Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Verrassende uitkomst. Maar begrijpelijk als ik het zo lees. Geniet van je nieuwe luidsprekers!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Roeru117

#876
Quote from: Richi on December 30, 2020, 14:55:09
Verrassende uitkomst. Maar begrijpelijk als ik het zo lees. Geniet van je nieuwe luidsprekers!

Ga ik zeker doen. Gisteravond nog wat meer kunnen luisteren en het is voor mij de goede keuze. Qua uiterlijk vind ik het ook een veel mooiere luidspreker. De Contour is echt een verschijning, maar de Special Forty is meer een wolf in schaapskleren.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Mrwhoopie

#877
Klein streske...

De speakers hebben even plaats moeten maken voor de kerstboom en vermits het op het werk druk is vond vrouwlief het niet nodig om even te wachten tot ik weer thuis was. Dus het plaatsen is weer begonnen.

Nu heb ik een vraag over het stereobeeld van mijn X38's de stem zit mooi in het midden los van de speakers en het de hoofdinstrumenten zijn ook los van de speakers, maar sommige instrumenten blijven precies plakken aan de luidsprekers.
Toe in helpt niet
Recht zetten helpt niet

Zou ik ze verder uit elkaar moeten zetten? Vermist het stereo beeld verder goed is denk ik niet dat dat het probleem zou zijn.

Hoe bepaal je het best "toe in" ? Als ik meer tijd had zou ik extreem indraaien om te luisteren wat effect dat geeft, voor nu wil ik gebruik maken van jullie ervaring  :P

Iemand tips?

Hannibal_

Quote from: Mrwhoopie on January  6, 2021, 23:15:55
Klein steske...

De speakers hebben even plaats moeten maken voor de kerstboom en vermits het op het werk druk is vond vrouwlief het niet nodig om even te wachten tot ik weer thuis was. Dus het plaatsen is weer begonnen.

Nu heb ik een vraag over het stereobeeld van mijn X38's de stem zit mooi in het midden los van de speakers en het de hoofdinstrumenten zijn ook los van de speakers, maar sommige instrumenten blijven precies plakken aan de luidsprekers.
Toe in helpt niet
Recht zetten helpt niet

Zou ik ze verder uit elkaar moeten zetten? Vermist het stereo beeld verder goed is denk ik niet dat dat het probleem zou zijn.

Hoe bepaal je het best "toe in" ? Als ik meer tijd had zou ik extreem indraaien om te luisteren wat effect dat geeft, voor nu wil ik gebruik maken van jullie ervaring  :P

Iemand tips?

Laatst hier een video tegengekomen met een systematische manier om je luidsprekers te plaatsen. Met markeringen op de vloer, tijdelijk, dat soort dingen: https://youtu.be/CyTkwkK8ON0

Je kunt ook de documentatie checken? Bij mijn luidsprekers adviseerde ze bv minimale ruimte van 30 cm van de achterwand. Na er mee gespeeld te hebben staan ze bij mij op 50cm en nog een decimeter verder bij serieus luisteren.
Ze staan zo'n 3 meter uit elkaar, dat was het advies ook voor mijn speakers dacht ik.

Ik ga meestal gewoon prutsen en luisteren (op luisterpositie).
Toe in is i.m.o. vooral bepalend voor de soundstage, dus daar op letten.

Uiteindelijk denk ik niet dat je zonder experimenten en luisteren de optimale positie vind.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

#879
Dynaudio heeft een CD gemaakt met Pink noise waarmee ik goede resultaten haal met het plaatsen van speakers. Deze kan gedownload worden via de volgende link: https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

Ik gebruik met name de tracks 45  tot en met 49. Amused to death van Roger Waters klinkt geweldig en ik heb dan een paard in de gang staan.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Deleted User

Amused to Death ;D Met mijn Velodyne Sub en mijn Dyn's op oorlogssterkte dacht mijn vrouw eens dat er een kast omgevallen was. Ze was duidelijk "Not Amused"

Mrwhoopie

Quote from: vergeerr72 on January  7, 2021, 08:39:26
Dynaudio heeft een CD gemaakt met Pink noise waarmee ik goede resultaten haal met het plaatsen van speakers. Deze kan gedownload worden via de volgende link: https://www.dynaudio.com/support/pink-noise

Ik gebruik met name de tracks 45  tot en met 49. Amused to death van Roger Waters klinkt geweldig en ik heb dan een paard in de gang staan.

Ik heb de cd gedwonload maar "Amused to death van Roger Waters" staat daar niet op neem ik aan?

je zet dus de pink noise op en dan gebruik je de Dynaudio app?

Deleted User


vergeerr72

#883
Nee de download zijn allemaal fragmenten met Pink noise, die gebruik ik voor plaatsing van de speakers.  Ik gebruik altijd nummer 45 tot en met 49. Hierbij wordt Pink noise om en om in en uit fase afgespeeld. In fase moet precies in het midden staan. Uit fase moet gelijkmatig door beide speakers weergegeven worden. Overheerst een speaker dan moet die naar achter of de andere naar voren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Mrwhoopie on January  7, 2021, 10:40:28
Ik heb de cd gedwonload maar "Amused to death van Roger Waters" staat daar niet op neem ik aan?

je zet dus de pink noise op en dan gebruik je de Dynaudio app?
Ik heb het dus zelf op gehoor gedaan.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Deleted User

Quote from: Mrwhoopie on January  6, 2021, 23:15:55

Hoe bepaal je het best "toe in" ? Als ik meer tijd had zou ik extreem indraaien om te luisteren wat effect dat geeft, voor nu wil ik gebruik maken van jullie ervaring  :P

Iemand tips?

Er zijn artikelen vol geschreven over het plaatsen van luidsprekers, en vooral ook hoe een Toe In, gebruikt zou moeten worden. Ik heb zelf jarenlang in de audiowereld gewerkt, heb hier en daar nog wel eens contacten met vertegenwoordigers van Bowers, Dynaudio, Wilson Audio. Via mijn dealer zijn daar lezingen ed gegeven. Wat mij toen het meeste is bijgebleven mbt Toe In is het volgende:

Plaats de luidsprekers zo, dat je vanaf de luisterplaats net de linker binnenkant en de rechter binnenkant kan zien van de luidspreker, wanneer je er naar kijkt. Het lijkt dus net dat de luidspreker net niet naar je gericht is, maar net langs je heen kijkt, zeg maar.

Dit zou de meest ideale situatie moeten zijn. Echter huiskamers zijn vaak verre van ideaal, zeker ook als je een wederhelft hebt, die.... vul maar in.

Persoonlijk heeft dit bij mij altijd het beste gewerkt... maar goed mijn ruimte is jouw ruimte niet. Dus zal je moeten gaan proberen en luisteren.

Suc6.. dit is mijn ervaring.. ik hoop dat je er wat aan hebt..

Mrwhoopie

Ik ga al deze tips volgende week ergens proberen toe te passen, allemaal bedankt. En ik post hier het resultaat.

Mrwhoopie

Quote from: Jazzman on January  7, 2021, 08:47:51
Amused to Death ;D Met mijn Velodyne Sub en mijn Dyn's op oorlogssterkte dacht mijn vrouw eens dat er een kast omgevallen was. Ze was duidelijk "Not Amused"

Een bepaalde versie of album? Dan koop ik dat nummer ook even.

Richi

#888
Quote from: Jazzman on January  7, 2021, 12:48:05
Plaats de luidsprekers zo, dat je vanaf de luisterplaats net de linker binnenkant en de rechter binnenkant kan zien van de luidspreker, wanneer je er naar kijkt. Het lijkt dus net dat de luidspreker net niet naar je gericht is, maar net langs je heen kijkt, zeg maar.
Net nog even geprobeerd hier, maar als ik mijn speakers op die manier in mijn ruimte zo plaats, dan wordt het klankbeeld te gesloten naar mijn smaak. Net iets teveel ingedraaid. In mijn situatie klinkt het het beste als de speakers ongeveer halfweg staan tussen volledig recht naar voren gericht en volledig op de luisterpositie gericht. Dan heb ik een mooi open en ruimtelijke klank, met toch een fraaie 'front stage' (weet geen Nederlands woord hiervoor) en optimale plaatsing van stemmen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

Quote from: Jazzman on January  7, 2021, 12:48:05
Er zijn artikelen vol geschreven over het plaatsen van luidsprekers, en vooral ook hoe een Toe In, gebruikt zou moeten worden. Ik heb zelf jarenlang in de audiowereld gewerkt, heb hier en daar nog wel eens contacten met vertegenwoordigers van Bowers, Dynaudio, Wilson Audio. Via mijn dealer zijn daar lezingen ed gegeven. Wat mij toen het meeste is bijgebleven mbt Toe In is het volgende:

Plaats de luidsprekers zo, dat je vanaf de luisterplaats net de linker binnenkant en de rechter binnenkant kan zien van de luidspreker, wanneer je er naar kijkt. Het lijkt dus net dat de luidspreker net niet naar je gericht is, maar net langs je heen kijkt, zeg maar.

Dit zou de meest ideale situatie moeten zijn. Echter huiskamers zijn vaak verre van ideaal, zeker ook als je een wederhelft hebt, die.... vul maar in.

Persoonlijk heeft dit bij mij altijd het beste gewerkt... maar goed mijn ruimte is jouw ruimte niet. Dus zal je moeten gaan proberen en luisteren.

Suc6.. dit is mijn ervaring.. ik hoop dat je er wat aan hebt..


Grappig!

Zo staan mijn luidsprekers exact... lol...
Had ik dat maar eerder geweten, scheelt een hoop proberen.
(Maar ja, ook een hoop lol in het ontdekken er van ;) )
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Deleted User

#890
Quote from: Mrwhoopie on January  7, 2021, 22:34:09
Een bepaalde versie of album? Dan koop ik dat nummer ook even.
Het is een passage in een bepaald nummer, 06 Roger Waters - Late Home Tonight, Part I vanaf 3.08 tot einde nummer. Als je niet weet wat er komt en je hebt je geluidsinstallatie goed hard staat, dan schrik je wel even.... Ja mijn luidsprekers deden het nog :worship:

Wat al eerder genoemd is, de CD en opname (Mixed in Qsound, https://en.wikipedia.org/wiki/QSound) is de moeite waard. Je ontdekt steeds weer geluiden en effecten.

vergeerr72

#891
De Qsound  effecten werken alleen goed als de speakers volledig in fase staan en plaatst geluiden heel gericht in de ruimte. Het paard waar ik het over had zit in top much rope rond 1.25. dit paard staat bij mij sinds de goede opstelling rechts ter hoogte van de luisterplaats. Een ander voorbeeld zijn de honden bij het begin van the Ballad of Bill Hubbard, aan het begin hoor je honden heel ver rechts buiten uit de speaker staan. Toen mijn speakers niet goed stonden klonken deze links tussen de speaker.

Alleen een toe-in red je het niet mee @Hannibal_ .
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Deleted User

Quote from: vergeerr72 on January  8, 2021, 08:12:19
Alleen een toe-in red je het niet mee @Hannibal_ .
Dat zegt hij ook niet, en ik ook niet ;)

Roeru117

Quote from: Richi on January  7, 2021, 23:23:02
Net nog even geprobeerd hier, maar als ik mijn speakers op die manier in mijn ruimte zo plaats, dan wordt het klankbeeld te gesloten naar mijn smaak. Net iets teveel ingedraaid. In mijn situatie klinkt het het beste als de speakers ongeveer halfweg staan tussen volledig recht naar voren gericht en volledig op de luisterpositie gericht. Dan heb ik een mooi open en ruimtelijke klank, met toch een fraaie 'front stage' (weet geen Nederlands woord hiervoor) en optimale plaatsing van stemmen.

Zo staan ze bij mij ook en dat geeft de beste klank in mijn ruimte. En dat heb ik al met meerdere luidsprekers hier ervaren. Misschien binnenkort toch maar weer eens gaan schuiven en luisteren. Alleen met gesloten scholen/opvang en thuiswerken is er weinig rust om te luisteren. De woorden 'kinderen' en 'luisteren' passen alleen in 1 zin als 'niet' er ook in staat. En om nu te gaan testen met de soundtrack van Frozen 2 is ook weer zoiets... Zware tijden...  ;)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Mrwhoopie

Quote from: vergeerr72 on January  7, 2021, 10:45:37
Nee de download zijn allemaal fragmenten met Pink noise, die gebruik ik voor plaatsing van de speakers.  Ik gebruik altijd nummer 45 tot en met 49. Hierbij wordt Pink noise om en om in en uit fase afgespeeld. In fase moet precies in het midden staan. Uit fase moet gelijkmatig door beide speakers weergegeven worden. Overheerst een speaker dan moet die naar achter of de andere naar voren.

Als de pink noise I phase is komt het perfect uit het midden. Maar uit fase dan lijkt het wel van achter mij te komen.
Bij nummer 47 hoor ik dit heel goed. is dit goed?

vergeerr72

Bij mij blijft het nog voor mij, maar mijn bank staat  tegen de muur. Klinkt het wel gelijkmatig dwz links en rechts even hard?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

toetertje

Ik gebruik zelf altijd een track met 7 drums. De eerste drum en nummer 7 moeten echt buiten de speakers
vallen. Drum 4 exact uit het midden. Verder moeten de afstanden tussen de drums exact hetzelfde zijn, en
allemaal even hard. Sterkte!  :D

https://1drv.ms/u/s!AuMPJUrcPX7Gj26Af5Fg63VGeLOk?e=CyzdDS

Mrwhoopie

Quote from: vergeerr72 on January  8, 2021, 21:02:29
Bij mij blijft het nog voor mij, maar mijn bank staat  tegen de muur. Klinkt het wel gelijkmatig dwz links en rechts even hard?

Ja het klinkt even hard, op het bewuste moment "Late Home Tonight, Part I vanaf 3.08 tot einde nummer" dan gaat die straaljager door tot ver achter mij, je zou zweren dat de surounds mee doen.

Het paard waar jij over spreekt staat bij mij in de verte achter de speakers.

Na wat dichter bij elkaar zetten en verder van de muur halen...they are back  :inlove:

Roger waters was wel een gouden tip in beleving, zijn er nog zo albums of nummers die een stereo set-up zo magisch laten klinken?

Zelf heb ik ook contact van Daft punk eens opgezette gebeurt zoveel in dat nummer en er zit zoveel laag in dat het wel een kunst is om dat allemaal juist neer te zetten.

vergeerr72

Quote from: Mrwhoopie on January  9, 2021, 11:27:36
Ja het klinkt even hard, op het bewuste moment "Late Home Tonight, Part I vanaf 3.08 tot einde nummer" dan gaat die straaljager door tot ver achter mij, je zou zweren dat de surounds mee doen.

Het paard waar jij over spreekt staat bij mij in de verte achter de speakers.

Na wat dichter bij elkaar zetten en verder van de muur halen...they are back  :inlove:

Roger waters was wel een gouden tip in beleving, zijn er nog zo albums of nummers die een stereo set-up zo magisch laten klinken?

Zelf heb ik ook contact van Daft punk eens opgezette gebeurt zoveel in dat nummer en er zit zoveel laag in dat het wel een kunst is om dat allemaal juist neer te zetten.
Grappig. Het lijkt wel of voor en achter in onze sets ten opzichte van elkaar gespiegeld is.

Ik moet zeggen dat de 7 drums van @toetertje  goed helpen om de tie-in correct te krijgen. Hiermee regel je afstand tussen de drums. De pink noise vervolgens om ze op hetzelfde volume te krijgen.  Toch weer een paar millimeters aan het schuiven geweest. Dit komt zo precies.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Huub-13

#899
Quote from: Mrwhoopie on January  9, 2021, 11:27:36

Roger waters was wel een gouden tip in beleving, zijn er nog zo albums of nummers die een stereo set-up zo magisch laten klinken?


De CD "The Immaculate Collection" van Madonna is een verzamelaar van bekende nummers, die geremixed zijn in Q-sound (met de ruimtelijke effecten dus).
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker