zijn er de beperkingen van een woonkamer in ons geval, vergeleken met een dedicated luisterruimte. Dat laatste zal er nog wel een keer komen als één of meer kinderen het ouderlijk nest hebben verlaten.

En wat betreft de plaatsing: als het goed is, dan is het goed. En dat geldt dan natuurlijk voor alle soorten muziek. Het is niet zo dat ik meerdere luisterplekken heb in de woonkamer, afhankelijk van de CD die ik draai.  :lookaround:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Gelukkig, want ik denk dat als de RW cd plaatst zoals hij moet plaatsen (is genoeg over te vinden op internet) er qua schuiven weinig meer aan de orde is. Behalve smaak dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

#917
Quote from: twani on January 10, 2021, 09:25:54
Amused to Death is een slecht nummer om de plaatsing te bepalen....

Betreffende geluiden(s) effecten komen zelfs met een matige set uit alle hoeken en gaten van de kamer....

Daar zijn vele (betere) andere methodes voor.

Je gehoor is er één van.....
De effecten maken altijd wel indruk ook op de matige(opgestelde) set. Maar als je weet hoe deze klinken op correct opgestelde speakers kun je met deze opnames direct beoordelen of de opstelling klopt. Meer niet. Ik zou deze opnames ook niet gebruiken als hulpmiddel om de plaatsing,  naar voren of achteren of de toe-in te bepalen. Voor het eerste gebruik ik zelf pink noise en voor de toe-in voortaan de 7 drums van toetertje.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

toetertje

Ah, gelukkig. Was al bang dat de moeite voor niets had gedaan om die track te plaatsen.
Is dat wel een beetje gelukt? Het is knap moeilijk dat goed te krijgen, maar als je die goed hebt,
ben je echt aardig op weg.  :D
Ik moet er ergens ook nog 1 hebben voor de diepte van het podium, en de hoogte.
Maar ik kan ze nog niet vinden.

vergeerr72

Quote from: toetertje on January 10, 2021, 17:18:11
Ah, gelukkig. Was al bang dat de moeite voor niets had gedaan om die track te plaatsen.
Is dat wel een beetje gelukt? Het is knap moeilijk dat goed te krijgen, maar als je die goed hebt,
ben je echt aardig op weg.  :D
Ik moet er ergens ook nog 1 hebben voor de diepte van het podium, en de hoogte.
Maar ik kan ze nog niet vinden.
Ik was er bijna.  Alleen links had nog een lichte toe-in nodig. Daarna weer met pink noise getest, kleine verplaatsing naar achter van links. Erg complementair aan elkaar. Goede tip bedankt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

snapo6

Wil mijn frontspeakers gaan vervangen en mijn oog is gevallen op de Dynaudio Excite X38.
Als iemand zijn set kwijt wil of iemand kent dan hoor ik dat graag via PM, bij voorkeur compleet zoals in onderstaande link.

In het te koop gedeelte is een set te koop, wel van April vorig jaar, maar geen reactie van de verkoper.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175083.0
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Richi

Quote from: snapo6 on January 11, 2021, 10:17:52
Wil mijn frontspeakers gaan vervangen en mijn oog is gevallen op de Dynaudio Excite X38.
Als iemand zijn set kwijt wil of iemand kent dan hoor ik dat graag via PM, bij voorkeur compleet zoals in onderstaande link.

In het te koop gedeelte is een set te koop, wel van April vorig jaar, maar geen reactie van de verkoper.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175083.0
16 augustus 2020 laatst actief...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

snapo6

Quote from: Richi on January 11, 2021, 12:03:18
16 augustus 2020 laatst actief...
Jammer, hoopte dat iemand hem kende!
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Mrwhoopie

Quote from: mondiaal on January 10, 2021, 01:12:23
Wet dreams misschien minder Qsound  maar wel lekker. (rick wright)

Ga ik zeker eens beluisteren bedankt voor de tip.

Mrwhoopie